Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Tri-Chess

Posted by Replace 
Tri-Chess
April 11, 2014 08:16AM


Ik ben volgens sommigen een beetje een Start Trekkie, maar zelf vind ik dat het wel mee valt.
Maar ik ben al wel al 40 jaar idolaat van het Tri-Chess van Mr. Spock. Dus ik ben begonnen dat na te bouwen.

Het is een uitdagend project, zekers doordat ik iets moet ontwerpen om de mini attack-boards zowel onder als boven da main boards te hangen tijdens het spel.
Ook heb ik door de grootte van de speelborden veel last van warping. Dat heeft em al een paar borden gekost, maar ik denk dat ik nu door de laatste ontwerp wijziging daar mee weg kom.

Het project plan is als volgt:
Ik begin met de main boards en daarna kijk ik per vervolg wat realiseerbaar is. Misschien niet de meest projectmatige aanpak, maar zeg.. het is een hobby, niet mijn werk :-)
Verder begin ik met de schaakstukken door wat space objecten van Thingiverse te printen. Misschien maak ik die later ook zelf.

Dit is de eerste poging voor een main board.
Ik print onderste boven met eerst eenlaags de space radar grid, dan een laag de blauwe vakken en tenslotte in wit de rest en het massieve deel.



Hij warpt als een gek over 2 diagonale hoeken. (Maar wat wil je met een Star Trek issue... warp 9 of hoger ?)
Achteraf denk ik ook dat hij wat fors is uitgevallen.

De 2e poging is met en anti-warp design (kantelen langs de rand die onderbroken zijn op de buildplate). Hoewel nieso mooi, dacht ik : alles zolang maar niet warpt.



Helaas warpt deze versie ook.

Tenslotte alles wat dunner en de hoeken afgerond.



Nu warpt hij wat minder (niet helemaal weg) maar ik heb dat laten afkoelen onder gewicht en toen was het weer recht :-)

Helaas is hij nu een beetje dun dus ik denk dat hij niet meer met één centrale bevestiging in de constructie kan gehangen worden. (Je moet er ook nog stukken op spelen).

Dus vervolgens een support kruis ontworpen. Transparant, voor de esthetiek:


Dat kwam er wonderwel uit. De pilonen waren bedoeld om de attack-boards aan te hangen. Dat idee heb ik intussen laten varen.

Zo ziet een level er uit met de support er onder:



Vervolgens was de beurt aan de attackboards. Die zijn klein, dus geen warping probleem.
Zelfde principe (eerst de eendaagse contrastkleur en vervolgens de rest opvullen).


Ik print nog niet alle benodigde borden want het ontwerp wijzicht zichzelf gedurende de assemblage :-)

Dit waren de eerste attackboard steuntjes:



Dat werd toch niet zo'n success. Veel te veel gedoe rondom de borden.

Ik probeer nu een bevestiging te ontwerpen die direct aan het support frame hangt, en niet meer aan de zuiltjes.
(Ik heb ook een idee rond magneetjes, maar dat mag niet van mijn zoon. Die vind dat ik álles moet printen en eigenlijk heeft hij wel een beetje gelijk thumbs up


Wordt vervolgd.

Thomas

Edited 8 time(s). Last edit at 04/11/2014 10:07AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Tri-Chess
May 29, 2015 03:48AM
Goed bezig!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login