Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

J-Head raakt steeds verstopt

Posted by valknut 
J-Head raakt steeds verstopt
February 02, 2015 04:01PM
Hoi,

Ik heb plotseling het probleem dat mijn J-Head hotend er mee stopt. Als ik hem schoon maak (ik kan er dan zelfs doorheen kijken), print ie prima, maar na een uurtje houdt het op, Het filament wordt niet meer doorgevoerd, de hobbed bolt freest een gat in de zijkant van het filament en dat wordt niet meer getransporteerd.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Prusa i3, temperatuur werkt goed, ik gebruik ABS, maar bij PLA heb ik hetzelfde probleem.

Groetjes
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 02, 2015 04:21PM
Toevoeging:

ABS op 230 graden, koeling staat uit (bij PLA wel nodig). En het vreemde is dat het nu plotseling gebeurt. Hij heeft het altijd goed gedaan. Wat zou er verandert kunnen zijn?

Misschien toch maar een keer opboren en een nieuw teflon slangetje erin? Ik zie dat vaak in andere posts.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 02, 2015 11:16PM
Ik heb wel een 3eD full metal en deze wordt constant gekoeld en geen problemen mee zowel voor ABS als PLA. En print mijn ABS op 245°.

Zou eens proberen om de schacht continu te koelen.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/02/2015 11:17PM by SnelleD.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 03, 2015 05:56AM
Mijn gok: Mogelijk bij het opnieuw in elkaar zetten de Teflon binnen buis niet goed vast gezet met de moer. Bij te lost vastzetten komt er aan de onderkant een ruimte tussen de nozzle en teflon buis. Bij het zachter worden van je plastic zet het uit en komt in die ruimte te zitten, vormt een prop en je plastic slaat vast. De moer ook niet te vast zetten want dan vervormt de teflon buis die daardoor smaller word en ook dan een probleem voor het doorvoeren kan geven.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 03, 2015 01:15PM
Nou, het probleem is opgelost. Ik heb de nozzle kant en klaar gekregen dus weet niet hoe e.e.a. vast zat. Zag er goed uit. Maar ik heb het hele zaakje gedemonteerd en het messing deel flink opgestookt met een brander. Tip van Charlie. Daarna de koolstof er uit geklopt, gepoetst en weer in elkaar gezet. Zo goed als nieuw.

Vraag is alleen hoe vaak moet je dit soort onderhoud plegen? We zullen wel zien.

Greetz, Eric
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 03, 2015 01:26PM
Niet vaak hoor.

Problemen treden vaker op bij wisselen van ABS naar PLA. Er kunnen dan stukjes ABS blijven zitten doordat ze niet smelten met de PLA temperatuur. Met de brander brand je gewoon alles weg.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 03, 2015 05:09PM
Denk inderdaad ook dat het komt door de wissel tussen ABS en PLA.

Mijn tip is dat je gewoon altijd PLA moet printen natuurlijk, maar ik ben bevooroordeeld winking smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 04, 2015 02:51AM
Doe jij je PLA objecten wel eens in de vaatwasser en hoe komen ze er dan uit ?

Volgens mij beperkt dat de toepassing van PLA in gebruiksvoorwerpen die 'vies' kunnen worden.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 05, 2015 09:57AM
Print nu met PETG, ook leuk spul trouwens. Voedselveilig en iets betere tolerantie tegen warmte smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 05, 2015 11:09AM
En waar kan men dit materiaal vinden?
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 03:25AM
Ik heb al maanden aan een stuk hetzelfde voor. de eerste maanden maakte ik grote onderdelen zonder probleem, plots begon hij nu en dan te jammen. Het is nu al een zevental maanden dat ik geen enkel onderdeel kan afwerken, op een bepaald moment komt het filament er niet meer uit. ik heb al verschillende hotends geprobeerd, nieuwe termisters geplaatst, nieuw moederbord geplaatst, motor vervangen, hobbed bold vervangen, verschillende instellingen geprobeerd, nieuwe calibraties uitgevoerd, ..... en telkens opnieuw jam. Ik heb al het hele internet afgeschuimt en conact gehad met Josef Prusa die ook geen raad wist. Dat met de brander heb ik niet gedaan omdat ik er een nieuwe hotend op had. de prints zien er anders perfect uit, bruggen is geen enkel probleem, maar het kan na een minuut of een kwartier of zelfs na meer dan een uur terug jammen. Ik heb al meer dan een rol geprint met onafgewerkte onderdelen. Ik ben nog een I3 aan het monteren maar ik krijg geen enkel onderdeel af. Ik heb al tientallen pogingen ondergaan om het onderste Z-stuk te printen, het jammen kan zowel in het begin of zowel in de laatste cm starten. Ik ben een beetje ten einde raad. Ik ben van Zwevegem, is er iemand dichtbij die mij kan helpen of eens checken? Misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 04:20AM
Wat een verhaal, probeer eens alinea's te gebruiken eye popping smiley.

