Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Svenska användare

Posted by robin.hagman 
DELAR TILL NYKOMLING I 3D SKRIVARVÄRLDEN thumbs up
March 27, 2011 12:00PM
Hej jag är ny och väldigt intresserad av att bygga ihop en Prusa Mendel.

Jag har påbörjat en liten sida som heter seth.itprogrammet.com där jag försöker samla en del av de projekt som jag pysslar med.




Finns det någon som vill skriva ut delar till mig? (Betalar så klart)

Här är delarna man behöver: http://reprap.org/wiki/Prusa#Printed_Parts

Här är mina kontakt uppgifter 073-5107386
http://www.facebook.com/seth.lindholm
seth.lindholm@gmail.com



Var köper man bäst delarna som inte går att skriva ut?
Re: Svenska användare
March 30, 2011 11:50AM
MikaelP Wrote:
-------------------------------------------------------
> Jag bumpar denna tråd litegrann då jag strax ska
> beställa en Rapman från BitsfromBytes.
>
> Tänkte höra hur det går med era repraps här i
> Sverige. smiling smiley
>
> /MikaelP

Hej, rekommenderar dig inte köpa en repman 3.1 ifrån bitsfrombytes. Jag innehaver en sådan och den är inte så värst trevlig att jobba med. Kolla på någon annan, som makerbot, dock mindre skrivyta, men mer pålitlig och uppdaterad.
Seth
Re: Svenska användare
March 30, 2011 03:00PM
Tack för infon kan man köpa plastdelar av dig?
Re: Svenska användare
May 14, 2011 09:09AM
Ville bara tala om min existens, väntar in en Ultimaker och en Mendel,
hjälper gärna till med delar när jag är uppe och kör...

Mvh Bosse
Re: Svenska användare
May 15, 2011 08:31AM
hej, kan tillhandahålla delar, kör PLA och ABS samt HDPE.. men just nu kör jag bara ABS

Betalning kan ske via vanlig överförning eller via pengar via kuvär

Beställaren står för frakt kostnaden.

Skicka PM ifall intressee finns.
Re: Svenska användare
June 30, 2011 07:09AM
Hej!
Jag skulle vilja få en bit producerad. Maila mig så får du en .STL eller vad du behöver.
Mvh Ronny
Re: Svenska användare
July 10, 2011 08:38AM
Hej

Hur stora grejer kan man göra? Lite sugen på att göra en del som är ca 70 cm lång och 20 hög typ 15 djup
Re: Svenska användare
July 20, 2011 04:00AM
Dubbelbumpar tråden, jag har precis monterat och startat en Makerbot, funderar också om de finns plast att köpa i Sverige.
Vi printar så mkt saker att de 5 rullarna vi köpte snart är slut sad smiley

Tips?

MVH
Sebbe
Re: Svenska användare
July 20, 2011 09:57AM
Sebbe Wrote:
-------------------------------------------------------
> Dubbelbumpar tråden, jag har precis monterat och
> startat en Makerbot, funderar också om de finns
> plast att köpa i Sverige.
> Vi printar så mkt saker att de 5 rullarna vi
> köpte snart är slut sad smiley
>
> Tips?
>
> MVH
> Sebbe

hej, plasten används som reparation i lackskador på bilverkstäder, dvs. som en fyllnad. Men mängden och sorten varierar på verkstäderna och det är nog väldigt svårt att hitta just det som passar maskinen, jag har sökt relativt simpelt de senaste 4åren och inte funnit någon tillverkare eller leverantör men säkert finns det ifall ni ber om en offert och tar hem några enstaka pallar. Det finns, fast väldigt dyrt kan jag tänka mig.

Själv beställer jag från england via någon som heter Leo, via reprapkit.com
Re: Svenska användare
October 02, 2011 03:10PM
Har just byggt klart en Prusa, och den kommer bo i Göteborg om en vecka. Har köpt sample pack från [swcab.nu] och de levererade PLA snabbt och den har funkat fint.

Bygget osv: monocultured.com/blog
PGu
Re: Svenska användare
October 27, 2011 08:34AM
Hej,
Har nu en TechZone Mondo snurrande i trakten av Lund. Jag kör PLA för närvarande, på kall platta. Utbyter gärna erfarenheter om det kan hjälpa ngn.
/Per
Re: Svenska användare
November 05, 2011 05:18AM
Hej, har precis dragit igång projekt "bygg en reprap" och behöver lite plastdelar för att allt ska funka. Om det är nån som skulle kunna printa ut detta åt mig vore jag ytterst tacksam.
Betalar givetvis frakt, material osv.
/Petrus
Re: Svenska användare
November 05, 2011 05:37AM
monocultured Wrote:
-------------------------------------------------------
> Har just byggt klart en Prusa, och den kommer bo i
> Göteborg om en vecka. Har köpt sample pack från
> [swcab.nu] och de levererade PLA snabbt och
> den har funkat fint.
>
> Bygget osv: monocultured.com/blog

bra att veta, sånt här gillar jag!

