Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament van Reprapworld...

Posted by Nsverhagen 
Filament van Reprapworld...
December 13, 2014 02:27PM
Hoi iedereen,

Ik heb sinds maart 2013 een Prusa I2, hiervoor heb ik destijds filament bij Reprapworld filament gekocht.

Het werkte altijd prima, tot een 8 maanden later de filament brak als ik de rol aan de printer liet zitten.

Erg onhandig natuurlijk en ook zeer frusterend.


Reprapworld hierover een jaar geleden bericht, toen ik de filament 8 maanden had. Ze gaven aan dat je het binnen 6 maanden moet gebruiken en het liefst luchtdicht bewaren. Mij boden ze alleen een korting van 50 procent of mijn volgende rol aan. Hier had ik natuurlijk niets aan, aangezien die rol hetzelfde lot zou krijgen als de vorige.

Inmiddels heb ik de filament van filamentenmeer en hier ben ik erg tevreden over (rol van 10 maanden is nog steeds niet kapot te krijgen)

Zie bijlages voor 2 foto's van mijn frustaties.
Ik raad de hobbyisten hier, die niet binnen een half jaar hun rol leeg hebben, aan om hun PLA filament van 3mm niet bij Reprapworld te kopen, over de andere filaments kan ik niets zeggen, maar het is erg frusterend als je na anderhalf jaar een rol weg kan gooien omdat er tientallen barsten in zijn ontstaan.


Mvg,
Natascha





Edited 2 time(s). Last edit at 12/13/2014 02:55PM by Nsverhagen.
Re: Filament van Reprapworld...
December 13, 2014 04:59PM
Toch is het verstandig om het advies niet in de wind te slaan. Het advies zou zelfs uitgebreid moeten worden met de opmerking dat drogen in een oven voor gebruik van belang is. De gebruikte plastics (PLA wat erger dan ABS) absorberen vocht uit de lucht en daar wordt ook je print niet beter van. Zeker niet als je zolang met een rol doet.

Afgezien daarvan is het breken soms ook een simpel gevolg van een foute binnenmaat van de rol waarop het zit. Hierdoor wordt de kromming teveel en wordt bij het "terug buigen" de krachten teveel en breekt het.

Een andere oorzaak kan een mengfout zijn bij het maken van het filament met net teveel kleur.
Re: Filament van Reprapworld...
December 14, 2014 02:56PM
In de oven hoor ik vaker, maar nergens vind ik specifiek hoelang en op hoeveel graden..


De binnenmaat is inderdaad erg klein.

Verder is de groene filament het ergste, maar ook al 4 andere kleuren van Reprapworld zijn bij mij gebarsten als ik hem aan de printer liet zitten.


Mvg,
Natascha
Re: Filament van Reprapworld...
December 14, 2014 05:44PM
De exacte tijd en tempratuur hangt af van de specificaties van het gebruikte plastic, de fabrikant verwerkt dit in een datasheet zoals bijv deze [catalog.ides.com]

Daarin staat voor deze ABS dat het drogen bij 80C in 2.0 tot 4.0 uur kan plaats vinden.

Voor een mogelijk te kleine binnenmaat de rol bij binnenkomst nameten en indien te klein overzetten op een grotere rol.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login