Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Bubbeltjes

Posted by Bertsjuhn 
Bubbeltjes
April 12, 2014 10:23AM
Tijdens het printen van de Olifant, viel mij op dat er allemaal "bubbeltjes" op de kont zitten.
Dit komt vooral voor bij ronde vormen.


Heeft iemand een idee wat ik hier tegen kan doen?

Momenteel print ik met PLA, de Nozzle is 180 graden en het bed 70.
Re: Bubbeltjes
April 12, 2014 10:56AM
heb je PLA opgeslagen in een vochtige ruimte? Lijkt nl op vocht dat verdampt tijdens het printen.
Re: Bubbeltjes
April 12, 2014 11:06AM
Nope, het ligt op zolder... (daar staat ook mijn printer)
Re: Bubbeltjes
April 12, 2014 11:24AM
Ik moest ook direct aan vocht denken. En zover ik kon terug vinden heeft PLA wel de neiging om vocht op te nemen en wordt opslaan in een dichte zak met vocht absorptie korrels aangeraden. Maar het is makkelijk testen : drogen in de oven en daarna printen, als het probleem weg is dan was het vocht.

Vergeet niet dat ook je zolder vochtig kan zijn, sterker nog de luchtvochtigheid in NL is op de meeste plaatsen altijd al redelijk hoog...zee-klimaat...
Re: Bubbeltjes
April 12, 2014 11:38AM
Dat had ik inderdaad ook al gevonden. Maar het kon zijn dat het ook nog werd veroorzaakt door temperatuur instellingen ofzo

Dan gaan we inderdaad een zak voorzien van luchtontvochtiger en PLA smiling smiley
Kijken of dat helpt

Edited 1 time(s). Last edit at 04/12/2014 11:39AM by Bertsjuhn.
Re: Bubbeltjes
April 16, 2014 04:12PM
Ik heb zojuist mijn dozel filament voorzien van pingi voor 12m3 smiling smiley

Re: Bubbeltjes
April 17, 2014 03:44AM
Inmiddels is de luchtvochtigheid van 40 naar <30 gegaan smiling smiley
Re: Bubbeltjes
April 17, 2014 05:21AM
Quote
Bertsjuhn
Inmiddels is de luchtvochtigheid van 40 naar <30 gegaan smiling smiley
Maar heeft je olifant nu minder huidproblemen winking smiley
Re: Bubbeltjes
April 17, 2014 07:03AM
Dat kan ik nu nog niet testen, aangezien ik rol die aan de printer zit nog niet in een doos zit.
Daarnaast kan ik het past testen als ik de bowden upgrade heb gedaan smiling smiley
Re: Bubbeltjes
May 04, 2014 07:56AM
Het kan wellicht er ook aan liggen dat de printtemperatuur te hoog licht, met verschillende kleuren en soorten filament kan deze behoorlijk verschillen ben ik achter gekomen (35 graden in mijn geval). Mijn probleem en oplossing is overigens terug te lezen op mijn blog : [robin-k.nl]
Re: Bubbeltjes
May 06, 2014 03:54AM
Ik print momenteel op 180 graden, heb ook wel eens gezien dat als ik mijn ventilator aan zet de temperatuur te laag gaat en de extruder wordt gestopt om koude extrusie te voorkomen.
Maar het vocht probleem lijkt inderdaad een rol te spelen.
Heb een tijdje de rol samen met een vochtvreter in een doos gehad, hiermee was het probleem aanzienlijk minder smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login