Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Project RMDP

Posted by Replace 
Project RMDP
August 21, 2014 01:07AM
Gister kwam hij binnen, de Rostock Mini Delta Pro en hier zal ik een beetje verslag doen van de bouw.
Het wordt een project vol verrasingen want eigenlijk was hij eergisteren al binnen, maar mijn lief had geen euro 61,24 cash in huis dus DHL nam hem weer mee terug. Er zat wat inklaring en BTW op omdat het pakketje niet uit de EU kwam angry smiley

Maar daarna heb je ook wat:



Zo op het eerste gezicht heel fraai. Goed verpakt, alles compleet (het is een flinke b.o.m.) en mooie printed parts. Maar dat laatste is schijn. Eigenlijk is het bagger kwa printwerk. Tegen de lamp kijk je dwars door alle onderdelen heen, je ziet onregelmatige laagopbouw en het ergste is: de boel scheurt als je er een boutje in draait. Met name waar het plastic je moer is.



Nou heb je niet 123 nieuwe parts, dus daar waar ik problemen verwacht (je HOORT ze aankomen) boor ik de gaatjes uit, neem langere boutjes en zet er een moer tegenaan Dan komt alles goed.



En als je dat aan het begin dan zo'n 3x gedaan hebt, dan krijg je iets als dit :



Dit lijkt me en goede basis om op door te borduren.

Ik heb natuurlijk deze ergernissen aan de leverancier gemaild en die was erg blij met de feedback .... tja....

Enfin ik ga weer verder knutselen!

Edited 1 time(s). Last edit at 08/21/2014 01:09AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
August 21, 2014 12:17PM
Als je het niet afrondt, krijg je het niet klaar. (Dat zou Kruyff gezegd kunnen hebben, maar ik zeg het zelf :-)
Dus ik heb weer een paar uurtjes aan de Rostock gespendeerd.

Extruder:

Zuil:

Rods:

Endstop:

Idler:

En zo ziet het er dan uit:

Zo , nu even pauze en dan aan de electronica :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 08/21/2014 12:18PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
August 21, 2014 01:18PM
Het bouwen schiet in ieder geval wel lekker op enhet oranje vind ik er ook wel erg vrolijk uit zien.

Succes met de electronica en het afstellen!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Project RMDP
August 21, 2014 02:29PM
Tja.. ik had liever geel gehad, maar geen keus.

De echte uitdaging zit "m inderdaad in de electronica en de software. Dat heb ik nog nooit gedaan. Mijn Orca kwam pre-installed :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
August 22, 2014 03:52AM
Als hij lekker draait dan dus een setje (betere) gele onderdelen uitprinten winking smiley

Als je tegen dingen aan loopt, zijn wij er altijd om je verder op weg te helpen!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Project RMDP
August 22, 2014 04:51AM
Haha, goed plan. Niet alleen geel, maar ook beter van kwaliteit dan :-)
Helaas is geel een van mijn probleem filamenten in de Orca, dus hopelijk niet in deze Rostock.

Het goede nieuws is dat er beweging in zit. Het uploaden van de meegeleverde Repetier.ino in de Arduino ging goed.
(Ik ben een Pronterface fan, dus dat wordt even wennen)

Maar daarna doetje raar.
Ik kan manueel x en y en z bedienen, maar home geeft alleen één tikje omhoog van alle assen. Dat doetje elke keer bij home.

Als ik tegen de eindstops aan kom begint hij flink te ratelen dus ik denk dat die (nog) niet werken.

Er is ook een plek in de Z, waarna hij op weg naar beneden stop, als ik dan meer -z geef dan gaan nog 2 armen mee, totdat de kop een beetje gecentreerd is en dan stopt de boel. Ga ik weer omhoog, dan gaan erst die 2 armen weer, en na wat zijdelingse verplaatsing, dan gaat alles weer synchroon omhoog.

Ook als ik flink x of y geef, dan gaat de kop in een parabool dus niet horizontaal.

