Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

PrusaMax ontwerp

Posted by sander91 
PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 11:08AM
Na even zoeken valt mij op dat de mendelmax 1.5 wel al is gebouwd maar de mendelmax 2.0 kom ik nog niet veel tegen.
Reden hiervoor kan ik mijzelf bedenken dat de gebruikte onderdelen (vooral geleidingen) een stuk duurder uit vallen. Vandaag ben ik aan het tekenen geweest met Solidworks om tot een soort hybride oplossing te komen.
Zelf spreekt mij het frame van de Mendelmax 2 aan door het uiterlijk en grotere stijfheid mogelijkheden ten opzichte van een prusa i3. Ondanks dat mijn huidige prusa i3 printer nog niet helemaal vlekkeloos werkt kriebelt het al om grotere verbeteringen aan te brengen.
Het ontwerp zoals ik hem nu heb ontworpen gebruikt het frame van de Mendelmax 2 en de geleidingen / z-as en x-as van de prusa i3.
Waarom dit ontwerp?
* stijver frame.
* makkelijk verkrijgbare prusa i3 onderdelen.

Ik probeer het frame van de mendelmax zo te ontwerpen dat een eventuele upgrade naar een volledige Mendelmax uitrusting mogelijk blijft.
Foto van het ontwerp:


Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden en tips zijn natuurlijk welkom.
Re: PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 01:28PM
Doe vooral de Z-motoren aan de onderkant! Dat is een zeer belangrijke stap. Je as kan dan niet meer afzakken, ik gebruik op mijn MM1.5 gewoon twee stukjes vissenkom slang waar een M5 draadeind in zit aan de bovenkant, en de andere kant heeft de 5mm as van het stappenmotortje erin.

Verder heb ik er een verticale X-as op gezet, in principe zou jij dat al moeten hebben als je een i3 hebt, dus zet dat gewoon over. Ik heb een opzetstukje voor mijn Z-motor clamps gemaakt omdat bij de originele MM1.5 de afstand tussen de Z-smooth rod en de threaded rod veel ruimer was dan bij de i3 setup. Nu kan ik dus elke willekeurige i3 X-opstelling gebruiken die er is. Uiteindelijk heb ik voor een wat afwijkend model gekozen en dit werkt als een trein.

Weet je al een beetje wat voor designkeuzes je gaat maken op dat vlak? Denk er ook bij na dat een bowden-setup heel erg goed kan werken met een extrusieframe, je kan de extruder dan met een speciale klem op de framebuizen vastzetten zonder gaten te hoeven boren.
Re: PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 02:13PM
Ziet er goed uit sander, is wel intressant.

Marinus, heb jij daar fotos van en bestanden van die aanpassingen?

En ik ga zelf een i3 frame lassen van 20x40 staal buis, en dan een rechthoek onder, boven, de verticale buizen en dan tussenin de z as buizen.

Voor de geleiding heb ik al igus drylin double frame lineare Geleiding van damencnc. Dat voor de y as en de x as, z wil ik gewoon zoals die is houden met andere lagers.

Het is dat ik niet kan tekenen, mijn solidworks is afgelopen. Maar hoop,dat het duidelijk is.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 04:21PM
De plaats van de motor heb ik inderdaad al over zitten twijfelen. Aan de bovenkant of onderkant. Heb hier zelf geen ervaring mee dus goed om te horen dat aan de onderkant wel voordelen bied, of zou dit wel kunnen met aluminium koppelingen? Ik heb de bevestiging al aangepast naar standaard prusa i3 afstand tussen schroefdraad en geleide assen. En zou dan dus inderdaad met verticale setup werken. Op basis van de prusa rework uitvoering. Bowden setup lijkt me inderdaad interessant, heb gekeken naar de airtipper extruder. Ik werk nu met 3mm filament en deze combi heb ik nog niet gezien?

De igus geleiding heb ik toevallig vandaag op me afstudeer bedrijf in handen gehad. Maar kijkend naar de kosten wil ik nog gewoon met sc8uu lager blokken gaan werken.

Een heel verhaal zo maar zal wanneer ik weer verder ben met ontwerpen zal ik een update posten. Heb alleen een probleem dat de stl files van de prusa onderdelen niet werkbaar zijn. Heeft iemand hier goede tekeningen van?
Re: PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 04:26PM
Hi, ja ik heb ergens wel foto's, zal morgen even kijken, zit nu te schrijven voor mijn studie... Die lineare geleiding is wel debiel duur trouwens.. Wow. 48 euro voor een stuk van 400mm.... De hardverchroomde assen die ik hier heb, inclusief de LM8UU lagers (die toch echt wel heel erg lekker rollen op die chromen assen) kostten nog geen 70 euro bij elkaar, en dat was dan voor de hele machine! Natuurlijk zijn die Drylins wel heel erg stijf en structureel, maar ik weet niet of het het echt waard is.

Ben erg benieuwd waarom je daarvoor gekozen hebt.
Re: PrusaMax ontwerp
April 08, 2014 07:01PM
Zijn nu ook duurder dan eerder. En wil een frees router bouwen van 2.55 m x 1.50. Voor alu. En dan zijn die erg goed. Maar ook voor een printer werken ze goed. Ga volgende week in harderwijk bij mafaha trapeziumdraad en moeren kopen, is fabrikant en heb ook daar voor mijn 100 jaar oude draaibank daar nieuwe draad laten maken, ding draait weer als nieuw.

En ik hou van zwaar, degelijk, sterk en soepel.
Sommigen vinden dat te en niet nidig, maar beter stijf en star dan torderen en resonantie. Kan ook alu profiel gebruiken en dat werkt perfect hoor, maar alu weegt niets vergeleken met staal en gewicht=snelheid, dat wil zeggen dat hoe zwaarder de machine des te sneller kan de kop zonder problemen. En qua geluid zijn de drylin ook geweldig. En als ze slijten, dan nieuwe binnendeel erin en gaan weer, spelingsvrij. En de dubbele zijn ook ideaal voor een carriage, en daaronder kan dan de trapezium of belt, maar denk dat ik voor de nieuwe printer straks trapezium wil en nema 23 motoren, drv8825 drivers en 24V. Al is die nieuwe duet kaart ook intressant! 32mhz ipv 16 nu

Edited 1 time(s). Last edit at 04/08/2014 07:01PM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: PrusaMax ontwerp
April 11, 2014 09:00AM
Weer iets verder met het prusamax ontwerp:

De z-as motoren naar onderen gebracht. Dit veroorzaakt dat de onderste ruimte as bak gaat dienen voor de voeding en ramps electronica. Ook wordt het ramps display ingebouwd aan de voorkant.

Punten die ik nog moet aanpassen / ontwerpen:
* Z-as bovenkant geleide stangen bevestiging.
* Y-as tandriem ruimte optimaliseren
* Bevestiging voor voeding en ramps

Tips zijn altijd welkom.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login