PGu Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej,
> Har nu en TechZone Mondo snurrande i trakten av
> Lund. Jag kör PLA för närvarande, på kall
> platta. Utbyter gärna erfarenheter om det kan
> hjälpa ngn.
> /Per

Mondo har jag hört rykten om dåliga saker men vad ska jag säga? jag äger inte den. Kall platta innebär problem, det kom mig att tänka på att jag ska idag installera min hemgjorda värmebädd.


Petr Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej, har precis dragit igång projekt "bygg en
> reprap" och behöver lite plastdelar för att allt
> ska funka. Om det är nån som skulle kunna printa
> ut detta åt mig vore jag ytterst tacksam.
> Betalar givetvis frakt, material osv.
> /Petrus

hej, du får PMa mig så jag får detaljerna på på min inbox på reprap samt att jag skulle gärna vilja veta mer om ditt projekt.
Hej!

Jag försöker bygga en 3d skrivare... Har köpt in massa delar - så som motorer, kretskort, "heater", "nozzle" och har programerat en hel del.
Programerings mässigt är jag klar (måste bara testa och justera). Undrar om någan har byggt klart en fungerande 3d skrivare.
Vill jätte gäran komma i kontatk med ngn som har en 3d skrivare.
Ring 070-430 7489 (eller smsa)
Eller mejla: karolis.lukosius@gmail.com
Re: Svenska användare
January 20, 2012 03:27PM
Karolis (Kalle) Lukosius Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag försöker bygga en 3d skrivare... Har köpt
> in massa delar - så som motorer, kretskort,
> "heater", "nozzle" och har programerat en hel
> del.
> Programerings mässigt är jag klar (måste bara
> testa och justera). Undrar om någan har byggt
> klart en fungerande 3d skrivare.
> Vill jätte gäran komma i kontatk med ngn som har
> en 3d skrivare.
> Ring 070-430 7489 (eller smsa)
> Eller mejla: karolis.lukosius@gmail.com

Hej, ifall du söker andra som har en 3D skrivare, har du kommit till rätt forum, du bör inte lägga ut dina kontaktuppgifter till vida världen såhär som du gjort nu, säkerligen kommer kanske någon kontakta dig men i annat syfte.

Mitt förslag till dig är att vara aktiv användare på detta forum som är officiellt för sverige inom open source 3d skrivare i typ reprap, inom tid bör det komma fler som kan ansluta sig till forumet.

Jag är aktiv och har en 3D skrivare, du når mig via forumet.
Re: Svenska användare
February 01, 2012 03:23PM
Hallå hallå, inte mycket aktivitet i svenska forumet, men lite rör det sig iaf tongue sticking out smiley

Har tidigare varit på gång med mitt reprappande, men arbetet blev väldigt sporadiskt. Sista året har det inte hänt så mycket. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att få iordning min Mendel/Rep(St)Rap och har därför startat en blogg där jag kommer lägga upp bilder och byggbeskrivningar etc...

Bloggen hittas på ortusmachina.blogspot.com/

Syftet blir i alla fall att dokumentera färdigställandet (och förhoppningsvis driften) av min gamla Mendel: techzone-delar, gen3-elektronik, mycket DIY...

MvH Jocke
Re: Svenska användare
February 07, 2012 11:22PM
Tjenare gott folk!

Jag har en RepRap Prusa Mendel från MakerGear och planerar snart att bygga en Wallace eller så (Printrbot). Jag har försökt hitta var man kan köpa dessa stålstavar/stänger, men hittar bara gängade sådana. Var tusan köper man icke gängade stänger/stavar någonstanns i Sverige? Söker jag på fel namn kanske, för det är bara gängade stänger jag hittar...
Re: Svenska användare
February 08, 2012 06:44AM
Chillance: hade samma problem själv, efter att ha kollat en hel uppsjö järn- verktygs- och "hårdvaru"-handlar lyckades jag hitta 8mm blanka stålstavar hos en lokal skrot/järnhandlare, ingen etablerad kedja med andra ord. Jag antar att det bästa är att fråga runt hos större företag/handlare och kolla om de kan hänvisa dig vidare. Alternativt söka på skrot/metall/järn eller stålförsäljning i ditt närområde...
Om inget funkar så har jag hittat svindyra "silverstål"-stänger (högkvalitativt, rostfritt eller nåt sånt) på järnia, kostade dock tre gånger så mycket som hos lokalhandlarn...

Annars skulle du ju kunna kolla med nån av reprap-försäljarna, vissa brukar ju ha "hardware-kits" med gängstav, skruvar och stålstavar.

