Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Top laag Slic3r

Posted by Bertsjuhn 
Top laag Slic3r
January 21, 2015 04:01PM
Onlangs ben ik druk bezig geweest met het passend-printen van onderdelen.
Hiervoor heb ik vooral gekeken naar de configuratie zoals deze te vinden is op: [reprap.org] en op [github.com]

Nu ik het passend printen goed heb staan is de top laag van mijn print niet meer netjes.
het lijkt net alsof er niet genoeg pla uit de nozzle komt.

Ik heb al geprobeerd om de extrusion width voor de top solid infill op andere waarden te zetten maar helaas zonder resultaat.

Wat doe ik verkeerd? Of welke instelling moet ik veranderen om de top weer mooi te krijgen.
Re: Top laag Slic3r
January 22, 2015 07:19AM
Ik ben hier toevallig gisteravond nog wat dieper ingedoken.
Ik had precies hetzelfde probleem, super nette printes, super aan de maat maar geregeld een toplaag die hier en daar open was. Ook zat er een minimale ruimte tussen de buitenste lagen.
Gisteravond heb ik uiteindelijk deze helemaal netjes gekregen, zal vanavond even een voor en na afbeelding toevoegen.

Wat ik heb gedaan:
In Slic3er in het tabblad advanced alles op standaard gezet (waarde 0). Toen een test object gesliced, in de geproduceerde gcode zie je op de bovenste regels de extrusion width staan, in mm.
Deze waardes heb ik vervolgens in het tabblad advanced ingevuld met de desbetreffende probleemzones, bij mij de toplaag & de parameters.
In mijn geval stond deze op 0.68mm ivm mijn 0.4 mm nozzle. Mijn ervaring is dat tweaken op basis van mm makkelijk/duidelijker is in tegenstelling tot percentages.
Na een keer de mm te verhogen en te verlagen kwam ik, misschien voor de ervaren tweakes logisch, op een ideale width van 0,4mm uit voor topfil én de parameters.

Wat leesvoer waar ik veel aan het gehad:
- [richrap.blogspot.nl]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/22/2015 07:20AM by Splendid.


3D Printer Onderdelen.nl
Re: Top laag Slic3r
January 22, 2015 08:42AM
Met de laatste slic3r (1.2.5) kreeg ik ineens dat de buitenste twee perimeters niet aansloten op de binneste perimeter, toen maar terug gegaan naar de stable versie waar ik met dezelfde settings dit niet had. De gap was duidelijk zichtbaar in de G-code. Gister toch maar weer 1.2.5 gebruikt en voor de grap de extrusion width op 0.4mm gezet (nozzle size). De G-code en de printjes kwamen er weer uit zoals het moet!
Re: Top laag Slic3r
January 22, 2015 02:44PM
Misschien niet de meest duidelijke foto, maar je ziet duidelijk het verschil, links nog ruimtes tussen de lagen en rechts zijn deze verdwenen:




3D Printer Onderdelen.nl
Re: Top laag Slic3r
January 22, 2015 03:23PM
Heb je de diameter van je filament nagemeten over een zekere lengte en vervolgens die waarde ingegeven in slic3r ?
Re: Top laag Slic3r
January 22, 2015 05:26PM
Zeer herkenbaar die linker print, In Slic3r 1.1.7 ging alles nog goed. In de nieuwere versies krijg je een gap met de default settings en een 0.4mm nozzle.

Gesliced met default settings, zie de gap tussen de perimiters:


Gesliced met een perimiter width van 0.4mm


Edited 1 time(s). Last edit at 01/22/2015 05:29PM by P4tje.
Re: Top laag Slic3r
January 23, 2015 04:56AM
Bedankt voor jullie reacties smiling smiley.

Voor zover ik weet heb ik alles goed ingesteld staan, dus ook filament dikte enzo, behalve de perimeters.
Hier heb ik problemen mee.

Wat jij laat zien in de foto, Splendid, is precies wat ik ook aan de hand heb.
Wat ik vreemd vond met het aanpassen van de waarden van de perimeters is dat het lijkt alsof je alleen de ruimte tussen je materiaal aangeeft in plaats van de dikte zoals je zou verwachten.

