Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Tip voor het printen op Heatbed (hechten )

Posted by Ton_Crazy 
Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
April 21, 2014 10:49PM
ik heb een tip voor het hechten van onderdelen op de Heatbed

los een paar oude onderdelen van ABS ( GEEN PLA lost niet op ) op in aceton tot een mooi dun papje
en breng dit aan op de glasplaat van de Heatbed ongeveer 0.1 tot 0.2 mm niet dikker en laat die 15 min drogen en printen maar
en als de printer klaar en weer een beetje koud is komt het makkelijk los
het bijkomen voordeel is dat je een super gladde onderkant krijgt
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
April 23, 2014 11:14AM
Heb je wel kapton tape eerst erop?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
April 23, 2014 11:59AM
nee is niet meer nodig met deze methode met een mes een begin maken en het gaat er zo af
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
April 23, 2014 02:03PM
Ik vind de Engelse naam hiervoor zo leuk: ABS juice...
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
May 06, 2014 12:46PM
Ik gebruik voor pla te printen Tesa verf tape en daar met een uhu lijm stick over.
Werkt perfect.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
July 09, 2014 12:08PM
PLA print ik op een verwarmd spiegeltje (Sorli van IKEA, 4 voor 3,99, maar wel vragen of ze er nog hebben want ze zijn uit het assortiment)

ABS ga ik waarschijnlijk op en PEI plateautje printen. Daar hoorde ik zoveel positieve verhalen over.

ABS juice is inderdaad een erg leuke naam grinning smiley

citroensap en suikerwater lees je ook weleens.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
July 09, 2014 06:12PM
Ben zelf ook nog op zoek naar een PEI plaatje, helaas alleen op Amazon gevonden en natuurlijk heb ik weer geen creditcard als sloeberstudent...

Dus even wachten en hopen dat er een keer iemand komt met een goed aanbod in PEI printbeds. Er was ooit een winkel die een met PEI-beklede aluminium plaat verkocht, maar deze had uitgespaarde hoekjes, dit is m.i. echt super-onhandig want ik wil er gewoon een zonder gaatjes en normale hoeken zodat ik zelf kan besluiten waar en hoe ik dat ding vastmaak.

Op het moment print ik op Kapton, PLA en ABS. En eigenlijk is dit voor beide plastics gewoon geweldig. Met PLA van Repraper (filamentenmeer) moet ik wel iets vaker schookmaken met aceton, de PLA van HeideICT plakt eigenlijk alleen maar beter elke keer dat ik print, zonder schoonmaken. Soms zelfs te goed.

De ABS van FormFutura vond ik maar niks, die bleef eigenlijk nergens goed op plakken en de warp was ook niet om over naar huis te schrijven.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 11, 2014 04:44AM
Hier ook kapton tape over het glas gekleefd dit wel in twee stroken. Maar had zuiver zeepsop gebruikt en dat was wel wat te veel van het goede de eerste print dat ik maakte en het stuk verwijderde kwam de tape los aan een kant de tape met blazen tot gevolg. En bij de volgende print blazen.
Dan maar printen waar de tape nog goed hechte, aan de zijkant van het bed.
De foto is met PLA
Nu een grotere print met ABS en de zijkanten begonnen volop te warpen, blijkbaar lastig om grotere stukken te printen in ABS. Dan eens (voor de eerste keer) eens geprint met PLA en dat spul heeft geen krimp gegeven.

Nu heb ik vellen van 20X20 binnen van kapton tape nu deze er eens opkleven dan kan ik terug in het midden printen en hopelijk okt het daar beter met de ABS.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 11, 2014 05:23AM
Ahhh, mooi maar het is wel belangrijk dat je iets soortgelijks als glassex gebruikt om de kapton op je printbed vast te maken, gewoon zeepsop laat residu achter waardoor de tape minder goed hecht. Daarna is het ook wel aan- te raden het printbedje even een nachtje te laten liggen zonder te gebruiken, op de verwarming bijvoorbeeld.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 11, 2014 09:11AM
Quote
Ton_Crazy
ik heb een tip voor het hechten van onderdelen op de Heatbed

los een paar oude onderdelen van ABS ( GEEN PLA lost niet op ) op in aceton tot een mooi dun papje
en breng dit aan op de glasplaat van de Heatbed ongeveer 0.1 tot 0.2 mm niet dikker en laat die 15 min drogen en printen maar
en als de printer klaar en weer een beetje koud is komt het makkelijk los
het bijkomen voordeel is dat je een super gladde onderkant krijgt

Bedankt voor de tip! we gaan het zeker proberen!
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 22, 2014 08:06AM
Ik heb sinds de rebuild van mijn Orca nde heater nog niet geinstalleerd maar werk nu als volgt:

a) Glasplaat met kapton, aanbrengen onder water. Sheets groter dan glas, dus geen naden.
b) Vóór het printen een lekkere laag strong haarlak op de kapton. Dat hecht bij PLA op koud kapton uitstekend! Is zelfs moeilijk te lossen, prima. Wel zorgen dat het hele object op lak print, anders warpt hij er vanaf beginnend op de niet gelakte delen.
c) Na het loswrikken (voorzichtig zodat je geen gaatje in de tape maakt) de kapton schuren met fijn schuurpapier. Je blijft de vorige objecten nog zien, maar je voelt ze niet meer. De oppervlakte blijft glad.
d) Dan voor de eerstvolgende nieuwe print weer sprayen.

