Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

J-Head raakt steeds verstopt

Posted by valknut 
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 06:45AM
In bijlage enkele afbeeldingen van de laatste jam met mijn nieuwste hotend (deze van aliexpress). Was van de eerste keer al prijs. Het zwarte filament kwam van C.
Ik nam het uit elkaar na het jammen en merkte op dat er precies een luchtbel in zat.

De pdf bevat de technische tekening van het toestelletje om de bout te bewerken. Ik maak thuis nog een foto van het toestelletje zelf.
Ik wil gerust een reeks bouten klaar maken, als mijn probleem zou opgelost worden met jullie hulp. Ik stuur later ook nog foto's door van de bouten die ik maakte.
Attachments:
open | download - 20150127_173904_Android.jpg (84.9 KB)
open | download - 20150127_173916_Android.jpg (84.1 KB)
open | download - 20150127_174126_Android.jpg (90.6 KB)
open | download - 20150127_174347_Android.jpg (70.6 KB)
open | download - 20150127_174553_Android.jpg (68.3 KB)
open | download - 20150127_174656_Android.jpg (64.5 KB)
open | download - 20150127_174830_Android.jpg (89.3 KB)
open | download - 20150127_175057_Android.jpg (215.9 KB)
open | download - 20150130_170014_Android.jpg (322.5 KB)
open | download - hobbed bold holder.pdf (36.9 KB)
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 06:56AM
Quote
P4tje
Quote
Frans@France
Quote
P4tje
- Gebruik je een stof filter? Je wilt niet weten hoeveel stof er mee komt met je filament...
Ik lees zo'n opmerking wel meer maar heb het nog nooit gezien en snap ook niet waar dat stof dan vandaan zou moeten komen. Wat voor stof zou het dan moeten zijn dat het het blokkeren zou kunnen veroorzaken? De enige stof die ik heb is de stof die de hobbed bolt maakt en aangezien dat plastic is is dat geen probleem voor de hotend.

Het plastic trekt (een beetje) stof aan, als dat ophoopt of het een wat groter stukje is kan je problemen met de extrusie krijgen. Zoek maar eens op internet / de forums het is best een groot ding. Ik haal regelmatig vlokken stof uit de filter en zo stoffig is de kamer niet eens.

Ik zeg niet dat het filament ovaal is, maar de filament drive kan zacht (ABS) filament vervormen. Toen ik nog 3mm filament gebruikte heb ik dit een keer gehad met ABS en de E3D. Met te weinig spanning werd het filament weg gegeten en met te veel spanning vervomde het.

Dan praten we dus over stof dat aangetrokken werd omdat het plastic het statische geladen was? Dat probleem heb ik nog niet eerder gehad.

Zacht ABS heb ik ook nog niet eerder gehad, Het ABS was ik ken is soepel maar niet te vervormen, heb voor mij een stuk liggen dat ik door een zelfbouw pelletizer heen heb gehaald en afgezien van wat witte plekken waar de messen in het filament hebben gedrukt is er verder geen vervorming te zien. Ik was juist erg verbaast hoeveel kracht ik nog meer nodig heb om ABS weer terug in stukken te krijgen.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 07:01AM
De ptfe headsink wordt op het ogenblik niet gekoeld, ik had er voorheen ook geen last van. De prusa en aangepaste heatsink heb ik eveneens geprobeerd met koelen maar zonder succes.

Met de Prusa MKII met fan
Aangepaste Prusa zonder koeling
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 07:02AM
Quote
geert8550
In bijlage enkele afbeeldingen van de laatste jam met mijn nieuwste hotend (deze van aliexpress). Was van de eerste keer al prijs. Het zwarte filament kwam van C.
Ik nam het uit elkaar na het jammen en merkte op dat er precies een luchtbel in zat.

Wat doet dat laatste stukje filament daar in die nozzle? Is dat vast blijven zitten?

Luchtbel in filament is geen goed teken voor wat betreft of de kwaliteit van het filament als het er zat voordat het verwarmd werd. Als de luchtbel er pas kwam nadat het ABS verwarmd werd dan is er schijnbaar veel vocht aanwezig in het plastic! In dat laatste geval moet je het filament eerst drogen want anders worden je prints erg slecht!
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 07:08AM
De wagen was op de duur gekraakt van zovele keren het filament proberen door te duwen, ik verving deze door een inox plaat, ik vindt deze oplossing beter dan een plastiek wagen.
Inox wagen 1
inox wagen 2

Deze heb ik nu niet meer op, terug vervangen dus naar een gewone MKIV
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 07:41AM
Ik heb ook al enkele keren een petsend geluid opgemerkt tijdens het printen, dat bij deze rol die bij C. gekocht werd.

Het stukje die uitstak had ik afgeknipt, bij het bekijken brak het af en zag die "holte". Het is toch niet mogelijk dat bij een rol dit vol met luchtbellen zit, maar inderdaad nu en dan hoorde ik wel eens "pets". Misschien moet ik maar eens bij jullie aankloppen voor filament om verder te testen.

Wat bedoel je met drogen? zou vocht die in de plastiek zit verdwijnen??

Ik heb nog twee proefstalen liggen van geel en een soort licht blauw die ik enkele weken terug van C. kreeg, ik test vanavond eens met die.

Edited 3 time(s). Last edit at 02/12/2015 07:51AM by geert8550.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 08:49AM
Wat mij wel direct opvalt is dat er veel 'gruis' ligt op de wagen. Is dat filament?

