Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Breken PLA

Posted by KeesL 
Breken PLA
September 25, 2014 06:28AM
Mede 3D printers,


Hebben jullie er ook last van dat PLA spontaan breekt tussen de rol en extruder ? Dit gebeurt zowel tijdens het printen als ook geheel onverwacht als de printer uit bedrijf. Bij meerdere rollen PLA van veschillende leveranciers komt dit voor. Afstand tussen rol en extruder is circa 20 cm. Tijdens printen komt door torderen hier spanning op te staan.

Waar zal de oorzaak liggen, wijze van oprollen???


M.vr.gr.

Kees

Edited 1 time(s). Last edit at 09/26/2014 01:50AM by KeesL.
Re: Breken PLA
September 25, 2014 10:58AM
Bekend probleem bij 3mm plastic, waarvan de binnendiameter va de rol te klein is. Het verschilt ook per rol.

Ik ben overgestapt op 1.75mm plastic, hopelijk komt het probleem hier niet voor.
Re: Breken PLA
September 25, 2014 03:53PM
Ik heb met beide diktes nog nooit problemen gehad, maar toch zeker wel torderende momenten over de lengte van het filament tussen rol en extruder. Ik moet wel zeggen dat het 1.75mm PLA flexibeler lijkt en daardoor misschien minder snel breekt omdat er bij een bocht minder materiaal aan de binnen- en buitenkant van de bocht zit dus misschien minder stretch heeft in een buiging.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Breken PLA
September 26, 2014 02:19AM
Inderdaad, het zou goed kunnen dat het aan de kleine diameter van de rol ligt. Ik zal eens wat filament op een grotere rol draaien en kijken of het dan beter gaat. En in de toekomst waarschijnlijk overstappen naar 1.75 mm.


M.vr.gr.

Kees
Re: Breken PLA
October 10, 2014 01:33PM
Bij mij breekt het wel eens als ik een rol te lang laat liggen en hem niet goed inpak. Lijkt of de boel wat indroogt en breekt daarna vrij gemakkelijk.
Re: Breken PLA
October 11, 2014 01:49PM
Is er een manier om een brosse filament weer soepeler te krijgen, las wel eens iets over in de oven, maar hoe lang en op hoeveel graden?


Mvg,
Natascha
Re: Breken PLA
October 12, 2014 04:50PM
Lijkt mij juist van niet, aangezien er bij verwarming bepaalde stoffen uit het plastic vervliegen en in principe vervliegen de stoffen die het plastic soepeler maken juist eerder. Ik weet wel dat men het in de oven legt om het vocht er uit te krijgen, maar dat is een ander verhaal.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Breken PLA
October 22, 2014 08:00AM
Ik zag laatst een filmpje op Thingiverse, rondom een nieuwe spoelhouder met ingeboude dust filter en smeer spons.
Daar druppelde de gebruiker wat op het sponsje dat het stof tegenhoud. Ik denk water ... !?

Dus dan ga je met een natte filament die afstand afleggen.... misschien breektie dan minder ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Breken PLA
October 22, 2014 10:18AM
Quote
Replace
Ik zag laatst een filmpje op Thingiverse, rondom een nieuwe spoelhouder met ingeboude dust filter en smeer spons.
Daar druppelde de gebruiker wat op het sponsje dat het stof tegenhoud. Ik denk water ... !?

Dus dan ga je met een natte filament die afstand afleggen.... misschien breektie dan minder ?

Zou het geen olie zijn?
Re: Breken PLA
October 22, 2014 05:03PM
Quote
P4tje
Quote
Replace
Ik zag laatst een filmpje op Thingiverse, rondom een nieuwe spoelhouder met ingeboude dust filter en smeer spons.
Daar druppelde de gebruiker wat op het sponsje dat het stof tegenhoud. Ik denk water ... !?

Dus dan ga je met een natte filament die afstand afleggen.... misschien breektie dan minder ?

Zou het geen olie zijn?

Misschien PTFE spray of iets dergelijks? Werkt ook voor het soepeler geleiden door de bowden-tube, maar is niet echt fijn als het op je extruder komt en je layer-adhesion wordt er slechter door.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Breken PLA
October 22, 2014 05:31PM
Het gaat om het filmpje hier
Smeermiddel ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Breken PLA
October 23, 2014 05:38PM
Quote
Replace
Het gaat om het filmpje hier
Smeermiddel ?

Lijkt me gewoon naaimachineolie te zien aan dat zwarte flesje... Ik zou dat niet doen smiling smiley Gewoon een droog sponsje heb ik in mijn eigen cleaner zitten en die werkt ook perfect.

Begrijp het nut ook niet helemaal van die filament geleider, maar ik denk dat het helpt tegen breken. Wel een leuk ontwerp. Zal er ook weer eens ontwerpen, mijn huidige heb ik te lang en ik wil wat nieuws! Tevens heeft mijn vriendin het afgelopen vrijdag uitgemaakt en heb ik wat creatieve afleiding nodig smiling smiley (gaat wel goed met me hoor)


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Breken PLA
October 24, 2014 04:25PM
Sjee, wat sneu.

dan heb je niet genoeg van deze voor haar geprint : Relatie-redders!

:-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Breken PLA
October 24, 2014 05:10PM
Quote
Replace
Sjee, wat sneu.

dan heb je niet genoeg van deze voor haar geprint : Relatie-redders!

:-)

Thomas

Haha, nouja ik had misschien meer 'speeltjes' moeten printen winking smiley (sorry)


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Breken PLA
October 25, 2014 03:57AM
Marinus Foei! tongue sticking out smiley

Sorry dat te horen, maar ik ben blij dat het wel goed met je gaat.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Breken PLA
October 30, 2014 05:18AM
Over het breken van de draad:

Ik had rollen zwarte PLA van 1.75mm met een kleine midden diameter,
doordat het er strak opgerold zat was het hier en daar wit uitgeslagen.

Bij het afrollen werd de draad teruggebogen en brak het gemakkelijk,
vooral tegen het einde moest ik de printer constant in de gaten houden.

De nieuwe rollen hebben een grotere midden diameter, waarschijnlijk
zorgt dit ervoor dat de draad minder stress krijgt en minder snel breekt?

Het zou ook gewoon aan de PLA leverancier kunnen liggen,
die nieuwe rol die het goed doet is van het merk "Dutch PLA".

Over het smeren met olie:

Na maanden gebruik begon ineens mijn extruder stappen te missen,
dit heb ik verholpen door een druppel olijfolie op de PLA te smeren.

Later kwam ik er achter dat de olie uiteindelijk ook op het kapton beland ...

Mijn conclusie: Smeren met olie kan, als je daarna je bed goed schoonmaakt grinning smiley


RS-Online Ormerod #263, Kossel mini with Minitronics, Prusa i3 MK2
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login