Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Rotary encoder verspringt tussen 'kliks'

Posted by Ilex 
Rotary encoder verspringt tussen 'kliks'
November 22, 2019 03:42AM
Hoi allen

Ben met mijn vraag gaan aankloppen bij het Arduino-forum, maar geen respons...

Een beetje lange intro...
Ik ben Ilex, volledig nieuw in het Arduino-wereldje en in elektronica.
Door diverse projecten te bewonderen toch sterk geïnteresseerd geraakt en uiteindelijk begonnen aan een eerste project: een polargraph of V-plotter.

Stappenmotors gekocht, Arduino Mega 2560, Ramps 1.4 enzovoort.
Na veel zoeken en puzzelen de boel min of meer draaiende gekregen met Makelangelo software. [www.makelangelo.com]
Om niet afhankelijk te zijn van een PC heb ik een LCD-scherm gekocht van RepRapdiscount: full graphic smart controller (128x64). Het ding heeft ook een SD-reader, zoals jullie weten.

Veel gepruts en gezoek om in de libraries de juiste aanpassingen te doen.
Min of meer gelukt, behalve dus de rotary encoder van het LCD-scherm.
Om door het menu te gaan, moet ik erg (!) voorzichtig aan de knop draaien. De cursor verspringt lang voordat er een 'klik' komt. Sterker nog: als ik 'klik' gebeurt er niks. Ik moet dus een beetje de rotary verdraaien om de cursor te laten verspringen.

Gezocht naar oplossingen, maar niets afdoend gevonden.

Iemand een suggestie?
Re: Rotary encoder verspringt tussen 'kliks'
June 22, 2020 04:51PM
Na je verhal gelezen te hebben bedacht ik me dat er bij 3D printers vaak een knop op gezet wordt. Sommige worden verkocht met knop. Sommige zonder (alleen zo'n metalen ding). Een groter iets om aan te draaien kan helpen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Rotary encoder verspringt tussen 'kliks'
July 15, 2020 03:17PM
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de Makelangelo firmware. Uiteindelijk heb ik het gewoon maar opgegeven. Er worden trouwens wel updates gedaan en in de laatste update is het probleem met de rotary encoder verholpen voor zover ik heb begrepen. Echter werkte er na die update weer andere dingen niet bij mijn machine. Verder was het resultaat van mijn zelfbouw plotter een stuk beter. Ik was op zoek naar precisie en kwaliteit, en waar vind je dat? Juist, in je eigen handen. Makelangelo is leuk, maar uiteindelijk is er nog zoveel aan te verbeteren. Je bent al een heel eind gekomen en inmiddels zal de firmware alweer zoveel verbeterd zijn dat ik denk dat het rotary encoder probleem inmiddels is verholpen. Ik gok dat je dit nooit meer zult lezen, maar wilde het toch even gezegd hebben.


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login