Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)

Posted by ETJonasson 
Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
March 26, 2012 01:23PM
Leverantörer av plast:

En lista över plastleverantörer kommer alltid till nytta om man har en 3D-skrivare. Hör av er om ni har köpt plast någonstans och kan rekommendera butiken åt andra:

Sverige:

Supply 3D PLA
Typ av plast: PLA
Diameter: 3 och 1.75 mm
Övrigt: Säljer både metervis samt 2.5 Kg-rullar


Europa:

2printbeta
Typ av plast: ABS & PLA
Diameter: 3 mm
Land: Tyskland
Övrigt: Säljer allt vad 3D-printers heter, inklusive hotends, kit av olika slag, samt såklart plast.


-------

Emil
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
October 20, 2013 09:36AM
Sverige:

Kjell & Company
Typ av plast: PLA & ABS
Diameter: 3mm
Övrigt: 1kg rullar, verkar vara beställningsvara i butik. Finns i lager i webshop.
300kr/kg + ev. frakt

Någon som testat dessa?

Edited 1 time(s). Last edit at 10/20/2013 09:37AM by Anden86.
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
November 30, 2013 10:59AM
Beställde "R1001 PINK 1.75 1Kg" och "LayWood3D printable wood 1.75 " från [www.supply3dpla.com].
  • Kostade totalt 428 kr
  • Skickades efter 2 arbetsdagar
  • Levransen (Schenker till Umeå) tog 4 dagar
  • God mejlkommunikation
  • Jämn fin diameter
Fem av fem smörgåsar till supply3dpla hittills. Har inte skrivit ut något med plasten än, återkommer här om den visar några överraskande egenskaper under utskrift winking smiley
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 08, 2013 06:27PM
Ett lite bidrag
Jag besökte imakr i London och passade på att köpa gummilikande plast "FormFutura Flex PLA " kallar dom det
Tyvär fanns det inte i butiken men det skickades från ett lager direkt hem till mig
Köpte i butiken en liten provförpackning på 250 gr av LAYWOOD och LAYBRICK också.
Har inte provat någon av dom så det får jag återkomma med
Dom var mycket trevliga visade flera sorter som dom exprimenterade med som inte fanns för försäljning än
En var av silicon liknande, mjuk så det gick att klämma ihop en utskriven bit helt åt återfick sin form direkt, intressant.

Länk till deras hemsida
[www.imakr.com]

Christer
nof
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 16, 2013 10:02AM
I väntan på att börja skruva ihop min 3d-printer som kommer imorgon så har jag delat min tid med att konstruera delar att skriva ut och leta efter PLA till skrivaren.
Jag hittade RepRapWorld.com. Har ni några erfarenheter av dem?
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 16, 2013 01:56PM
nof: Inte hört talas om förrän nu, verkar ha ett riktigt brett sortiment dock. Priserna var väl sådär; 189 € för RAMPS-kit, mot $135 på gadgets3d.com där jag beställde senast, för att ta ett exempel. Man vet ju aldrig hur snabba de är med att få iväg leveranser heller, eller om de slarvar med kvalitén/lagerhållningen... Bäst är väl att inte lägga alla ägg i en korg och testa med en mindre del av det du tänkt beställa (tillräckligt för att det ska va värt frakten). Har du testat att söka/fråga om feedback på engelska forumen?

Edited 1 time(s). Last edit at 12/16/2013 01:56PM by Core.
nof
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 16, 2013 06:28PM
Core: Som jag skrev så har jag jagat PLA. Andra delar är inte aktuella just nu eftersom jag beställt en RepRapPro Ormerod. Den skall enligt specen vara komplett med allt som behövs.
Jag har inte frågat på Engelska delen av forumet än (det är svårt att hitta rätt plats att fråga på, men jag hittar nog någon snart).
Jag kommer nog att beställa ett par rullar från dem och se vad frakten blir mm. Ebay har förstås en hel del leverantörer att välja på. Men RepRapWorld.com är billigare. Frakter inom Europa är en hel del snabbare än från HongKong smiling smiley
Om och när jag beställt och fått en leverans så skall jag rapportera här.
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 17, 2013 03:54PM
Fett, behöver styra mer tråd för egen del också, kör iofs ABS och nylon just nu men funderar på att testa lite PLA på en skrivare... De hade ju helt OK pris, så det kan va intressant med lite feedback innan jag eventuellt beställer mer. Kör du med eller utan värmeplatta förresten? Och vilket underlag/yta? Har som sagt inte testat PLA, och det verkar ju variera lite smått i åsikterna kring hur bra det fäster och håller sig plant...
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
January 18, 2014 05:18AM
Kan informera att vi har börjat sälja hög kvalitativ ABS & PLA plast för 299kr/kg med lager i Malmö om man vill slippa frakt smiling smiley

Kan se mer på RepRapPro.Me eller RepRapPro.Se.
Jag har kört igenom 3 rullar från [www.3dprima.com] och jag tycker att kvaliteten är bra och även deras service. Plasten i fråga är både PLA och ABS från deras filament för ca. 220:-

Enda nackdelen är att tråden inte är 1.75mm, utan snarare 1.68 ungefär. I alla fall de rullarna jag kört igenom. Bara att kompensera i slicern så är det dock inga problem.
Hej!