Genoeg uit te zoeken dus.
En oh ja, de extruder motor doet niks maar ja de hottend is nog niet bedraad.

Is er een truuk om 'koud' te kunnen extruderen ? voor simulatie runs ?

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 08/22/2014 04:52AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
August 22, 2014 01:29PM
Met Deltaprinters heb ik geen ervaring, maar...

Repetier firmware (wat je in de Arduino hebt geladen), kan ook met Pronterface hoor. Alleen Cura wil niet met Repetier firmware werken.
Weet je welke versie van de Repetier firmware je hebt? (kun je je configuario.h bij een post voegen?)
Versie 0.91 heeft onder "heated bed configuration" de regel "#define MIN_EXTRUDER_TEMP 150"
Dan doet hij niets als hij niet minimaal 150 graden is, je kunt die waarde op 20 zetten en het dan proberen zonder hotend...


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Project RMDP
August 22, 2014 04:55PM
Repetier is het probleem niet meer hoor, ik begin het wel leuk te vinden.
Ik ben nu ook door de code aan het snuffelen. Gelukkig is die gout becommentarieerd. Zo snap ik het een beetje.

Ik heb ook de pulley teeth al gevonden (Een tip in het forum om 31 tanden te vervangen door 16. Die heb ik net binnen.

Helaas staat de extruder temp al op default 0.
Ik zal die motor morgen eens op een andere as zetten kijken oftie dan wel wat doet. (bv op de split z-as)

Bijgaand de configuario, benieuwd of je er wat van vindt.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - Configuration.h (47.4 KB)
Re: Project RMDP
August 23, 2014 09:27AM
Als je de andere pulleys erop zet, vergeet dan niet "#define PULLEY_TEETH 36" en eventueel "#define PULLEY_DIAMETER 10"
aan te passen winking smiley

Verder zeggen de delta settings me niks en de extruder min temp staat al op 0 ja. Even op een andere as proberen.

Repetier is best fijne firmware om te lezen vind ik. En G-code van Cura is ook prima werkend te maken voor Repetier firmware.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Project RMDP
August 26, 2014 05:19AM
Leuk project!

Dat klinkt alsof je end stops verkeerd zijn aangesloten, of zijn gedefinieerd in de firmware. Het tunen van een delta is veel werk, het is handig om guides te zoeken op internet, bijvoorbeeld [minow.blogspot.nl].

Ik vind het trouwens bizar wat voor kwaliteit printed parts er soms geleverd worden, sommige van de oranje parts zien er uit alsof ze elk moment door midden kunnen splijten.

Edited 1 time(s). Last edit at 08/26/2014 05:19AM by P4tje.
Re: Project RMDP
August 26, 2014 05:13PM
Sterker nog: dat gebeurde bij mij al 2x bij het indraaien van boutjes.
Ik heb daarna opgeboord en met langere boutjes gewerkt met moeren.

Ik denk dat ik een deel van de parts straks zelf opnieuw print. (Op m'n Orca, maar dat is een ander draadje :-))


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
September 10, 2014 04:36AM
Ik had wat problemen met het aanknijpen van de connectortjes aan de draadjes van de endstops en stappenmotoren.
Ze kwamen los van de Ramps als ik er al naar keek.

Dus in China een hele set kabels besteld van 2, 3 en 4 pins, met aangeknepen connectoren.

Gister kwamen ze binnen, maar tot mijn verrassing waren de kelur volgordes anders dan dat Nema ze in de specs heeft staan. Tenminste.... als je op een Ramps 1.4 wilt inpluggen.
Dus gewoon kleur op kleur solderen leek geen optie. Op advies van hier ergens eerst met de ohmmeter nog even gecontroleerd of de kleuren van mijn motoren wel in orde waren en dat bleek in orde.
Daarna de nieuwe draadjes omgepoold zodat straks op de Ramps de coils weer netjes naast elkaar liggen.