Luchtbellen in het filament hoort echt niet....Hopelijk was dit niet het Siridi filament winking smiley
Lucht die uitzet kan voor een verstopping zorgen, maar in 3 rollen na elkaar....Ligt het filament lang open of in een vochtige ruimte?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 09:18AM
Quote
geert8550
Ik heb ook al enkele keren een petsend geluid opgemerkt tijdens het printen, dat bij deze rol die bij C. gekocht werd.

Het stukje die uitstak had ik afgeknipt, bij het bekijken brak het af en zag die "holte". Het is toch niet mogelijk dat bij een rol dit vol met luchtbellen zit, maar inderdaad nu en dan hoorde ik wel eens "pets". Misschien moet ik maar eens bij jullie aankloppen voor filament om verder te testen.

Wat bedoel je met drogen? zou vocht die in de plastiek zit verdwijnen??

Ik heb nog twee proefstalen liggen van geel en een soort licht blauw die ik enkele weken terug van C. kreeg, ik test vanavond eens met die.

De "pets" is de lucht die ontsnapt uit de nozzle en dat komt weer van het vocht in het plastic.
Een quote van het plastic knowledge centre
Quote

Hygroscopic Resins (i.e., Nylon, ABS, Acrylic, Polyurethane, Polycarbonate, PET, PBT,)
•Have a strong affinity to attract moisture
•Will absorb moisture onto their molecular structure if exposed to ambient air
•Internal moisture can not be removed with hot air alone

Water vapor surrounding a hygroscopic pellet is absorbed into the pellet. As the vapor pressure within the pellet increases to equal the vapor pressure surrounding the pellet, equilibrium occurs. This is referred to as, moisture equilibrium.

When an environment of hot, dry air surrounds a wet hygroscopic pellet, the vapor pressure surrounding the pellet is lower than the vapor pressure within the pellet. Consequently, the moisture within the pellet begins to migrate toward the area of low vapor pressure outside the pellet. Expose the pellet to the hot, dry atmosphere for a sufficient period and the pellet eventually reaches moisture equilibrium with the surrounding dry conditions. In other words, the pellet becomes dry.

Elk plastic heeft in zijn datasheet de droog waardes (tijd en tempratuur) staan. Voor ABS is dat meestal iets van 2-4 uur en ergens tussen de 60-80C Maar voordat je het in de oven legt erg opletten dat je die niet te heet hebt staan want dan houd je een bijna massieve ingestorte rol plastic over grinning smiley

Terug naar het probleem : Nozzle schoon, aceton & luchtdruk bijvoorbeeld? Teflon buis onder de correcte druk vastgezet?
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 10:00AM
De printer had verder gewerkt na het jammen, zodat er veel gruis vrij kwam. De rollen staan in mijn bureel, droog. Ik kan het oventrucje eens proberen, ik vraag mij af ...
Misschien is het beter om de printer te omkasten, kwestie van warm en droog te staan.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 10:06AM
Quote
geert8550
De rollen staan in mijn bureel, droog. .
als de luchtvochtigheid in je kantoor/kamer hoog is dan trekt het plastic dat vocht "gewoon" uit de lucht.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 10:27AM
Ik bewaar mijn filament in doorzichtige Ikea boxen met deksel volgegooid met vochtvreters, je kan er ook rijst bij gooien spinning smiley sticking its tongue out.

Maar ik denk niet dat dit de oorzaak van het vastlopen is.

Heb je een voorbeeld van een printje waaraan je begonnen bent? Hoe snel print je?

Controleer de temperatuur van je hotend met een thermometer en de dikte van het filament dat uit de filament drive komt (zonder hotend).

Je stepper krijgt ook te veel stroom, je moet een balans vinden tussen het niet invreten van materiaal en het niet skippen van steps. Dus bij een jam stopt je motor, maar je hobbed bolt mag niet in het materiaal vreten.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 02:29PM
Ok, dat zal een werkje voor het weekend worden. Bedankt voor de tips, ik laat zondag of maandag nog iets meer weten.
In bijlage nog het houdertje voor op een draaibank en de bouten die ik maakte in twintig minuten tijd.
Ik print tussen 30 tot 50 mm/s.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/12/2015 02:33PM by geert8550.
Attachments:
open | download - 20150212_195502_Android.jpg (85.9 KB)
open | download - 20150212_195547_Android.jpg (107.4 KB)
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 12, 2015 04:08PM
Besef net dat de meest logische vraag niet gesteld werd : Op welke tempratuur print je? En wat gebeurt er als je de tempratuur hoger zet?
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 13, 2015 02:22AM
Heb eigenlijk altijd op 220°C geprint naar aanraden van C. maar ik heb van 218 tot zelfs 245°C geprobeerd maar telkens hetzelfde probleem.
Re: J-Head raakt steeds verstopt
February 13, 2015 03:59AM
Heb in het begin ook problemen gehad met het filament dat stopt met doorvoeren bij mijn J-head (niet metaal) en E3d v5 het filament wordt gewoon weggevreten ter hoogte van de bout.
Andere bout genomen waar de tanden absoluut niet scherp waren en weg probleem ook de motor iets meer stroom gegeven zodat hij geen steps zou overslaan.

[simonkuehling.de]

[www.tridimake.com]

Ik print ABS tegen 230° en nu zelfs tegen 245° Heeft een beter resultaat wat binding betreft.

Edited 3 time(s). Last edit at 02/13/2015 04:13AM by SnelleD.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login