Vill gärna passa på att tipsa om vår ganska så nystartade ebutik. Förutom filament så försöker vi sälja lite användbar kringutrustning för alla oss med 3d-skrivare.

Kolla gärna på www.feedtheprinter.com

Mvh Jonas på Feed the Printer AB
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
April 17, 2014 08:25AM
Plast finns sedan en tid tillbaka även hos Bachman Elektronik.
ABS:en skriver vi ut direkt på Borosilikatglas utan att tejp eller spray behövs med god vidhäftning.

Finns på
shop.bachman-elektronik.se
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
November 10, 2014 05:45PM
Säljer nu dessutom PETG, HIPS, Trä, Strömledande, Flexible och Nylon! RepRapPro.Me
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 03, 2014 03:41PM
Glömde skriva hemsidan

RepRapPro.Me eller RepRapPro.Se
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
March 04, 2015 10:00AM
Med en förhoppning om att inte retar någon i forumet:

Här är lite information om mitt försök att förse den svenska marknaden med ett lokalproducerat ekologiskt filament.

Sedan ett halvår tillbaka har jag kontakt med ett svenskt forskningsföretag för att ta fram ett ekologiskt filament som kan produceras av lokala råvaror i Sverige.
Det har tyvärr visat sig ta längre tid än vad jag hoppats så under tiden producerar jag ett filament baserat på NatureWorks PLA Polymer 4032D.

Sedan ett par dagar bjuder jag ut mitt filament till försäljning i min webbutik http://filamentfabriken.eu.

För dagen producerar jag filamentet utan plastspolar men kommer inom ett par dagar att kunne erbjuda filamentet upplindat på på plastspole.



Den som är intresserad av att kostnadsfritt testa min produkt registrerar sig som kund i butiken och får en spole med 100gram eller ca 30 meter filament som ett brev på posten.

För dagen är allt producerat filamentet transparent, det går dock bra att färga in med märkpenna, mina tester med ett vanligt fyrpack (röd, grån, blå och svart) har visat att det svarta blir helt opakt medans de övriga färgerna blir transparenta.



Den senaste informationen om vad som händer publicerar jag på en blogg, adress: http://filamentfabriken.nu samt länkar på facebook : https://www.facebook.com/Filamentfabriken
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
September 22, 2015 09:50AM
Blev rekommenderad av en klasskamrat att titta närmre på www.filamentshop.se

Lade en beställning på deras 0.5kg rullar och dessa levererades dagen efter.
Kvaliten på den ABS rulle jag hittils provat verkar helt ok!
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
December 25, 2015 06:25PM
Filament-3d.se

Bra pris
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
January 11, 2019 12:40PM
Brukar köpa på www.3d-shop.se bra filament och fri frakt om man köper för mer än 899kr
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
June 10, 2023 03:13PM
Nu gör jag något som jag vet brukar inte vara omtyckt på forum (reviving necro-threads), men jag känner att jag måste...

Väldigt många av länkarna leder till icke-existerande sidor eller till click-farms. Trådens ägare eller någon moderator med tid över skulle kunna rensa bort länkarna som inte leder till något vettigt. Ifall trådägaren eller någon mod ser detta, så ger jag full tillåtelse att klippa och klistra från detta inlägg om så behövs.

  • add:north är mitt första val idag när det kommer till filament. Tycker om deras miljötänk med RE:ADD och de filament jag använt har fungerat klockrent.
  • 3DVerkstan är kvar och har blivit något av go-to för mig när det kommer till 2.85 mm i Sverige.
  • 3D Prima är också kvar och jag har beställt därifrån ibland. Tycker inte riktigt om deras eget billiga value filament (som hamnar inom deras angivna toleranser, men borde inte kosta så mycket mer att bli bättre)
  • RepRapPro AB (alt .se) Ser ut att vara ett seriöst företag och vid en snabb titt på bolaget så ser jag inga direkta rödflaggor. Visst, det skulle kunna utvecklas mycket, men det är en annan historia.
  • Feedtheprinter redirectar till Creedo3d som ser ut att vara seriös.
  • Imakr ser ut att finnas kvar.
  • RepRap World verkar finnas kvar. Ser ut att vara baserad i Nederländerna.
Re: Lista över leverantörer av plast för 3D-Printing (Sverige och utomlands)
March 03, 2024 05:49PM
Någon som har testat https://dwdev.se har på senare tiden stött på dom i mitt flöde men aldrig testat. Verkar vara som att man får mycket "bang for the buck" så att säga.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login