Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 (graber) + voorstellen

Posted by sander91 
Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 09, 2014 03:04PM
Hoi iedereen,

Ik zal eerst mezelf even voorstellen, Sander 22 jaar en student technische bedrijfskunde.

Een aantal week geleden ben ik na een tijd mezelf ingelezen te hebben in het 3d verhaal begonnen met het bouwen van mijn eerste 3d printer.
Al snel de weg kwijt geraakt welke printer ik zou kiezen maar uiteindelijk gekozen voor de prusa i3.
Via forumlid Erik heb ik de geprinte onderdelen kunnen regelen, nogmaals bedankt hiervoor!

Deels door het beperkte budget en omdat het gewoon een uitdaging is om alles zo goedkoop mogelijk te kopen via ebay heeft het even geduurd voordat alle onderdelen binnen waren.
Vandaag een van de laatste pakketjes ontvangen met het heated bed en twee J-head hotends.
Nu alleen nog een keuze maken wat betreft stroom voorziening (tips zijn welkom).

Nu de scholen ook echt weer zijn begonnen heb ik deze week het frame uit kunnen lasersnijden op school (Fablab).
Tijdens het monteren van de Z-as had ik wat problemen met het uitlijnen van de lagers in de plastic delen. Hierdoor heb ik gekozen om de z-as delen en X-idler ook uit te gaan lasersnijden volgens het ontwerp van Graber. Heeft iemand hier ervaring mee ten opzichte van geprinte onderdelen?

Foto hoe de printer er nu bij staat:


Nu komt voor mij het lastige gedeelte, de elektronica.
Ik heb een ramps 1.4 set, met lcd display.

Wat betreft stappenmotoren aansluiting lijkt me dit allemaal plug en play (zal vast tegenvallen). Maar voor de hotend en heated bed vraag ik mij af als ik verder nog elektronica nodig heb. Ik las op het engelse gedeelte nog iets van weerstanden om ervoor te zorgen dat je ramps niet oververhit?
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 09, 2014 04:12PM
Hi Sander,
Ziet er goed uit. Electronica is best makkelijk. Zorg voor een stevige 12Volt voeding en sluit de boel aan zoals op de wiki voor RAMPS staat.
Zorg dat je de bekabeling netjes soldeert en doe krimpkous over alle verbindingen ( ze hadden laatst assorti doosjes bij Aldi).
Je hebt geen extra weerstanden o.i.d nodig, alleen fans voor je hotend, objectkoeling en steppers.

Succes, als je vragen hebt, je hebt mijn e- mail adres.

Eric
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 09, 2014 05:23PM
Had zelf eerst de machine gecalibreerd via USB en dan steeds proberen en printen. Als de instellingen helemaal goed zijn sluit ik het LCD-scherm pas aan, dan ligt het vanaf dan alleen nog maar aan je geslicede files en niet meer aan je firmware als er een printje niet klopt winking smiley
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 10, 2014 02:05AM
Bedankt voor de tips. Hoop vanmiddag de laatste onderdelen uit te kunnen snijden. Kan ik het mechanische gedeelte afmaken.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 16, 2014 04:06AM
Even een kleine update de x as + extruder zit er nu op. Hotend bungelt er nog los onder. Mounting plate voor J-Head gister besteld bij reprapuniverse kon deze nergens goedkoop vinden op ebay? 4,95 is natuurlijk alsnog goedkoop winking smiley.

Foto:


Ook ben ik begonnen met het aansluiting van de bedrading, dacht ergens nog een hoop krimpkousjes te hebben maar niet te vinden. Vanmiddag maar even wat halen zodat ik weer verder kan.

Tijdens het rondkijken op gadgets3d.eu kwam ik het volgende product tegen de fan splitter : [gadgets3d.eu]
Ik vroeg met af hoe jullie meerdere ventilatoren hebben aangesloten. Bij mijn Ramps 1.4 set zat 1 ventilator maar ik zie ook veel ventitlatoren die de hotend koelen.

Het begint ondertussen een beetje op een 3d printer te lijken!
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 16, 2014 08:42AM
Ik heb op Ebay een twee poorts PWM extensie gekocht en die op een AUX poort van de RAMPS geprikt. Aansluiten viel nog niet mee, want er was nergens een schema van dat ding te vinden.

[www.ebay.com]

In configuration_adv.h kun je dan vervolgens de HOTEND cooler automatisch aanzetten als Hotend boven 50 graden is, en de steppers koelen automatisch als je de assen beweegt. Ding heeft twee LEDS, dus je printer krijgt er weer een meer SciFi uiterlijk door.

Mocht je zoiets overwegen, dan kan ik het schema wel even optekenen....

