Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Het doel van JHead koeling

Posted by valknut 
Het doel van JHead koeling
January 26, 2015 05:58AM
Hoi,

Ik heb een Prusa i3 met JHead hotend. Ik lees verschillende berichten over het doel van de koeling van een JHead hotend. Enerzijds mag de warmte van het echte "hete einde" niet naar de rest van de extruder weglekken om te voorkomen dat het filament te warm wordt waar het nog niet mag. Anderzijds lees ik dat het 't beste is als het plastic zo snel mogelijk uithardt nadat het geprint is.

De vraag is nu, waar moet ik de minifan op richten? Op het huis van het hotend of op de nozzle waar de plastic geprint wordt? Ik zie verschillende ontwerpen, soms met een trecht op het verticale deel van het JHead, soms ook met een trechtertje naar het spuitmondje. Dus dat maakt het ook niet duidelijker.

Opinions anyone?

Eric
Re: Het doel van JHead koeling
January 26, 2015 06:13AM
Dat zijn eigenlijk echt 2 verschillende dingen die dan gekoeld worden.

1. Het bovenste (zwarte) deel van de J-head. Dit wil je koelen zodat inderdaad je filament niet zacht wordt waar het dat nog niet moet zijn. Vooral met PLA kan dat anders problemen opleveren omdat dit dan uitzet en de hotend verstopt. Een tweede is dat het zwarte deel van PEEK is en bij 250-260 graden ook zwakker wordt.

2. Het ventilatortje staat als het goed is net onder de nozzle gericht en is bedoeld om het geprinte filament af te koelen. Dit kan handig zijn bij PLA omdat je er dan sneller een volgende laag overheen kunt printen (dus de printsnelheid kan hoger dan zonder koeling), maar als je met ABS print is dit juist weer niet aan te raden omdat ABS juist langzaam en gelijkmatig moet afkoelen omdat het anders krom trekt (warping).

Een ventilator op het bovenste deel raad ik je altijd aan. Een ventilator op de print gebruik ik zelf niet, maar met kleine oppervlaktes bij PLA prints moet de snelheid dan heel erg omlaag of ze mislukken gewoon.
Hopelijk maakt dat het een beetje duidelijker voor je.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Het doel van JHead koeling
January 26, 2015 07:12AM
Om echt goede print kwaliteit te halen met PLA, moet zeker een fan op de print gericht zijn. PLA heeft een lage glas transitie temperatuur, dat betekend dat het materiaal lang zacht blijft.

De laatste trend is het gebruik van blowers, die zijn bedoeld voor het gebruik met airducts en makkelijk aan je printkop toe te voegen. Op Thingiverse staan al veel ontwerpen.
[www.ebay.com]
Re: Het doel van JHead koeling
January 26, 2015 02:26PM
Zelf koel ik alleen PLA bij bridging en de heatbreak wordt continu gekoeld. Het PLA wordt warm en zet uit in de hotend, als je de heatbreak niet koelt klimt de hitte niet alleen omhoog zodat het filament zacht wordt, maar het PLA zet ook uit/wordt in elkaar gedrukt waardoor er een 'plug' vormt die zichzelf vastklemt in de heatbreak. Dan loopt je hotend 'vast' en loopt het in de soep.

Heatbreak koelen is dus prioriteit nummer 1. Verder heb ik het heat block zo goed geisoleerd met glasvezel en siliconen-tape dat er heel weinig stralings-hitte wordt overgegven naar het zojuist geprinte PLA, dus de print koelt snel genoeg af om niet te hoeven koelen.

Het enige moment dat koeling nodig is, is bij bridging en bij kleine smalle objecten.


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login