Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

3D-Lac op aluminium ?

Posted by Replace 
3D-Lac op aluminium ?
November 09, 2016 01:55PM
Mijn glas problemen worden steeds hinderlijker, dus ik wil overstappen op een materiaal dat beter tegen uitzetting en krimp kan.
Mar de print moet wel loskomen :-)

De vraag is dus of iemand weet of 3D-Lac ook op aluminium zijn werk doet ?

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 09, 2016 02:50PM
Heeft wel goede resultaten op glas denk dat dit om aluminium ook wel zal lukken. Voor die prijs zou ik het wel proberen.
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 10, 2016 02:35AM
Ja,
ik heb al 50 euro aan glasplaatjes verstookt :-(


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 10, 2016 02:48AM
Heb 3 plaatjes besteld, voor de prijs van één glasplaatje.

(Maar ja die zijn duur wegens de randen afwerken en een hoekje afsnijden.
Bij de alu zaag ik dat er zelf wel af smoking smiley (dat is de home, zodat hij kan druipen met 3mm ruimte .)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 10, 2016 06:08AM
Ik gebruik kapton tape op een ikea spiegeltje. heb nooit problemen met kapotte spiegels.
Prints komen ook goed los als heatbed is afgekoeld. Ik print met PLA en met ABS.
ik kan zeker 20 prints maken op het zelfde kapton, soms scheurt er een stukje uit ( geen geduld om af te laten koelen) en vervang ik het.
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 10, 2016 11:29AM
Wel met die 3D-lac hebt ge toch geen probleem om de printjes los te krijgen?
Ik laat deze afkoelen en de prints springen vanzelf los en dit met ABS. Spuit met die 3D-lac nog geen seconde op het verwarmd bed rechtstreeks op de glasplaat van een 100°en alles blijft kleven en komt makkelijk los.
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 10, 2016 03:40PM
Bij mij komt het glas na een keer of 10 verhitten en afkoelen van de plaat ook mee met het object :-(
Het object ligt mooi los, maar als ik het optil dan ziten er scherfjes glas aan vast.
Die springen er wel makkelijk af met een beetje buigen, maar de plaat is dan naar de barrebiessies....

Edited 1 time(s). Last edit at 11/10/2016 03:40PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 11, 2016 07:52AM
Dan moet dat glas toch van mindere kwaliteit zijn, werk hier nog steeds met mijn eerste glasplaat.
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 11, 2016 03:50PM
Ja dat denk ik ook :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 16, 2016 09:57AM
Nou, het is een groot succes.

Gister kwamen de plaatjes alu binnen. Ikhad er 3 besteld en betaald maar er zaten er 4 in de doos :-)
Waarschijnlijk anders afval ofzo ......

Ik heb nu 3 (eigenlijk 4) plaatjes voor minder dan de kosten van 1 glasplaatje.

Vanmorgen de hoekjes er afgezaagd (de home positie een hoekje er af, zodat ik na homing bij de nozzle kan om te wipen). Op die hoek staat toch nooit een object.
Vervolgens opnieuw calibreren want de plaatjes zijn iets van 1/10 mm dikker dan het glas

Daarna ingespoten met 3Dlac en de boel opgewarmd.Het bed wordt zelfs iets warmer met alu dan met glas, bij de zelfde instelling.

De testprint was een boutje (met moer), dus lekker hoog ivm met mogelijk omvallen door drag.. maar hij viel niet om.
Sterker nog, tijdens het printen met een bed van 80 graden kreeg ik de objecten niet los met handkracht.

Ook tijdens het afkoelen bleef de boel langer 'kleven' dan op glas, maar bij kamertemp stond alles, inclusief de skirt geheel los smileys with beer

Ik ben weer een tijdje tevreden ....

Edited 2 time(s). Last edit at 11/16/2016 09:58AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 16, 2016 06:22PM
Leuk dat het gelukt is ziet er interessant uit, vanwaar komen de plaatjes?
Re: 3D-Lac op aluminium ?
November 17, 2016 03:11AM
Ik heb ze van hier:

Alu printbed

Je kunt de maten invoeren en ziet meteen wat het kost.

Mijn printbed maat is 250x220 mm en in 3mm vlakke blanke alu kost een plaatje iets meer dan 5 euro (incl)
Wel zelf het hoekje er af gezaagd.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D-Lac op aluminium ?
May 19, 2017 12:58AM
Even een update.
Ik werk nu al een tijd met 3dLAC op Aluminium.

Dat betekent dat ik bij elke nieuwe print de boel even licht schuur en dan werl lekker inspuit.
Dat geeft uiteindelijk wel een flinke dikke plaklaag, dus soms wil ik die er afwassen en dat gaat goed met warm water en afwasmiddel

Maar dan gaat het mis.

Elke keer na een schoonmaakbeurt, warpen lange prints los, omdat de lac (nog) niet houdt.
Dus een nieuwe laclaag op een afgewassen plaatje, dat is niks.

Ik heb al een paar prints verspeeld op die wijze. Misschien is de eerste sraylaag wel te dun ofzo. Of er blijft iets van het sop achter in de poriën .. wie weet.
Het duurt dus wel een paar prints voor ik iets kan gaan maken dat warpgevoelig is. Maar daarna is het weer prima , voor een tijd.

Niet te vaak schoonmaken dus, maar gewoon even een schuurpapiertje er over en dan bij sprayen!
Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 05/19/2017 12:59AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login