Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

eind stops

Posted by Edwin@3 
eind stops
February 18, 2015 11:47AM
hoi allemaal,

ik weet niet goed of ik nu goed zit in het forum,ik ben er nog niet zo handig in mijn exuse daar voor.
ik ben bezig met een reprap rostock Delta, hij zit in elkaar maar natuurlijk beginnen de problemen nu
wanneer ik de assen het comando home geef. gaan ze keurig rustig omhoog maar wanneer een as een endstop raakt klap hij er in zijn geheel uit.
ook in ponterface. het is natuurlijk de bedoeling dat ze een voor een stoppen en klaar zijn om geactiveerd te worden om aan hun print actie te beginnen.
wat gaat er pricies mis .ik moet eerst de printer van spanning halen de usb stekker er uit en instoppen voor ik weer verder kan.
ik hoop dat ik het duidelijk heb weergegeven en dat jullie me een advies kunnen geven.

alvast bedankt Edwin@3
Re: eind stops
February 18, 2015 12:46PM
Veel beter al grinning smiley

Ik zeg heel voorzichtig dat de endstop niet correct is aangesloten en een stroomstoot op je board geeft. Misschien een beetje meer info over je endstops, de bedrading daarvan en hoe je het op je board hebt aangesloten?
Re: eind stops
February 18, 2015 04:06PM
Direct je endstops er af halen. Als je pech hebt is het kwaad al geschied.

Je endstop heeft waarschijnlijk twee aansluitingen, en je Ramps drie. Als de pin die spanning levert aangesloten wordt op de verkeerde pin, dan stuur je 5v door je Ramps op plekken waar het niet heen hoort te gaan (bijvoorbeeld naar je signaal input).

Weet niet precies wat er stuk gaat en hoe je dit kan repareren, ik geloof de volt-regelaar die de Arduino van 5v voorziet.

Hoe dan ook, haal je endstops er direct af en kijk naar schema's hoe het aangesloten moet worden.

Heb je voor ons een voorbeeld van je endstops?


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: eind stops
February 18, 2015 06:27PM
Hallo vriendelijke forum leden,
alle eerst bedankt voor jullie reacties.
ik zal de uit leg geven:mijn boardje is een ramps 1.4 mega. op het board zijn 3x7 rijtjes pinnen als je er tegen aan kijkt heb je eerst een rijtje van 4 pinnen en dan rijtjes van van3 (pinnetjes van links naar recht + ,_ en dan signaal toch) dan heb ik er op geprikt van links naar rechts Rood ,zwart,geel.
en op mijn endstop heb ik van boven naar beneden Rood ,zwart ,geel dit is allemaal pricies eender als op de site van RePRAp maar hiermee klap hij er dus uit.

Nu volgens mij maar ik weet het niet zeker,moet op mijn board de ground (zwart) en designal (geel) omdraaien en de rode gewoon laten zitten.of verknal ik dan de boel.ik hoop dat jullie wat met dit verhaal kunnen.ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

groetjes
Re: eind stops
February 19, 2015 04:08AM
Maak anders wat foto's van het geheel, dat maakt de situatie al duidelijker. Heb je niet een te moeilijke printer gekozen? Een delta heeft een aardige leercurve en het kalibreren is erg tijdrovend.

Je RAMPS / Arduino zal niet zo snel kapot gaan. De input pinnen kunnen aan worden gestuurd door er 5V of GND op te zetten. Bij aansturing naar GND is er een pull up weerstand die altijd 5V op te pin zet, om te voorkomen dat de pin gaat "zweven". 5V op de pin is dus niet erg. Ook als je per ongeluk kortsluiting maakt gaat er niet zo snel iets kapot, de spanningsregelaar van de Arduino heeft een kortsluitbeveiliging.
Re: eind stops
February 19, 2015 04:21AM
Quote
Edwin@3
ik zal de uit leg geven:mijn boardje is een ramps 1.4 mega. op het board zijn 3x7 rijtjes pinnen als je er tegen aan kijkt heb je eerst een rijtje van 4 pinnen en dan rijtjes van van3 (pinnetjes van links naar recht + ,_ en dan signaal toch) dan heb ik er op geprikt van links naar rechts Rood ,zwart,geel.
en op mijn endstop heb ik van boven naar beneden Rood ,zwart ,geel dit is allemaal pricies eender als op de site van RePRAp maar hiermee klap hij er dus uit.

