Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

SnelleD Core XY 3D printer

Posted by SnelleD 
SnelleD Core XY 3D printer
January 02, 2015 12:03PM
Zo het nieuwe jaar is van start en heb zin om een een nieuwe printer te bouwen eentje zoals JanD heeft gebouwd [imgur.com] maar met hier en daar wat aanpassingen om er een eigen toets aan te geven smiling smiley
Was reeds lang fan van een kubus ontwerp maar had geen printer en ook onvoldoende kennis (niet dat dit nu super is smiling smiley ) om de onderdelen te printen nu ik een I3 heb is dit mogelijk en met hulp hier zal ons dat wel lukken.

Er zijn een paar zaken waar ik nog niet uit ben direct drive of bowden bv welke hotend, 12V of 24V voeding heatbed 200X300 enz.

De eerste bestelling is gebeurd wat 624-bearings-flanged [www.benl.ebay.be]. met dank aan JanD.

Hieronder wat sites waar ik onderdelen wil bestellen.
[www.motedis.com]
[www.benl.ebay.be]
[www.dold-mechatronik.de]

En er zullen er nog wat bijkomen smiling smiley als er mensen zijn die nog interessante sites weten, laat maar komen.

Het is de bedoeling van dan ook een BOM aan te maken en alle andere bestanden hier ook online te plaatsen.

Nu op zoek achter een HotEnd sowieso een full metalen versie heb momenteel een E3D V6 op de I3 en ben daar tevreden van maar mogelijk is dit ook een goed alternatief [reprap.me] de prijs is wat gunstiger.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/02/2015 12:05PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 02, 2015 02:26PM
De keuze voor direct of bowden hoef je niet meteen te maken. De printer is stevig genoeg om een complete extruder mee te zeulen.
Kun je altijd later nog een bowden buis tussen zetten.

Mocht je kiezen voor 24V voeding houd er dan rekening mee of de rest van de elektronica dat aan kan.

Let op bij dold, de lineaire lagers die daar aangeboden worden zijn LMExxUU lagers, die zijn een andere maat dan de LMxxUU lagers die je nodig hebt.
De alu extrusions heb ik ook bij motedis gehaald, let op dat je kiest voor Nut 6, daar kebben ze mooie M4 T-slot-nuts voor. (Die je ook nog achteraf kunt plaatsen als het frame al in elkaar zit)

Bij motedis hebben ze ook 12mm geslepen as en alu plaat voor het bed.

De BOM zoals die in de GitHub staat is niet helemaal compleet. Als je toevoegingen hebt, dan zal ik ze er bij plaatsen.

Succes met bouwen SnelleD en als je vragen hebt hoor ik het wel.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 02, 2015 04:48PM
Hoi,
Ook ik was ge-inspireerd door de printer van jand.
Ik ben dan nu ook een corexy aan het bouwen. Ik heb wel wat aanpassingen gemaakt.
Zo heb ik de loop van de tandriemen aangepast en gebruik ik M5 nuts in de extrusions.
De extrusions heb ik trouwens ook bij motedis vandaan, alles netjes op maat laten zagen.

Succes met de bouw, ik zal dit draadje zeker volgen.

Groetjes Hans.
Ps . Iedereen nog een goed 2015.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 05, 2015 07:24AM
Het lijk mij leuk om voor mijn 3e printer wat groters (en dual color) te bouwen, ook op basis van dit soort mooie extrusie profielen.
Is er al een 'geolied' ontwerp voor een printbare gelagerde wagen die over deze standaard profielen loopt ?

En zitten er hoekstukken of T-stukken bij dit rails systeem?

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 01/05/2015 07:25AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 10:05AM
De assen en trapeziumspindel zullen deze worden [www.dold-mechatronik.de] [www.dold-mechatronik.de] [www.dold-mechatronik.de] jammer dat ik nog wat moet wachten want de moer is nog niet binnen en ga eerst de onderdelen printen zodat ik exact de afstand weet van de assen.

Het heatbed komt van RepRapme [reprap.me] de steppers [reprap.me] de Ramps [reprap.me] (de drivers heb ik hier) van de hotend ben ik nog niet zeker of de kwaliteit ok is [reprap.me] de pully [reprap.me] alles moet nog besteld worden, als er nog suggesties zijn hoor ik deze graag smiling smiley

Zie hier ook nog interessante prijzen voor steppers en pulley alsook de riem, dus mogelijk daar ook een deel bestellen.

