peknej clanek
dan i jokejoke tu snad ctou jeste forum, tak necham je at se vyjadri presneji k svym ditkum. rebelixi stavim a pro rebela II sem taky par dilu postavil
no ad rozmery k tisku:
bed ma tiskovou plochu cca 200x200, pokud se pouzije sklo o stejnych rozmerech, tak prichytky skla uberou vesmes celkem ten centak. pak je tu rozmer hotendu a vejska trysky. takze pokud se tryska pri prvni vrstve pohybuje tesne nad sklem, tak rozmer hotendu muze ubrat dalsich pak jednotek mm, jinac by pri pohybu v krajnich polohach narazela do drzaku skla.
tudiz tech 190x190 je docela realnych, samozrejme zalezi na realizaci uchyceni skla a dalsich konstrukcnich prvku, ktere mohou prekazet.
a sklo nedoporucuju lepit nebo jinak napevno pridelavat.
a) pracuje pod vlivem tepla, takze pri pevnem upevneni muze popraskat
b) v pripade ABS a urciteho typu prilnaveho podkladu, muze objekt supiny skla vytrhat, nebo sklo roztrhat, takze se casto muze i menit
c) proste pro snadne omejvani, ocistovani vamenovani skla a i sundavani objektu je snadnejsi mit jednduchy zpusob k sundani skla
vyska: je zavisla
a) na tom cim tisknes (material)
u abs muze bejt problem tisknout vyssi a rozmernejsi objekty zvlast pokud nemas vyhrejvanou tiskovou komoru. tim jakou ma smrstivost behem vychladani a pri vyhrejvani jen od spodu, jsou rozmernejsi objekty vyzvou pro tisk v celku. treba 7cm na vejsku objekt se da tisknout, ale zalezi jakou ma vypln atd. nerikam, ze to nejde ale chce to trosku praxe a hrani si. taky z abs tisknu krabky co maj tak cca 11x13x3 cm a 2mm tlustou stenu.
b) jakej rozmer danej autor tiskarny uvedl.
zdvih dane osy nebo zdvih dane osy minus vejsku, kterou potrebuje jeste i namontovanej hotend (takze zkutecnou pracovni vejsku)???
pri 200mm vejsky se s namontavanym hotendem muzes pohybovat nekde mezi 150 - 180mm dle konstrukce vozejku (na kterej se montuje extruder s hotendem) a rozmeru hotendu
c) u rebela a rebelixe si ji muzes i zvetsit - pokud si obednas delsi profily, hlazenky a zavitove tyce pro Z osu... u I3 bys musel nechat jeste vyrezat vyssi ram. podobnym zpusobem muzes zvetsit i horizontalni plochu k tisku, jen budes muset sehnat adekvatni vyhrejvanou desku, nebo si ji udelat. plastove dily upravovat nemusis, ty jen spojuji kovove soucasti dane delky
ad presnost... no reprap neni raketovej prumysl. je to o soucastich ktere pouzijes. tudiz pokud koupis kvalitni, budes na tom lip nez s nekvalitnima. uz sem videl tiskarnu, co mela vrklajici co slo, vydavala pri normalni rychlosti zvuky jak grupac kostlivcu na plechove strese za zvuku trash metalu a pritom tiskla pomerne pekny hladky steny - rozumej tiskla uspokojive dobre.
pak je tu taky kvalita kalibrace slicovaciho programu a davkovani extruderu - tim se taky hodne ovlivni vyslednej tisk.
pak samotnej material - pokud se ti bude na nekvalitnim materialu menit hodne prumer dratu, nebudes mit ani peknej a ani "presnej" vytisk a to nemluvim o kvalite slozeni (ted bych rek, ze uz to neni zas takovej problem, jako pred par lety)
presnost je neco co ti ovlivnuje zpoustu faktoru od udrzeni kotvy rotoru uvnitr mag. pole pri mikrokrokovani po vule lozisek, pruznosti pasu, vule pouzitejch matek na zvedani Z osy, kvalite pouzite zavitovky atd.
ale da se rict, ze se da dostat pod toleranci +-0,1mm na kterekoliv tiskarne, jde jen o pouzite dily.
vyska vrstvy:
uvadel si nakejch 0,0006mm
myslim ze se nedostanes pod 0,1mm mozna pozdeji na 0,05 (ktere vesmes uvadej profi tiskarny). zacni na 0,3mm a tim se neco naucis o zakladu a problemech tisku. tech 0,0006mm je trosku mimo a vychazi spejs jak jemne muze dana osa krokovat
taky cim nizs pujdes s vejskou vrstvy, tim vic se budou projevovat kvality daneho extruderu a hotendu - jak presne davkuje, jak presne si udelal kalibraci davkovani atd.
ono je to trosku laborovani i s prumerem trysky vhodnym pro danou vejsku vrstvy, pripadne s upravou nastaveni slicovaciho programu (generatoru prikazu pro tiskarnu, aby se danej objekt vytiskl) aby davkoval spravne mnozstvi materialu a nedochazelo k spatnemu pritlacovani vytlaceneho plastu tryskou.
rekl bych ze je to tak takhle:
0,3mm vrstva - idelani tryska 0,4mm az 0,5mm
0,2mm vrstva - 0,3mm az 0,4mm tryska
0,1mm vrstva - 0,2mm az 0,3mm tryska
ja osobne se drzim pravidla, ze
prumer trysky * 0,8 = efektivny vyska vrstvy - dojde tak pri tisku k idealnimu tlaku v hotendu, vytalceni materialu a pritlaceni k predesle vrstve (zjednodusene receno za idealnich podminek)
samozrejme prumer trysky ovlivnuje nejen vejsku vrstvy, ale mnoztvi vlaken, ktere se ti vejde vedle sebe. neboli uzsi tryska je schopna tisknout i detajlneji v horizontalni rovine - nebude jen hladsi povrch jak je vice jemnych vrstev, ale je schopna tisknout i vice detajlu nedela totiz tak tluste vlakno.
samorejme to ovlivni i dobu tisku...