Eric
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
January 16, 2014 05:31PM
Ja dat mag hoor zo een schema denk e rook aan om deze aansluitingen te gebruiken om ventilators te schakelen.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/16/2014 05:32PM by SnelleD.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
February 10, 2014 01:45PM
Na een paar week weer verder gegaan met het afbouwen van de printer (school gaat toch voor). Enige wat nu nog mist is een voeding. Iemand een tip voor een goedkope voeding? Op marktplaats heb ik een led 12 volt voeding 360w gevonden voor 35 euro, echter via onze Chinese vrienden moet dit nog goedkoper kunnen. Maaar heb eigenlijk geen zin om hier nog 2 week op te moeten wachten.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
February 10, 2014 02:30PM
Via printedparts.nl heb ik een fijne voeding gekocht. Zou daar verder niet veel aanschaffen maar de voeding die ik via hem heb gekocht was fijn, heb er later nog een voor mijn andere printer gekocht daar.

Let wel op dat je dan hetzelfde model koopt en dat je er dan nog een gat in de casing moet boren en een 80mm fan moet aansluiten etc etc.

Een ebay voeding is dan handiger waar al een cooling fan in zit.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
February 12, 2014 07:15AM
Ik kocht laatst op aliexpress.com een 400 Watt voeding voor 20 euro. Prima ding, je moet daar alleen direct met je CC betalen, ze doen niet aan Paypal.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 22, 2014 12:17PM
Een Update: sad smiley

Na een paar week vandaag maar weer eens met de printer bezig geweest. Mechanisch zit alles in elkaar. Nu was ik bezig om mijn stappenmotor drivers af te stellen. hierbij is iets mis gegaan, het ging volgens mij mis toen ik de voltmeter nog op een verkeerde waarde aflezing had staan, met als gevolg een rookwolkje uit mijn funduino mega 2560 bord. Ik hoop dat het ramps gedeelte nog wel goed is (is dit te testen?). Dus gelijk maar een nieuwe besteld bij de Chinese vrienden.

Nu is mijn vraag aangezien ik van de elektronica dus weinig kaas gegeten heb, iemand mij zou willen helpen met het juist aansluiten en afstellen van mijn 3d printer (eventueel tegen vergoeding). Ondertussen zou ik de printer toch graag eens zijn eerste bewegingen willen laten maken. Ik woon zelf in Apeldoorn maar kan in principe door bijna heel het land reizen (een uithoek wordt wat lastiger).
Verwacht dat me nieuwe mega 2560 bord er met 14 dagen is.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 22, 2014 12:37PM
Je mag rustig richting hengelo kachelen hoor, help je met alle plezier. En aangezien ik rentenier, kan ik altijd.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 22, 2014 12:40PM
Bedankt voor het snelle aanbod. Zodra ik het nieuwe onderdeel binnen heb zal ik via een privé berichtje contact met je opnemen! (Hengelo is goed te doen vanaf Apeldoorn).
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 22, 2014 12:46PM
Heb nog wel een mega om alles te kunnen testen en af te stellen, als de jouwe dan binnen is, kun je die er onder doen en gaan.
Het is aan jou.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 27, 2014 01:14PM
Sander heeft zijn eerste print klaar, en ik moet zeggen voor een zelfbouw met mfd frame, redelijk. Hoop dat hij de foto van de print nog heeft. Iets Z wobble door die hout x as, maar dat komt goed. Heb voor hem nieuwe geprint en die komen er op. Zoals eric wat voor mij deed doe ik wat voor een ander. Zoals het hoort vind ik.

Gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 27, 2014 07:19PM
Goed bezig heren!!
Weer een printer erbij....
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 28, 2014 03:31AM
Als eerst wil ik Wilco heel erg bedanken voor zijn hulp om mijn printer aan het printen te krijgen!
Filmpje van het eerste printje:
[youtu.be]
Blijkbaar de camera verkeerd gehouden dus even het beeldscherm draaien om het goed te zientongue sticking out smiley

Toen ik weer thuis was heb ik mijn eigen filament rol er in gedaan, mooi blauw filament.
Eerst een calibratieblokje geprint. Hier waren de bovenste lagen iets versprongen van elkaar.
Foto blokje:

Daarna een y-spanner geprint. Deze ging verrassend goed. Ook met overhang kwam het goed na 2 lagen. Schilderstape op het bed vervangen door kapton tape, hiermee ging de eerste aanhechting wat lastiger maar was het printje na afloop wel makkelijk los te krijgen.

Derde printje een y-as spanner. Filmpje:
[youtu.be]
Foto:

Bovenkant heeft wat blobbeltjes plastic, niet mooi vlak. Maar vind hem er verder behoorlijk goed uitzien.


Ik hoop in het weekend tijd te hebben om de z-as aan te passen zodat die nog wat beter gaat printen maar het resultaat vind ik nu al verrassend goed!