Ook de endstops verlengd met mooie kabeltjes. Dus ik heb straks alle ruimte om ergens de electronica op te bergen. De kabellengte is geen belemmering meer en de vaste connectoren klemmen perfect.
(Wel even 36 draadjes strippen, solderen en krimpkous er over om het af te werken, maar dan heb je ook wat :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
September 10, 2014 05:25PM
Zonder een speciale tang is het erg lastig. Ik doe zelf het eerste knijp stukje afknippen, dan in het andere stukje soldeer en vervolgens het draadje eraan solderen. Laat het ook niet meer los smiling smiley.

Ik heb per ongeluk de punt uit mijn nozzle geboord, dus nu is het wachten op nieuwe onderdelen moody smiley.
Re: Project RMDP
September 11, 2014 02:07AM
Ik was ook al op solderen overgestapt
maar daarna bleef het rammelen als ik ze in de plastic connector schoof.
En ze zaten dus niet strak op de pins.

Nu met de nieuwe snoertjes kan ik de ramps optillen aan de draden en alles blijft zitten :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
September 13, 2014 01:51PM
Vandaag de hele dag zitten kalibreren.

Dat is nogal wat lastiger voor een Delta dan voor een 'normale' cartesian.

Ik had veel hulp aan deze meneer: calibreren

Ik had last van het curven. Bij mij zat de hottend lager in het midden dan bij de zuilen. Maar met de hulp hierboven en tig keer herhalen is de anti-curve setting gelukt.
Ik zweef nu overal 0.1 mm boven de buildplate en een dry run van 'stretchlet' zag er goed uit.
Die vindt je hier: Dry Calibration run

Nu wordt het tijd de extruder te gaan bedraden.

Zo hou je altijd wat achter de hand :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 09/13/2014 05:20PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
September 18, 2014 05:19AM
Vandaag weer een stapje verder gekomen

Alle kolommen gecalibreerd en de extruder aangesloten. Helaas wilde die niet draaien.
Ondanks de min temp op nul grade en de temp gauge op 0. Maar dat bleek omdat ik de sensor niet had aangesloten. Dat is blijkbaar ook een beveiliging.

Maar ook dan nog niks behalve een korte tik en dan liep hij vast.
Ik moest de in de fabriek gemonteerde gearbox er af sleutelen en opnieuw opzetten voordat hij het deed. Misschien een braampje tussen een tandwiel ofzo.



Nu loopt hij ook lekker mee.

Tijd voor de heater.

Edited 3 time(s). Last edit at 09/18/2014 05:29AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
September 19, 2014 03:40AM
Leuk motortje grinning smiley. Ik heb geen geared motor, dus ben weer overgestapt van een direct drive naar een wade's extruder. In de test printjes werd om de x aantal lagen de tegendruk te hoog, waardoor er een laag werd overgeslagen. Maar met die geared stepper motor heb je daar geen last van thumbs up.

Nog steeds wachtende op een nieuwe heat break en nozzle voor mijn delta printer....
Re: Project RMDP
September 28, 2014 08:31AM
De Rostock heeft zijn eerste poging tot printen doorstaan.
Helaas werkt de extruder zich los in de baseplate. Dus die moet ik eerst even demonteren.

Repetier doet zijn werk, maar de smelt loopt niet lekker nog.
Genoeg te doen.

Edited 2 time(s). Last edit at 09/28/2014 08:34AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Project RMDP
November 15, 2014 06:10PM
Ik heb de onderdelen van de hot-end zelf opnieuw geprint, met meer infill dan origineel.
Nu blijft hij wel goed vast zitten. Mijn eerste printje is gelukt, het armbandje (stretchte) van Thingiverse.

Maar het is lastig de acryl buildplate vast te zetten, dus ik heb deze ontworpen:



Die houdt de boel met magneetjes op de goede plek vast.
En dan wordt het zo iets:


Natuurlijk heb je een Orca nodig om dit Rostock onderdeel te printen. Op een Rostock past het niet :-)
Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 11/16/2014 08:55AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login