Gebruik je telkens hetzelfde filament / filament van dezelfde leverancier? Het kan zijn dat deze te dik is, of ovaal word gedrukt in je filament drive. Dat heb ik ooit met een paar rollen gehad. Probeer eens filament van een andere leverancier.

Het kan ook zijn dat je motor / stepperdriver langzaam te warm word en na een tijdje stopt / steps skipped. Probeer wat druk van je idler te halen en de motorstroom te verlagen.

Misschien kan je wat foto's plaatsen van de situatie: Je hotend, filament drive, spoel mount en elektronica.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 04:22AM
Quote
SnelleD
En waar kan men dit materiaal vinden?

Ik heb een rol blauw besteld bij RRW. Morgen binnen, ben benieuwd!

[reprapworld.com]
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 04:46AM
Quote
geert8550
Misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Inderdaad zoals [P4tje] aangeeft iets meer info zou kunnen helpen en zijn opmerking over de filament leverancier is denk ik ook een goed startpunt.

De vraag die je denk meestal standaard krijgt als je zo'n probleem hebt is : Kan je met de hand het filament wel door de hotend heen drukken als het vast zit? Ja : Dan geen hotend of filament probleem Nee : Hotend of filament probleem.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 08:37AM
Quote
Frans@France
Quote
geert8550
Misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Inderdaad zoals [P4tje] aangeeft iets meer info zou kunnen helpen en zijn opmerking over de filament leverancier is denk ik ook een goed startpunt.

De vraag die je denk meestal standaard krijgt als je zo'n probleem hebt is : Kan je met de hand het filament wel door de hotend heen drukken als het vast zit? Ja : Dan geen hotend of filament probleem Nee : Hotend of filament probleem.

Zo zwart wit is het niet, als het filament precies past, merk je met handmatige invoer niets. Filament kan een beetje vervormen in de filament drive, hangt af van de hardheid van het filament en de druk op de idler. Dan zal het precies pas filament net niet meer passen en word de motor / stepper driver steeds heter, totdat ze steps skippen of uit gaan.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 09:47AM
Quote
P4tje
Quote
Frans@France
Quote
geert8550
Misschien zie ik nog iets over het hoofd.
Inderdaad zoals [P4tje] aangeeft iets meer info zou kunnen helpen en zijn opmerking over de filament leverancier is denk ik ook een goed startpunt.

De vraag die je denk meestal standaard krijgt als je zo'n probleem hebt is : Kan je met de hand het filament wel door de hotend heen drukken als het vast zit? Ja : Dan geen hotend of filament probleem Nee : Hotend of filament probleem.

Zo zwart wit is het niet, als het filament precies past, merk je met handmatige invoer niets. Filament kan een beetje vervormen in de filament drive, hangt af van de hardheid van het filament en de druk op de idler. Dan zal het precies pas filament net niet meer passen en word de motor / stepper driver steeds heter, totdat ze steps skippen of uit gaan.

Uiteraard nooit zwart-wit maar een mooi en makkelijk begin om eea uit te sluiten en vast te stellen. Om nu ook te gaan schrijven wat er nog meer aan mogelijkheden zijn als het bijv met de hand niet makkelijk gaat maar net wel of als de draad die eruit komt heel dun is etc wordt zo'n lang verhaal grinning smiley
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 01:10PM
Het is inderdaad een verhaal van lange adem, zeven maanden zonder opgeven.