Heb je niets aan het plaatje op [reprap.org] daarin staat wat duidelijk een end stop aansluiting in detail met plaatje. Daar zal je direct zien dat er maar 2 pinnen aangesloten worden.


Edited 2 time(s). Last edit at 02/19/2015 04:31AM by Frans@France.
Re: eind stops
February 19, 2015 08:45AM
Nog een schema smiling smiley
Attachments:
open | download - image.jpg (80.4 KB)
Re: eind stops
February 20, 2015 02:53AM
Hallo Vriendelijke forum leden,

hierbij stuur een paar foto's ter verduidelijking
ze zien er eigenlijk het zelfde uit als de foto's op de site van reprap.
het advies om alleen de VCC en de Signal aan te sluiten heb ik geprobeerd maar dit was geen succes. de endstops slaan niet af een de motortjes blijven gewoon door draaien.spaning eraf gehaald.

Dat ik een te moeilijke printer heb uitgekozen dat is voor mij een beetje achteraf ik weet het niet.maar goed ik zit nu in dit schuitje en daar moet ik het denk ik even mee doen.( ik kan me niet voor stellen dat de programmatuur van andere printers echt velen malen makkelijker is
Attachments:
open | download - IMG_20150219_134040.jpg (546.6 KB)
Re: eind stops
February 20, 2015 03:23AM
Je moet de signal en GND aansluiten winking smiley. En zorg dat de endstop is aangesloten op de contacten C en NC (Common en Normally Closed).

Edited 1 time(s). Last edit at 02/20/2015 03:28AM by P4tje.
Re: eind stops
February 21, 2015 04:19PM
Hllo vriendelijke forum leden,

op een of andere manier vertrouw ik mijn ramps 1.4 niet helemaal.
weet iemand misschien of er een test bekend is om het boardje te testen?
of moet ik hem er gewoon af halen een nieuw boardje en weer verder ploeteren.
ik weet niet presies waar of wat ik moet gaan meten. P4tje had er over dat zo'n boardje niet zomaar kapot zou gaan omdat de spanningsregelaar van de arduino een kortsluitingbeveiliging heeft. of kan deze toch kapot en waar zit deze dan en is deze vervangbaar of is dit niet te doen?

groeten Edwin3
Re: eind stops
February 21, 2015 05:28PM
Lees eens de status van van de endstops uit dmv de Gcode M 119 en bedien ze dan eens.
Re: eind stops
February 22, 2015 04:59AM
Hallo knaapio,

bedank voor jou reactie. ik ga er eens mee aan het werk.de status van de endstop kan ik die vinden in het confuguratie scherm of zit ik dan helemaal verkeerd.

groetjes Edwin@3
Re: eind stops
February 22, 2015 08:43AM
Hallo vriendelijke forum leden,

zoals ik al vertelde vertrouwde ik mijn ramps boardje niet.nu heb ik mijn boardje vervangen het lijkt erop dat hij het weer doet. de usb stekker er in en het bekende plong geluid is te horen. ik heb gecomprimeerd en geupload tot nu toe gaat alles goed. Tot dat ik in pronterface een connectie ga maken geeft hij deze code aan (Connecting...
¡nP|$.Hj±JPOn6‹H#ÊHèXÙˆ{~|9é±mHk&_Ä^«H#ŠHÈ8ñJ3Ð~è{aˆ]]‰mó7÷è%)þg]h.ø

zegt iemand dit wat mijn com porten staan ook gelijk, ik weet niet precies wat ik fout. het zal waarschijnlijk wel weer iets klein zijn waar ik overheen kijk

groetjes Edwin@3
Re: eind stops
February 22, 2015 08:47AM
De baud rate fout staan waarschijnlijk.
Re: eind stops
February 22, 2015 11:07AM
Hallo Frans en de andere vriendelijke forum leden

