Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Bowden of Direct?

Posted by Replace 
Bowden of Direct?
February 03, 2016 12:53PM
Ik zou hier wel wat meningen en ervaringen willen horen over de keuze tussen bowden of direct voor de extruder.

Ik ga mijn Orca ombouwen met een nieuw hotend, dus hij moet sowieso uit elkaar.
Momenteel heeft hij een direct drive á la "Camiel".

Ik ga hem bij de ombouw meteen geschikt maken voor dual extruder, dat wilde ik al een tijdje dus kan het mooi meegenomen worden.
Maar dan kan iknatuurlijk ook eventueel overstappen op Bowden

Mijn Rostock Mini heeft ook een bowden drive en op zich werkt die probleemloos, alleen is die hele machine niet zo nauwkeurig als de Orca. Dat komt denk ik door de Traxxas joints, die de boel een beetje gammel houden.
Ik heb wel het idee dat de boel wat mee door druppelt als hij geen filament feed doet, door compressie in de lange aanvoer. Zou dat zo kunnen zijn ?

Maar ik zou zo zeggen: roep eens wat.


Mijn Orca is best nauwkeurig. Maar met 2 bowden drives kan ik de hottende misschien makkelijker dicht bij elkaar krijgen.
Zal ik het doen of gewoon direct laten ?

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Bowden of Direct?
February 03, 2016 01:53PM
Quote
Replace
k heb wel het idee dat de boel wat mee door druppelt als hij geen filament feed doet, door compressie in de lange aanvoer. Zou dat zo kunnen zijn ?
Ja, oozing schijnt een probleem te zijn van een Bowden.
Re: Bowden of Direct?
February 03, 2016 02:46PM
Quote
Frans@France
Quote
Replace
k heb wel het idee dat de boel wat mee door druppelt als hij geen filament feed doet, door compressie in de lange aanvoer. Zou dat zo kunnen zijn ?
Ja, oozing schijnt een probleem te zijn van een Bowden.

Dit kan je goed opvangen (voorkomen) met de retract settings in het slice programma.
Het grote voordeel is natuurlijk de gewichtsbesparing, zeker bij dual extruders.

btw. ik heb een prusa i3 met een direct drive en een core-xy met een bowden.
Re: Bowden of Direct?
February 03, 2016 04:48PM
ik heb een dual extrusion makerbot clone, had een Prusa I3 metGreg's Wade's extruder en m'n Myriwell heeft ook een direct drive.

Zelf ben ik voorstander van direct drive. Flexibel filament printen is ook niet moglijk met een Bowden setup en de snelheid vind ik met Direct drive niet tegenvallen.

Belangrijker vind ik het dat je makkelijk en snel filament kunt wisselen. Erg persoonlijk, maar dat doe ik heel veel (colorsamples printen).
Daarij moet ik wel zeggn dat ik op youtube filmpjes zag van een printer die echt snel printte 750mm/s met een bowden setup). Daar zie ik het nut ook wel van in.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/03/2016 04:49PM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Bowden of Direct?
February 07, 2016 09:06PM
Ik draai nu zelf een directe setup met Wade's extruder assembly op een P3Steel.
De resultaten vallen me tot nu toe zeker niet tegen!
Echter ben ik wel hier en daar nog wat aan het kalibreren.
Deze gast zweert in dit filmpje bij een bowden setup:
[www.youtube.com]
Gebruik je 3mm filament is het misschien het proberen waard, maar 1.75 kan problemen geven (zeker) wanneer je flex filament gebruikt in een Bowden setup.
Als het niet al teveel moeite is, lijkt het me een leuk experiment. Ik ga me er zeker een keer aan wagen.

Mijn excuses dat ik je draadje kaap, maar aangezien er hier over Wade's extruder wordt gepraat; weet iemand misschien een goeie dual 40mm fan setup voor Wade's extruder in combinatie met een e3dv6?
Ik kan er zelf wel een gaan modelen, maar het lijkt me zo sterk dat er nog geen model voor deze combi online is geplaatst.
Heb al behoorlijk gezocht, mijn Gewgle skills zullen me wel in de steek laten, maar kan geen moeâh vinden.
Gebruik nu deze: [www.thingiverse.com]
Maar ik zou graag, á la Ultimaker, mijn onderdelen van twee kanten koelen. Met twee 40mm fans.
Mocht iemand iets weten hoor ik het graag : )
Re: Bowden of Direct?
February 08, 2016 03:53AM
Quote
stofstik
Deze gast zweert in dit filmpje bij een bowden setup:
[www.youtube.com]
Tja...maar wel om de foute reden grinning smiley
Re: Bowden of Direct?
February 08, 2016 08:33AM
Hij was wel erg enthousiast, die Prusas hebben een beetje een wiebelig frame op de X as. Misschien dat het gereduceerde gewicht hem heeft geholpen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat ie de extrusion multiplier iets omlaag heeft gesteld of de extruder beter heeft afgesteld en daardoor de lagen minder te zien zijn.
Wat denk jij dat de reden is?
Re: Bowden of Direct?
February 09, 2016 05:27AM
Quote
stofstik
Wat denk jij dat de reden is?
Waarschijnlijk niet genoeg spanning op de belt waardoor het lagere gewicht van de Bowden minder problemen geeft.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login