Ik ga vanavond/morgen de waarde op automatisch zetten en de mm's overnemen.
Daarna eens wat spelen met die waarden om te kijken of het dan wel goed gaat.
Ik was het zelfde nu al aan het proberen maar dan met de procenten maar dat werkt niet prettig.

Zoals P4tje het beschrijft heb ik het ook elders al gevonden en lijkt het alsof er ergens in dat stuk sinds de nieuwere versies een bug is ingeslopen.

I'll keep you on the altitude winking smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 01/23/2015 04:57AM by Bertsjuhn.
Re: Top laag Slic3r
January 24, 2015 06:01AM
Dit is het resultaat tot nu toe

Ik heb trouwens een nozzle van o.35mm


Re: Top laag Slic3r
January 24, 2015 05:49PM
Zit met hetzelfde probleem maar dan enkel met ABS bij gebruik van PLA is de top mooi dicht.
Re: Top laag Slic3r
January 30, 2015 07:36AM
Ik heb tot nu toe van alles geprobeerd, het enige wat het lijkt op te lossen is het aanpassen van de extrusion multiplier.
Het lijkt net alsof er gewoon niet genoeg filament uit de nozzle komt.
Maar door het aanpassen van de multiplier krijg ik de perimetric width problemen weer die dit alles hebben "veroorzaakt".
Eigenlijk zou je voor de top lagen los moeten kunnen aangeven wat de extrusion multiplier moet zijn.
Had ook al de nieuwe versie van Slic3r geprobeerd, maar zonder succes.
Re: Top laag Slic3r
January 30, 2015 08:15AM
Quote
Bertsjuhn
Ik heb trouwens een nozzle van o.35mm

Hoe kan je een [Extrusion widths] Perimeter van 0,4 instellen als je nozzle maar 0,35 is?

In de manual staat dat de kwaliteit van de top laag oa afhankelijk is van je infill percentage omdat bij een grove infill er mogelijk niet voldoende solide top layers zijn om eea er mooi uit te laten zien. Had je het al geprobeerd met "solid layers top " op een hoger aantal te zetten.
Re: Top laag Slic3r
January 30, 2015 08:28AM
Dat was van alles proberen, kijken wat het effect is.
Als de waarden op auto staan, dan staat hij op 0.39.
Re: Top laag Slic3r
January 30, 2015 09:54AM
Quote
Bertsjuhn
Dat was van alles proberen, kijken wat het effect is.
Als de waarden op auto staan, dan staat hij op 0.39.

Dank voor de info, hierdoor was ik gedwongen om mij verder in te lezen in het onderwerp grinning smiley Vond toen deze pagina [manual.slic3r.org]

Blijft de vraag of je wel voldoende toplagen hebt aangegeven om netjes over de infill heen te vallen, of had je dat al geprobeerd?
Re: Top laag Slic3r
January 30, 2015 02:11PM
Die pagina ken ik inderdaad.
Het vreemde is wel dat er staat:
Quote
Slic3r manual
Extrusion Width is the thickness of a single filament extruded either in free air or above a surface. It's not the distance of two adjacent paths since some overlap will be generally applied in order to get better bonding.
Maar als je aan het testen bent, lijkt net het omgekeerde te gebeuren winking smiley

Zal vandaag / morgenvroeg nog eens even het e.e.a. aanpassen en proberen.
Re: Top laag Slic3r
February 08, 2015 07:25AM
Na nog wat testen e.d.


Edited 1 time(s). Last edit at 02/08/2015 07:26AM by Bertsjuhn.
Re: Top laag Slic3r
March 07, 2015 04:31PM
Ik heb een nozzle van 0,4mm
en heb mijn extrusion width op 0,25mm staan
de snelheid van top solid lekker langzaan gezet
en mijn tops zijn prachtig
Re: Top laag Slic3r
March 08, 2015 10:13AM
Quote
william-green
Ik heb een nozzle van 0,4mm
en heb mijn extrusion width op 0,25mm staan
de snelheid van top solid lekker langzaan gezet
en mijn tops zijn prachtig

Dat vraagt om een foto smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login