Het probleem over de storing is opgelost van de connectie is op gelost.
nu zitten alleen de draadjes zoals op de foto. in mijn opdrachten scherm geeft hij aan reporting endstop status X max open
Y max open
z max open
moet ik nu mijn draadje op mijn endstop omdraaien en in software de XYZ op normaal closed .wat is het handigste om te doen.
ik ben eerlijkgezegt een beetje de draad kwijt Hij gaat naar home wanneer hij een endstop raakt valt hij uit. en hoeveel keer moet ik in de software wijzigen of niet want het werk nog niet zoals je mag verwachten
het gaat allemaal niet zo hard dus dat is wel te over zien overigens heb ik dit ook met het comando G28 en M119 gedaan hierbij zelfde resutaat.

ps zijn er ook mensen die zich nog eens op houden in een Fablab er is er pas een geopend in Middelburg maar daar werken ze voornamelijk met Utimaker misschien komt een van jullie uit de beurt kunnen we eens face to face babbellen.(ik kan me ook verplaatsen naar een andere stad geen probleem.

groetjes Edwin@3
Attachments:
open | download - IMG_20150219_154956.jpg (546.4 KB)
Re: eind stops
February 22, 2015 01:48PM
Edwin als de endstop bediend wordt en alles valt uit dan schakeld hij een kortsluiting.Oppassen dus.
Re: eind stops
February 22, 2015 07:47PM
Hi, die laatste foto zegt dus helemaal niets. Wij kunnen niet zien welke pins de buitenste twee zijn.

Heb je misschien een gelijkende duidelijke foto van je Ramps maken waar je pins op aangesloten zijn? Als je boardje uitvalt als je de endstop indrukt dan heb je grote kans dat je hem inderdaad kortsluit. Ik heb je al geprobeerd te waarschuwen in een eerdere reactie, dit is spelen met vuur smiling smiley

Verder is dit een hele goede opmerking:

Quote
P4tje
Je moet de signal en GND aansluiten winking smiley. En zorg dat de endstop is aangesloten op de contacten C en NC (Common en Normally Closed).

signal en GDN op je Ramps dus aansluiten op de C en NC van je endstop. Op het printplaatje bij je endstop staan ook tekentjes, waarschijnlijk Vcc, Sig en Gnd. En dan nog een vierde, deze is denk ik voor Makerbot-achtige clones.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: eind stops
February 23, 2015 04:25PM
Hallo vriendelijke forum leden,

Dat ik sluiting maak is me wel duidelijk.
sorry dat ik zo'n zeur ben,maar ik begrijp het echt niet.
ik heb hierbij een duidelijkere foto meegestuurd.
ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.
bij het schakelaartje zie ik wel COM,NO,NC (com ,Normaal open ,Normaal cloced)
maar ik zie niet goed met welk pinnetje van het stekkertje ze verbonden zijn.
en ik heb begrepen dat ik dan de vcc draad laat vervallen of niet?waarom zitten er dan 3 draadjes en 3 aansluitingen op mijn board?

nou heel veel vragen ik hoop dat jollie me kunnen helpen.

groeten Edwin@3
Attachments:
open | download - IMG_20150223_214309.jpg (404.6 KB)
Re: eind stops
February 23, 2015 06:07PM
Edwin,

Laat ze eens alle drie zien want ik zie in je foto's al direct twee verschillen




Nu is het hier alleen de gnd die op een andere pin zit maar ik vraag mij af hoe de rest zit. en ook hoe de rest op het board zit. Kan zomaar zijn dat er maar 1 fout is?

Ter info :
[www.thingiverse.com]
[forums.reprap.org]
[www.danielhansen.net]
Re: eind stops
February 24, 2015 04:03AM
Hier het schema van je end stop:



Op pin 1 sluit je VCC aan (rood)
Op pin 2 of 3 sluit je GND aan (zwart)
Op pin 4 sluit je SIG aan (geel)

Op deze foto zijn de gele en rode draad dus omgedraaid (kortsluiting).



