Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down

Posted by reeskees 
Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 02:29PM
Goedenavond

Helaas moet ik meedelen dat mijn Geeetech hot end het nog steeds niet goed doet... Als ik print gaat het de eerste lagen goed maar na ongeveer 15 minuten loopt het toch vast in de koude zone.. Dit terwijl ik gewoon mijn koelribben koel met een 30mm fan. Eerst hoor ik wat getik en dan even later krult die net onder mijn hobbed bolt. Mijn hobbed bolt is een arcol hyena en heeft echt onwijs veel grip, ook de uitlijning is goed. ik heb zoals ik in mijn vorige post vermelde (http://forums.reprap.org/read.php?47,445631,450503#msg-450503) mijn hot end kanaal opgeboord naar 2mm omdat er wat oneffenheden in zaten. Nu heb ik al een aantal keer met de gasbrander mijn complete hot end moeten verhitten om het PLA eruit te krijgen.. Ik heb hier al ontzettend veel tijd ingestoken en al veel op internet rond gezocht maar ik word er niet veel wijzer van.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

reeskees
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 03:07PM
Hi Kees, die Arcol Hyena is erg goed, PLA schijnt toch goed te gaan met de E3D v6.

Kan het zijn dat het komt doordat je een clone E3D hebt? Op de site van Geeetech vind ik de hotend niet als ik op E3D zoek!
[www.geeetech.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2015 03:10PM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 03:14PM
Dat kan heel goed kloppen, hun zetten hem ook niet zo neer maar hij is geloof ik wel een clone. Het zou kunnen dat ik problemen heb omdat het geen orginele is maar er moet toch een verklaring zijn waarom die vast loopt? Ik zit zelf te denken om het kanaal op te boren naar 2.5 milimeter, zou dit kunnen helpen? of juist extra problemen kunnen geven?
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 05:55PM
Zijn de originele tekeningen niet open-source? Dan zou je kunnen vergelijken om te kijken of er dingen afwijken aan jouw model. Ik denk dat opboren niet goed is. Het gesmolten materiaal zal dan langs het hardere filament omhoog stromen in plaats van door de nozzle spuiten, daarna afkoelen en een plug vormen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 06:23PM
Ik heb het vergeleken en de maten zijn hetzelfde. Dat kan het dus ook niet zijn.. Ooh oke, dat lijkt me ook wel logisch dus dat doe ik dan niet.
Ik zou echt niet weten waar het nu nog aan zou kunnen liggenconfused smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 03, 2015 07:53PM
Ik heb een idee. Zal ik mijn hot end uitboren net als bij een E3D v6 en er dan een PTFE Slangetje van 4/2mm inschuiven? Ik denk dat ik mijn probleem dan ga verhelpen
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 04, 2015 07:43AM
Opboren zou ik echt als laatste redmiddel zien. In principe heb je nu ook nog gewoon garantie en als je ontevreden bent, kun je contact opnemen met de verkoper. Nadat je hem hebt opgeboord kan dat toch wat lastiger zijn winking smiley

Een tijdje terug las ik ook ergens over de E2D dat mensen er weleens filament gedoopt in (frituur?) olie door lieten lopen om daarmee een korstje aan de binnenkant te maken. Een grotere fan, is dat een optie?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 04, 2015 08:03AM
Nee dat klopt, dan verloopt mijn garantie. Maar aangezien het hotend uit china komt is het denk ik niet echt de moeite waard om hem weer terug te sturen. Dat is weer een lang traject, en zo duur was die gelukkig niet.

Een grotere fan is helaas niet mogelijk sad smiley ik denk alleen dat het niet echt gaat helpen om een korstje te maken. Het lijkt mij dat het dan nog stroever gaat? Zou ik het wel kunnen proberen met gewone olie?

Ik zal vanavond even met tekeningen aangeven wat ik in me hoofd had zitten over die PFTE slang.

Top dat jullie meedenken.

Groeten
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 04, 2015 12:32PM
Cnola olie was het!
Hier heeft ook iemand het erover.

Dit is de topic die ik bedoelde. Cooking oil wordt daar aangeraden.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/04/2015 12:36PM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 04, 2015 01:36PM
Hier heb ik zeker iets aan! Hartstikke bedankt! grinning smiley ik ga dit proberen en ik laat weten hoe het is afgelopen. Mocht dit niet werken kan ik altijd nog PFTE slang gebruiken.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 05, 2015 03:46PM
Goedenavond!

Ik heb het gister geprobeerd met wat olie, dit heeft zeker gewerkt!! maaar het loopt nog niet zo heel soepel.. Ik kan nu teminste mijn printje afmaken zonder dat het vastloopt maar op de een of andere manier tikt mijn extruder, op dit moment schiet mijn tandwiel op de extruder motor ook een stukje terug confused smiley. Hierdoor is de kwaliteit van mijn print erg slecht omdat die dus kleine stukjes overslaat thumbs down Ben in ieder geval een hele stap verder omdat die nu al niet meer vastloopt maar nu kan ik nog niet zo veel.


