Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Svenska användare

Posted by robin.hagman 
Re: Svenska användare
August 19, 2013 04:19PM
Mikael Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej, Mikael heter jag. Jag bor (snart) i gbg och
> vill ha en reprap. Vart ska jag vända mig för
> att komma i kontakt med sånna som håller på med
> detta i gbg?


Hej Mikael!
Linus har byggt en. Hör med honom http://www.linushelgesson.se/, han huserar i gbg

Han har hjälpt mig med några problem på vägen, frågade honom ang div. problem jag stötte på i hans gästbok. Han svarade snabbt och trevligt.
Re: Svenska användare
September 30, 2013 11:51AM
Hej

Kristianstadsbo som precis har beställt delar till min första Reprap. Blir om allt går bra en Prusa i3 med Aluminiumram.

Finns det fler skåningar/blekingar här?
Re: Svenska användare
January 12, 2014 06:35AM
Hej

Är en Malmöbo som har Reprappro mono mendel och lite andra versioner

Hur gick det med din Prusa i3?
Re: Svenska användare
February 19, 2014 11:47AM
Kort presentation: Skånebo, med en Mendel90 som jag köpte precis. Kommer att hänga mest på Elektronigforumet där det finns en del matnyttugt just om den modellen.
Re: Svenska användare
March 07, 2014 05:52AM
Tänkte att jag skulle presentera mig också. Kommer från Göteborg och byggde precis klart min andra RepRap, i form av en Rostock Mini, som visserligen har lite problem med direct-drive extrudern. Jag har även byggt en Prusa i3 med trä-ram som jag sedan byggde in i ett skåp för att kunna printa ABS bättre (skåpet agerar värmekammare och håller en temperatur på ca. 35c utan mer värme än hotenden och heatbeden) Denna maskinen gick dock sönder nyligen och jag har inte printat ut reservdelar till den ännu, men den ska byggas om helt och hållet snart var det tänkt.
Re: Svenska användare
March 10, 2014 03:39PM
Låter som en intressant ide att bygga in i ett skåp!

Kan du skriva lite mer detaljer kring dina temperaturer i skåpet. Är inte helt med på hur du menar.
Re: Svenska användare
March 12, 2014 06:41PM
Quote
logicron
Låter som en intressant ide att bygga in i ett skåp!

Kan du skriva lite mer detaljer kring dina temperaturer i skåpet. Är inte helt med på hur du menar.

Temperaturen i skåpet håller sig runt 35c stabilt om jag inte tillför någon mer värme än vanligt, det vill säga heatbed och hotend. "Spillvärmen" som annars hade gått ut i luften värmer på så sätt upp skåpet och ger en jämn, lite högre temperatur vilket är fördelaktigt för ABS. Får dock ha skåpsdörren lite på glänt, för annars går den upp för mycket i temperatur, vilket bara är bra för plasten, men sämre för stegmotorerna. Vid långa utskrifter i 40+ blir de överhettade och missar steg. Jag försöker fundera ut en lösning på att kunna ha alla stegmotorer utanför skåpet så de inte påverkas. Har dock inte kommit längre än till funderingsstadiet ännu.
Re: Svenska användare
March 13, 2014 04:17AM
Låter spännande ett 3D skåp smiling smiley posta lite bilder hade varit kul att se
Re: Svenska användare
March 15, 2014 11:43AM
Bilder kommer så fort den är ihopbyggd!
Re: Svenska användare
March 17, 2014 04:37PM
Hej,

Lars heter jag, bor i Stockholm och är relativt ny i 3D-skrivarbranchen. Har kodat sen -78 och gillar att bygga fjärrstyrda vildkattmatare.

Efter en resa till Hong Kong nyligen kom jag hem med en byggsats till en helt ny RepRap skrivare som heter C4C av ett företag som heter ArrayZ.

Skrivaren är robust och dom har utvecklat en egen z-probe för att kalibrera z-axeln som jag hoppas ska hjälpa till att göra utskrifterna bättre.

