Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Svenska användare

Posted by robin.hagman 
Svenska användare
July 24, 2009 07:53AM
Jag har tänkt bygga en Reprap inom en snar framtid. Om det finns någon svensk som redan har en Reprap så skulle jag gärna vilja köpa lite utskrivna delar.

Om inte, så meddelar jag när min Reprap är färdig och kan då skriva ut lite delar till andra behövande.

Med vänliga hälsningar,
Robin
Re: Svenska användare
August 08, 2009 06:48PM
Hej!

Jag finns i Stockholm, har en XYZ mojäng byggd i MDF m.m. efter en kommersiell ritning.

Köpte lite skrot från RRRF för nåt år sedan men har inte fått extrudern att fungera nåt vidare.
Re: Svenska användare
August 09, 2009 08:53AM
Jag har byggt en CNC och kollar lite på att bygga en darwn eller cupcake men jag hittar ingen som säljer 3mm ABS tråd i sverige.
Re: Svenska användare
August 13, 2009 08:14AM
mimarob Wrote:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag finns i Stockholm, har en XYZ mojäng byggd i
> MDF m.m. efter en kommersiell ritning.
>
> Köpte lite skrot från RRRF för nåt år sedan
> men har inte fått extrudern att fungera nåt
> vidare.

Härligt! Själv tänkte jag bygga elektroniken till Darwin så snart jag får tag på alla komponenter. Min sambo tycker inte att en Reprap passar i lägenheten så får se när jag kan bygga resten. Vad är det som inte fungerar med extrudern?



Torleif Wrote:
-------------------------------------------------------
> Jag har byggt en CNC och kollar lite på att bygga
> en darwn eller cupcake men jag hittar ingen som
> säljer 3mm ABS tråd i sverige.


Finns det någon speciell anledning till varför du vill köpa ABS tråd i Sverige? Om inte kan du ju beställa det från makerbot för 585 kr ink frakt. Har du tid över får du gärna skriva ut delarna för Darwin till mig. Mot betalning för plasten, arbetet och tiden såklart smiling smiley
Re: Svenska användare
August 30, 2009 01:15PM
Hi there I live in stockholm, am an artist interested in the RepRap Technology. I am interested in personal fabrication technologies in general. Do any of you have a machine up and running yet? I am leading a discussion soon at Studio44 in södermalm about the different potentials of interacts between artist and open-source developers (as well as other technology issues for artists). I would love to talk with any of you who are in stockholm and working with these machines! I speak and read swedish well, but still type faster in swedish, so don't be shy and answer soon, and in swedish! cheers, tack and MVH
Joel
Re: Svenska användare
September 26, 2009 07:25AM
Hi Joel H,

As of now I don’t believe that any one got a reprap up and running.

My plan on building a reprap got prolonged by an unplanned rent increase so I’m looking for a new apartment at the time. I’m planning on building my reprap some time in the first quarter of next year. I do not live in Stockholm but wouldn’t have any problem talking with you by mail or msn and send you some repraped pieces.

-----------------

Hej Joel H,

Som det är nu tror jag inte att någon har en fungerande reprap.

Mina planer på att bygga en reprap blev uppskjutna p.g.a. en oplanerad höjning av månadshyra, så just nu letar jag efter en ny lägenhet. Jag planerar att bygga min reprap någon gång under första kvartalet nästa år. Jag bor inte i Stockholm men skulle inte ha några problem med att kommunicera över mail eller MSN. Skulle också kunna tänka mig att skicka eventuella reprapade delar till dig vid behov.
Re: Svenska användare
September 26, 2009 07:33AM
I'm working on a repstrap machine but I haven't got very far and I have limited time to spend on it so I don't expect it to be printing until early next year. I do live in Stockholm, though (Södermalm, in fact).
Re: Svenska användare
September 26, 2009 07:44AM
Tyska reprapsource säljer 5 kg rullar med abs-tråd för ca 100 euro. Eftersom tull och postens tullavgift uteblir och moms är inräknat blir det faktiskt aningen billigare än motsvarande mängd från Makerbot (deras rullar är ca 2,3 kg var).

[reprapsource.com]

Jag köpte från Makerbot i alla fall eftersom jag köpte andra delar därifrån, bl a elektroniken och stegmotorer.
Re: Svenska användare
October 17, 2009 06:31PM
Tjema!

Jag representerar Svenska chaptret för zeitgeiströrelsen.
Vi har precis startat ett RepRap-projekt, och som det ser ut kommer vi bygga 1-3 st Mendel i första skedet.

Vi kommer antagligen försöka göra så mycket som möjligt själva, inklusive kretskort i senare versioner.

