Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo

Posted by P4tje 
Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo
April 17, 2014 05:37AM
Momenteel ben ik bezig met het ontwerp van mijn nieuwe 3d printer, een variant op de Cherry Pi. Daarom ben ik op zoek naar een methode voor auto bed leveling.

Ik heb al verschillende methodes gezien, met schakelaars in de printkop. Hier ben ik geen fan van, aangezien je extra gewicht en mechanica gaat toevoegen aan de printkop. Een andere mogelijkheid is om Force Sense Resistors onder het printbed te plaatsen, zoals hier is gedaan: [hackaday.com]
Het nadeel is dat deze sensoren al snel 15 euro per stuk kosten. Voor één printer is dit dus 45 euro!

Nu is het feit dat een piezo element spanning genereert bij aanraking of trillingen. Door de FSR met de piezo te verangen kunnen aanrakingen op het printbed worden gedetecteerd. Een voorbeeld van een test met de sensor: [www.youtube.com].

Deze piezo elementen kosten ongeveer 3 euro per 5 stuks [www.ebay.com].

Wat denken jullie, zou dit kunnen werken? Ik ga er ieder geval een paar bestellen om mee te testen.

- Patrick
Re: Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo
April 17, 2014 09:37AM
Kan wel werken, maar is het betrouwbaar? Krijg je goede herhaalbare resultaten? En wat doet warmte met de piezo?

Zijn hele mooie systemen met schakelaar op de x-end enzo, staan wel op thingeverse, dus geen extra op de kop.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo
April 17, 2014 11:31AM
Zelf heb ik op Ebay van de week optical endstops besteld, deze zijn 5 euro per stuk als bouwpakketje, lekker zelf solderen dus, maar dan heb je ook wel wat.

Ik denk dat optical en piezo niet goed werkt voor auto-leveling. Daar lijkt me dat een normale microswitch nog steeds de beste oplossing is (omdat de servo die de sensor in plaats brengt, zelf redelijk wat vibratie genereert). Heb zelf nog gedacht om de ene sensordraad van de printer op het alu printbed te bevestigen, en de andere sensordraad aan de hotend, zodat als ze elkaar raken, er een signaal wordt gegenereerd.
Re: Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo
April 17, 2014 01:59PM
Volgens mij heeft iemand de optische methode al geprobeerd. Dit scheen geen succes te zijn (heb even geen link), maar dat zegt natuurlijk niks! De andere methode kan goed werken met een alu bed, alleen als er een beetje plastic tussen zit kan het al niet meer werken.

Bij de piezo methode da ht ik er aan ze onder het bed te plaatsen, er is dus geen servo nodig. De gevoeligheid is instelbaar. Zodat de piezo niet op de steppers reageert.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/17/2014 02:00PM by P4tje.
Re: Auto bed leveling force sensor alternatief met piezo
April 17, 2014 06:10PM
Zou natuurlijk heel gaaf zijn als het lukt, maar ik ben niet echt optimistisch. Omdat een printer best veel rammelt en trilt overal.

Wil je een soort algoritme creëren?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login