Edited 4 time(s). Last edit at 03/28/2014 03:39AM by sander91.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 28, 2014 05:03AM
Die bobls kun je in cura instellen met retract, die staat nu op 1, en die kun je is op 1.5 ofzo zetten, misschien dat het dan wat minder is. Maar ook ik zeg goed bezig!! en als je dan van het weekend ook de as koppelingen van de z assen iets los zet van de motoren, dan gaat het nog beter, was ik vergeten gister.

Vanavond krijg je ook nog de aangepaste marlin.

En met kapton, licht opschuren, aceton erover en dan gaat het beter.

Gr. Wilco

En als je de nieuwste cura download kun je ook een Z lift instellen, die moet op 1 mm, dan gaat de kop ook niet door je print heen naar een ander punt, scheelt ook in kwaliteit.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/28/2014 05:04AM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 28, 2014 08:47AM
In je youtube filmpje, zie ik dat je koeler op je printkop gericht staat, dit kan een hoop negatieve bijwerkingen geven. Het is beter één fan op het zwarte gedeelte van je j-head te richten bij het printen van PLA (absoluut niet op het aluminium) en één of twee fans op de print te richten. Je eerste resultaat ziet er ieder geval veelbelovend uit!
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
March 28, 2014 05:11PM
Netjes!

Dat was een succesvol bezoekje aan Wilco!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 06, 2014 03:17PM
Vanavond weer een paar printjes gemaakt. Eerste paar gingen goed maar toen begon de printer in de y-as te verschuiven.

Het vervelende is dat dit pas in de bovenste lagen gebeurt. En dus drie kwartier later ik merk dat het printje gaat mislukken. Heb de tandriem van de Y-as strakker gezet, zelfde resultaat. Ik hoor de y-as motor als het ware overslaan wanneer hij de verschuiving veroorzaakt. Zou de motor meer spanning moeten krijgen vanaf mijn ramps bord?
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 06, 2014 06:18PM
Waarschijnlijk wel en dat moet je even meten.

Sander het spijt me dat ik mijn afspraak niet was nagekomen, kwam een kapotte sonde tussen. Maar ik kan wel deze week bij je komen en je dan die e3d meenemen en nog wat tweaken. En gelijk de drivers afstellen. En die andere zaken afstellen.
Ik wou je nog bellen maar ivm mijn morfine pleisters die verhoogd zijn was ik beetje in de war.

Mijn oprechte excuses daarvoor en zeg maar wanneer je tijd hebt, dan rij ik wel even je kant op, kan ik gelijk even bij de babbel langs.
Ik bel je morgen zowiezo even. Overdag of savonds?

Gr. Wilco

Edited 1 time(s). Last edit at 04/06/2014 06:20PM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 06, 2014 06:30PM
Kan ook zijn dat de acceleratie en jerk te hoog staan. Die heb ik op mijn eerste printer verlaagd en toen had ik geen last meer van verschuivende lagen. Daarna kon ik nieuwe betere parts printen en uiteindelijk was de printer mechanisch weer zo verbeterd dat hij uiteindelijk wel gewoon op normale acceleratie en jerk kon printen.

Motor power opkrikken helpt ook, en je printsnelheid verlagen helpt ook. Maar het beste pas je alles ietsjes aan in plaats van heel veel compensatie op maar 1 vlak.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 09, 2014 01:25PM
De printer heeft weer twee mooie printjes gemaakt. Heb de snelheid iets naar beneden gebracht en de travel speed. Maar ik heb nog een vraag, ik heb van Wilco een mega 2560 geleend en heb van de week mijn eigen nieuwe mega binnengekregen. Is het mogelijk om de instellingen die op de huidige mega staan te downloaden en over te zetten op de nieuwe mega? Heb bewust zelf nog niks geprobeerd omdat die nu net weer goed loopt.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 09, 2014 02:50PM
Nope, kan niet, maar heb je alle settings niet opgeslagen met arduino IDE ??

Hier ook een Graber variant aan het maken... hopelijk deze maand redelijk klaar...

Edited 1 time(s). Last edit at 04/09/2014 02:51PM by smokey_rs250.
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 09, 2014 02:56PM
Jawel sander kan wel
Alleen niet met downloaden ofzo. Open pronterface en onderin type M501. Dan krijg je je geheugen te zien van de mega. Dan krijg je een lijst met alle instellingen zoals ze nu zijn. Daarin staan alle gegevens. Maak daar even een printscreen van en PB die, zet ik die in de configuration.h en dan stuur ik die naar je terug, zet je die in je marlin lijst en uploaden naar de mega en klaar, dan loopt die helemaal goed.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 (graber) + voorstellen
April 09, 2014 03:20PM
Oke top Wilco, zal morgen waarschijnlijk worden. Zal je dan zsm je mega weer retour sturen winking smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login