Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

weet niet waar te beginnen

Posted by Bennyr 
weet niet waar te beginnen
April 07, 2014 03:22PM
hoi hoi,

ik ben benny, 27 jaar en heb me onlangs een prusa i3 aangekocht.

Nu zou ik graag beginnen printen hiermee (hij was al voorgebouwd)
dus ik dacht ik begin met reserve onderdelen te printen,
nu krijg ik het probleem dat de basis nooit lukt van de print, ofwel pakt hij op de eerste laag de ene kant mee wanneer hij draait, en in de bochtenblijft de hoek nooit goed plakken waardoor deze basis hiervan misvormd. de uitleg die ik erbij had gekregen was gewoon de temperatuur voor de abs juist zetten en wat aceton op de verwarmingsplaat zetten.

nu wil ik er toch dieper op ingaan, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

hetgeen ik nu aan het proberen aan het printen is gregs i3 adapter.

tot nog toe niet gelukt jammergenoeg
Re: weet niet waar te beginnen
April 07, 2014 04:04PM
Hoi benny, heb je wat foto's? zegt meestal meer dan woorden. Waarmee print? ABS of PLA?
ABS kop: 235 heated bed 110, kapton tape op het glas en aceton schoonmaken
PLA kop 190 heated bed 70, kapton, of schilderstape (blauwe tesa of 3m)

en heb je de extruder gecalibreerd?
welke firmware en je bed afgesteld?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 07, 2014 04:55PM
Quote
Wvantoorn
Hoi benny, heb je wat foto's? zegt meestal meer dan woorden. Waarmee print? ABS of PLA?
ABS kop: 235 heated bed 110, kapton tape op het glas en aceton schoonmaken
PLA kop 190 heated bed 70, kapton, of schilderstape (blauwe tesa of 3m)

en heb je de extruder gecalibreerd?
welke firmware en je bed afgesteld?

Hey,

bedankt voor het snelle antwoord,
momenteel ben ik met ABS aan het printen, mij werd verteld 220 en bed op 90, dus dat zat er al een beetje langs grinning smiley , PLA heb ik hier ook liggen, maar ik ga me eerst focussen op 1 soort.
ik was aan het zoeken naar hoe je het calibreert, maar ik vond daar het fijne precies niet van, kwestie van te zoeken op de verkeerde plaatsen zeker.

firmware moet ik je schuldig blijven, dat weet ik niet. ik zet het model in cura en via de sd stick print ik ze dan af ,
alsook hoe je het bed moet afstellen heb ik ook geen flauw idee van,
(0 ervaring what so ever) daarmee dat ik hier zit smiling smiley




Re: weet niet waar te beginnen
April 07, 2014 05:10PM
Ziet er bekend uit die printer winking smiley
[forums.reprap.org]

Kijk eens op:
[reprap.org]
Re: weet niet waar te beginnen
April 07, 2014 06:11PM
Nou dat ziet er inderdaad dezelfde uit winking smiley ,

nu was ik even door jou topic aan het lezen,
kan ik dan best ook nog een fan bij de ramps zetten ? die bij de hotend ging er zoiezo komen, als het printen nu eenmaal lukt .
morgen die calibratie eens doorlezen, want dat zit hier volges mij niet meer juist !

thx
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 04:08AM
Je kan best proberen ABS op een hogere temperatuur te printen,zie temperatuur calibratie [www.thingiverse.com].

Om je print goed te laten plakken kan je het beste "ABS juice" maken. Neem een flesje aceton en gooi er wat stukjes ABS in, laat dit helemaal oplossen. Voor het printen doe je een beetje op een doekje en veeg je het licht over de kapton tape heen, je kan de "ABS juice" ook in een spray flesje doen en het op je printbed sprayen.

Mochten de hoekjes nog loskomen, zoek in de slicer dan naar de optie "Brim" en stel een brim van b.v. 5 mm in. Begin de print niet te laag anders krijg je hem er nooit meer af winking smiley.

- Patrick
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 05:43AM
Hoi Benny,

Ja een fan op je ramps is zeker een aanrader.

Koelblokjes op de stepper drivers heb je hopelijk al, maar daar nog een fan op gericht hebben scheelt veel.
Een oude 80x80 fan uit een pc vind ik ideaal. Aansluiten op de 12V ingang zodat hij continue draait en klaar.

ABS kun je printen zonder fan op de extruder, maar wel een fan erop is beter. Voor printen met PLA moet je gewoon echt een fan op de extruder hebben.

Je printer staat zo te zien al heel mooi ingebouwd. Dat is voor printen met ABS erg fijn. Dat is namelijk behoorlijk gevoelig voor (snelle) temperatuurschommelingen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 10:57AM
Voor op de steppendrivers heb ik deze besteld: [www.ebay.com]
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 02:14PM
Voor dat geld en die prijs had je ze net zo goed in NL kunnen kopen.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 03:58PM
ik ben nu de calibratie aan het uitzoeken, via de sd lezer reset hij zijn move axis op 0 op de plaats waar hij bij de bij de vrige print gestopt is,
dus ben nu even aan het uitzoeken hoe ik de printer op mijn pc kan aansluiten , dat ik het via daar kan besturen !
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 04:06PM
Pronterface al?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 06:00PM
Via de bijgeleverde USB kabel en Pronterface op je pc [reprap.org]
Re: weet niet waar te beginnen
April 08, 2014 06:50PM
Bennyr, je hebt een printer gekocht, en gelijk proberen, en dan werkt die niet?