Velikost kroku:
udava pouzite krokovani krokoveho motoru (budic), motor, a mechanicke reseni dane osy (jakej je remen, pocet zubu na remenicce, jaka je zavitovka, je-li nakej prevod...).
pri pouziti bezneho krkokveho motoru s 200kroky na otacku:
pro X,Y se pocet kroku vetsinou pohybuje od 80 do 200 kroku na mm (dle budice krokoveho motoru a nastaveni krokovani, pasu a remenicky)
pro Z: M6 zavitovka - 3200 az 6400 kroku/mm (dle budice krokoveho motoru a nastaveni krokovani) tusim ze rebel ma M6
M5 zavitovka - 4000 az 8000 kroku/mm (dle budice krokoveho motoru a nastaveni krokovani) M5 u rebelixe a i3 (tusim, ted si nejsem jistej)
Rebel III zveda Z pomoci pasu a to z hlavy nevim jakej tam je prevod a pas
u rebela ted nevim jakou ma elektroniku (jednu dan vyvyji anevim jak je natom s funkcnosti), ale obecne pokud se pouzije i jiny vhodny budic s treba 1/128 krokovanim, dosahne se i plynulejsi chodu a jemnejsiho krokovani.
bezne se pouzivaji A4988 (1/16 krokovani) a DRV8825 (1/32 krokovani)
tyto udaje budou konkretni pro zakoupenou tiskarnu a dovis se je velmi pravdepodobne s ni. hlavne i pro potreby vlastnich uprav nastaveni firmwaru nebo jeho zmenu atd.
Rychlost:
vesmes vsechny tiskarny maj stejnou maximalku a stejnou minimalku - ovlivnuje to jak elektronika, tak mechanika a dana konstrukce...
ja osobne nejsem fanda tisku nad 120mm/s takovouhle rychlosti tisknu 0,2mm vrstvu a na kvalitu si stezovat nemuzu. 0,3mm jedu tak 60mm/s a staci to
ono cim rychleji tisknes tim vic je nutno hrat danej plast, jelikoz se nestiha dostatecne prohrat v hotendu a tim pak spojovat vrstvy na objektu.
dam ti priklad, kdy sem testoval jeden ABS material. bylo ho normalne treba vic hrat 260°C pri rychlosti 60mm/s. pri 120mm/s uz bylo treba vyhnat teplotu hotendu k 285°C
a ten, od ktereho sem ho mel k otestovani, mi rikal ze pri 150mm/s uz jej tavy kolem 300°C. samozrejme kazdej termistor malinko ukazuje jinak, ale muj hotend ma limit teploty diky termistoru kolem 305°C jinak dojde k zniceni teplotniho cidla.
samozrejme je to prehnany priklad, ale...
takze i takovej detajl ti ovlivnuje, co a jak si muzes dovolit tisknout.
u rebela nevim, ale autori rebelixu i i3 delaji workshopy, kde si to sestavis, osahas a odneses domu, ale je to otazka penez... samozrejme set ti vyjde levneji pac tam nemas toho "skolitele"
mam ted jednoho rebelixe postavenyho (puvodni verzi, ne X2) ale cekam na vyjadreni zajemce, pokud odrekne muzem se domluvit na ukazce a jinejch vecech
(Praha)
ale upozornuju ze 3d tiskarna reprap, je zrout casu a casto i nervu obvzlast na zacatku
je fakt ze rebelix x2 tusim jeste nema kompletni navod, ale koukal sem, ze se v zasade nelisi tolik od predchudce (kterej snad jeste navod dostupnej ma - a mozna ho nekda na HDD mam stazenej) a na www autora je i zobrazen 3d model s natacenim, tak se da prinejhorsim mrknout jak X2 ma vypadat
mam ten dojem ze rebel je prodavan i jako sada, tusim nastrankach rebelu nebo od JRC minimalne... a zahradnik ho snad taky dodava.
snad sem nic nevynechal a omlouvam se, obcas se spatne krotim a prilis se rozepisuju a nekdy i ujizdim jinam s tematem
Edited 1 time(s). Last edit at 02/12/2016 04:59AM by raptik.
vlastni navrh plus ve vystavbe CoreXY
Thingiverse : [www.thingiverse.com]
git: [github.com]
shop: [shop.daje.cz]
Teorie relativity:
vysvetleni 1: sahnes-li na rozpalenou panev, vteriny jsou jak hodiny. sahnes-li na rozpalenou zenu, hodiny jsou jak vteriny...
vysvetleni 2: strcis-li mi nos do zadnice, pak ja mam nos v zadku, ty mas nos v zadku, ale ja sem na tom relativne lip