För er som missat det så har även Piratpartiet's Piratfabriken dragit igång ett RepRap projekt som man kan följa här:

[piratfabriken.wordpress.com]


En sak jag sitter å forskar i ikväll är om de motorer som används är något som kan finnas i någon annan apparatur som kräver stegmotorer. Det kan ju vara såväl skrivare, som kopiatorer, scanners och... ja? Har ni några tips?

Själv har jag nära till ett ställe som skrotar elektronik, där jag säkert kan göra en del fynd i så fall...
Re: Svenska användare
October 18, 2009 02:38AM
Jo, stegmotorerna har standard-monteringsstorlekar (Darwin har nema 23 och mendel nema 17). Du kan mycket väl hitta sådana i skrivare och kopiatorer. Men även om storlekarna är standard så finns det en stor variation elektriskt och det krävs lite kunskap och experimentation att lista exakt vad du har fyndat. Standardhårdvaran klarar av att driva ett ganska brett spektrum av stegmotorer, så det kan funka om du har tur.

En annan fråga är om det är värt tiden om man inte redan själv besitter skroten. Makerbot säljer nema 17 som passar Mendel för $15 styck och även med tull och moms är det ganska billigt för motorer av god kvalitet (har en uppsättning hemma) i nyskick.

Det är frustrerande att det är så svårt att köpa komponenter till bra pris inom EU. Många leverantörer säljer inte till privatpersoner, och de som gör det har ofta väldigt höga priser jämfört med motsvarande i USA. Usch så man blir avundsjuk, de har McMaster, Smallparts, Mouser och Digikey (flera av vilka säljer globalt men då inte alls till så förmånliga villkor) samt hur många som helst till. När det gällde elektroniken räknade jag att det var billigare att köpa elektroniken komplett från Makerbot än att bygga själv med komponenter köpta i Europa. Plus att min RepStrap inte skulle fungera förrän tidigast 2011 om jag envisades med att bygga elektroniken också tongue sticking out smiley

Hur har ni tänkt få ihop plastdelar till er första Mendel?
Re: Local Resources
November 07, 2009 12:36PM
@jswanljung

Ja, det lät ju inte dyrt. nu har vi beställt elektronik till tre Mendel, plus ite extra delar att experimentera med. 36 meter gängstång ligger i en kartong brevid mig, och på måndag beställer jag antagligen 150st kullager (summan lager till tre Mendel)

Stegmotorer kan vi få bla genom att våra medlemmar helt enkelt plockar ur dom när dom skrotar sina skrivare osv. Och som sagt, jag har redan resurser för att hitta redan skrotad elektronik.

Intressant vore såklart om man på något sätt kunde upprätta ett register av användbara standarddelar i befintliga kommersiella lösningar...

Vi kommer bygga vvåra tre Mendel på skilda håll, och nej, vi har inte löst fabriceringen av plastbitar ännu. Är det någon här som fått ihop en fungerande RepRap eller RepStrap så betalar vi gärna för plasten och ger lite extra tråd att leka med som bonus.


www.thezeitgeistmovement.com
www.thevenusproject.com
www.storyofstuff.com
Re: Svenska användare
November 23, 2009 12:32PM
Jag tror ingen i sverige kan tillverka delarna på en reprap än, förhoppningsvis så kommer det finnas någon inom kort.

Jag själv håller på att ordna fram alla delar för att konstruera en mendel dock pga den höga efterfrågan på plastbitarna så är detta mitt största hinder.
Har någon förslag på firmor som klarar av att tillverka delarna så är jag öppen för förslag, kanske tom en kombo beställning för att försöka få bättre pris ?

Jag finns belägen i gävle området och håller på att undersöker möjligheten hos lokala cnc företag om de kan tillverka plastbitarna men än så länge så tycks problemet vara att deras cad mjukvara inte stödjer .stl eller .par filer.
Re: Svenska användare
November 25, 2009 02:28AM
Själv har jag börjat samla på gamla skanners. Hyfsat glidsystem, kuggremmar och -hjul, mm. Även stegmotorer som kan användas till annat (för svaga för Rep(st)Rap). Stommen på den stadigaste ska bli x-axel med bara små modifikationer. Jag hade kommit ganska långt med en egen konstruktion innan jag hittade skannern och kom på att jag aldrig skulle kunna åstadkomma lika precis rörelse med de verktyg jag hade hemma.

Men jag kommer inte att kunna skriva ut plastdelar förrän tidigast på våren.

Jösses, är det 50 st kullager per Mendel som går åt?!
Re: Svenska användare
November 25, 2009 05:52AM
Ja tyvärr 50 kullager / mendel dock så här i sverige är det ingen ide att köpa dem då allt är så förbannat överpris, hittat en bra leverantör i england som även har svensk shop som tar ca 11/st för dem [se.rs-online.com]
Re: Svenska användare
November 25, 2009 06:35AM
Jag hade också tänkt skaffa en del saker hos RS, men de säljer tyvärr endast till företagskunder.

