Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?

Posted by SnelleD 
Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 11, 2015 06:21PM
Zie regelmatig deze beide motoren op de forums verschijnen en aangezien ik er straks ook vier stuks van nodig heb, zou ik graag weten wat het verschil is tussen 0,9° en 1.8°.
En wat zijn de voor en nadelen (als er zijn) tussen beide versies?
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 12, 2015 03:59AM
De één draait 0,9° per full step en de ander 1.8°. De 0.9 zijn vaak duurder.

Stel je driver staat op 16 microsteps, dan heb je bij de 1.8 stepper 40 steps/mm en bij de 0.9 stepper 80 steps/mm (gelijk aan een 1.8 stepper op 32 microsteps). Doe je de 0.9 stepper op 32 microsteps heb je grote kans dat je Arduino de snelheid niet meer kan bijhouden. Dan zal je moeten overstappen op meer geavanceerde elektronica, zoals de Arduino DUE of een Smoothieboard.

Je printer zal waarschijnlijk stiller worden, maar de kosten zijn een stuk hoger.

Persoonlijk zie ik er de voordelen (nog) niet van in.
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 12, 2015 05:41AM
Quote
P4tje
De één draait 0,9° per full step en de ander 1.8°. De 0.9 zijn vaak duurder.

Stel je driver staat op 16 microsteps, dan heb je bij de 1.8 stepper 40 steps/mm en bij de 0.9 stepper 80 steps/mm (gelijk aan een 1.8 stepper op 32 microsteps). Doe je de 0.9 stepper op 32 microsteps heb je grote kans dat je Arduino de snelheid niet meer kan bijhouden. Dan zal je moeten overstappen op meer geavanceerde elektronica, zoals de Arduino DUE of een Smoothieboard.

Je printer zal waarschijnlijk stiller worden, maar de kosten zijn een stuk hoger.

Persoonlijk zie ik er de voordelen (nog) niet van in.

euh...moest ik toch nog even google gebruiken om zeker te weten dat ik correct zou reageren omdat mij dit wat kort door de bocht leek grinning smiley en dat was wel weer toepasselijk na de zwart-wit discussie ergens anders smiling bouncing smiley (kon geen grotere smiley vinden)

De opmerking over het verschil in graden per step klopt maar daarna zou je eigenlijk aan de andere kant moeten beginnen en aangeven dat door de mogelijke beperking in de mogelijk gebruikte software (marlin) het een probleem bij hoge print snelheden kan zijn. Als ik geen poep praat dan heeft de marlin een maximale step limit van 40khz. Oftewel maximaal maar 40.000 steps aansturen per seconde.

Een 1.8* motor heeft 200 steps voor een omwenteling, als je gebruik maakt van een 20tanden GT2 pulley dan geeft dat 40mm verplaatsing bij 1 volledige omwenteling. Bij 32 microsteps zijn dat dus (360graden / 1.8* x 32microsteps) / 40mm verplaatsing = 6400 steps/40 = 160 steps voor 1 mm verplaatsing.

Bij een maximum van 40.000 steps = 40.000/160 = 250mm/s Dat is dan je maximaal haalbare (print)snelheid bij deze combinatie van pulley/software/microsteps/motor.

0.9* heeft tweemaal zoveel steps nodig voor de omwenteling dus je maximale (print)snelheid is dan 125mm/s

Edited 2 time(s). Last edit at 02/12/2015 05:45AM by Frans@France.
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 12, 2015 07:35AM
Het is niet zo zeer de max stepper speed, maar de CPU load waar het fout gaat.

[forums.reprap.org]

Vooral een bekend probleem bij Delta printers, dat de 1.8 motoren op 32 steps (zelfde als 0.9 steps op 16 steps) samen met een LCD voor problemen zorgt, 0.9 motoren op 32 steps is helemaal onmogelijk op een RAMPS / elke andere 16 - 20mhz microcontroller. Ik heb geen idee wat de CPU load bij een XY bot is.
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 12, 2015 09:27AM
Quote
P4tje
Het is niet zo zeer de max stepper speed, maar de CPU load waar het fout gaat.

[forums.reprap.org]

Vooral een bekend probleem bij Delta printers, dat de 1.8 motoren op 32 steps (zelfde als 0.9 steps op 16 steps) samen met een LCD voor problemen zorgt, 0.9 motoren op 32 steps is helemaal onmogelijk op een RAMPS / elke andere 16 - 20mhz microcontroller. Ik heb geen idee wat de CPU load bij een XY bot is.

Net even gelezen, naast de dus inderdaad reeds genoemde combinatie van pulley/software/microsteps/motor is het dus ook van belang welke andere onderdelen de cpu belasten waardoor de 40khz limit negatief beïnvloed kan worden (lees niet gehaald). En in de link naar de thread wordt de berekeningen genoemd voor een delta printer bewegingen die dus extra lastig zijn voor de cpu waardoor de routine die de steps moet genereren niet meer 40k/s aangeroepen kan worden. En als je dan ook nog een LCD aansluit met bijv grafische mogelijkheden dan is het helemaal gebeurt spinning smiley sticking its tongue out

Ik leer echt elke dag hier wat op het forum ! Dank!
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 12, 2015 06:03PM
Quote
Frans@France

Ik leer echt elke dag hier wat op het forum ! Dank!

Wat moet ik dan zeggen smiling smiley

Eigenlijk is een 1.8° een goede keuze als ik dit hier lees.
Re: Steppermotor 0,9° en 1.8° wat is het verschil?
February 14, 2015 07:59AM
Nog wat verder gelezen op de marlin github en als ik het goed begrijp is die 40.000 steps dus het totaal aantal steps. Oftewel die 250mm/s is de maximale snelheid in x of y. Als je en in x en y beweegt in bijv een diagonaal dan is de maximale snelheid dus "maar" 125mm/s omdat beide motoren aangestuurd moeten worden en ze dus elk 20.000 steps "aangeleverd" krijgen.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login