Wat denken jullie?

Hartelijk bedankt.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 05, 2015 03:52PM
Het is een beetje hetzelfde als op dit filmpje: [www.youtube.com]

Wat ik al heb geprobeerd:

1: infill lager gezet
2: extruder motor losser gezet
3: temperatuur omhoog gegooit (200 graden)

Misschien ook handig om te weten is dat ik olijfolie heb gebruikt.

Ik denk zelf dat het probleem toch nog in het hotend zit.

Edited 2 time(s). Last edit at 01/05/2015 04:36PM by reeskees.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 07:31AM
Ik heb de youtube net bekeken en mijn eerste reactie was : Weet je zeker dat het aan de hotend ligt? Gebeurt het nog steeds als je geen filament in je extruder plaatst en dan vervolgens wel gaat printen?

Ik had een verschuiving in de Y richting die steeds erger werd. Echt van alles gedaan zoals belt opnieuw gespannen, driver vervangen voor nieuwe, zelfs zover gegaan om de ramps board en arduino te vervangen. Werkelijk absoluut niets hielp. De printer lag bijna 2 weken stil door dit alles. Totdat ik bij het handmatig bewegen van de printbed een plonk hoorde en ging zoeken wat er gevallen was. Bleek dat de stelscrhroef van de pulley gevallen was! Die opnieuw geplaats en daarna was het probleem ook direct voorbij. Oftewel het probleem was dat de stelschroef niet vast meer zat en bij te snelle bewegingen niet voldoende grip meer had om de pulley netjes aan de as van de motor vast te houden....arghhh moody smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 01:26PM
ja ik ken het! echt heel erg frustrerend! Dan ben je uiteindelijk wel heel erg blij dat het is opgelost, maar op dat moment is het erg vervelend. Gelukkig heb je je probleem wel opgelost. Het is een goed idee om gewoon is te gaan printen zonder filament. Dit heb ik dan ook gedaan! ik ben tot de conclusie gekomen dat het een extruder probleem is. Ik heb hetzelfde probleem dus ook zonder filament, nu weet ik een beetje in welke richting ik moet zoeken naar het probleem. Me motor word best wel een beetje heet, ik kan het gewoon vastpakken maar hij wordt wel warm. Hmm... suggesties?

Bedankt voor de input!

Groeten reeskees (marc)
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 01:46PM
Het kan dus een mechanisch probleem zijn waardoor je motor te warm wordt.
Loopt je hobbed bolt wel soepel genoeg in de lagers, staat je hobbed bolt niet te vast aangedraaid, lopen de lagers zelf wel soepel?
Zijn de tanden van de tandwielen nog wel in orde?

Heb je ook de stepper al gewisseld met een andere?

Groetjes
Hans
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 03:06PM
Het probleem is opgelost!! het probleem zat hem in de stepper driver. Daar heb ik het schroefje een slag terug gedraaid en de motor wordt niet meer warm. Hij tikt ook niet meer, de prints zijn nu van een erg goede kwaliteit! grinning smiley

Het probleem waarmee ik hier aankwam is dus opgelost door:

1: de olijfolie (zie de link van Jonnie). Mijn print liep eerst compleet vast in de koude zone en dit is dus opgelost door het gebruik van olie op de manier die in de link beschreven wordt.

2: het bijstellen van de stepper driver. De motor verloor veel vermogen doordat deze dus te warm werd, hierdoor tikte die terug en waren de kwaliteit van mijn prints erg slecht omdat die stukken oversloeg

Bedankt voor jullie hulp, als ik weer een probleem heb waar ik niet uit kom zien jullie me zeker terug smiling smiley

Met vriendelijke groet,

Reeskees (marc)
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 05:02PM
Goed om te horen! Neem aan dat je ook nog wel hier terug komt om mogelijk andere te helpen grinning smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 06, 2015 05:17PM
tuurlijk! ik kom regelmatig even kijken.winking smiley Ben de hele avond bezig geweest met printen maar hij is nu helaas toch nog een keer vastgelopen in het hotend. Het klikken is helemaal over gelukkig. Ik ga nog een keer aan de gang met olijfolie en ik ga die speciale fanmount uitprinten voor de koeling. Ook heb ik voor de zekerheid even PFTE tube besteld uit china mocht het nog nodig zijn in de toekomst..

Edited 1 time(s). Last edit at 01/06/2015 05:18PM by reeskees.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 07, 2015 02:30AM
Ik heb ook een E3D cloon uit China (die dingen kosten tegenwoordig $7!!!!! met thermistor en ceramic heater). Deze heeft te veel back pressure, vandaar het klikken van je extruder. Ik heb de gehele hotend opgeboord naar 3mm (behalve de nozzle) en er een 3mm OD 2mm ID PTFE liner in gedaan. Dat werkte perfect!

