Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Extruder mist steps

Posted by Replace 
Extruder mist steps
January 03, 2015 02:53PM
De discussie rond de Nema's had een reden:

Mijn extruder is vorige week begonnen om steps te missen.
Zo een keer per omwenteling, soms wel soms niet, gaat hij hakken met het primaire tandwiel en na een paar keer weigeren loopt hij weer door.
Ik kan hem ook zeer eenvoudig gewoon tegenhouden aan het grote tandwiel, of zelfs aan de kleine.

Allereerst heb ik de Polulu driver gewisseld, dat gaf geen verbetering
Vanmiddag heb k de Nema17 motor verwisseld voor een van die nieuwe van tijnekind
Helaas blijft het probleem bestaan.

Nou kan ik natuurlijk nog de hele Ramps verwisselen, of kan ik nog iets doen aan stroomsterkte op de motor ?
Het is wel raar dat het opeens is begonnen nietwaar ? De x-y-z motors lopen als een zonnetje.

Iemand nog een goed idee wat de oorzaak kan zijn?
Er komen nog wel printjes uit, maar die zijn niet zo best, want elke keer onderbreekt de flow een beetje als hij tegenspartelt.


Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Extruder mist steps
January 03, 2015 03:05PM
Hey wat vervelend, kan het zijn dat het filament misschien meer druk nodig heeft? Is er iets veranderd aan de hotend? Is er misschien iets mis aan de extruder, afgezien van de motor? Lager die beschadigd is?

Probeer maar e.e.a. te gokken hoor.

In mijn oude hotend liep het filament vast door uitzetting, print je misschien op een hogere temperatuur sinds kort, of langzamer? (langzamer=meer heat creep)

Kan het zijn dat je nieuw filament hebt? Kan het zijn dat dat filament dikker is, of dat het filament op de rol ineens dikker is nu je wat verder op de rol bent? Ik had ook eens filament dat ineens wat dikker werd en daardoor ineens niet meer lekker in de hotend pastte.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Extruder mist steps
January 03, 2015 03:29PM
Sinds ik omgebouwd heb naar Ramps, print ik 20 graden kouder, omdat mijn hopend niet meer heter wil dan 223-229 (zie andere post :-)

Ik was gewend op 240 te printen nu dus ca 225.

Maar dat is al een paar maanden geleden omgebouwd en dat ging eerst dus gewoon goed.

Ik weet natuurlijk niet of ik voorheen ook de motor makkelijk kon stoppen onder power..... geen idee hoe sterk die dingen zijn.
Voor mijn gevoel gaat dat nu wel erg makkelijk

Misschien dat ik meer residu opbouw in de hopend bij deze lagere temperatuur.
Ik zal hem van de week eens uitboren.

Kan ik trouwens de stroom opschroeven door de stepper ?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2015 03:31PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Extruder mist steps
January 03, 2015 04:07PM
Je kunt de stroom opschroeven ja.

Op de stepperdriver zit een klein potentiometertje dat je iets verder open kunt draaien.
Hier is een filmpje erover.

Een niet geleidende (keramische) schroevendraaier is wel erg aan te raden hiervoor. Kortsluiting is snel gemaakt en dan moet je een nieuwe stepperdriver nemen..

Het zou je probleem kunnen oplossen, maar 20 graden is ook wel een groot verschil in temperatuur. Hoe gaar het als je het filament handmatig door drukt?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Extruder mist steps
January 03, 2015 04:24PM
Ik heb hem een kwart slag meer gegeven. Tijdens het printen en het werd meteen beter.
In 3 stapjes. Het is nu een stuk minder en als hij al wil haperen, dan trekt hij hem er sneller weer doorheen.
Verder durf ik niet te gaan na het lezen van de reprapwiki over de polulu.

Ik vond het handmatig wel wat zwaarder gaan dan gebruikelijk dus misschien is het inderdaad aan de hopend kant of filament kant.
Als ik hem heb uitgeboord hoop ik dat het helemaal over is..... dan kan hij weer terug :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 01/04/2015 12:20AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Extruder mist steps
January 03, 2015 06:22PM
Geen idee of je misschien geprinte gears op je extruder gebruikt maar heb je die al eens gecontroleerd? Als je kouder gaat extruder dan krijgen de tandwielen het zwaarder te verduren. Bij mij betekende dat ik nieuwe gears moest printen smiling smiley
Re: Extruder mist steps
January 04, 2015 12:22AM
Ja, de gears zijn geprint.
Maar die grijpen goed aan.

Hoewel het hoofdgear een beetje uit het lood draait en daardoor een klein beetje zwaarder op een plek


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Extruder mist steps
January 04, 2015 07:02AM
Ah, je had de power niet opgeschroefd, ik ging daar wel van uit. Dat zou inderdaad het eerste zijn om te doen. Je kan de power hoger zetten tot het werkt, maar als je extruder gaat hikken, dan betekent dat dat de driver oververhit raakt. Dat is niet goed. Je kan koelelementjes op de drivers zetten, en een fan die op de drivers blaast om te koelen.

Wat voor hotend gebruikte je ook alweer?


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Extruder mist steps
January 04, 2015 08:00AM
Ik had de power nog niet opgeschroefd, omdat hij eerst wel goed printte.
Ik heb een hotend v10 van Camiel met de hobbed bolt-geared extruder op basis van Orca v4 met modificaties voor snelle filament wissel.

Mijn polulo's zijn uitgerust met de heatsinks

Edited 2 time(s). Last edit at 01/04/2015 08:02AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Extruder mist steps
January 04, 2015 08:05AM
Heb hier ook eens geprobeerd om kouder te printen maar dan liep de hotend vast, wel stopte de stepper niet maar slipte hij gewoon door op het ABS.
Ook eens op de Y as problemen gehad met steps die hij miste de steppers hebben koelvinnen maar geen ventilator, deze erop geplaatst en dat was veel beter.

Degelijke koeling van de elektronica is belangrijk.
Voldoende stroom voor de stepper.
En de juiste temperatuur voor de hotend zodat er niet meer kracht moet gezet worden en zo de boel niet oververhit waardoor de steppers tilt slaan, koeling koeling en nog eens koeling.
Re: Extruder mist steps
February 18, 2015 10:31AM
Hallo allemaal,
ik ben een beginner dus wie wil me helpen?
ik ben bezig met een reprap rostock delta ik weet er is erg weinig over te vinden.
wanneer ik mijn computer aansluit aan mijn printer en deze uplaod in marlin geeft hij deze storing aan(avrdude: stk500v2_getsync(): can't communicate with device: resp=0x01)dat hij niet communiceerd met het apparaat zie ik zelf maar met welk apparaat? want als ik mijn extruder en hot bed aan zet communiceerd hij wel en geeft keurig de temp aan zowel op het beeldscherm van de computer als op het display van de printer en wanneer ik in pronterface de assen naar home stuur gebeurt dit ook.

al vast bedank als je me wilt helpen
Re: Extruder mist steps
February 18, 2015 10:35AM
Edwin@3 heeft niet zoveel met gemiste steps te maken dus mogelijk een Eigen draadje aanpmaken voordat je het verstopt in iemand anders zijn draadje? krijg je vast meer aandacht.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login