Re: eind stops
February 24, 2015 04:32AM
P4tje jou verhaal klopt niet het contact wat jij 1 noemt op de print gaat naar de com van de endstop.
Re: eind stops
February 24, 2015 05:14AM
Hallo vriendelijke forum leden,

Ja klop dat er twee verschillen zijn, de een met de achterkant is van mijn printer,de ander is een reserve niet zo'n handige actie
dank je wel dit is mij duidelijk.
ik ga de draadjes omdraaien. ik had de zwarte draad al van plaats gewisseld omdat dit al niet overeen kwam met de tekening.
hartelijk dank,maar dan kan ik mijn stekkers op het board gewoon laten zitten?
ik ga er mee aan het werk.
en dan op naar de volgende isseus want die zullen er zeker wel komen verwacht ik .ha ha
groetjes Edwin@3
Attachments:
open | download - IMG_20150224_104915.jpg (516.2 KB)
Re: eind stops
February 24, 2015 07:31AM
Je hebt gelijk. Ik dacht dat die "1" het aangeven van pin 1 is, maar het is onderdeel van een stuk tekst.
Het is een raar ontwerp, ik zou nooit de VCC op het NC contact aansluiten.Het heeft verder geen functie.

De draden zitten dus wel goed, probeer het anders eens met alleen de gele en zwarte draad. Heb je een multimeter?

Wat staat er in je firmware?

// coarse Endstop Settings
#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors

Die kan je veranderen in:

// coarse Endstop Settings
//#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors

Je endstops hebben al fysieke pullups, je hebt nu dubbele pullups.

Kan je de endstops aansluiten op je RAMPS (alle 3) en een foto maken hoe je de endstop hebt aangesloten en hoe je de draden op je RAMPS hebt aangesloten.
Re: eind stops
February 25, 2015 09:59AM
Hallo vriendelijke forum leden,

ik heb de draaden terug gezet en ben verder gaan onderzoeken
Hier bij stuur ik jullie een paar foto's toe waar jullie om hebben gevraagt
ik heb in het confuguration.h voor de (define Endstoppullups de // ervoor gezet.
de wagentjes gaan omhoog maar wanneer je op de endstop druk valt hij toch weer uit.
ik heb ook de grd eraf gehaald de wagentjes gaan nu gewoon door dit heb ik ook met de Vcc gedaan ook het zelfde reseltaat.
nu heb ik ook de grd en de sig gewisseld op de endstop,dan maakt hij geen contact meer met de printer en is het display zwart
Attachments:
open | download - IMG_20150225_151737.jpg (372.1 KB)
Re: eind stops
February 25, 2015 10:00AM
hoi
Attachments:
open | download - IMG_20150225_151236.jpg (541.3 KB)
Re: eind stops
February 25, 2015 11:42AM
Pas op dat je niet de USB poort van je computer op deze manier sloopt....

Heb je de goede endstop op de goede aansluiting zitten? De foto van ramps is een beetje onduidelijk, maar de pinnen lijken niet recht te zitten. Zitten de end stops aan de juiste motor gekoppeld?

De end stops werken voor een delta anders dan bijvoorbeeld een i3. Probeer anders deze firmware eens: [www.repetier.com]

Werkt de led op de end stop wel?
Re: eind stops
February 25, 2015 03:34PM
Hallo vriendelijke forumleden,

Voordat ik aan een ander firmware begin wil ik eerst zeker weten dat dit niet werkt,Ik heb de hele instalatie gedownload van een gast genaamd Russ.
met een introductie filmpje er bij.er zitten hier en daar wel wat dingetjes verborgen waar hij niet echt duidelijk in is.(misschien hebben jullie het ook ergens voorbij zien komen? Maar goed bij hem gaat de printer toch echt werken. hij heeft ook nog een tweede filmpje gemaakt waar hij dan nog verbeteringen maakt.
dit is een Marlin firmware.Ik hoop dat een van jullie er naar wil kijken.