Uiteindelijk heb ik mijn E3D V5 cloon en orgine E3D omgebouwd naar de V6 met originele heatbreak en nozzle.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 07, 2015 12:00PM
Zo dat is wel heel erg goedkoop... Ik heb er toch wel wat meer voor betaald. Het klikken lag niet daar aan, dat lag bij mij aan me extruder motor. Dat probleem is nu gelukkig opgelost. Hij loopt nu nog wel af en toe vast.. Ik ga het nu nog een keer proberen met olie en anders komt er inderdaad ook PFTE cube in. Ik heb 2 x een meter besteld, 1x 4mm OD 2 mm ID en 1x 3mm OD 2mm ID PFTE. Toch loopt het nu nog niet helemaal lekker dus ik hoop dat het met dit gaat werken. Ik ben blij dat je even een bevestiging geeft dat het ook echt goed werkt! Aangezien ik hetzelfde wil gaan doengrinning smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 12, 2015 04:06AM
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, enkel dan met een originele E3D V6 hotend.
Van alles geprobeerd, uiteindelijk, had ik eerder moeten doen, de hotend uit elkaar gehaald en nogmaals in elkaar gezet.
Alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. Het kan soms zo simpel zijn. smiling smiley


3D Printer Onderdelen.nl
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 12, 2015 12:48PM
Nadat ik hem vorige keer nog een keer met olijfolie heb gedaan print die nu perfect. Heb er al zo'n 12 printuren opzitten zonder problemen. Print een spoelhouder voor aan de zijkant. 2 van die klemmen voor onder me frame om hem stijver te maken. Doosje voor elektro voor aan het frame en wil me voeding ook aan me frame bevestigen. Dan laat ik alle elektra door krimpkous lopen. Nog meer leuke printjes om me prusa te verbeteren? smiling smiley
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 12, 2015 01:03PM
Mooi smiling smiley ik denk dat de hotend het met een ptfe sleeve nog beter zal doen, olie is niet heel goed voor de layer adhesion.

Mijn eerste printer had ik afgewerkt met krimpkous, dat is niet heel erg mooi omdat je elke verdraaiing in je bedrading ziet. Nu gebruik ik op mijn printers dit:
[www.ebay.com]
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 12, 2015 01:26PM
Het pfte is besteld en denk dat ik dat als nog ga gebruiken. Ik denk dat ik krimpkous gebruik zonder het te verwarmen, dus buisjes die net breed genoeg zijn. Overigens vind ik het materiaal wat jij stuurde op ebay ook mooi. Misschien neem ik dat wel in overweging!
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 13, 2015 04:19AM
Dat is ook zeker mooi materiaal!

Zelf wil ik deze gaan gebruiken om de draden netjes weg te werken. Heeft je printer meteen wat leuks te doen winking smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 13, 2015 03:49PM
Dat is ook leuk! Ik hoor het al, allemaal creatieve ideeën hier. Foto's zijn welkom als inspiratie!

Wil in de toekomst toch is kijken of ik zelf een hotend kan maken, heb er nou al zoveel problemen mee gehad dat ik wel weet waar ik op moet letten. Wat mij echt ontzettend vet lijkt is een full color hotend. Dus een board voor 5 extruders. Dan de arduino zo instellen dat je bij een bepaalde kleur de extruders apart op een bepaalde snelheid laat draaien en zo met een aantal basiskleuren alle kleuren kunt maken.

Denk wel dat dit voor nu te hoog gegrepen is... lijkt me heel lastig, maar de ideeën zijn er :p

Groeten
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 13, 2015 08:03PM
Heb zelf deze: [www.conrad.nl]

Erg tevreden over, gek genoeg is de site van Conrad sinds kort anders en doen de plaatjes van de betere producten het niet meer? Hoe dan ook, in deze kabelbeschermer kan je het snoer met een speciale tool inbrengen.

Voordeel is dat de kabel erg stevig is, en met de klem die ik heb ontworpen, gaan de krachten van de interne kabels af en komt de beweging allemaal op de buitenhuls te liggen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 14, 2015 11:20AM
Ik heb op dit moment zoiets als dit liggen [www.conrad.nl]. Om alle draden van de extruder in te bulken. De draadjes van bijv de y endstop laat ik door krimpkous lopen. Wil op deze manier alle kabels ergens in laten lopen.
Dat wat jij gebruikt ziet er ook goed uit.

Edited 2 time(s). Last edit at 01/14/2015 11:21AM by reeskees.
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 14, 2015 02:40PM
Ik kan wel eens wat foto's maken van hoe het werkt smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Geeetech (E3D) hotend loopt vast thumbs down
January 14, 2015 04:17PM
@Marinus: Foto's zijn altijd leuk en nuttig smiling smiley

Van je andere printerfoto's heb ik ook overgenomen om een aluminium plaat met kapton op m'n Myriwell printer te doen. Werkt behoorlijk goed smiling smiley (70 graden en spuitlijm van de Action voor PLA)

Edited 1 time(s). Last edit at 01/15/2015 05:06PM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login