De eerste rol ABS 3mm zwart filament kocht ik bij Charlie > printen zonder enig probleem. De tweede rol ABS 3mm zwart ook bij Charlie, daar begonnen de eerste problemen van jammen. Het tandwiel klikte nu en dan, door de spanning op de motor iets aan te passen was het klikken opgelost maar het jammen kwam meer en meer voor. Ik kocht een rol witte ABS bij Ultimaker, de huidige dus, om er zeker van te zijn dat het kwaliteit zou zijn.

Het filament heb ik al verschillende keren op verschillende plaatsen en rondom rond gemeten met mijn digitale schuifmaat, de maat zit vooral tussen 2.93 en 2.98 mm.
De stepper driver wordt niet warm > gemeten met een laserthermometer. De spanning zit op 0.55V, ik heb hoger en lager geprobeerd, maar geen resultaat.
Na het jammen kan ik het filament niet meer handmatig doorduwen, het zit compleet vast. Het filament heeft dan op het einde een uitstulping zoals of de afbeelding.

Ik had de indruk na de eerste zwarte rol dat het filament harder was, maar ik kan ook mis zijn.
Attachments:
open | download - 20150211_184156_Android.jpg (216 KB)
open | download - 20150211_184216_Android.jpg (244 KB)
open | download - 20150211_184406_Android.jpg (130.9 KB)
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 01:24PM
Quote
SnelleD
En waar kan men dit materiaal vinden?

Heb de PETG van MTB3D gekocht, ze hebben transparant, en daar was ik naar op zoek.

Print steeds beter. De print temperatuur moet wel hoger dan ze zelf aangeven.

Maar ik blijf erbij: Als je printer het niet goed doet, eerste wat je moet doen is een goede hotend kopen, dat scheelt je een hoop 'gedoe'.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 01:32PM
Ik kocht laatst deze:
J-head Mkiv MKV Hotend
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 11, 2015 05:12PM
Altijd al die jhead gebruikt of soms van hotend gewisseld en zijn toen de problemen begonnen? Moest je deze jhead zelf in elkaar zetten? Heb je hem al eens uitelkaar gehaald?
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 02:24AM
De eerst jhead had ik van Charlie, deze (teflon schroefdraad) kwam aan z'n einde doordat de termistor niet meer op z'n plaats zat en de hotend eruit was geduwd. ik had er nog zo'n eentje van C. en had het later nog eens voor door een kappotte termistor, tot daar had ik de jam misschien twee keer voor gehad, ik stond er niet bij stil dat dit een jam was.

Ik kocht bij C. (naar aanraden van hem) de nieuwe Prusa MKII en instaleerde deze met kleine fan. Terzelfdertijd printe ik de case voor de reprap discount smart controler, deze moest ik drie keer opnieuw beginnen (met de nieuwe hotend). De installatie van de lcd was ok en werkt nog steeds goed.

Intussen heb ik de prusa zelf aangepast door een grotere koelvin (ø25 zie afbeelding) te maken daarvoor maar na twee keer printen was het weer zover. Ik had later ook opgemerkt dat het filament nooit recht uit de hotend kwam, het filament was zelfs altijd gekarteld. Ik denk dat de karteling komt doordat het nozzle plaatje met de 0,4 mm opening de dun is, want deze is er op gelast. Dit betekend dat de Prusa MKII waarschijnlijk de maandag gemaakt is zoals we wel eens zeggen. Toen ik contact had met Josef vertelde ik hem mijn verhaal van zijn nozzle maar vertelde dat ze dagelijks een tiental printers testen met de nozzle en nooit problemen hadden. Ik toonde de nieuw koelvin en hij vroeg wat ik deed van werk, toen ik zei dat ik leraar mechanica was vielen de berichten stil. Ik stond er terug alleen voor.

Voorheen vroeg ik hulp bij C., ik had hem voorheen al geholpen door mankementen te melden en een 3D-voorstellingen te maken. Ik had hem zelfs voorgesteld om (gratis) mee te werken aan zijn nieuw idee om workshops te organiseren. Ik moest dan (ik dacht) €540/u betalen zonder btw en verplaatsing. Ik heb hem laten weten dat ik dan mijn plan zou trekken.