Kullagergrossisten säljer kullager i storlek 624 för 9 kr inkl moms.

[www.kullagergrossisten.se]
Re: Svenska användare
November 25, 2009 07:20AM
Jo sant men eftersom jag har ett företag så är det inga problem, dock så måste jag köpa av RS då jag bara fick tag på PCB till servo elektroniken men ej Kretsarna och RS har driver icna, men det går att köpa av RS utan att vara företag bara att ange ditt namn som företagsnamn och SEpersonnr01 som momsnr.

Tack för tipset ang kullagren smiling smiley
Re: Svenska användare
December 15, 2009 04:33PM
butik.brundin.biz Säljer NEMA23or för 220 spänn
Piratfabriken
Re: Svenska användare
December 24, 2009 08:29AM
Vi på piratfabriken har nu fått igång våran Rep(st)Rap som vi köpte från [www.bitsfrombytes.com] .

Kolla våran blogg för bilder och filmer från bland annat Klimaforum 09 i Köpenhamn.

[piratfabriken.wordpress.com]

Kan detta vara den första fungerande RepRap:en i Sverige eller finns det andra som har gått igång innan?
Re: Svenska användare
December 27, 2009 02:05PM
Hej igen alla!

Roligt att det finns så många här som är tillräckligt tokiga för att vilja bygga en reprap maskin.

Mina problem med extrudern (Darwin) är lite otajming mest. Jag hakade på generation 1 elektroniken, tydligen hade den en lite kass termostat funktion. Lagom tills jag lyckades bygga ihop allt så körde Zach et. al. in på Arduino spåret

Nu har jag byggt mig generation 2 grejor (fortfarande Darwin) och måste säga att jag gillar Arduino miljön mer och mer.

Nu under jul har jag hunnit få ihop all elektronik att fungera så imorgon skall jag värma upp extrudern och se om jag kan rensa ut lite klägg... Skall sätta nakna (med skalpell plastbefriade) sockerbitar på termistorn och nichrometråden för att underlätta isärplockandet.

Så den obligatoriska stöldraiden upp på vinden för att få tag på en bit glasfiberull, all set, få se vad som händer imorgon...

Att köpa saker privat från mcMaster, Avnet, eBay eller t.ex. Mouser gör jag vid behov via myus.com, en mycket välfungerande postboxverksamhet i Florida. Jag har hittills inte misslyckats att shoppa någonting via denna tjänst.

USA är ju trots allt landet där allt går att köpa för pengar :-)
Re: Svenska användare
May 20, 2010 02:57PM
Hepp, dags att sluta lurka på forumet.

Håller på att knåpa ihop en Mendel, befinner mig i Stockholmsområdet (Norrtälje mer precist). Har spenderat de senaste månaderna med att sakta men säkert få tag på alla nödvändiga delar, det går framåt! Har i princip alla delar till en mendel utom plastdelarna (utskrivna). Har försökt slöjda fram bitar ur mdf och whatnot, alldeles för tidskrävande dock. Sitter och funderar på att beställa utskrivna delar från ebay (om priset inte brakar iväg) eller den laserskurna varianten (optimalt om jag hittar nån som kan styra det i Sverige, annars blir det nog ebay, om ingen av er som redan fått ihop en apparat kan skriva ut åt mig, hör av er isf!)

Verkar inte vara nån rusning på svenska delen av forumet, jaja, allt i sinom tid. Kul att det finns fler intresserade av projektet i vårt avlånga land i alla fall.

MvH Joakim Lodin
Re: Svenska användare
May 31, 2010 04:25AM
Tja!

Är lite av en dåre när det gäller DIY-projekt och älskar idén om att kunna göra mina egna prototyper. Jag har dock precis börjar lurka lite här. Finns det någon som fått ihop till plasten i en mendel eller hur går det för er?

Vänligen
Linus
Re: Svenska användare
June 02, 2010 01:44PM
Hej!

Jag och min bror funderar på att bygga en reprap. Vi vet dessvärre ingenting än smiling smiley. Vad kostar det? Är det svårt att bygga? Kan nån av er tillverka delar?

mvh
Thomas
Re: Svenska användare
June 02, 2010 02:29PM
Tjena!
Precis börjat luska lite jag. Bjudit på en del delar på ebay o så. Runt 5000-7000 borde väl en mendel kosta om jag fattat rätt. Kanske lite bulligare t o m. Snålt med delar här dock. Dyra fraktkostnader blir det.... Lycka till!
Re: Svenska användare
June 03, 2010 05:52AM
Hej Thomas kul att bygga med brossan. Hoppas ni förblir vänner. winking smiley

När jag skulle köpa fanns det inget Mendel-kit så jag skaffade en Makerbot CupCacke den gick lös på USD950 + frakt + tull * 25% moms. Totalt har den kostat en bit över 10K