MvH Jocke
Re: Svenska användare
February 08, 2012 08:04AM
Wow, så det är så omöjligt att få tag på i Sverige... Att det kan vara så lätt att får gängad, men inte icke gängad. Skönt at få det konfirmerat dock, för jag har också letat som en galning...

[shop.grrf.de] har ett kit dock, så det lutar åt att det blir det... Har även frågat dem om de kan sälja stängerna/stavarna separat...
Re: Svenska användare
March 02, 2012 06:58AM
hej svenska folket!

som sagt, jag är nu lite aktiv här, har min 3D skrivare funkandes nu. och skriver ut saker till alla om ni behöver något.
Men då jag köpte det runda stålet, så köpte jag rostfritt rundstål från en lokal plåtslagare, precision H7.
Funkade prima.

hela mitt bygge finns på
[picasaweb.google.com]#


har även en Circel på G+ med bara 3D skrivar folk..

Hör gärna av er. Hej hej
Re: Svenska användare
March 05, 2012 05:01PM
Dagens..
Jag är i byggartagen till att sätta ihop en mendelmax, och undrar om nån kunde skriva ut de print-bara delarna åt mig, och skicka för nåt pris?

Jag behöver delarna till mendelmax
[www.thingiverse.com]
& delarna till wade's extruder:
[reprap.org]

Skicka ett mail till Wyldstorm@gmail.com om så skulle vara fallet. smiling smiley
Re: Svenska användare
March 20, 2012 06:09PM
Hej! Har precis startat köpa delarna för en RepRap - eftersom jag pluggar I England köpte jag elektronik samt drivremmar och varm skrivplatta från XYZPrinters.com.

Vad gäller runda metallstänger så bör Ironbill AB ha vad ni behöver - de har sin butik endast ett stenkast från där jag bor utanför Göteborg, och det levererar även till andra delar av Sverige.

Håller för närvarande på och kontaktar folk som har postat här innan för att få tag på någon som kan skriva ut RepRap-delar. Så fort min RepRap är klar hjälper jag gärna andra med detta.

Vi hörs!

Emil
Re: Svenska användare
March 25, 2012 08:13AM
Brutos Wrote:
-------------------------------------------------------
> har även en Circel på G+ med bara 3D skrivar
> folk..
>
> Hör gärna av er. Hej hej

Bjud hit dem, vart de hör hemma..


Wyldstorm Wrote:
-------------------------------------------------------
> Dagens..
> Jag är i byggartagen till att sätta ihop en
> mendelmax, och undrar om nån kunde skriva ut de
> print-bara delarna åt mig, och skicka för nåt
> pris?
>
> Jag behöver delarna till mendelmax
> [www.thingiverse.com]
> & delarna till wade's extruder:
> [reprap.org]
>
> Skicka ett mail till Wyldstorm@gmail.com om så
> skulle vara fallet. smiling smiley

Behöver du fortfarande delarna..?

ETJonasson Wrote:
-------------------------------------------------------
> Håller för närvarande på och kontaktar folk
> som har postat här innan för att få tag på
> någon som kan skriva ut RepRap-delar. Så fort
> min RepRap är klar hjälper jag gärna andra med
> detta.

Behöver du fortfarande delarna..?


[www.youtube.com]
Re: Svenska användare
March 25, 2012 09:10AM
Brutos har skrivit ut en uppdättning delar åt mig, så ni andra som fått mitt PM behöver inte svara på det.


-------

Emil
Re: Svenska användare
March 26, 2012 07:08AM
screamer Wrote:
-------------------------------------------------------
> Brutos Wrote:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har även en Circel på G+ med bara 3D skrivar
> > folk..
> >
> > Hör gärna av er. Hej hej
>
> Bjud hit dem, vart de hör hemma..
>
>
> Wyldstorm Wrote:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dagens..
> > Jag är i byggartagen till att sätta ihop en
> > mendelmax, och undrar om nån kunde skriva ut
> de
> > print-bara delarna åt mig, och skicka för
> nåt
> > pris?
> >
> > Jag behöver delarna till mendelmax
> > [www.thingiverse.com]
> > & delarna till wade's extruder:
> > [reprap.org]
> >
> > Skicka ett mail till Wyldstorm@gmail.com om så
> > skulle vara fallet. smiling smiley
>
> Behöver du fortfarande delarna..?
>

Jag tog på mig det, även reprap prylarna till ET,, men mendelmax delar kan jag inte testa, så vill du skriva ut detta kitt och ta över så får du. Har börjat skrivit ut lite, men känns jävligt när jag inte kan testa själv. sen var det några svåra delar, en typ 4mm tjock vägg som är nästan 10cm hög. i ett första försök så rasade denna vägg då min fläkt kylde vissa delar så den böjde av sigsjälv..

sen min 3dprinter cirkel på G+, det är nästan ingen svensk där så, ingen ide att bjuda hit dom, + att dom alla är inte inom reprap samhället, 3d-skrivare bara. Tänkte mer om någon vill ha den cirkeln så får ni komma in på G+ å skriva nått ord så ja förstår att ni ska vara med i den cirkeln + att få del av den.