Ondertussen ben ik bij de reccente hotend (zie vorige afbeeldingen). Ik heb het gemonteerd gekocht maar ik heb hem uit elkaar gehaald om te zien of alles goed zat, ik merkte dat er niets aan de hand was, een goede aankoop, maar na een uur was het terug van dat ... jam.

Ik kan al niet meer bij houden hoeveel ik gevloekt heb op deze printer grinning smiley.
Attachments:
open | download - Prusa MKII 25mm koelvin.jpg (103.3 KB)
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 03:21AM
Hij is boos, want je hebt er een E3D van gemaakt winking smiley.

- Laat eens het filament door je filament drive lopen, zonder hotend en meet dan nogmaals het filament rondom. 2.98mm filament is wel erg krap aan de maat.
- Wat is de temperatuur van je hotend en klopt deze ook?
- Gebruik je een stof filter? Je wilt niet weten hoeveel stof er mee komt met je filament...
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 04:21AM
Het geeft geen probleem om het filament door te laten lopen zonder hotend. Ik heb een toestelletje gefreest om de hobbed bold te maken en ik moet toegeven dat deze beter is dan de vorige van C. De karteling ziet er zeer zuiver en diep genoeg uit, de binnendiameteris precies 7 mm. Ik heb er nu zo'n tiental bouten gemaakt in een half uur tijd. Als er iemand eentje nodig heeft dan krijg je der eentje gratis afhalen bij mij. Die bouten kosten amper €0,3. en op het net betaal je rap tot €8,5 btw in.
voorheen printte ik bij 220°C en dit gaf met zeer goed resultaat. Ik heb verschillende temp. geprobeerd van 218 to 245° met altijd de jam na willekeurige tijd.
Ik heb geen filament reiniging, ik heb nog geprobeerd met een moesje waar het filament doorloopt maar ik merkte geen onreinheden op na 3m filament.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 04:55AM
Pwhh..heel verhaal. En bijna een copy van die van mij, ook ik heb een jhead verprutst door de thermistor eruit te laten vallen en vervolgens overgestapt op de Prusa. Over de Prusa zal ik kort zijn (de lange versie is in het Engels hier nog wel ergens te vinden) KANSLOOS ! zoveel design fouten in 1 ontwerp en dan jezelf prusa research noemen.....Ook contact met Josef gehad en hij ontkent problemen, weet geen oplossing. Het internet staat vol met soortgelijke verhalen. Ik heb Charlie ingelicht aangezien mijn i3 van hem afkomt met de opmerking dat hij die prusa beter niet meer kan verkopen, ik hoor nu dat dat advies helaas niet is overgenomen.

Ik ben terug gegaan naar de jhead en die werk al kilo's lang zonder blokkeren. Wat voor mij een verschil maakt in wel of niet blokkeren is de kracht waarmee ik de teflon buis vastzet met dat moertje aan de bovenkant. Als die te los zit rust de teflon niet voldoende op de nozzle en zit er een beetje ruimte\speling. Daar wordt dan langzaam maar zeker plastic ingedrukt zodra de warmte zich iets omhoog verplaats in de koude zone van de hotend en het plastic zacht maakt. Als de moer echter te vast gedraaid is dan wordt het teflon samengedrukt en ontstaat er een prop onderaan die ook problemen geeft zodra het plastic warm wordt.

Wel belangrijk is om zeker te weten dat je hotend niet verstopt is met vuil. Soms is dat niet te zien omdat bij het terug trekken van het plastic je de verstopping ook iets mee terug trekt. Ik leg de hotend in aceton, laat het even een tijdje weken en blaas daarna het met perslucht door vanaf de nozzle kant. Zwart filament is berucht om mogelijke vervuiling in het plastic omdat door de zwarte kleur het niet opvalt als er ook nog even wat extra "afval" meegemixed wordt in het plastic.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/12/2015 04:56AM by Frans@France.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 04:57AM
De zei ik niet, laat het filament doorlopen zonder hotend en meet het filament rondom op. ABS is zachter dan PLA en kan ovaal worden gedrukt in de filament drive, als je ABS dan al 2.98mm is, heb je zomaar kans dat de dikste kant dan 3.05mm word en dus vastloopt.

