Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Buda style en PLA

Posted by jonnie 
Buda style en PLA
April 14, 2014 03:17PM
Gisteren weer eens iets aan m'n printer gedaan. De esteps probeerde ik nauwkeuriger te krijgen.
Bij de 3e extrude kwam er niets uit. Met afkoelen was er niets vreemds te zien en toen ik het daarna probeerde, deed hij het weer gewoon.

Vandaag wilde ik nog verdergaan en had ik toch op m'n lijstje om de hobbed bolt schoon te maken en de hot end eens te controleren op verstopt zitten.

Met het losmaken van de hot end brak er meteen een draadje van de fan af (precies waar hij op de fan vastgesoldeerd zit).
De hot end was weer flink vies van PLA dat door de schroefdraad door was gekomen. Met losmaken zag ik ook dat het PTFE sealant tape helemaal was verdwenen!!

Heftig gefrustreerd nu even!

Waar en hoeveel PTFE sealent moet je gebruiken, of is er iets beters?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Buda style en PLA
April 17, 2014 06:09PM
Ik heb het alleen rondom de schroefdraad ter hoogte van de nozzle en het blokje. Drie of vier omwentelingen in de richting zoals je het spul er ook opschroeft (anders draai je het er vanaf bij het bevestigen.

Overigens ben ik niet heel enthousiast over dit hotend. Bij de volgende printer komt er een E3D op denk ik...
Re: Buda style en PLA
April 21, 2014 04:16PM
Print nu met de Merlin hotend, 1.75mm PLA, gekoelde PEEK deel met een 40mm fan en een 40mm fan die de print koelt. Werkt als een trein, ik durf wel te zeggen: 2x zo goed als de 1.75mm J-head van Reprapworld (ik heb het vermoeden dat de nozzle size op die J-head niet exact 0.5mm is).

De Budahschnozzle die ik op mijn Air 2 heb zitten heeft zelfs zonder PTFE tape nog niet gelekt, ik koel het bovendeel van de hotend met PLA en ABS printen. Bij ABS printen moet je bedenken dat als je carriage en extruder van ABS is, de hitte omhoog gaat als convectiewarmte. Ik heb toen mijn extruder en X-carriage moeten vervangen na een paar maanden omdat het plastic helemaal broos was geworden en volledig uit elkaar brokkelde. Gelukkig kon ik nog net op tijd nieuwe parts printen met een extruder die met nog maar 1 schroefje vast zat winking smiley

Verder, als ik electronica met elkaar verbind heb ik ontdekt dat crimps veel beter werken, je koopt dan een zakje met hulsjes en een crimptang (tang kost wel wat, ik weet waar je dit allemaal kan krijgen), en een doosje met krimpkous assortiment. Dan kan je lekker alles aan elkaar crimpen, geen gedoe met soldeer en de verbinding is zeer goed. EN dan een krimpkousje eromheen om het af- te maken.

Uiteindelijk ben je iets van 25 euro kwijt aan al dat spul, maar dan heb je geen soldeer meer dat weerstand opbouwt, of erodeert.

Heb je de hotend inmiddels al weer werkend?
Re: Buda style en PLA
April 22, 2014 06:34AM
Nee, wegens tijdgebrek (studie en andere bedrijfje) kom ik er maar heel weinig aan toe. sad smiley

Met het sonische reinigertje kwam er nu ook helemaal niets af! Dit was echt veel lekkage vond ik!

Er zat een 40x40 fan op, maar die stond denk ik toch niet goed gericht. Heb jij er een fan holder voor?

Op het moment heb ik er een hotend op zitten dat ik via ebay uit Polen had gekocht. In de RepRap magazine hotend test was het oordeel dat je die niet op een 3d printer moet gebruiken eigenlijk. M'n esteps heb ik er nu volgens mij wel erg netjes mee gekregen. Nu heb ik toch even een paar dagen geen tijd en ik ben weer een beetje huiverig voor m'n volgende testprintje. De vorige zag er echt niet goed uit en de esteps zijn helemaal niet zoveel verhoogd (van 1517 naar 1535).

Ik ga vast volgende week ook een all metal hotend bestellen. Die heb ik straks toch nodig om m'n nylon te kunnen printen smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 04/22/2014 06:35AM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Buda style en PLA
April 24, 2014 06:49AM
Met een all-metal kan je vaak geen PLA printen, hou daar rekening mee! smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login