Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Local Resources

Posted by SebastienBailard 
Local Resources
July 24, 2009 07:28AM
===========================================

* Nearest Neighboring RepRap User Groups

* Robot Hobby Clubs (including First Robotics Competitions)

* Geek Groups Meetups (keywords: artist-run center, artbot, barcamp, dorkbot, experimental media, ham radio, linux, arduino, blender, circuit bending, RC aircraft, rocketry, cnc, etc.)
This will require a few google searches, where you enter your town and one of the keywords above into the following string:
"Your Town" keyword (meetup OR meeting OR group OR club OR society OR workshop OR hobby)
[dorkbot.org]
[www.arduino.cc]
[www.daonk.org]
[www.thelocal.se]

[www.khs.se]

* Local/Nearest FabLab?
[www.fablab.se]

* CNC Group Meetups on cnczone.com or otherwise
[www.google.ca]

===
Local Shops may be better or worse than buying from online retailers. This depends on your local shopsand what you're getting. Stepper motors you'll want to get online, steel rod - perhaps not. Fasteners, it depends. You may want to check your yellow pages to look these up, as opposed to online.

* Local Steel Suppliers (e.g. Construction suppliers)

* Local Bearing Suppliers (Skateboard Shop)

* Local Fastener Suppliers

* Local Electronics Suppliers

* Local Machine Tool/Industrial Supply, (Occasionally unwelcome to hobbyists, but who knows?)

* Local Electronics Surplus Shop
You may want to check:
[www.repairfaq.org]

=============================================
Admin note: Here is a list of resources above which will you may want to fill out.
Re: Local Resources
May 31, 2012 05:51AM
Jag tänkte bara berätta var jag fick tag i mina delar till en Prusa.

Utskrivna delar: Emakershop [www.emakershop.com]
Beställda från tyskland.

Vitamins:
Skruvar muttrar brickor, gängad stång: Bauhaus ca 100kr/kilot, stängerna tror jag kostade 20kr/m fick dom kapade på plats i maskin, men dom tar 25kr per snitt, så gör det själv!
608zz bearings: Stadium, säljer 8-pack för dryga hundralappen.
släta stålstänger: maskindelen [www.maskindelen.se] beställde i aluminium och stål, men stålstängerna behöver ytbehandlas, då ytan är rostig, så använder aluminium så länge
lm8uu bearings: beställde tolv stycken på ebay från kina, typ 30$ inkl frakt. fick ett tracking no, så dom kom på 10 dagar.
köptre även en polystyrenplatta 25x50cm på bauhaus, men tror inte den kommer fungera så bra, får se om det blir tillräcklig distans mellan den och värmeplattan för att inte smälta...

Elektronik:
sanguinololo, stepper drivers, värmeplatta (mk2), thermistor - emakershop från Think3DPrint3D ca 90€ inkl frakt. Men då måste jag löda ihop sanguinololon själv förutom ftdi som kommer förmonterad
stepper motors, försöker hitta dom i skrivare, hittade en vettig i en epson, den drev cd-matningen för att skriva ut på cd-skivor, modell r300. HP har mest bara DC-motorer. 2st troligen värdelösa steppers i en Lexmark.

Ska beställa en hot-end från emakershop också tror jag, eller möjligtvis ebay.

Funderar också på att beställa några riktiga stepper motorer från Kina alibaba.com, hittade en säljare som tar USD10 per motor, och skickar med USPS, men frakten går på USD40 för fem stycken. Om någon vill ha 5 st, kunde vi gå ihop och beställa ett gäng och få ner frakten en aning.

Prisuppgift jag fick:
If
5pcs SM42HT47-1206A and SM42HT47-1684A
USD10.00/PC
estimated delivery cost by EMS: USD45.00
--------total, USD95.00

If
10pcs SM42HT47-1206A and SM42HT47-1684A
USD9.50/PC
estimated delivery cost by EMS: USD70.00
--------total, USD165.00

If
20pcs SM42HT47-1206A and SM42HT47-1684A
USD9.00/PC
estimated delivery cost by EMS: USD115.00
--------total, USD295.00
Re: Local Resources
June 19, 2012 05:13PM
Här finns delar och förbrukningsmaterial för den som vill handla i Sverige med snabb leverans.
www.3dprintershop.se
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login