/Lars
ran
Re: Svenska användare
March 18, 2014 01:48PM
Hej
Göteborgare som använder Reprap ormerod. åå va gött den går
Re: Svenska användare
April 22, 2014 03:58PM
Hejhej, Umebo här. Har hållit på ett år nu och byggt ca 8 skrivare, arrangerat 2 workshops, startat en blogg om mitt RepRappande, programmerat en liten web app och startat ett 3dskrivarlabb på Umeå Universitet.

Labbet är litet, men aktiviteten är hög. Söker RepRappande Västerbottningar som vill vara med och göra RepRapmiljön i Umeå ännu lite mer aktiv och levande smiling smiley


torbjornludvigsen.com
Re: Svenska användare
April 23, 2014 10:45AM
Coolt att höra om fler Reprappare i Sverige. Hade gärnat joinat men bor i Malmö så det är en bit smiling smiley

Men har startat en Google + sida för Svenska RepRap entusiaster för delning av kunskap och ideer kring RepRap 3D-skrivare! Hade gärna sett lite fler på sidan!
Re: Svenska användare
April 23, 2014 12:02PM
Om jag går miste om många intressanta diskussioner ska jag överväga, men annars tycker jag fördelarna med att hålla allt samlat på reprap.org verkar större. Eller har Google + någon nice funktionalitet jag inte känner till? Försöker undvika Google-tjänster smoking smiley

Tricket för hur man applicerar kapton tape på sidan verkar komplicerat. Jag brukar bara lite tvåligt vatten mellan tejpen och plattan, för att hindra limmet från att bita direkt. Sen trycker jag ut tvålvattnet med ett plastkort. Lugnt och skönt smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 04/23/2014 12:03PM by tobben.


torbjornludvigsen.com
Re: Svenska användare
February 18, 2015 06:35AM
Hej

Har just byggt en reprap mono mendel, Bor i Växjö så mitt i den sydsvenska smeten!
Kan hjälpa till att printa delar mot materialkostnad om någon är i behov!
Re: Svenska användare
March 16, 2016 01:58PM
Hej!
Verkar vara ett rätt så vilande forum, men det hindrar en inte från att dela md sig av det man byggt.

Har byggt en skrivare efter eget huvud som tekniskt sett kanske inte är så mycket Reprap utan mer ett enormt monster.
Skrivvolym 750*750*800 mm, mer info finns här: Antoher big 3d printer

Så om någon behöver stora delar är det bara att höra av sig, skrivarn står i stockholmsområdet.

//Svensson
Re: Svenska användare
March 16, 2016 05:00PM
Nice printer, intressant tråd! thumbs up


torbjornludvigsen.com
Re: Svenska användare
March 30, 2016 09:10AM
Mycket nice printer! Var får du dina delar från? Gillar in Another big printer! Ska titta närmre på din tråd smiling smiley

Annars kan jag tipsa om www.reprappro.me för byggsatser och reservdelar!
Re: Svenska användare
April 03, 2016 08:25AM
Mycket av delarna är inhandlade från Ebay, med undantag för ale-profilerna som kommer direkt från MISUMI. Resten som inte är standarddelar har jag antingen fått 3d-printade eller låtit laserskära i 4mm aluminium, vilket blev stadigt till den grad att om jag rycker i de övre balkarna är det bordet som rör på sig innan ramen i skrivaren börjar flexa. Dessutom har jag svarvat en del delar själv (syns inte på bilderna i tråden än) och överväger att byta ut de printade delarna mot gjutna sådana (använda nuvarande som form, klä med gips, smälta plasten och gjuta i aluminium.
Men först ska vissa andra barnsjukdomar lösas...smiling smiley
Re: Svenska användare
April 04, 2016 10:24AM
Gjutna delar låter coolt och helt klart något jag hade velat ha på mina skrivare om jag kunde smiling smiley

Ska följa ditt bygge ser mycket bra ut!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login