Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

E3D v6 hot end versus Merlin hot end.

Posted by KeesL 
E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 07, 2014 02:13PM
Geruime tijd gebruik ik een E3D V6 hot end via een bowden kabel. ABS printen gaat prima met een grote nozzle. Gebruik ik de standaard 0.4mm dan geeft dit nog al eens problemen, ook bij PLA. Het gebruikte filament heeft een diameter van 3mm. Nu denk ik erover om over om het hot end te gaan vervangen door een Merlin hot end.
Deze heeft ook een fijne lange spitse punt. Waardoor je ook "schoner" kan printen denk ik. Alleen is het mij niet duidelijk of deze ook in een bowden uitvoering verkrijgbaar is.

Wie heeft hier ervaring mee?

Of is het raadzamer de E3D om te bouwen naar 1.75mm.

M.vr.gr.

Kees

Edited 1 time(s). Last edit at 12/07/2014 03:21PM by KeesL.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 07, 2014 04:38PM
Hi, ik heb zelf een Bowden systeem op een Merlin gemaakt, dit werkt prima. Moest wel zelf een houdertje printen. Ik heb de Merlin in een J-head klem bevestigd en daarop de bowden klem ontworpen.

De Merlin is heerlijk om mee te printen, ik print er alleen maar 1.75mm PLA mee, maar heb sinds ik die hotend heb eigenlijk geen enkel probleem ondervonden. Het enige probleem dat ik in het begin had was dat de toplaag niet goed solid was. Doordat de nozzle spits is, drukt de nozzle het geprinte materiaal niet plat, normaal verdoezelt het platdrukken een slechte instelling ietsjes, maar met goed afstellen print de Merlin ook prima.

Het ombouwen van de E3D is denk ik niet mogelijk aangezien er substantiƫle verschillen te vinden zijn in de dikte van bepaalde materialen. Je zal waarschijnlijk te weinig druk krijgen in de melting chamber. Eventueel vragen bij de verkopers of het mogelijk is, maar ik denk van niet.

Zijn er specifieke vragen die je hebt over de Merlin hotend? Ik heb destijds de 3mm en de 1.75mm besteld. De 3mm gebruik ik niet, dus die kan je ook wel van mij overnemen volledig ongebruikt en in nieuwstaat.

Mvg,
Marinus


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 08, 2014 04:19AM
Marinus, bedankt voor je reactie.Ben op zoek naar 1.75mm dus het zal ombouwen worden. Dit houd in dat je alle metal parts opnieuw aan moet schaffen. Dus een nieuwe Merlin 1.75mm zal veel goedkoper worden. Dit zal hem dus waarschijnllijk gaan worden. En die Merlin dus ook aanpassen op mijn bowden constructie.


M.vr.gr.

Kees
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 08, 2014 07:55AM
Quote
KeesL
...Geruime tijd gebruik ik een E3D V6 hot end via een bowden kabel. Gebruik ik de standaard 0.4mm dan geeft dit nog al eens problemen, ook bij PLA.

Wat voor problemen? Ik print al tijden met de jhead, op een mislukte uitstap naar de prusa na, en dacht eraan om over te stappen naar de E3D, print alleen maar 3mm.

Edited 1 time(s). Last edit at 12/08/2014 07:55AM by Frans@France.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 08, 2014 10:23AM
Met de E3D V6 heb ik nogal eens last van verstoppingen bij het printen van PLA.
De volgende configuratie wordt gebruikt:

E3D V6 hot end
Nozzle 0.4 en 0.8mm
Bowden kabel
Extruder met 5:1 vertraging.
Filament 3mm
ABS en PLA

Bij het printen met PLA in combinatie met de 0.4mm nozzle heb ik nogal eens last van verstoppingen. In combinatie met 0.8mm nozzle en ook bij ABS geen enkel probleem.
Op het E3D forum staan ook allerlei oplossingen, maar niets heeft tot nu toe echt geholpen.
Ik denk haast dat de combinatie van het "dikke" 3mm filament en kleine 0.4mm nozzle de oorzaak hiervan is. Daarom verwacht ik dat je met 1.75 mm een hogere doorstroomsnelheid in het hot end hebt en daardoor ook minder last van verstoppingen door warmte problemen. Tenminste als ik op mijn gevoel af ga.

Wat weer tegenstrijdig is dat het meeste filament wat verkocht wordt eendiameter van 3mm heeft. Dus mij lijkt dat dit dan ook goed zou moeten werken met een kleine nozzle.

Overigs kommen de verstoppingen bij verschillende kleuren en ook bij verschillende leveranciers van filament voor.

