Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ställmotorer bara "skakar"

Posted by Koskinkorv 
Ställmotorer bara "skakar"
July 22, 2013 03:58PM
Hej!
Gett mig in på detta byggande, satt ihop en Prusa mendel i2, köpte plast ifrån en på blocket.
Elektroniken är Ramps 1.4 mm ifrån Gadgets 3d
Nema 17 motorerna är stadiga ifrån tyskland 2,5 amp.
PSU ifrån en stationär dator.

Såå, satte ihop maskinen och slog på strömknappen (hade inte kopplat in usb-dator vid denna tidpunkt)
iaf, ställmotorerna surrade lite hej vilt, rörde sig lite grann.
den som fungerade bäst var extruderhjulet men även där så fastnade den i hackande läge. hjälpte jag till med fingret så snurrade det till lite igen tills den fastnade.

Stoppade in sprinter firmware enl. nån video på youtube, och när jag försöker köra motorerna i pronterface så surrar dom bara och det är enbart åt ett håll det fungerar. Den som funkar bäst är extrudern, där kan jag tom reversa utan att den fastnar i "hackande".
Bytt konstaktstycke mellan X-axel och extruder för att se om extrudern skulle orka dra kärran men jag måste hjälpa till med fingret.

Kan det vara som så att mina motorer är för starka? läst i wikin att rekomendationen är 1-1,5a och mina är 2,5a

hittat andra användare med typ samma problem men inte läst nån riktig lösning...

så här ser det ut ungefär http://www.youtube.com/watch?v=Fqrs1xMS_Rw (inte min film)
Re: Ställmotorer bara "skakar"
July 23, 2013 06:11AM
Kommit lite längre, det finns 2 potentiometrar per drivar-kort.
Det var bara att skruva upp dom litegrann. Sen jävlar körde ställmotorerna som ett lokomotiv.

Nu är bara lite problem med att jag bara kan köra åt ena hållet per motor, om jag inte trycker in end-stoppet, då kan jag köra åt andra hållet, nja det strular lite här o där, motorerna går in i "låst" läge mm mm.
Ska mecka lite med firmwaren och hoppas få till det.
Re: Ställmotorer bara "skakar"
July 27, 2013 11:29AM
Gött, se till att inte höja upp potentiometrarna mer än nödvändigt då både motorerna och drivelektroniken kan bli bra varm... För endstoppen borde det inte va alltför knepigt att hitta endstop_inverting-inställningarna i firmware och ändra från 'true' till 'false' eller tvärt om beroende på vilket firmware du kör och vad det är för endstop... Lycka till!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login