Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Printbed

Posted by Mechanic 
Re: Printbed
March 16, 2014 06:11PM
@peterJ, dank je. Wordt gewaardeerd!
Weinig fora me zo veel vriendelijke en welwillende mede printofielen. Haha

Zodra ik nieuwe x as heb met extruder dan zal ik nieuw bouw verslag maken.
Fijne avond allen en voor allen: samen staan we nooit alleen voor problemen.

Gr. Wilco van Toorn
Hengelo


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Printbed
March 19, 2014 07:50PM
Ik heb laatst iets gelezen over 'Polyetherimide' als printbed.

Weet iemand misschien waar ik dit voor een goede prijs kan krijgen? Het is nogal moeilijk om te vinden. Er zijn wel wat leveranciers, maar die verkopen alleen grote platen helaas pindakaas.
Re: Printbed
March 20, 2014 05:53AM
Quote
Ohmarinus
Ik heb laatst iets gelezen over 'Polyetherimide' als printbed.

Weet iemand misschien waar ik dit voor een goede prijs kan krijgen? Het is nogal moeilijk om te vinden. Er zijn wel wat leveranciers, maar die verkopen alleen grote platen helaas pindakaas.

Dat is het pei bed met alu backing waar Peter (pagina 1 van deze thread) het over heeft. In zijn post staat ook een mogelijk leverancier. Als je op de duitse term Dauerdruckplatte PEI zoek dan krijg je nog wat meer leveranciers, in de meest uiteenlopende maten en dikte van de alu backing. Ik zag ze zelfs met 0.95mm dik. Amazon verkoop het meteriaal ook lost zonder alu, in mijn post stond ook de andere naam (ultem) en onder die naam vindt je ook behoorlijk wat leveranciers.

Zelf er een met 3mm backing besteld bij fabber-parts.de die was zelfs nog goedkoper dan die bij de genoemde RepRap-Fab
Re: Printbed
March 20, 2014 07:26AM
En bij fabber-parts was die helaas in nabestelling, maar maakt dat echt verschil dan? durft niet goed van me kapton af te stappen, en omdat ik nu nog niet kan printen en dus beetje aan het kijken ben van hoe ik haar kan verbeteren, en kapton wordt ook een dure grap, want het zit zo vast steedsdat de kapton scheurt.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Printbed
March 21, 2014 05:33PM
Ik heb mijn bestelling binnen gekregen. Een redelijk hard plastic plaat van 2mm dik. Een gladde kant en een iets ruwe kant. De ruwe kant is de print kant. De hoekjes vanwege de bouten zijn reeds weggesneden dus hij paste direct op mijn i3 heatbead. Echter op het headbed zijn uiteraard de draaduiteinde van de verwarming aanwezig en in de plaat was daar geen uitsparing voor. Ik heb het even zo gelaten en de tests achter op de plaat gedaan zodat ik hier geen last van had.

Korte samenvatting van wat snelle 5mm calibration blokjes print : Ik snap niet dat ik eerst zo heb moeten kloten met glas en kapton!

Ik heb zover ik het kan zien nu een rol kapton en een glasplaat over! Ik ga morgen nog een groter object printen maar de eerste tests zijn meer dan bevredigend. Uiteindelijk heb ik met het bed op 122 graden (oppervlakte is bij mij dan 110) dat blok geprint in ABS. Dat is er alleen met wat serieus trekken af te krijgen, zodanig hard moeten trekken dat ik zeker weet dat bij een wat kwetsbaar object je ook echt eerst je bed moet laten afkoelen. Direct nadat ik het ABS object eraf had heb ik filament gewisseld naar PLA en ondertussen het bed terug naar 72graden (60 oppervlakte) laten afkoelen. Dan direct dezelfde gcode weer laten printen. En nu ook weer dezelfde ervaring. Behoorlijk moeten trekken om het object lost te krijgen.

Ik had de gcode zo staan dat bij kapton er behoorlijke warp was tijdens het printen. Met deze plaat geen warp te bekennen. Nu de objecten volledig zijn afgekoeld is het ABS object nog steeds warp vrij. Het PLA object heeft een hele lichte warp (+/-0.5mm) Vraag is of die PLA warp er ook was geweest als ik het bed eerst had laten afkoelen. Maar helaas is de PLA nu echt op, dit was echt de laatste centimeters grinning smiley

Dus eerste indruk : dit moet standaard op elke printer, hoop dat deze indruk na de test morgen nog staat.....

Edited 1 time(s). Last edit at 03/21/2014 05:34PM by Frans@France.
Re: Printbed
March 22, 2014 10:52AM
Test met groter object (160mmx76mm) is klaar.