groetjes Edwin@3

// Uncomment the following line to enable CoreXY kinematics
// #define COREXY

// corse Endstop Settings
//#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors

#ifndef ENDSTOPPULLUPS
// fine Enstop settings: Individual Pullups. will be ignord if ENDSTOPPULLUPS is defined
#define ENDSTOPPULLUP_XMAX
#define ENDSTOPPULLUP_YMAX
#define ENDSTOPPULLUP_ZMAX
#define ENDSTOPPULLUP_XMIN
#define ENDSTOPPULLUP_YMIN
#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN
#endif

#ifdef ENDSTOPPULLUPS
#define ENDSTOPPULLUP_XMAX
#define ENDSTOPPULLUP_YMAX
#define ENDSTOPPULLUP_ZMAX
#define ENDSTOPPULLUP_XMIN
#define ENDSTOPPULLUP_YMIN
#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN
#endif

// The pullups are needed if you directly connect a mechanical endswitch between the signal and ground pins.
const bool X_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops.
const bool Y_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops. ( Wanneer ik hier de true vervang voor false start de
const bool Z_ENDSTOPS_INVERTING = true; // set to true to invert the logic of the endstops. printer ook niet om naar home te gaan,dus heb ik het
//#define DISABLE_MAX_ENDSTOPS weer terug gezet

// For Inverting Stepper Enable Pins (Active Low) use 0, Non Inverting (Active High) use 1
#define X_ENABLE_ON 0
#define Y_ENABLE_ON 0
#define Z_ENABLE_ON 0
#define E_ENABLE_ON 0 // For all extruders

// Disables axis when it's not being used.
#define DISABLE_X false
#define DISABLE_Y false
#define DISABLE_Z false
#define DISABLE_E false // For all extruders

#define INVERT_X_DIR false // for Mendel set to false, for Orca set to true
#define INVERT_Y_DIR false // for Mendel set to true, for Orca set to false
#define INVERT_Z_DIR false // for Mendel set to false, for Orca set to true
#define INVERT_E0_DIR true // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
#define INVERT_E1_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false
#define INVERT_E2_DIR false // for direct drive extruder v9 set to true, for geared extruder set to false

// ENDSTOP SETTINGS:
// Sets direction of endstops when homing; 1=MAX, -1=MIN
#define X_HOME_DIR 1
#define Y_HOME_DIR 1
#define Z_HOME_DIR 1

#define min_software_endstops true //If true, axis won't move to coordinates less than *_MIN_POS.
#define max_software_endstops true //If true, axis won't move to coordinates greater than *_MAX_POS.

#define X_MAX_POS 90
#define X_MIN_POS -90
#define Y_MAX_POS 90
#define Y_MIN_POS -90
#define Z_MAX_POS MANUAL_Z_HOME_POS
#define Z_MIN_POS 0

#define X_MAX_LENGTH (X_MAX_POS - X_MIN_POS)
#define Y_MAX_LENGTH (Y_MAX_POS - Y_MIN_POS)
#define Z_MAX_LENGTH (Z_MAX_POS - Z_MIN_POS)

// The position of the homing switches
#define MANUAL_HOME_POSITIONS // If defined, MANUAL_*_HOME_POS below will be used
//#define BED_CENTER_AT_0_0 // If defined, the center of the bed is at (X=0, Y=0)

// Manual homing switch locations:
// For deltabots this means top and center of the cartesian print volume.
#define MANUAL_X_HOME_POS 0
#define MANUAL_Y_HOME_POS 50
#define MANUAL_Z_HOME_POS 420 // Distance between nozzle and print surface after homing.

//// MOVEMENT SETTINGS
#define NUM_AXIS 4 // The axis order in all axis related arrays is X, Y, Z, E
#define HOMING_FEEDRATE {100*60, 100*60, 100*60, 0} // set the homing speeds (mm/min)

// default settings

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {40, 40, 40, 100}
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {300, 300, 300, 300} // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {9000, 9000, 9000, 9000} // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves.