Zoals ik er nu tegenaan kijk zeg ik over E3D v6 ja voor ABS en PLA geeft hier nog de nodige problemen. Wat zeker het grote voordeel van de E3D is dat er geen kapton tape meer gebruikt hoeft te worden.

M.vr.gr.

Kees
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 08, 2014 03:30PM
Erg interessant want ik wou ook een E3D hotend proberen, juist omdat er op het forum wordt gezegd dat de nieuwte v6 versie wel goed PLA kan printen. Kan eventueel wel proberen om wat foto's te maken van hoe mijn Merlin hotend gemonteerd is en hoe ik hem heb ingepakt met siliconen tape enzo. De thermistor heb ik gezekerd met Holts Firegum.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 08, 2014 05:16PM
Kijk eens op dit forum

[forum.e3d-online.com]

en hier,

[the-sparklab.de]

Staat veel info over jamming met PLA.

Zo juist de printer weer met ABS geladen, heeft niet mijn voorkeur ivm de penetrante geur die ervan afkomt. Deze week komt er een bestelling PLA binnen, eens kijk hoe deze wil printen. En natuurlijk eerst het verstopte nozzeltje weer door maken.



M.vr.gr.

Kees

Edited 2 time(s). Last edit at 12/08/2014 05:26PM by KeesL.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 09, 2014 04:09PM
Kees,

Dank voor de info, die problemen verbazen me eigenlijk wel, ik dacht dat E3D goed aangeschreven stond. Die problemen lijken veel op de problemen die ik had met de prusa! Die uiteindelijk maar in de bak gegooid en terug naar de j-head gegaan.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 09, 2014 05:23PM
Ik print al maanden met een e3d-v5 1.75mm direct, PLA en ABS. Ooit 1 keer problemen gehad met verstopping maar toen had ik de retract veel te groot staan. Na aanpassen naar 1 mm retract gaat ie weer als een speer, probleemloos, vele prints.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 10, 2014 12:33PM
Het verraste mij ook de wat mindere ervaringen E3d v6 en PLA.

Ombouwen naar 1.75mm waarschijnlijk een goede optie. Gezien de ervaringen van smokey rs250.
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 12, 2014 09:38AM
Enige dat niet aan- te raden is i.c.m. een bowden is een retraction van 1mm. Bij Bowden heb je toch zeker wel 5mm retraction nodig.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 12, 2014 06:55PM
Dat lijkt mij ook, op de site van E3D staat vermeldt dat zij printen met een retractie van 0.6 mm voor ABS en 0.8mm bij PLA gebruik. Helaas staat er niet bij dit voor direct drive of bowden is. Moet haast wel direct drive zijn. Overigs zijn de hot ends nu in de aanbieding op hun site.

M.vr.gr.

Kees
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 13, 2014 06:30AM
Ik weet vrijwel zeker dat dit voor direct-drive is. Nu is met een standaard printer eigenlijk direct drive ook wel prima. Iets meer wear&tear op je X-smooth rods, maar verder zal de snelheid redelijk hetzelfde blijven omdat je heated bed (kwa) toch de limiterende factor is in zo'n model.

Het voordeel voor mij voor bowden was dat ik mijn X-carriage wat geavanceerder kon maken, er zitten twee koelers op, 1 radiaal, 1 axiaal. De radiale koeler blaast op de printjes, de axiale koeler blaast op de cold-end van de Merlin. Met een direct-drive was mijn hele x-carriage zo bulky geworden dat het in de weg komt te zitten als ik bijvoorbeeld op een hoge z-hoogte wil printen.

Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken, en die dan vanmiddag even uploaden in de bieb (die hebben keisnel internet, helemaal voor uploaden!).


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: E3D v6 hot end versus Merlin hot end.
December 27, 2014 05:37PM
Afgelopen week verder geexperimenteerd met de koeling op de print. Bij het printen met PLA heb ik deze uitgezet met als resultaat dat er nu een aantal printen zonder verstoppingen zijn gemaakt. Ik denk dus dat mijn koeler iets te hard tegen het nozzeltje aan blaast waardoor de kop te koud wordt en dus verstopt. Overigs heb ik dit nooit gemerkt aan de temperatuur van het hot end. Deze bleef altijd prima op temperatuur.

Tot nu toe denk ik dat dit een van de reden van verstopping kan zijn. 100% zeker ben ik er niet van maar geef het toch het voordeel van de twijfel.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat E3D een hot end op de markt zet die het met PLA niet goed doet.

M.vr.gr.

Kees
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login