Snij een stukje spons af en doe het met een tie-wrap rond je filament, dat kan echt een hoop problemen voorkomen.

220°C is aan de krappe kant voor ABS, het print goed maar je hebt meer kans op het delamineren van je print.

Koel je de heatsink?
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 05:00AM
Quote
P4tje
- Gebruik je een stof filter? Je wilt niet weten hoeveel stof er mee komt met je filament...
Ik lees zo'n opmerking wel meer maar heb het nog nooit gezien en snap ook niet waar dat stof dan vandaan zou moeten komen. Wat voor stof zou het dan moeten zijn dat het het blokkeren zou kunnen veroorzaken? De enige stof die ik heb is de stof die de hobbed bolt maakt en aangezien dat plastic is is dat geen probleem voor de hotend.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 05:11AM
Quote
P4tje
De zei ik niet, laat het filament doorlopen zonder hotend en meet het filament rondom op. ABS is zachter dan PLA en kan ovaal worden gedrukt in de filament drive, als je ABS dan al 2.98mm is, heb je zomaar kans dat de dikste kant dan 3.05mm word en dus vastloopt.

Veel kanalen van hotends zijn op 3.2mm zijn geboord. +/- 0.05mm is de afwijking die ik meet op gekocht filament (3.00mm). Op 1.75mm filament productie filmpje zag ik heel kort de meter ergens tussen 1.735mm en 1.745mm fluctueren. Ovaal filament is fout gekoeld filament. Ik zal even zoeken of ik dat filmpje nog kan vinden.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 05:20AM
Dat toestelletje lijkt mij erg leuk om te zien (/misschien te bestellen bij je).
Zelf heb ik pas hobbed bolts gekocht voor eigen gebruik en voor in m'n webshop en die kosten zeker meer dan die €0,3 voor de bout. M8x60 bouten liggen er hier ook nog een stel en ik zou graag hobbed bolts voor een absolute bodemprijs aanbieden grinning smiley

Ik heb niets tegen Chinese hotends, ik heb en verkoop ze zelf ook, maar Marinus heeft zeker gelijk. Een goed hotend scheelt je een heleboel gedoe en frustratie. Dat het filament niet recht uit de nozzle komt, doet me vermoeden dat de opening niet netjes rond is. Vervuiling is er niet zeg je. Kun je er met een klein freesje van dezelfde diameter goed doorheen? (je hebt ook van die nozzle cleaning setjes, maar een freesje heb je misschien zo liggen).
Heb je ook actieve koeling op de vinnen van je hotend? Bij de foto's van de j-head zag ik die niet en ook een e3d, met die grote koelvinnen, heeft er nog gewoon een ventilatortje op. Die uitstulping op die filament foto doet me namelijk erg denken aan uitgezet PLA door heat creap (te vroeg warm geworden).


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 05:50AM
Quote
jonnie
Die uitstulping op die filament foto doet me namelijk erg denken aan uitgezet PLA door heat creap (te vroeg warm geworden).
Hij gebruikt ABS
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 05:59AM
Quote
Frans@France
Quote
P4tje
- Gebruik je een stof filter? Je wilt niet weten hoeveel stof er mee komt met je filament...
Ik lees zo'n opmerking wel meer maar heb het nog nooit gezien en snap ook niet waar dat stof dan vandaan zou moeten komen. Wat voor stof zou het dan moeten zijn dat het het blokkeren zou kunnen veroorzaken? De enige stof die ik heb is de stof die de hobbed bolt maakt en aangezien dat plastic is is dat geen probleem voor de hotend.

Het plastic trekt (een beetje) stof aan, als dat ophoopt of het een wat groter stukje is kan je problemen met de extrusie krijgen. Zoek maar eens op internet / de forums het is best een groot ding. Ik haal regelmatig vlokken stof uit de filter en zo stoffig is de kamer niet eens.

Ik zeg niet dat het filament ovaal is, maar de filament drive kan zacht (ABS) filament vervormen. Toen ik nog 3mm filament gebruikte heb ik dit een keer gehad met ABS en de E3D. Met te weinig spanning werd het filament weg gegeten en met te veel spanning vervomde het.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login