Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Snart ägare av en Prusa i2...

Posted by Karlberg 
Snart ägare av en Prusa i2...
September 30, 2012 01:19PM
...om jag inte har överskattat min förmåga att bygga en! cool smiley

Hej!

Jag har beställt alla (tror jag...) delarna till en Prusa i2, skall bli mycket spännande att börja sätta samman alltihop.
Finns det fler reprappare i gbg-trakten?
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
October 14, 2012 10:52AM
Bygget går bra, min femåriga dotter håller full koll på alla skruvar, muttrar och brickor.
De gjutna delarna från 2printbeta har ingen vidare kvalitet tyvärr, tjockleken varierar och anliggningsytorna lutar. En hel del hål har behövt rensas från gjutrester.
Men det är ju saker som går att lösa, så nu skall jag snart börja sätta ihop elektroniken.


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
October 29, 2012 02:42PM
Visst finns det fler reprappare i Göteborgsregionen! Själv är jag från Partille.

Prusa i2, säger du? Alrdig hört talas om. Detyder detta att Apple har bestämt sig för att slå sig in på RepRap-marknaden? winking smiley


-------

Emil
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
November 01, 2012 02:43PM
Hej!
Några till bör det väl vara i gbg-trakten?
Jag har en känsla av att jag kan lura en eller två kollegor att börja bygga...

Mvh Anders


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
November 01, 2012 02:46PM
...glömde ju att avge en statusrapport, allt är installerat och klart sånär som på avvägningen av bädden, nu skall det skrivas i helgen!

Mvh
Anders


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
November 11, 2012 06:02AM
Klar!
Nu skriver prusan ut hur fint som helst!
Började med en 0,3mm J-head hotend vilket gjorde kalibreringen betydligt svårare, den mesta dokumentationen går ut på att man har ett 0,5mm munstycke. Fick till det iallafall och har skrivit ut ett par kalibreringsfiler med lyckat resultat. Tar dock en massa tid att skriva ut med en lagerhöjd på 0,12mm...
Så jag har investerat i en 0,5mm J-head också, mycket lättare att kalibrera!
Dock så var jag tvungen att borra ut PTFE-linern för den var blockerad när jag fick munstycket.
Men nu så skriver jag ut riktigt fina pepparkaksformar till dottern!


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
November 24, 2012 12:39PM
Hej

Ruggigt sugen på att bygga en maskin men helt nybörjare på 3d.
Har tidigare satt ihop byggsats för CNC så lite baskunskaper hoppas jag går att återanvända.

Finns det någon lämplig "inköpslista" över vad som behövs?
Var köpte du ditt kitt? Vad fungerade bra och vad var mindre bra?

Tex låter det som att 2printbeta delarna inte var att rekomendera?
Hade varit perfekt vinterprojekt att sätta ihop en sådan här maskin.
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
November 24, 2012 02:30PM
Hej!

Ja, det är ett jättekul vinterprojekt!
Det behövs inga speciella förkunskaper, mest modet att våga arbeta med elektroniken, tålamodet att få mekaniken justerad och en viss vana vid att få olika mjukvaror att samarbeta...
Inköpslistan hittade jag på: [www.reprap.org]
Jag köpte mina delar från:
[www.2printbeta.de] - plast- och metalldelar samt PSU
[www.think3dprint3d.com] - elektronik, värmebädd och stegmotorer
Sen så köpte jag termistorer, fläktar och hallsensorer på ebay.

Delarna från 2printbeta kunde ha haft bättre passform och varit hela men det är inget som faktiskt påverkar funktionen efter montering. De var jättebra att beställa ifrån, snabba leveranser.

Mvh
Anders


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Per
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
December 13, 2012 07:37AM
Det låter roligt. Jag är sugen på att beställa ett RepRap Huxley från RepRapPro kitt á SEK5.800,00 (€538). Visserligen innehåller det allt men sammtidigt är det en vacker slant. Är det rimligt, hur mycket lade du Karlberg ut?
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
December 13, 2012 08:22AM
Jag landade på drygt 5000kr men då shoppade jag runt en hel del.


Prusa with cast PU parts, RAMPS 1.3, Wades extruder, J-Head hot end
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
January 04, 2013 12:45PM
Okey, jag gick vidare och beställde en RepRapPro Huxley. Efter en hel del piller är jag nu igång och skriver i tre dimensioner - jättekul! Med valutakursen kostar ett sådant mitt strax under SEK5000. Kittet var väldigt välstrukturerat, skruvar i olika dimensioner i olika påsar å så. Huxley-modellen är liten och kompakt, inte så svår att härbärgera. Dock kommer den aldrig kunna skriva i flerfärg. Hur som helst den var kul att bygga.
UPS kom precis förbi hemma med en Mendel i delar.

Hoppas jag lyckas bygga ihop den smiling smiley
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
May 06, 2013 03:24AM
En Printrbot i Partille.

Hej ETJonsson.

Jag har nyligen skruvat ihop en Printrbot LC i Sävedalen(Partille). Osäker på om jag hör hemma i RepRap forumet med denna machin, men vad jag förstår är det i princip tema med variation.

Den skriver fint med PLA, men extrudern krånglar med ABS.

Jag arbetar med elektronik, datorer, mekatronik och robotik så detta roar mig enormt. Har tillgång till labb, instrument och enklare verkstad och hoppas jag skall kunna bidra i detta forum.!
Re: Snart ägare av en Prusa i2...
July 04, 2013 10:11AM
Kul att det är lite rörelse på den svenska fronten. Har själv fått ihop min skrivare #2 (Prusa i2) och sitter och kopplar elektroniken som bäst (RAMPS 1.4 så det är ju jävligt plug-n-play!) Avkomma till min Mendel RepStrap så det känns ju nice att faktiskt fått till replikering!

Skulle va intressant att få till en undersökning om hur många aktiva skrivare som finns i sverige (exlusive större kommersiella varianter då, hobbymaskiner helt enkelt) och hur många som håller på... Tar nog och spanar runt samt drar igång en tråd när jag har tid. Kan ju vara intressant att ha ett register för referens-/kontaktsyfte.

Nästa steg för egen del blir en Lulzbot TAZ (tidigare TK0) och en variant av deltarobot typ Rostock. Tänkte försöka ordna en utskriftsyta på 500*500 mm på någon av dem, för lite större delar.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login