Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

extruder stopt ineens

Posted by Ton_Crazy 
extruder stopt ineens
March 31, 2014 08:14PM
hallo allemaal
ik heb een probleem met mijn 3d printer die ik zelf heb gemaakt
ik heb de 20 x 20 x 20 cube( van [thingiverse.com]) de eerst keer geprint die was helemaal goed
nou wou ik de(2 uur later) 20mm_hollow_cube printen en nou bij 10% stopt hij met extrude en is hij verstopt ( de extruder draait wel gewoon door)
ik heb de eerste weer geprobeert om te kijken of ik een fout had gemaakt met de code maar die doet het ook niet meer
ik wordt er gek van ik heb het nu al 6 keer geprobeer maar nee rond de 10% hou hij er gewoon mee op en de printer gaat gewoon door
wat is er fout ???
kan iemand me helpen ???
ik heb een foto van me printer er bij gezet

alvast bedankt
Attachments:
open | download - HPIM0985_.JPG (147.9 KB)
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 03:29AM
PLA of ABS? welke temp? welke kleur? 1.75 of 3mm? koeling aanwezig op de hotend?
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 06:16AM
extruder is een 0.4 en ik gebruik PLA 1.75 tranparant
de eerste keer op 180 de temp die ging goed een mooie cube van 20x20x20 mm
(2 uur later)de 2 tot de 6e op 180 ,190,195,200,205 en 210
maar het helpt niks
en ik heb er geen koeler er op wel natuurlijk op de extruder head
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 12:36PM
Met extruder head bedoel je daarmee de nozzle? Ik bedoel met hotend het "lichaam" deel van de hotend dus bijna alles boven de nozzle. Als de koeling daarop staat dan zou dat deel dus niet erg warm moeten zijn. Maar omdat je meld dat het na een tijdje (na de eerste print) gebeurt lijkt het op het langzaam opwarmen van het lichaam waardoor je pla zacht wordt en vast komt te zitten.

Welke hotend gebruik je?
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 01:46PM
ik heb even een foto van mijn extruder die ik heb
verder heb ik er geen fans op

ik vind het wel raar dat de eerst cube wel leukt in 30 min en als je dan 2 uur later een 2e wil maken dat hij dan verstopt
want nu met eerste aanzet al verstopt is

Edited 1 time(s). Last edit at 04/01/2014 02:13PM by Ton_Crazy.
Attachments:
open | download - Nozzle.jpg (15 KB)
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 02:07PM
Je hotend moet gekoeld worden, bij PLA altijd, eigenlijk ook bij ABS maar dat is niet een must. En omdat jou filament te warm wordt en de temp omhoog gaat in je kop, dan gaat die vastlopen. Hele kop loshalen, schoonmaken, opnieuw in elkaar zetten, eerst de stappen van de extruder perfect calibreren en daarna MET continu koeler op je hotend opnieuw calibratie prints maken.

Een 3d printer werkt alleen als alles goed is gecalibreerd. zelfde als gewone printers, maar daar heeft de fabrikant daar al miljoenen tegenaan gegooid. En omdat wij het zelf moeten uitvinden duurt het wat langer, maar je bent niet de eerste met een printer en niet de laatste, en andere printers werken ook.
Alleen is de keuze uit printkoppen vaak een financiele keuze en daarom niet altijd de juiste.

En de extruder idem dito.
Als je extruder doorloopt, dan slipt die teveel, staat dat wel goed? en.... en...... en.

We hebben ook te weinig info om echt te kunnen helpen zo.
Wat voor extruder heb je, printkop, nozzle opening, software, firmware, instellingen enz.... pas dan kunnen we brainstormen over wat helpen kan.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 02:12PM
ahh zo bedoel je...hoe heet is je motor zodra dit gebeurt? Is deze soms erg heet?
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 02:34PM
niet die is steenkoud daarom snap ik er niks van
het gekke nu is dat als ik hem preheat en laat hem extruden dan komt er pla uit
en dan gaat hij het kader voor de cube maken en als hij begint aan de cube is hij verstopt
Re: extruder stopt ineens
April 01, 2014 05:51PM
bedankt Wvantoorn

bedank voor de tip van de fan

hij werk weer als een trein
Re: extruder stopt ineens
April 02, 2014 12:01PM
Mooi ook weer opgelost.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: extruder stopt ineens
April 02, 2014 04:56PM
lol
Re: extruder stopt ineens
April 07, 2014 11:39AM
helaas het probleem is weer terug
met de hand doorvoeren gaat goed
en als hij even stil staat om het bed bij te warmen voor de print opdracht dan zit hij weer vast in de extruder pijp
en ik heb nu een goede fan er op gezet met een kapje( zie foto )
ik word er echt gek van dat het niet wil werken
is er iemand die bij mij in de buurt woont die me er mee kan helpen want ik weet het niet meer
ik woon 10 km onder Goes( Zeeland)
nog even een 2e foto er bij gezet

Edited 1 time(s). Last edit at 04/07/2014 03:32PM by Ton_Crazy.
Attachments:
open | download - HPIM0988_resize.JPG (138.1 KB)
open | download - HPIM0994_resize.JPG (109.9 KB)
Re: extruder stopt ineens
April 07, 2014 01:53PM
de fan zit volgens mij te hoog.die moet net boven de heater zitten.

Met de E3d heb ik als de fan uitstaat ook problemen als die te lang idle staat. In de firmware heb ik aangegeven dat die om de 20-30 seconden 5 mm moet extruden.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: extruder stopt ineens
April 09, 2014 07:36AM
het is op gelost
pijpje uit boren en en nieuw teflon slangtje er in
en weg is het probleem
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login