En wat denken jullie van deze voeding? [www.ebay.nl]


Zo wat reeds wat profieldelen besteld hopelijk komen ze snel binnen smiling smiley
Hoekstukken en T stukken zijn verkrijgbaar voor deze profielen [www.motedis.com]

1 x Hoek van 20 B-type groef 6
Ausführung:mit Befestigungssatz
Aantal:2 Zakken (a 10 stuks)

1 x Interieur hoekplaat 20 staal B-type groef 6
Aantal:34 stukken

1 x Precisie As h6, gehard en geslepen 8mm + 10mm + 12mm
Aantal:2 Stukk 400 mm Welle/Shaft 12 mm

1 x Schroeve DIN 912
Aantal:20 Stukk M4 x12

1 x Schroeve DIN 912
Aantal:20 Stukk M4 x16

1 x Schroeve DIN 912
Aantal:100 gram M4 x30

1 x Hammer moer B-type groef 6
Aantal:1 Zak (a 100 stukken)

1 x Aluminium profiel 20x20 B-type groef 6
Lengte:3m: ( 7 x 360 ; 4 x 70 ; R:62 )

1 x Aluminium profiel 20x20 B-type groef 6
Lengte:6m: ( 6 x 460 ; 4 x 425 ; 4 x 310 ; 1 x 70 ; R:60 )

Edited 3 time(s). Last edit at 01/06/2015 10:17AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 12:35PM
Hi,

Vraagje, klopt het dat je zowel assen bestelt bij dold als motedis?

Succes met het bouwen, ik zal het zeker volgen!
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 01:24PM
Dat klopt de reden is dat men bij motedis geen trapeziumspindel hebben van 10mm stap2 en voor de geleidingen kan men de 8mm versie niet aanvinken. Mogelijk kan men dit wel op aanvraag verkrijgen maar bij dold kan ik ze precies op maat laten maken.en de exacte maten heb ik nog niet en wilde toch met de bouw starten.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 01:37PM
Hoe groot gaat hij worden ?
Die hotend ziet er goed uit, voor bijna niks. Hij lijkt erg op mijn J-head maar dan full metal... veel belovend.
Ik denk aan een dual extruder, dan is dit hopend erg interessant :-)

Ga je voor de trapezium draad voor de Z-as ? Ik heb dat op mijn Orca en het werkt voortreffelijk.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 01:51PM
De printer wordt 500mm breed 400mm diep en 420mm hoog. Het heatbed is 300X200 daarom 500mm breed.

Zeker trapeziumdraad denk dat ik daar langer geniet zal van hebben smiling smiley
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 06, 2015 03:47PM
Ik zit zo eens naar IMGUR te kijken..... klopt het dat zowel de X als de Y motor aan de achterkant zitten en dat de Y motor niet mee gaat via de X-AS?
Dat is dan een lange en complexe belt routing ?

Bij mij zit de Y-motor onder aan de tafel die over de Y-as loopt. Dus ik sjouw die massa mee.......

Ik vind het wel interessant.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 09:41AM
Zo de eerste onderdelen zijn binnen de 624-bearings-flanged smiling smiley



Verder besteld
[www.ebay.nl]
[www.ebay.nl]
[www.ebay.nl]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/08/2015 09:48AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 11:51AM
Mijn trapezuimdraad komt hier vandaan [www.trapeziumdraad.nl] 10X2 met een bronzenflensmoer aan het Z plateau gemonteerd.

Kees
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 01:40PM
Hey, je hebt al besteld, jammer dat ik het zo laat zie. Bij RobotDIGG heb ik al mijn lagers besteld, dit kostte echt geen drol en ben er heel erg tevreden over. Zeker een tip voor de volgende keer! Ze hebben ook trapeziumdraad.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 02:45PM
Quote
KeesL
Mijn trapezuimdraad komt hier vandaan [www.trapeziumdraad.nl] 10X2 met een bronzenflensmoer aan het Z plateau gemonteerd.

Kees

Wel JanD heeft dit adres mij ook meegedeeld en het ziet er interessant uit, maar vind de verzendingskosten wel wat hoog. Ook heb ik geleidingen nodig en deze verkopen ze bij Dold dus ik dacht die dan mee te bestellen zo spaar ik wat verzendingskosten uit.

In ieder geval als het bij Dolt te lang duurt voor ze de trapeziummoer binnen hebben zal ik eens een mailtje doen naar NL en vragen wat de kosten zijn van zo een spindel + verzending naar het zonnige België smiling smiley

Bedankt voor de tips.

Ondertussen het eerste stukje geprint uit de collectie van Jand heb hier echter wel wat versterking aangebracht omdat ik vond dat het geheel niet zo recht was na het printen.
Meer loskomen in de hoeken en dat is met de versterkingen duidelijk beter, maar het zal wel aan mijn beperkte kennis liggen van het printen smiling smiley


Ondertussen eens het stuk gemeten op een bepaalde plaats en dat zou volgens de tekening 42 mm moeten zijn maar in werkelijkheid meet ik 42,82 dus de steps herberekend en aangepast, zullen bij de volgende print zien of dit helpt.

Ook zie ik dat de opening waar de as moet komen niet mooi rond is de hoogte is goed maar in de breedte is het te groot, iemand een idee waarom deze opening ovaal is?



Edited 3 time(s). Last edit at 01/08/2015 03:19PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 03:42PM
Misschien zijn je steps per mm voor de z-as ook nog te tunen ?
Sowieso is een horizontaal gat een uitdaging.
Misschien kan je nog iets verbeteren met internal perimeters first .... Dan hecht de perimeter beter bij de overhang.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 08, 2015 04:17PM
Meet eens de buitenmaten, die moeten 105x62x23 zijn.
Het kan ook zijn dat je E-steps niet goed zijn, als je te veel extrudeerd wordt hij ook te groot. en je gaatjes te klein.
Al je printer goed gekalibreerd is dan moeten de gaten goed zijn. Je schroefjes moeten er zo in passen zonder te vijlen.