MENDEL-KIT
Nu finns det tydligen ett Mendel-kit från BotMill för 799 men ingen uppvärmd platform vilket numer betraktas som ett måste.
- [botmill.com] Jag har ingen aning hur dom är att göra affärer med.
- [reprap.org] heated bed wiki

EXTRUDER
BotMill kitet ser inte ut att inkludera någon extruder.
MK4 är väldigt bra byggd men dessvärre DC vilket innebär betydligt sämre ooze-control. hur som ligger den på $125.00 och lägg till 50-100 för extra Thermal Barrier, isolering, thermistor, MK5 Drive Gear Upgrade Kit, Heater Barrel och nozzle. I stort sett allt på din hotend kommer balla ur för eller senare.
- [store.makerbot.com]
Idealt vore naturligtvis att ha ett lika bra kit med stepper men jag har inte hittat nåt kit att köpa. Den här verkar sjukt bra men vet ej var den finns att köpa.
- [reprap.org]


LULL-LULL
Slutligen vill jag verkligen rekommendera Makergears heatcore
- [www.makergear.com]
och deras snart tillgängliga hybrid PEEK/PTFE insulator.
- [www.makergear.com]


Andra ställen
[reprap.org]
Re: Svenska användare
June 07, 2010 03:41PM
Heated bed for sale @ [blog.arcol.hu]

Edited 1 time(s). Last edit at 06/10/2010 01:41PM by tigertalar.
Re: Svenska användare
June 24, 2010 06:04PM
Hej
är lite sugen på att bygga en 3D skrivare men skulle vilja prata med någon som har en fungerande.
jag jobbar som modellmakare och beställer 3D printade grejer i jobbet så det skulle kul att se hur nogranna dom blir
i min verkstad har jag en CNC fräs som man skulle kunna byta fräs huvudet mot ett printhuvud men jag vill se hur bra det blir först

Lasse
070 6334414
www.kompositmekanik.se
Re: Svenska användare
June 25, 2010 12:57AM
Roligt att höra Lasse. Det kan hända att jag missat, men Jag har inte sett något lovande cnc->3dprinter bygge alls. Så det finns inte speciellt mycket att luta sig mot. Men om du har ett dussin tusenlappar att leka bort och gillar att skriva firmware för mixad cnc och extruder elektronik.

Jag skulle i alla lägen rekommendera ett beprövat kit, makerbot eller mendel beroende på önskad byggarea. Uppvärmd byggplattform är ett måste för kvalitet.

Positionerings precisionen är neråt 0.1mm. Mista extrudern är 0.3mm. Lagerhöjder runt 0.3mm. Detaljer under 1mm får ingen enhetlig definition. Ytan blir på vertikalsidorna, randigt räfflig, (känns som en rulle 0.3 lina) och på horisontella ytor motsvarande "höjdkurvor".

Begränsningar på överhäng < 45 grader, Tid, det tar låång tid att göra stora solida saker och jag skulle personligen inte lämna maskinen ensam längre stunder.

Driftsäkerhet. säg så här: Jag skulle inte hänga upp mitt företag på att jag har en hemmabyggd opensource 3d printer. Det tar många veckor att få tag på reservdelar. Frakt och tull plusar på var enda liten pryl man ska skaffa.

Det finns mycket att tycka om detta. Berätta gärna lite mer utförligt vad för kategori av jobb du tänkt göra med den /Torleif
Re: Svenska användare
August 08, 2010 04:58PM
Hej Tiger & Lasse!

Jag tror inte man behöver alls ge sig och hacka in i reprap-mjukvaran för att få till detta.

Arduino elektroniken matar ur sig "step" och "dir" signaler som är vanliga i många PC-parallelports baserade cnc utrustningar, typ mach 3 och liknande.

Jag har själv tänkt låta Arduinon driva ett standard stegmotor kort köpt på ebay.

Kolla in denna länk så ser ni vad jag menar:

[reprap.org]
Re: Svenska användare
October 29, 2010 09:34PM
Har en fungerande mendel som jag jobbat på ett tag nu, dock lite smådetaljer som kalibrering som spökar o skulle behöva göra ett värmebord för den oxå ;P

Finns i Gävle, kommer kunna producera bitar när jag väl får kaliberingen att funka helt 100% förnärvarande så sitter det ett 0.3mm munstycke på den så det blir riktigt fina bitar dock så tar det tid :/ blir ungefär 0.35mm när PLA väl svält ut ur pipan.

För att impa lite extra, har ingen latte utan har gjort pipan själv med hjälp av en pelarborr "ala biltema/jula" o ett skruvstä smiling smiley
Re: Svenska användare
February 21, 2011 10:35AM
Jag bumpar denna tråd litegrann då jag strax ska beställa en Rapman från BitsfromBytes.

Tänkte höra hur det går med era repraps här i Sverige. smiling smiley

/MikaelP
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login