Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

End stops werken niet.

Posted by Jochem Elf 
End stops werken niet.
March 26, 2014 03:39PM
Dag alle te aardige en behulpzame forum leden,

Het lukt me nog steeds niet om de end stops goed te krijgen. Van de ploeg baas (mijn leverancier) moest ik de end stops solderen als op de foto. Als ik het goed begrijp zijn ze dan altijd actief tenzij ze ingedrukt worden. Correct me if im wrong. In de meeste build manuals worden ze geloof ik net andersom aangesloten. Ik kan alleen niet in Marlin vinden (of ik snap het gewoon niet) hoe ik de endstops moet instellen zodat het ook zo werkt. Als een as nu de end stop raakt probeert hij die zo hard mogelijk omver te rijden, wat neem ik aan niet echt de bedoeling is. Suggesties?

Groet Jochem
Attachments:
open | download - 20140326_200803.jpg (128.6 KB)
Re: End stops werken niet.
March 26, 2014 04:11PM
Dus altijd afctief is altijd de endstop aan.
Je moet hem op de 1e en 3e solderen. Normaal gesloten ofwel S en NC


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: End stops werken niet.
March 26, 2014 04:14PM
En de endstop is in marlin het gedeelte in configuration en dan het endstop inverse gedeelte, maar in een andere post van je stond dat al door een mede forum lid. Als je voor ieder ding een nieuw onderwerp maakt wordt het namelijk erg onoverzichtelijk, en als je het in 1 topic houd, kun je alles over de printer bij elkaar houden. Just my 5 cents


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: End stops werken niet.
March 26, 2014 05:17PM
Ok thanks ik ga er morgen mee aan de slag..

@ WvanToorn. Is goed. Dacht omdat het weer iets heel nieuws was dat ik daar voor beter een nieuw topic kon aanmaken. Maar alles in 1 post is ook prima. Ik was nog niet zo ver met het configuration, omdat ik eerst mijn micro meter op mijn werk wou halen. Dacht bij het testen in pronterface dat alvast aan te passen omdat ik dat ik daar tegen aanliep. Vandaar de dubbel vraag denk ik. Mijn excuses.
Re: End stops werken niet.
March 28, 2014 08:57AM
Heb de endstops aan de praat gekregen! spinning smiley sticking its tongue out.

Ze bleken wel goed gesoldeerd. Ik had ze alleen verkeerd in in bord geplugd (megatronics 3.0). Zal thuis straks een foto maken van de aansluiting. Het is een beetje verwarrend voor de niet "TU elektrotechniek" geschoolde beginner. En je kan het dus goed fout doen.Koste mij 2 dagen om er achter te komen wat precies het probleem was. Dus de oplossing wil ik graag met jullie delen. Puur ter verhoging van de algemene kennis op het Forum. Zoals gezegd foto documentatie volg als ik thuis ben.

Edited 2 time(s). Last edit at 03/28/2014 08:58AM by Jochem Elf.
Re: End stops werken niet.
March 28, 2014 12:41PM
Hierbij de foto's van hoe je de endstops werkend aan kan sluiten op een megatronics 3.0 bord. En hoe je het niet moet doen..... dus zoals deze noob dacht dat het moest. + en - aansluiten. Lijkt logisch toch voor een amateur.... Signal en Min is hoe het hier wel moet. Stekkertjes halve slag draaien dus.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/29/2014 05:18AM by Jochem Elf.
Attachments:
open | download - Overzicht-bord.jpg (455 KB)
open | download - Niet-zo.......jpg (391 KB)
open | download - Maar Zo.. Signal en -.jpg (429.4 KB)
Re: End stops werken niet.
March 28, 2014 05:16PM
Electronica is gewoon loodgieterswerk in het klein, ik hoop dat juliie bypsses en omleidingen niet ook af en toe een kwartslagje draaien....grinning smiley
Re: End stops werken niet.
March 30, 2014 08:59AM
En print je al?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: End stops werken niet.
April 09, 2014 05:11PM
Hij Print!

Ben lang met veel details bezig geweest en heb nog een behoorlijk lijstje aan verbeterpunten maar het gaat de goede kant op.

Heel hartelijk dank voor alle hulp met het oplossen van wat fundamentele bouw problemen. Het bouwen duurde veel langer dan ik gedacht had, maar heb ontzettend veel bijgeleerd. Nogmaals dank voor alle support. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn research project.

Groet

Jochem
Re: End stops werken niet.
April 09, 2014 05:15PM
super!! gefeliciteerd


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: End stops werken niet.
April 09, 2014 05:26PM
Gelukkig, als het op een Ramps verkeerd wordt aangesloten loop je zomaar de kans dat je je hele bordje sloopt smiling smiley
Re: End stops werken niet.
February 18, 2015 08:13AM
hallo mede forum leden, maar hoe werkt dit dan met drie draadjes en een mega 2560 board ik heb dan ook rie aansluitingen.
Re: End stops werken niet.
February 18, 2015 11:56AM
Edwin.

Op het Mega 2560 (Arduino) zet je een RAMPS. Je bestuurt de printer dus niet met alleen een Arduino Mega 2560.

De combinatie Mega 2560/RAMPS wordt eigenlijk altijd simpelweg RAMPS genoemd.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login