Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Hjälp min Ormerod 2 har tappat orienteringsförmågan!

Posted by lasse 
Hjälp min Ormerod 2 har tappat orienteringsförmågan!
March 18, 2017 07:59AM
Hej, Jag bor i Helsingborg och har en Ormerod 2 sedan 2015 som funkat bra ända tills jag gjorde en sk. Firmware uppdatering först Januari sen i mars. Jag gjorde en uppdatering ifrån Firmware 1.09 och har nu 1.17e som är den alldra senaste samt nytt webbgränsnitt 1.14. Anledningen till uppdaderingen var att denna via webinterfacet mjöliggjorde en tydlig grafisk översikt över printerbordets höjdskillnader i olika mätpunkter. Alla som har en Ormerod vet nog att detta med svårigheten att kontrollera och ställa in bordets höjd perfekt är Ormerods största svaghet. Men detta har löst sig tack vare denna genilala möjlighet i nya firmwaren som är programmerad av en engelsman som kallar sig "DC42" och är väldigt aktiv och har gjort mycket bra grejer för Reprap-comunityt.

Men ett annat allvarligt problem har dykt upp som jag inte lyckats lösa. Vid utskrift tappar Printern orienteringsförmågan fullständigt och börjar skriva vid bordets kant rakt ut i luften, samma sak gäller när jag försöker "homa" printern den bär sig helt galet år.
Jag har utan överdrift säkert lagt 50 timmar sista månaderna påatt få rätsida på detta har gjort åtskilliga ändringar i konfigurationsfilen config.g och en del andra konfigurationer. Har även försökt fixa genom att återställa mina gamla inställningar före uppgraderingen
men inget hjälper det blir bara det dena galna resultatet efter det andra. Men ser när det försöker skriva första lagret att konturen på föremålet som skall skrivas ut stämmer det är placeringen av utskriften som vlir alldeles tokigt.

Jag är även inne på den den engelska Ormerod forumet under tråden "My Ormerod has lost its orientation" och har fått en hel del tips men inget har hjälpt hittintils. Tyvärr verkar det som att jag är ganska ensam om att ha detta problem.Så nu står jag här med min totalt obrukbara Ormerod,angry smiley Jag som bl a gjort en exakt modell av våran mest kända byggnad Kärnan i Helsingborg som jag tänkt massproducera .

Så om någon har en ide om vad som kan vara problemet sä jag evigt tacksam
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login