Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Klein ongelukje

Posted by fredman 
Klein ongelukje
June 14, 2014 08:40AM
Een ongeluk zit in een klein hoekje zeggen ze. Helaas is de printer tijdens het verhuizen omgevallen en de extruder zwaar beschadigd.
Heb nog geprobeerd om te lijmen maar helaas.
is er iemand in de omgeving Emmen die voor mij een nieuwe kan printen? Ik heb zelf de ABS wel.
Freddy
Re: Klein ongelukje
July 09, 2014 05:18AM
Nieuwe extruder opgebouwd, zit nog telkens te kutten met de afstelling. Daarbij regelmatig verstopping van de nozzel. Deze gooi ik dan weer een nacht in de aceton. Momenteel gebruik ik ABS als materiaal op een temp van 230 graden.
Hoop dat er toch iemand is die mij hiermee verder op weg kan helpen.
Re: Klein ongelukje
July 09, 2014 05:36AM
waar loopt het precies vast, hotend of slippende extruder? welke kleur plastic print je. Je weet zeker dat die 230C ook daadwerkelijk de temp van de hotend is?
Re: Klein ongelukje
July 10, 2014 04:36AM
Extruder slipt, heb de druk op het filement al diverse malen aangepast, dus geëxperimenteerd , de snelheid van de stappen motor aangepast etc.
Grote probleem is nu dat de nozzel regelmatig dicht gaat zitten.
de kleuren die ik gebruik is geel en wit en heb het probleem met beide.
Wat temperatuur is deze klopt, heb ik met een ir thermometer gecontroleerd.
Re: Klein ongelukje
July 10, 2014 05:58AM
welke hotend gebruik je. Ook hogere temperaturen al geprobeerd?
Re: Klein ongelukje
July 10, 2014 07:35AM
Ik had hetzelfde probleem met een J-head.
Deze is vervangen door een E3D en nooit geen problemen meer gehad en de kwaliteit van mijn prints is beter.
Re: Klein ongelukje
July 11, 2014 03:06AM
@ Frans, heb tot 250 graden uit geprobeerd, ook op de lagere temperaturen.
Denk dat het toch een software instelling betreft.
Nu heb ik nog niet echt ervaring met dergelijke software. Gebruik momenteel repatrieer, die bij het bouwpakketje werd geleverd.
Re: Klein ongelukje
July 11, 2014 06:05AM
Quote
fredman
heb tot 250 graden uit geprobeerd, ook op de lagere temperaturen..
- Met welke hotend? Is het een hotend die koeling nodig heeft?
- Probeer het eens met een nog hogere temperatuur.
- Loop het zeer snel vast of duurt het een tijdje? Oftewel kan het zijn dat het koude gedeelte van de hotend uiteindelijk te warm wordt?
- Als het vastloopt en je dan, terwijl je hotend nog heet is, je plastic "retract" is je hotend daarna dan nog steeds verstopt?

Ja, veel vragen maar hoe meer informatie hoe beter er gereageerd kan worden. Zo is bijv het merk\model van je hotend belangrijk om te melden. Een jhead die je bijvoorbeeld niet correct in elkaar zet geeft snel problemen. Er is hier op het forum wel eea over te vinden.

Edited 2 time(s). Last edit at 07/11/2014 09:52AM by Frans@France.
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 05:51AM
Het is geen J-Head, lijkt er wel iets op.
Alleen de nozzel is een schroefnozzel met buitendraad ipv binnendraad.
Het vast lopen doet hij al vrij snel. Is net of hij op de bout gaat slippen.
Heb het een en al geprobeerd vaster te draaien en losser.
Zonder nozzel loopt hij nu wel door.
Hoogste temp met ABS wat ik heb geprobeerd is 250 graden en begint dus bijna te verbranden.
ABS wat ik gebruik is 3 mm trouwens.

Begin zelf steeds meer aan te denken dat het een software instelling is. Gebruik repatier die erbij geleverd is.
Met Merlin heb ik nog geen ervaring.

Edited 1 time(s). Last edit at 07/13/2014 05:56AM by fredman.
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 08:24AM
- Bij hoger dan 250graden verband mijn abs nog lang niet. (3mm abs)

- Jammer dat hotend een geheim blijft daardoor valt over mogelijk assemblage fouten niet te zeggen.

- Als je denkt dat het de software is is de enige software (firmware) waarde die een rol kan spelen (die ik kan bedenken) de ACCELERATION van de extruder. Geen idee wat de waarde nu is maar mogelijk moet die lager.
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 08:44AM
Heb hem hier weg gehaald , zie link
[www.printedparts.nl]
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 08:48AM
PS En om nogmaals aan te geven dat zo weinig informatie ook echt niet helpt om makkelijk te helpen even een (niet volledige) opsomming van mogelijke oorzaken die allemaal hetzelfde probleem kunnen veroorzaken en daarbij aangetekend dat al deze problemen uiteraard in meer of mindere maten tegelijkertijd kunnen optreden

