Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ny bråkig maskin

Posted by Michail 
Ny bråkig maskin
May 07, 2012 09:23AM
Hej. Jag har skruvat ihop en Longboat Prusa som jag köpte som kit, men när jag pluggar den till en dator händer inte så mycket.

RepRap (java) pratar inte med den, replicatorG verkar inte se den, Arduino-mjukvaran förstår jag mig inte riktigt på, men när jag startar några av programmen så tickar saker i Prusan så den lever nog, jag får bara ingen kommunikation mellan dator och Prusa.

Det är en Sanguinololu (Arduino med litet mer portar och fyra Pololu-motordrivsteg) som ansluter till en PC över USB som i Win7 identifieras som COM3 (115200 baud).

Enligt leverantören har den Sprinter firmware förinstallerat, men Arduino-mjukvaran ger felmeddelanden om jag provar med att kompilera Sprinter själv.

Var börjar man diagnosticera egentligen? Jag skulle först vilja se om Sanguinon lever och pratar över COM3 som den skall.
Re: Ny bråkig maskin
May 09, 2012 04:07AM
Svårt att säga. Jag hade liknande problem med ett Gen6-kort, som också skulle vara förprogrammerat. Lösningen var att kompilera om firmware och ladda upp. Sen funkade allt.

Om du får kompileringsfel i Arduino IDE finns ett par saker du kan kolla. Det första är att du använder rätt version av Arduino IDE. Det kan hända att din firmware kräver en viss version (0018 i mitt fall.) Se också till att du har installerat stöd för Sanguinololu och att du har valt detta kort (under Tools->Board i menyn, om jag minns rätt) när du kompilerar.
Re: Ny bråkig maskin
May 10, 2012 04:59PM
Tjenare, och tack för visdomarna!

Jag trixade en del - använde Arduino 0023 med Sanguino-tillägg, kompilerade Sprinter och uploadade.

Det såg ut att funka bra, Arduino rapporterade i alla fall "Firmware uploaded", typ.