Ik twijfel of ik de heater nog ga inbouwen......

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
January 27, 2015 03:47AM
Hier ABS geprint op 232° op kapton tape (vel) had sterk de indruk dat de lagen niet echt goed aan elkaar gehecht waren, de stukken kleefden wel goed aan de kapton met in twee hoeken lichte warping.
Dan maar eens geprint op 245° en nu ziet men dat de lagen goed aan elkaar hangen de stukken zijn zeer sterk en geen warping te bespeuren.(dus hogere temp ABS is beter kleven en geen warping)

Het grote probleem is dat de stukken niet te verwijderen zijn van de kapton zo goed kleven ze eraan.
Heb het vel kapton proberen te verwijderen met het idee dat ik de stukken ook zo zou meekrijgen, vergeet het maar nog steeds rotsvast de tape scheurde gewoon aan de rand van het stuk af.
Dan een sleutel in een van de gaten van het stuk gestoken om dit los te wrikken resultaat een stuk beschadigd (wel heel veel kracht gezet) de ander zijn toch losgekomen.

Nu terug kapton aangebracht (op rol) en zien of het straks nog zo moeilijk is om te verwijderen.
De hoge temperatuur van printen heb ik wel nodig om de stukken zeer sterk te maken.
Had ergens gelezen om de stukken in de diepvries te plaatsen en dat dan de stukken vlot te verwijderen waren, wel vergeet het -20° en de stukken gaven geen krimp

Mijn vraag is: hoe kan men de kleefkracht verminderen of ergens een paardenmiddel om de stukken vlot te verwijderen? smiling smiley

Die kapton vellen zijn wel makkelijker om aan te brengen dan kapton op rol en ik doe dit ook onder water als dan de tape onder water tegen elkaar komt kan men dit nog gewoon lostrekken zonder beschadiging.
Dan neem ik de glasplaat eruit trek voor de helft de tape er terug af en strijk dan alles mooi glad bij kapton op de rol werkt dit ook zo maar het is hier wel wat moeilijker om de luchtbellen eruit te strijken.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/27/2015 03:58AM by SnelleD.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
January 27, 2015 07:02AM
Ik kan mijn prints (abs) altijd van het kapton (rol: 20cm breed) krijgen als het bed ongeveer tot 60 graden is afgekoeld. Soms wel met de nodige kracht, het kapton scheurt eigenlijk nooit.
Nieuw kapton plakken doe ik met een beetje zeepsop op de spiegel en dan met een bankpasje de luchtbellen er uit wrijven.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
January 27, 2015 08:02AM
Plamuurmes al geprobeerd?
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
April 04, 2015 02:56PM
ik print nu met petg
geen warping en problemen met hechting op kapton tape
de onderdelen zien muur vast bij 70 graden
en van af 50 graden kan je het los maken

is aleen in doorzichtig materiaal verkrijgbaar en nog iet s duurder
niet polijster met aceton maar wel goed te schuren
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
May 01, 2016 06:17AM
Ik heb BuildTak 3D print surface op de heatplate geplakt.
Heatplate staat op 105 graden.
Nozzle op 260graden ( ik heb het idee dat de aangegeven temperatuur afwijkt en temperatuur in feite lager is )

Maar aan de hoeken krult het object op.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
May 01, 2016 01:43PM
Ik heb kapton tape op een Ikea spiegel geplakt. print ABS met 110 graden heatbed. Geen problemen met opkrullen.
Staat je z-endstop wel goed afgesteld? (afstellen met een stukje papier ertussen).
Wat is de diameter van de nozzle? Wat is de eerste laaghoogte en de extrusion width?
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
May 08, 2016 06:31AM
Ik heb een i3 clone.
Print met ABS ( PLA lukt niet goed. extruder gaat dan klikken )
Schilderstape op glasplaat geplakt.
Pritstift erover
heatbed op 131 graden ( hier moet ik ongeveer 16 graden af trekken ivm afwijking dus eigenlijk 115 graden )
hotend op 260 graden ( ook hier moet ongeveen 16 graden af )

en ik heb ook last van wraping. ( hoeken die omhoog komen )
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
May 08, 2016 12:49PM
Heb je het al geprobeerd met een " brim" van ongeveer 3 mm?
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
July 05, 2016 11:41AM
Tegenwoordig gebruik ik enkel nog 3DLAC rechtstreeks op glas.
Alles hengt perfect vast op 50 graden.
Van het moment het koelt komt alles gewoon los.
Getest met PLA en PET.
Per print spuit ik er lichtjes over.
Om de heel veel prints poets ik het glas eens met water voor de lijm op te lossen.

Geen tape of lijmstift meer nodig.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
July 07, 2016 02:06PM
Ook mijn verhaal hierboven is achterhaald.

Ik print nu op glas rechtstreeks op 3DLAC.

Prima spul.


Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 18, 2016 03:43AM
Print mijn ABS op 100°, glasplaat met een beetje 3DLAC erop dit werkt super en de print komt na afkoelen vanzelf los dat was met de kapton tape niet zo, zeker niet bij stukken met een groot grondvlak.
Re: Tip voor het printen op Heatbed (hechten )
October 22, 2016 03:48AM
Prima hechtmiddel,ben het helemaal mee eens wat er geschreven wordt over 3DLAC
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login