Welke slicer heb je gebruikt? Ik heb cura gebruikt voor het printen van alle onderdelen.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 09, 2015 12:31PM
Ook ik heb diverse onderdelen van jand geprint. Bij mij kloppen de gaten wel, glijlagers enzo passen allemaal goed.


Edit: typefoutje

Edited 1 time(s). Last edit at 01/09/2015 03:18PM by gforce1.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 09, 2015 01:19PM
Ja hoor de tekeningen van Jand zijn perfect dat is zeker geen probleem.thumbs up

Het is mijn printer die ik verkeerd heb gekalibreerd na vervanging gisteren van de Z-As hier de verkeerde waarde genomen eye rolling smiley van draadstang in de berekening, ik meet het stuk dat normaal 23 moet zijn en het is maar 19.

Op de Y-X as zit ongeveer 1mm verschil op.

Ook de steps van de extruder stond niet goed had zeker 5mm te veel materiaal.
Ben nu een testprintje aan het printen.

VOOR DE NIEUWE ONDER ONS (en ook den deze) ALLES start bij een goede calibratie is deze niet goed dan heeft u gewoon een toestel waar gesmolten plastiek uitkomt en geen enkele waarde heeft.

Dus morgen een nieuwe print maken en deze keer een goede smiling smiley

Bedankt collega's smiling smiley

PS: ik slice met Slic3r

Edited 2 time(s). Last edit at 01/09/2015 01:21PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 09, 2015 01:56PM
Ah, dat is dus de verklaring waarom het gat niet rond is.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 11, 2015 02:20PM
Zo na de calibratie lukken de printjes mooi.(PLA) alle maten kloppen smiling smiley

Hopelijk komen deze week de aluminiumen profielen binnen zodat ik kan starten met de bouw.

Voor de voeding zit ik te twijfelen tussen gewoon een PC voeding.
40A 12V
Of
Een voeding van 24V en eentje van 12V. 12V voor de electronica en dan via een relais de 24V laten schakelen voor het heatbed en extruder.

Of heeft iemand een andere idee wat de voeding betreft!





Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 11, 2015 03:08PM
Het meest eenvoudige is een voeding van 12V. Het is verstandig om het bed via een solidstate relais te sturen. Of je nu 12 of 24 Volt gebruikt
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 11, 2015 04:00PM
Waarom is dit beter, en hoe gaat dit praktisch in zijn werk?

Nu komt de voeding vanuit het Arduino bordje.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 12, 2015 06:14AM
Het voordeel van je heated bed via een (solid state) relay aan te sturen is dat er geen 10A door de electronica hoeft. R.AMPS kan dit aan, maar een Sanguinololu bijvoorbeeld niet. De koperen paden zijn te dun en de Sanguinololu wordt te heet.

Omdat je toch een RAMPS gebruikt, is dit niet per se nodig, maar het kan geen kwaad ook smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 12, 2015 09:28AM
De RAMPS heeft vaak mosfets's van een mindere kwaliteit, er staat vaak dat ze geschikt zijn voor 50A - 200A. Maar bij gepulseerd schakelen, zullen ze snel heet worden. Er is geen ruimte voor een koelblok, dus soms brand de mosfet door en wordt zo heet dat het soldeer en alles om de mosfet heen begint te smelten.

De makkelijkste methode is een solid state relais aan de heatbed uitgang aansluiten, omdat deze net als een mosfet snel en veel kan schakelen.

De lamp is je heatbed en de stekker de 12v voeding

Zelf heb ik de mosfet met draden op de PCB gesoldeerd en op het frame geschroefd voor koeling (met een isolatiepad ertussen).
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 12, 2015 03:22PM
Neem wel een Solidstate relais die gelijkstroom kan schakelen bv de FOTEK SSR 40-DD.Die in het voorbeeld werkt niet.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 12, 2015 05:46PM
Ah zo werkt dit, wel dat ga ik zeker toepassen.
Kan er mij iemand helpen om uit deze site een ralais te kiezen ( is een winkel in de buurt).

[www.gotron.be]


Aha zie hier op deze site eentje staan, kan ik de deur niet voor uitkomen smiling smiley
[www.benl.ebay.be]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/13/2015 03:32AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 12, 2015 07:47PM
Inmiddels heb ik zelf ook een CoreXY ontworpen. Dit wordt eerst een lasersnijder, maar na een tijdje wil ik ook 3D-print functie toevoegen.
Hijs bijna af!




http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 02:00AM
Ziet er ook knap uit smiling smiley

En welk materiaal kan men met de laser snijden?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 04:12AM
Die 2e link van ebay is helemaal goed!

Zelf verkoop ik deze, maar mijn verzendkosten naar Belgie zijn hoger dan van die ebay Relay. Met 40A kom je er zeker! (een heated bed trekt ongeveer 10A)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 04:14AM
@Marinus: Die ziet er netjes uit!!

Die dichte zijkanten en achterkant vind ik toch ook wel heel erg mooi.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login