Waar dit object nogal eens een warp had tijdens het printen (de punten omhoog) was daar nu geen sprake meer van. Vlak en aan het bed vast blijven zitten tijdens het printen. Na het printen het bed af laten koelen maar dan nog was verwijderen bijna niet mogelijk, uiteindelijk met perslucht los gekregen. Nadat het object afgekoeld was viel op dat er alsnog spanning in het model zat maar dat de warp precies andersom was dus punten omlaag zowel in de lengte als breedte. Niet veel maar voldoende om op te vallen.

Wat verder opvalt is dat met kapton de printkant eigenlijk altijd glad/glimmend is, met dit printbed is het mat. Ik had ook de nozzle erg laag staan en dat is met dit bed geen goed idee. Normaal wil je de eerste laag wat "uitsmeren" maar dit was iets te veel. Hierdoor is de skirt om het object heen bijna niet meer van het bed te verwijderen, dat werd wat serieus krab werk. Bij de volgende prints zal ik de nozzle iets hoger boven het bed laten.

Verder wil ik nog wel eens wat meerdere objecten achter elkaar printen. Maar doordat je het bed echt moet laten afkoelen is dat nu wat moeilijker te doen. Bed afkoelen om het daarna weer op temp te krijgen kost eigenlijk teveel tijd. Ik denk dat ik een extra plaat ga bestellen om dat probleem voor te zijn.

Conclusie : Absoluut top, dit moet standaard zijn op elke printer! Weg met abs juice, haarlak, kapton, blaauw schilderstape tape etc. thumbs up

Edited 1 time(s). Last edit at 03/22/2014 10:53AM by Frans@France.
Re: Printbed
March 22, 2014 12:39PM
Groot object in PLA of ABS?

gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Printbed
March 22, 2014 03:01PM
Quote
Wvantoorn
Groot object in PLA of ABS?
in ABS, PLA is op
Re: Printbed
April 05, 2014 07:29PM
Interessant printbed bij Fabber Parts, helaas vind ik die ingeronde hoekjes echt vreselijk onhandig aangezien ik een systeem heb ontworpen dat juist het 'vlees' op de hoeken nodig heeft omdat daar een verzonken boutje op elke hoek in zit waardoor het printbed volledig vlak is aan de bovenkant. Hierdoor zit er niks in de weg.

Aangezien ik op zoek ben naar een betere hotend (ben een beetje zat die J-head), heb ik de Merlin bij Fabber Parts besteld, het setje met een 3mm en een 1.75mm, ben erg benieuwd hoe die het gaat doen op mijn printer.

Het is een superkleine hotend, hier de foto's naast een thermistor:
[reprapteile.de]

Hier een video van de hotend:
[youtu.be]

En de officiele website:
[merlin-hotend.de]

Ben erg benieuwd!!!
Re: Printbed
April 06, 2014 05:21AM
Quote
Ohmarinus
Interessant printbed bij Fabber Parts, helaas vind ik die ingeronde hoekjes echt vreselijk onhandig aangezien ik een systeem heb ontworpen dat juist het 'vlees' op de hoeken nodig heeft omdat daar een verzonken boutje op elke hoek in zit waardoor het printbed volledig vlak is aan de bovenkant. Hierdoor zit er niks in de weg.

je kan het ook in plakken bestellen. Nu al een behoorlijk aantal objecten geprint en het oordeel is hetzelfde : werkt geweldig, en als een object los driegt te gaan dan neem ik hem af met aceton waarnaar de kleefkracht weer extreem terug komt. Blijft staan dat ik inderdaad er meerdere ga bestellen want verwijderen is niet echt snel te doen.

Quote
Ohmarinus
Aangezien ik op zoek ben naar een betere hotend (ben een beetje zat die J-head), heb ik de Merlin bij Fabber Parts besteld, het setje met een 3mm en een 1.75mm, ben erg benieuwd hoe die het gaat doen op mijn printer.

Het is een superkleine hotend, .............Ben erg benieuwd!!!

Ik ook smiling smiley Ik lees dat voornamelijk de vorm van de nozzle zo "puntig" mogelijk maken uniek is aan dit design....
Re: Printbed
April 06, 2014 09:54AM
Jep, ben erg benieuwd smiling smiley

Gister ook even wat ptfe buisjes besteld om de thermistordraden te isoleren en verder ook een Mocap silicon tape besteld. Die kan je om je hotend wikkelen en deze hecht aan zichzelf en vulcaniseert ook nog eens icm hitte.

Schijnt een goed isolatiemateriaal te zijn voor een hotend.
Re: Printbed
May 20, 2014 11:37AM
Inmiddels al anderhalve maand aan het printen met de Merlin Hotend, erg fijn apparaatje, nog niet helemaal 100% afgesteld en ben nog een ideale PLA-koeler aan het ontwerpen, maar ik heb eigenlijk nog geen problemen met mijn printjes gehad smiling smiley

Ben nog wel op zoek naar een betaalbare PEI print-surface, helaas is er niet zoveel goeds over te vinden op dit moment. Behalve aantal vrij dure leveranciers die dan net weer niet hebben wat je echt nodig hebt.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login