- te snel extruden met een te lage temperatuur waardoor de plastic niet voldoende tijd heeft om te "smelten" en dus moeilijk door de nozzle opening gaat
- verstopte nozzle door onzuiverheden in het plastic.
- spanning op extruder fasteners te laag of te hoog
- hobbed bolt vol gelopen met plastic of niet scherp genoeg
- koude zone van de hotend wordt te warm, filament zet uit en wrijving loop te hoog op voor de extruder
- ruimte tussen hotend kanaal en nozzle, loopt vol met plastic en veroorzaakt hogere wrijving
- hotend kanaal beschadigt en daardoor te hoge wrijving
- spanning op de extruder motor niet voldoende, steps worden overgeslagen of niet voldoende torque mogelijk
- plastic wijder dan hotend kanaal
- hotend kanaal en extruder niet in lijn met elkaar
- acc. te hoog

meer kan ik even niet bedenken maar ik weet zeker dat deze lijst niet volledig is grinning smiley
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 09:03AM
Quote
fredman
Heb hem hier weg gehaald , zie link
[www.printedparts.nl]

Je weet zeker dat de teflon buis correct in de peek zit? Met genoeg spanning vastgezet met de moer? Niet zoveel dat de teflon smaller wordt door de compressie? Je weet ook zeker dat de teflon netjes strak tegen het metalen gedeelte van de hotend zit zodat er geen ruimte tussen de teflon buis en hotend aanwezig is.
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 09:04AM
Had je deze problemen eigenlijk ook voordat je je extruder brak? De extruder en hotend zijn correct uitgelijnd?
Re: Klein ongelukje
July 13, 2014 09:11AM
Extruder is nu helemaal goed.
Ben ondertussen nogmaals het rijtje van je aan het afgaan, toch dat de printer te snel werkt ten opzichte van de extruder.
Zit nu een beetje in het software te klooien.
Re: Klein ongelukje
July 22, 2014 03:12AM
Dus toch een software probleem.
Ik heb een paar printjes gemaakt waarbij ik telkens de instellingen iets heb veranderd.
Probleem is dat het telkens verloopt, instellingen ondanks dat ik het save start weer op de begin instelling.
Het vreemde is dat het de ene maal wel goed loopt en na bv 3 prints dus weer op de begin instelling staat.
Re: Klein ongelukje
July 23, 2014 11:58AM
Mijn tip: Vermijd printedparts.nl

Met mij zijn er vele gebruikers die bij deze winkel een product hebben afgenomen dat niet aan een verwachte standaard voldoet. Bij mijn eerste printer die ik daar volledig heb gekocht, waren de printed parts zo slecht dat ik alles al minimaal 2 keer heb vervangen. Nu is het uiteindelijk een 'ok' lopende printer (hij doet het goed nu, maar niet superduper), eindoordeel blijft dat ook al geef je een aap een gouden ring.. Het is en blijft.. etc.

Nu gaat het in dit geval niet om esthetiek, maar om slecht functionerende onderdelen. De printer is gewoon totaal budget en zelfs de zelf ontworpen hotend is een vreselijk ding. Het is leuk gehobbied maar niet om over naar huis te schrijven.

Één ding, en dat moet ik wel toegeven, is dat de verkoper me altijd netjes heeft geholpen met problemen die ontstonden tijdens de bouw, en dat vind ik wel een pluspunt. Hij heeft duidelijk goede bedoelingen. Maar in het verleden ben ik vrij voorzichtig geweest met dit soort uitspraken, ik blijf erbij. Nu ik mijn eigen printers ontwerp en bouw merk ik hoe ontzettend goed een apparaat werkt als je er maar liefde en tijd in steekt. Je moet oog voor detail hebben, technische aanleg, en een bepaalde aanleg hebben om zoiets te doen. Maar ook al vind ik dat ik zelf wel goed ben met dit soort projecten, zal ik nooit een winkel beginnen omdat ik weet dat dat niks voor mij is.

Om echt lekker te printen, gebruik niet de printedparts.nl hotend, maar een ander, ik gebruik de Merlin, en daar ben ik echt heel erg over te spreken, maar de Budahschnozzle die op mijn eerste printer zit was ook best wel goed. Verder heb ik nog een paar J-heads gehad, die presteerden wel okay, behalve de 1.75mm versie die soms last had van filament dat ineens klem ging zitten in het PEEK gedeelte. Dit heb ik nu uitgeboord met een precisieboortje en nu werkt alles wel lekker goed en naar behoren.

Het is nou eenmaal veel uitzoeken en proberen, ik heb mijn printer zelfs verbeterd door een ander type pneumatische slang-aansluiting te gebruiken voor mijn bowden systeem, ja, ik weet het, klinkt gek, maar zelfs in dat soort onderdeeltjes is verbetering te brengen.

Weet niet of je aan bovenstaande echt wat hebt, maar dit is waar ik direct aan moest denken. Hou je ons op de hoogte van de vooruitgang met je printer?
- Marinus

Edited 1 time(s). Last edit at 07/23/2014 11:59AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Klein ongelukje
July 24, 2014 03:47AM
Daarom zoek ik ook iemand die mij even verder weer op weg kan helpen.
Re: Klein ongelukje
July 24, 2014 09:42AM
Quote
fredman
Dus toch een software probleem.
Ik heb een paar printjes gemaakt waarbij ik telkens de instellingen iets heb veranderd.
Probleem is dat het telkens verloopt, instellingen ondanks dat ik het save start weer op de begin instelling.
Het vreemde is dat het de ene maal wel goed loopt en na bv 3 prints dus weer op de begin instelling staat.

Beetje onduidelijke zinsopbouw, wat bedoel je met "het"? Doe je de instellingen in je EEPROM aanpassen? Of door nieuwe firmware te uploaden?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login