Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ik wil een nieuw hotend bouwen.

Posted by Replace 
Ik wil een nieuw hotend bouwen.
January 31, 2016 11:49AM
Na de laatste vastloper is mijn 2mm boor afgebroken tijdens het uitboren.
Dus mijn huidige barrel is nu waardeloos.


Ik gebruik de v10 van Camiel's Orca,
dus een brass cold-end, een Peek isolator, dan een brass hot barrel, de heatblok en helemaal aan het eind de nozzle er op geschroefd.

zo eentje:


Ik heb er al een heel stel gesloopt intussen.

Ik wil nu eigenlijk een nieuw ontwerp maken.

Ik zie op ebay allemaal mooie (korte) barrels, met PTFE isolatie er in (dat heb ik nu niet), maar die zijn wel vrij kort. eentje lijkt niet genoeg....

Zulke:


Ook is er niet zo'n groot aanbod van opschroefbare nozzles en die zijn dan 5x zo duur als nozzles die je ergens in schroeft.
Ik wil dus overstappen op inschroefbare.

Zo een:



Ik heb alleen nog niet door waar dan het koppelvlak wordt gemaakt. Mijn Heatblok lijkt te dun om van beide zijden iets in te schroeven en dan een solide verbinding te maken.


Wat ik ook niet vindt op eBay is die buisvormige peek isolatoren waar je m6 in kan schroeven van beide zijden.


Heeft iemand een tekening of plaatje hoe je een geheel hotend samenstelt op basis van mijn heatblok met 6mm boring, een opschroefbare nozzle en al-dan niet gevoerde barrels ?


Thomas

Edited 4 time(s). Last edit at 01/31/2016 12:03PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 02, 2016 07:56AM
Dit IS toch de hotend thread?

:-(


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 02, 2016 02:24PM
Waarom met ptfe?

Waarom niet full metal zoalsde E3d? Zijn toch wel:de betere. Komt ook een nieuwe hotend, kijk maar op www.1730hotend.com voor ideeen.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 02, 2016 04:08PM
Ik heb inderdaad full metal e3d-lookalike like hotends liggen, maar ik wilde een compatible hotend opbouwen met mijn v10, omdat die dan zonder modificaties in de Orca past.

Voor een e3d moet ik de x-plate veranderen en een adapter bouwen en de extruder mount wijzigen.

Ik ben nu maar adapters aan het printen op mijn backup, maar die is niet zo fijnmazig, dus ik moet flink nabewerken.
De 1e adapter die ik vond paste niet goed, ik schaal die nu wat op en blijf proberen.

Maar ik kan de Orca dus niet gebruiken totdat die ombouw gereed is. Daarom wilde ik snel iets doen met barrels.

En ja, die kickstarter had ik al gespot, maar optie nu veel beter is dan het huidig aanbod .... ik betwijfel het een beetje.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/02/2016 04:10PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 02, 2016 04:21PM
Ik weet dat de e3d lastiger past, maar echt 1 ding, de nep e3d hotend geeft ellende, als eenmaal iets fout gaat omdat die gewoon mindr van kwaliteit is, laat staan support (kreeg van e3d een nieuwe hotend omdat die lekte door een braampje kleiner dan om met blote oog te zien).
En ja het is heel veel geld, maar je hotend maakt of breekt je print. Ik ga straks die nieuwe hotend testen omdat ik benieuwd ben, maar met mijn corexy printer zweer ik bij e3d. Trouwens bij mijn prusa al.

Maar heb wel gemerkt dat een sterke extruder ook belangrijk is, heb nu de bulldog xl, en ga eens kijken naar de vaeder die reprapworld heeft bedacht, waardoor de filament niet meer platgedrukt wordt ( of gekartelt wordt door de hobbed bolt.)

Heb je bowden of direkt trouwens?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 02, 2016 04:39PM
Ik heb op de Orca een direct extruder, volgens 'Camiel' maar die is intussen 3x ge-upgrade voor een snelle filamentwissel.

dus zit er nu dit op:
(zonder de funnel)

Voor de komende ombouw ga ik deze adapter proberen: Adapter


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 03, 2016 05:39AM
Ja dit is de hotend sectie maar je vraag is voor mij veel te specific en dan ook nog over zelfbouw, valt totaal buiten mijn ervaringsgebied. Zat er aan te denken om over je vastlopers te beginnen maar deed dat niet omdat dat mogelijk te offtopic is maar imho kun je beter eerst vaststellen wat de oorzaak is van de vastlopers voordat er iets nieuws gebouwd wordt.

Mijn ervaring is dat op mijn machine, een Prusa I3 Wade extruder met echte E3D (volcano), er met ABS nooit vastlopers zijn en dat terwijl ik redelijk wat print. De enige uitzondering is als het filament te dik is. Maar dat is ook echt de enige uitzondering. De print snelheid is voor prototyping 100mm/s en de Wade doet dat zonder problemen. Plat drukken van het plastic komt niet voor en het strippen van het filament is ook zonder uitzondering een te dik stuk in het filament. Als de dikte maar net iets te groot is voor het ID van de hotend maar wel over een kort stuk dan kan de Wade het er nog doorheen gedrukt krijgen met wat stripping maar zodra dat stuk net iets te lang is is het gebeurt. Als het eruit krijgen van het filament makkelijk gaat dan is het filament snel van correct naar te dik gegaan, als het filament er zeer moeilijk uitkomt dan is het filament van correct naar te dik over een heel stuk gegaan en zit de volledige hotend vol met te dik filament.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/03/2016 05:40AM by Frans@France.
Re: Ik wil een nieuw hotend bouwen.
February 03, 2016 06:23AM
Haha, mijn opmerking was satirisch bedoeld, niet op de persoon.

Mijn vastlopers zijn onduidelijk.

Soms helpt een boor van 2mm totaan de nozzle, maar soms ook niet.

Uitbouwen is niet zon ramp, maar het v10 samenstel is wat achterhaald en in verhouding erg duur.

De peek intersectie is ook niet betrouwbaar bij hoge temp.

Dus genoeg reden om het nu maar eens om te bouwen.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login