Typisch een echte man.... RTFM!!

Maar even zonder gekheid, als je slim bent zet je de printer eerst aan de kant en gaat eerst de reprap wiki lezen. Klinkt saai maar geloof me, het is echt noodzakelijk dat je je eerst inleest. Ik dacht eerder ook altijd alles te weten, en handleidingen waren voor watjes.
Maar nadat ik een 15W full clolour co2 laser gesloopt had omdat ik wel wist wat ik deed, en hem op vol vermogen liet draaien zonder voldoende koeling ( electronische klep haperde en gaf die wel aan maar negeerde het want ik had wel flow) blies ik een buis op van 30.000,- euro en was mijn baas niet zo blij mee..... Zacht uitgedrukt.
Wist wel iets maar dus niet genoeg om hem heel te laten.
Sindsdien zegt iedereen tegen me als bijnaam RTFM...... En ze hebben gelijk, beter eerst lezen en dan pas doen. Het werkt dan iets makkelijker.

Maar de wiki staat vol met uitleg en waar je hemmgekocht hebt ook.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 02:50AM
Quote
Wvantoorn
Bennyr, je hebt een printer gekocht, en gelijk proberen, en dan werkt die niet?

Typisch een echte man.... RTFM!!.......

zo is het grinning smiley , geen flauw idee wa RTFM betekend, maar ben geen held in lezen...
zullen me dan maar eens aan de wiki zetten zeker...
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 03:22AM
Read The F*cking Manual

Maar inderdaad, met dit soort dingen heb je er alleen maar baat bij om even de handleiding te volgen.
Zelf had ik het geluk dat ik geweldige support had tijdens het bouwen tot aan de eerste print.

Goed lezen, én de tijd nemen voor zowel de bouw als de configuratie, álleen dan zul je met dit soort dingen goed resultaat boeken.
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 05:40AM
En natuurlijk helpen we je hier waar we kunnen, en zullen we alles doen om je printer aan het draaien te krijgen, maar een beetje voorkennis scheelt je een hoop frustratie en geld! Want als je straks je ramps, mega, drivers en heatbed opblaast dan ben je een aardige stuiver kwijt.
Neem echt even de tijd, lees je in ook al is dat het minste. Hoewel er staan in de wiki zoveel intressante dingen en links, soms wil ik even iets nakijken en lees ik de hele avond artikelen, reviews en tutorials. En dat terwijl ik me slecht kan concentreren.

Kijk eerst eens naar de prusa i3 wiki, als je diemals uitgangspunt neemt dan ben je al een heel eind op weg.

Gr. Wilco

Heb je de printer nieuw gekocht of gebruikt? Uit een winkel of particulier? En uit welke windhoek kom je?

Edited 2 time(s). Last edit at 04/09/2014 05:45AM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 02:54PM
ben momenteel midden in het leren, en dat vlot ook maar met paar paginas per dag,
na het werk niet zoveel zin meer hebben is logisch grinning smiley
dus mijn concentratie is momenteel miniem ! maar ik peins dat dat wel gaat vlotten volgende maand als exame derdoor gejaagd is.
ik ga nog even geduld moeten hebben!

printer is gekocht bij 2dehands en kwam van charlie 3d technologie grinning smiley .
ben van het bossig genk !

alvast bedankt

Edited 1 time(s). Last edit at 04/10/2014 06:21AM by Bennyr.
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 03:05PM
Heeft hij er geen handleiding bij gedaan? Even om vragen. En wat raar dat hij dan verkeerde info geeft over de filament enzo. Maar mooi dat je eerst gaat lezen en nakijken hoe alles werkt en ingesteld moet worden, want daarmee valt en staat het of je printer het fatsoenlijk doet en of je fatsoenlijke prints kunt krijgen.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: weet niet waar te beginnen
April 09, 2014 06:27PM
het was een zoiezo geen slechte aankoop, want ik heb hem zien printen en dat deed hij goed. maar ik denk dat hij met het vervoer wat uit evenwicht is gegaan. dus nu moet hem net terug juist krijgen.
maar zoals gezegd, kan ik best eerste even wat achtergrond informatie opdoen voor ik ermee verder ga, is niet makkelijk als je zoveel wilt gaan printen smiling smiley
Re: weet niet waar te beginnen
May 18, 2014 09:48AM
hoi benny,
dat krullen heet warpen en gebeurt altijd met abs.

1) pure aceton kopen bij de drogist.
2) daarin je miskleunnen van printjes in gooien tot het een lekker papje wordt,
3) kaptontape op je bed plakken .
4) daarop je papje smeren
5 ) hoogte van je printkop goed instellen
printen maar, blijft gegarandeerd plakken

alleen aceton op je bed is natuurlijk onzin want dat vervliegt binnen 10 milliseconden.

abs printen bij 210 -220, pla bij 190-210
abs lost op in aceton pla NIET !

succes
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login