Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Nog een leuke site voor onderdelen.

Posted by SnelleD 
Nog een leuke site voor onderdelen.
September 26, 2014 05:08PM
Nog een leuke site voor de mechanische onderdelen, men kan ze zelf in CAD of STL downloaden.

[www.igus.be]
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
September 27, 2014 01:41PM
Igus heeft ook een Nederlandse tak he, maar dat is uitbesteed aan een derde partij en daar heb ik tot nu toe niet echt leuk contact mee gehad. Ze waren erg inflexibel en gingen niet goed in op mijn vragen, zoals ik gewend ben van grote conservatieve Nederlandse bedrijven winking smiley

Benieuwd of de Belgische afdeling wat leuker met klanten omgaat. Dat je CAD bestanden kan downloaden is inderdaad handig, heb ik ook een aantal keer gedaan voor die Drylin glijlagers. Overigens kan ik voor jou, als je dat wil, ook wel kleine dingen tekenen zoals een linear bearing voor 8mm as en dergelijke.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
September 27, 2014 05:10PM
Die Drylin lagers zou dat iets zijn voor onze printers denk erover om een kubus printer te maken met geleiders van hen.

Het leuke van die bestanden is dat ik deze in Freecad download en kan bewerken.

Edited 1 time(s). Last edit at 09/27/2014 05:27PM by SnelleD.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
September 28, 2014 05:02AM
Nou, ik heb wel uiteenlopende ervaringen gelezen over die Drylin glijlagers. De lagers die dezelfde afmetingen als de LM8UU schijnen meer last te hebben van banding, ik denk dat dit komt omdat de RepRap machines nooit perfect square zijn.

Eigenlijk heb ik het gevoel dat de lagers vooral heel erg duur zijn, voor een fractie kan je LM8UU's halen, en ook al moet je die misschien vaker vervangen, ze zijn wel minder gevoelig voor een frame dat niet 100% recht is.

Misschien zijn er ook Nederlandse gebruikers die ervaring hebben met IGUS?


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
September 29, 2014 08:30AM
Als men hun liniare geleidingen [www.igus.be] neemt en de lagers installeert zoals het moet een kant vast de andere zijde los moet men dit toch kunnen opvangen?

Gaan ze langer mee?
Geen smering meer nodig
Minder lawaai.
Duur dat wel en de vraag is of het genoeg voordelen heeft tegenover de metalen versie.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
September 29, 2014 11:39AM
Met zo'n railsysteem zit je denk ik inderdaad sowieso wel goed smiling smiley

Wat ik las was dat vooral de vervangers voor de LM8UU lagers niet altijd deden wat de bedoeling was. Ik kan het eens opzoeken, maar het is al lang geleden dat ik het las in het 'General' subforum.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
December 28, 2014 01:31PM
Nog een leuke site smiling smiley

Vindt hier de prijzen nog meevallen.

[www.motedis.com]

@Marinus is er informatie van de LM8uu lagers? Denk eraan om deze te gebruiken in mijn nieuwe printer.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
December 28, 2014 05:30PM
Ik gebruik LM8UU lagers samen met verchroomde assen. Een prototype had ik met sinterbronzenlagers gemaakt. Liep niet echt perfect. LM8UU lagers kosten niet veel een zijn eenvoudig te vervangen. Net zoals Ohmarinus schrijft vangen de LM8UU lagers de "speling" die in onze printers zitten perfect op.
Let wel op dat je verchroomde assen gebruikt. Ooit heb ik eens assenstaal gebruikt, niets dan ellende. Na 10 uur printen kon je alle kogellagers vervangen, dit was dus verkeerde zuinigheid.

Gr.

Kees
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 01, 2015 07:21PM
Inmiddels ga ik ook weer terug van sinterbronzen lagers naar LM8UU, dit werkt veel beter. Misschien iets meer lawaai, maar de glijlagers zijn te gevoelig voor afwijkingen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 17, 2015 06:31AM
hier ook LM8UU (en dat werkt al een maand of 8 super) maar ik zie dat de nieuwe velleman K8400 wel alle lagers en spindelmoerne van Igus gebruikt.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 20, 2015 05:28AM
Ik gebruik al bijna een jaar zelf geprinte pla lagers.
Maakt veel minder geluid dan mijn vorige LM8UU en heb tot nu to nog geen slijtage.
Ze kosten ook bijna niks :-)
Ik heb ook het gevoel dat ze minder trillen dan de lagers van bij 3dprinterczar.com.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 20, 2015 08:26AM
Ik heb ooit samples gehad van IGUS, deze dus:

De binnenste diameter is echter zeer ruim en de afmetingen komen niet 1:1 overeen met LM8UU lagers, om ze te gebruiken zou ik nieuwe plastic parts moeten printen.

