Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

RAMPS kapot?

Posted by jonnie 
RAMPS kapot?
August 05, 2014 02:04PM
Ik wide de bedrading van m'n printer netjes wegwerken en heb daarvoor wat aansluitingen los moeten halen van het RAMPS bordje (uiteraard met stroom en usb niet aangesloten). Toen ik alles weer had aangesloten zaten er natuurlijk wat stekkertjes omgedraaid. Ook die van de extruder. Extrude was dus retract en omgekeerd.

Toen ik dat goed en wel door had en omdraaide, draaide de motor van m'n extruder helemaal niet meer. Ik dacht dat ik de stepperdriver (ext0)misschien had opgeblazen, dus heb die omgeruild met een reserve(ext1), maar nu doet hij nog steeds niets.

Het motortje heb ik ook op de X aangesloten en deed het daarop prima. de motor of bekabeling is dus niet defect.
Heeft iemand enig idee wat dit verder nog kan zijn?

2 stepperdrivers kapot kan natuurlijk, maar die kans lijkt me klein. van een ramps die zomaar kapot gaat heb ik echter ook nog niet gehoord...

Voor de volledigheid. Het is een RAMPS 1.4 van RepRapDiscount. gemaakt in 2012.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: RAMPS kapot?
August 05, 2014 05:27PM
Is je hotend opgewarmd? De meeste firmwares hebben een cold extrusion protection. Wordt de juiste temperatuur van je hotend uitgelezen? Bij mij zit er wel eens een fout en staat de temperatuur op 0 graden, dan doet de extruder niets.
Re: RAMPS kapot?
August 05, 2014 08:01PM
"Toen ik alles weer had aangesloten zaten er natuurlijk wat stekkertjes omgedraaid. Ook die van de extruder. Extrude was dus retract en omgekeerd."

Heb je dit gedaan toen je Ramps wel aanstond? Dan is de kans namelijk groot dat er inderdaad iets kapot is.

Ik zou inderdaad even proberen met twee nieuwe stepperdrivers... Misschien loopt het daarna allemaal wel weer? smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: RAMPS kapot?
August 06, 2014 04:16AM
Zit de ramps wel diep genoeg in de Arduino?
Bij mij zat hij de eerste keer een klein beetje los en toen had hij ook kuren.

Mvg

Jef
Re: RAMPS kapot?
August 08, 2014 02:28PM
het was inderdaad de "prevent cold extrusion beveiliging.
Met een update van de firmware stond die op 150 graden.

Problem solved smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login