Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Heated bed zakt voor aanvang printen ?

Posted by Lisal27 
Heated bed zakt voor aanvang printen ?
April 29, 2014 11:10AM
L.s,

Afgelopen dagen ben ik op andere software overgeschakeld, van Sprinter naar Marlin. Dit omdat Marlin ook een LCD scherm ondersteund. De eigenbouw printer heeft de stappenmotoren voor de Z as aan de bovenzijde zitten. Het heated bed zakt dus bij het printen.

Nu doet zich het volgende voor, homing gaat goed. De X Y en Z as gaan naar hun positie. Bij uitlezen van de parameters is de X Y en Z 0, dit klopt. Vervolgens wordt er een print opdracht gegeven via Pronterface, het heated bed zakt dan circa 5 cm en ziet dit als het nieuwe 0 punt. Na opwarmen wordt er hiervanuit geprint. In de lucht dus.

In zowel Slicr als Pronterface staat bij Z geen offset ingesteld.

Wat heb ik gedaan om dit vreemde probleem te elimineren:

- andere Arduino Mega bord gemonteerd
- vanaf een andere PC de printopdracht gegeven

Wie heeft een idee waar ik verder kan zoeken.

Ps. Met de Sprinter software had ik soortegelijke problemen.

M.vr.gr.

Lisa
Re: Heated bed zakt voor aanvang printen ?
April 29, 2014 01:58PM
Kleine aanvulling, op het LCD scherm zie ik dat na home-ing Z op 200 mm staat? X en Y zoals verwacht op 0mm.

M.vr.gr.

Lisa
Re: Heated bed zakt voor aanvang printen ?
April 30, 2014 09:21AM
Hoi Lisa,

Staat in Marlin je Z-as wel goed ingesteld (steps/mm) ook omdat je aangeeft dat hij 5cm boven het printbed staat terwijl op je LCD-scherm hier 200mm staat.
Zou je ook het eerste stukje van de gcode van slic3r kunnen posten.

Groetjes,

Hans.
Re: Heated bed zakt voor aanvang printen ?
April 30, 2014 12:27PM
Hans, en anderen forum bezoekers.

Gisteren ben ik toch diep in de nacht bezig geweest, stoeien met de endstops, Arduino code aanpassen enz. Resultaat is hij doet weer wat hij moet doen. De preciese oorzaak van het falen is mij niet geheel duidelijk maar ik zoek het ergens in de configuration h file. End stop setting die niet goed stond of in de pins file.
Gelukkig kan ik weer printen maar dan nu met Marlin en een LCD scherm.

M.vr.gr.

Lisa
Re: Heated bed zakt voor aanvang printen ?
June 15, 2014 07:52AM
Vandaag tijdens het aanzetten van de printer weer precies hetzelfde probleem. Marlin er weer opnieuw opgezet, geen resultaat. Tijdens een helder moment zag ik dat de bedrading van de z as waarschijnlijk de oorzaak ik. De optocoupler gaf een bezet melding terwijl dit niet zo is. Opto opnieuw doorgesoldeerd en bedrading aangesloten. Resultaat alles werkt weer naar behoren. Nu maar hopen dat dit de echte oplossing is.

Lisa
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login