Ik heb nog een half jaar lang zelf geprinte PLA lagers gebruikt, deze zijn aanzienlijk stroever dan LM8UU's en veroorzaken daardoor backlash.

Nu gebruik ik bronzen bushings met PTFE coating geconverteerd de LM8UU afmetingen. Deze doen het al meer dan twee jaar perfect. [www.ebay.com]
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 21, 2015 02:17PM
Ik heb er een beetje wd40 aangedaan voor ze minder stroef te laten gaan.
Ik weet dat wd40 daar niet voor dient maar had niks anders en ben tevreden van het resultaat.
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 21, 2015 07:23PM
Dat is vloeken in de kerk winking smiley

WD40 is kruipolie, en absoluut niet bedoeld om te smeren. Ja, het laat een vettig residu achter maar er zijn betere middelen verkrijgbaar die niet duur zijn en ook breed inzetbaar zijn. WD40 kan niet heel veel kwaad, zeker als je het vergelijkt met gebruik in een lager, als je een lager wil smeren zeg ik helemaal dat het een slecht idee is, maar voor een glijlager zoals een geprinte PLA glijbus moet het 'voor eventjes' wel kunnen.

Voor smeren vind ik zelf de beste optie om Teflon spray te gebruiken, ook wel bekend als PTFE spray of Tefspray. Dit is overigens ook zeer breed inzetbaar en zorgt voor een lange, goede smering. Zelfs te gebruiken op je fietsketting.

Hier heb ik goede ervaringen mee.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 22, 2015 05:27AM
Ik ben het helemaal eens met Marinus.

PTFE is gewoon bij dde bouwmarkt te koop in een spuitbusje (als je er een met zo'n dunne spuit tuut kunt krijgen zou ik die nemen)

PFTE is echt voor metaal op metaal snel bewegende toepassingen gemaakt. WD40 toch meer voor bijvoorbeeld sloten.

Een ander groot voordeel van PTFE is dat het geen stof aan trekt. WD40 zal op de wat langere termijn vuil op het oppervlak verzamelen wat je juist niet wilt. PTFE doet dat niet.

(Getypt met griep, dus kan niet helemaal helder geformuleerd zijn)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
January 25, 2015 06:04AM
Over onderdelen gesproken ,

ik zoek een metertje van die witte tube (ik denk ptfe) waar mijn filament door geleid wordt vanaf de spoel tot de extruder....
Dat zat bij mijn Orca maar nu ik daar een dual van ga maken heb ik meer nodig.
Het lijk ook op de bowden tube van mijn mini rostock delta. Is dat hetzelfde ?
Enfin, wie verkoopt dat ? En is het PTFE ? Kan ik het ook gebruiken na de extruder tot in de hotend om een korte ruimte te overbruggen bij flex dat anders gaat lussen ??

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Nog een leuke site voor onderdelen.
April 04, 2015 02:06PM
ik zag je foto en dacht ik moet even reageren

die igus bussen zijn pas goed als je ze in een gat van precies de opgegeven maat drukt
als het gat 0.02 groter is is je speling dat ook

gebruik voor die bussen zeer gladde assen dus geharde assen en poets ze op
of gebruik aluminium assen hard geanodiseerd dan wel iets dikkere assen 12 of zo en geen vet

dat je kogellager bussen niet lopen kan zijn door dat je zachte ipv geharde assen gebruikt
en niet het goede vet in de bussen
vet aan brengen voor je de bussen op de as plaatst

ik heb een k8200 en de bussen daar bij en de assen lopen zijde zacht met juist vet (VOOR KLEINE KOGEL LAGERS)

ik ben nu een printer aan het bouwen met sneeberger geleiding voor x en y die gaan het hardst
dat is normaal een heel luxe oplossing maar ik kon er makkelijk aan komen
voor de z gebuik ik dan kogel geleiding

op de site van iglus kan je uit rekenen wat de slijtage is van de bussen
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login