#define DEFAULT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 3000 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for r retracts

//
#define DEFAULT_XYJERK 20.0 // (mm/sec)
#define DEFAULT_ZJERK 20.0 // (mm/sec)
#define DEFAULT_EJERK 20.0 // (mm/sec)

//===========================================================================
//=============================Additional Features===========================
//===========================================================================

// EEPROM
// the microcontroller can store settings in the EEPROM, e.g. max velocity...
// M500 - stores paramters in EEPROM
// M501 - reads parameters from EEPROM (if you need reset them after you changed them temporarily).
// M502 - reverts to the default "factory settings". You still need to store them in EEPROM afterwards if you want to.
//define this to enable eeprom support
//#define EEPROM_SETTINGS
//to disable EEPROM Serial responses and decrease program space by ~1700 byte: comment this out:
// please keep turned on if you can.
//#define EEPROM_CHITCHAT

//LCD and SD support
#define ULTRA_LCD //general lcd support, also 16x2
#define SDSUPPORT // Enable SD Card Support in Hardware Console

//#define ULTIMAKERCONTROLLER //as available from the ultimaker online store.
//#define ULTIPANEL //the ultipanel as on thingiverse

// The RepRapDiscount Smart Controller
// [reprap.org]
#define REPRAP_DISCOUNT_SMART_CONTROLLER


//automatic expansion
#if defined(ULTIMAKERCONTROLLER) || defined(REPRAP_DISCOUNT_SMART_CONTROLLER)
#define ULTIPANEL
#define NEWPANEL
#endif

// Preheat Constants
#define PLA_PREHEAT_HOTEND_TEMP 180
#define PLA_PREHEAT_HPB_TEMP 70
#define PLA_PREHEAT_FAN_SPEED 255 // Insert Value between 0 and 255

#define ABS_PREHEAT_HOTEND_TEMP 240
#define ABS_PREHEAT_HPB_TEMP 100
#define ABS_PREHEAT_FAN_SPEED 255 // Insert Value between 0 and 255


#ifdef ULTIPANEL
#define NEWPANEL //enable this if you have a click-encoder panel
#define SDSUPPORT
#define ULTRA_LCD
#define LCD_WIDTH 20
#define LCD_HEIGHT 4

#else //no panel but just lcd
#ifdef ULTRA_LCD
#define LCD_WIDTH 16
#define LCD_HEIGHT 2
#endif
#endif

// Increase the FAN pwm frequency. Removes the PWM noise but increases heating in the FET/Arduino
//#define FAST_PWM_FAN

// M240 Triggers a camera by emulating a Canon RC-1 Remote
// Data from: [www.doc-diy.net]
// #define PHOTOGRAPH_PIN 23

// SF send wrong arc g-codes when using Arc Point as fillet procedure
//#define SF_ARC_FIX

#include "Configuration_adv.h"
#include "thermistortables.h"

#endif //__CONFIGURATION_H
Re: eind stops
February 25, 2015 05:27PM
Dat is geen Delta firmware winking smiley. Meteen weggooien!!!
Re: eind stops
February 27, 2015 03:42AM
allo P4tje,

Bedankt voor je reactie , ik heb die firmware meteen weggegooid.
en heb een andere gedownload bij Github.
ik had ondertussen ook een andere computer aangeschaft, niet omdat de andere kapot was maar ik wilde een computer voor alleen 3Ddingetje.maar nu moet ik nog wel een paar programma's overzetten en daar ben ik even mee bezig.
dus nogmaals bedankt, ik had echt het idee dat ik gewoon RUSS zijn instructies moest volgen. en heb de firmware gewoon over het hoofd gezien.
ik ga er mee aan het werk en ik kom van zelf weer op het forum.

groetjes Edwin@3
Re: eind stops
February 27, 2015 07:56AM
Probeer deze anders eens:

[www.repetier.com]

Makkelijke configurator en eeprom settings makkelijk aan te passen via Repetier host (ideaal tijdens calibreren).
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login