G+ detta underbara sociala medium.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/26/2012 08:18AM by Brutos.
Re: Svenska användare
March 26, 2012 11:18AM
MikaelP Wrote:
-------------------------------------------------------
> Jag bumpar denna tråd litegrann då jag strax ska
> beställa en Rapman från BitsfromBytes.
>
> Tänkte höra hur det går med era repraps här i
> Sverige. smiling smiley
>
> /MikaelP

OOHHH, köp inte därifrån! Det är bara ren skit, skör skrivare, du kan inte flytta den utan att kalibrera om den och firmwaren är inte buggfri de fortfarande har problem med ställa in nozzelheight.

plus....
Småskruv+muttrar+brickor
+plexiplattor
+vibrationer vid utskrift.

- vad tror du sker?
spoiler: hela skrivaren skakar sönder!

bara rent skit.


[www.youtube.com]
Re: Svenska användare
April 11, 2012 09:54AM
Tjenare

Jag håller på med att sätta ihop en Prusa Longboat som jag köpte från The RepRap Kit Store i England.

Jag håller som bäst på med att pilla ihop kablaget. Det går långsamt, för jag har en liten bebis som tenderar att sluka all tid.

Till saken hör att jag råkar vara maskiningenjör, och jag har för plan att förädla den här designen litet, för det är ett och annat som ser litet knepigt ut.

I och med det sitter jag och gör CAD-modeller på alla ingående delar. Och en sak jag lider av är att det enda jag hittar är STL-filer. De är ju i praktiken CAD-solider som misshandlats av ett program till att bara vara koordinater för polygonvertex - det finns inga nurbs man kan hitta centrum på eller liknande. Så det blir en massa gissande med skjutmåttet för att kopiera den befintliga designen.

Jag orkar inte plöja igenom alla tusen sidor folk har skrivit, så jag slänger ut en lat fråga här: har ni sett nånstans där man kan hitta STEP, IGES, PRT/ASM, IPT eller ens måttsatta ritningar över komponenterna?

Ciao
/M
Re: Svenska användare
April 12, 2012 05:15AM
Hej Michail, välkommen till forumet!

Visst finns det ritningar, se Prusa Mendel i den gröna boxen till höger finns det CAD Model(s) i flera olika format. Har aldrig hört talas om "Longboat Prusa" förut, men vad jag kan se så är det en ganska standard Prusa Mendel. Du bör kunna använda nästan alla delar härifrån.

Ta dig även en titt på Thingiverse, där kan du hitta förbättrade versioner av varenda komponent som används i Prusa:n. Jag kan särskilt rekommendera den här extrudern Greg's Wade Reloaded samt allt annat designat av samma herre, jonaskueling.

Lycka till!

P.S. Kan jag lägga till dig i listan över pågående projekt?

Edited 1 time(s). Last edit at 04/12/2012 05:17AM by ETJonasson.


-------

Emil
Re: Svenska användare
April 12, 2012 09:30AM
Hej Emil, tack tack!

Åhå, det finns en del CAD-filer i alla fall? Jag missade dem. Ser ut som SolidWorks, jag har ProE och Inventor men jag kan komma att få tillgång till SW på jobbet snart.

Det jag litet grand saknar är 2D-ritningar. PDF-er med måttsättning som visar vad "design intent" är, för annars blir det en del gissningar. "Det är 70.5 mm brett här - undrar om det är 70 mm som avrundats i STL-filen eller om det är 50·√2 för att den bildar triangel?" och liknande.

Så min plan är att upprätta ProE-modeller (för ProE är min favorit, jag kanske gör Inventorfiler också om jag orkar och får tid) av allt jag sätter ihop och göra just såna 2D-ritningar. Och lägga ut på wikin.

Jag kan ju förstås prata direkt med utvecklarna också. Hm.
Re: Svenska användare
April 13, 2012 06:51AM
Det jag sett mest av är scad-filer med solider som kombineras på olika sätt. De hanteras med OpenSCAD, som är ett fritt program.

Det kanske inte ger dig måtsatta ritningar direkt, men du kan åtminstone, med viss möda, läsa av vad måtten bör vara.

Göra riktiga CAD-ritningar utifrån detta kan ju bli ett digert jobb. Inte ovälkommet i och för sig, men ändå.

Andra vet garanterat mer än jag om det här, så ta mig inte på orden, utan fråga runt och framför allt, titta i källkoden, t ex för Prusa Mendel finns den här: https://github.com/prusajr/PrusaMendel
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login