Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Kubus printer

Posted by KeesL 
Kubus printer
July 17, 2014 11:30AM
Na de bouw van mijn vorige 3D printer ben ik begonnen met de bouw van een nieuw ontwerp. Deze is niet meer samengesteld uit draadeinden, zoals mijn vorige maar uit 20x20 mm aluminium profielen.
Voor de lagering zal ik gebruik maken van LM10UU lagers voor de Z as en sinterbronzen glijlagers voor de X en Y as. Hierbij alvast een paar foto's van de eerste vorderingen.


M.vr.gr.

Kees

Edited 1 time(s). Last edit at 07/17/2014 11:30AM by KeesL.
Attachments:
open | download - Kubus1.jpg (32 KB)
open | download - Lager Y as.jpg (30.7 KB)
open | download - Lager Z as.jpg (26.6 KB)
Re: Kubus printer
July 18, 2014 03:39AM
Ziet er goed uit! Welke techniek ga je voor de XY beweging gebruiken?
Re: Kubus printer
July 18, 2014 08:17AM
Nog geen beslissing genomen voor de XY beweging. In deze fase van de bouw kan ik nog alle kanten op. Eigenlijk gaat mij voorkeur uit naar 2 stappen motoren voor de Y as en 1 voor de X as afzonderlijk. Is eenvoudig te bouwen. Maar een core xy ziet er ook niet verkeerd uit en hiermee kunnen waarschijnlijk hogere printsnelheden worden bereik.
Voor de Z as zal trapezuimdraad 12x2 worden gebruikt.

Dus alle mogelijkheden staan nog open.


M.vr.gr.

Kees

Edited 1 time(s). Last edit at 07/18/2014 08:23PM by KeesL.
Re: Kubus printer
July 19, 2014 11:35AM
CoreXY heb ik ook lang naar gekeken.. uiteindelijk eerst maar een I3 spinoff zelf gemaakt (die overigens super strak print) maar nu ik het weer zie....thumbs up
Re: Kubus printer
July 19, 2014 04:57PM
Afgelopen dag het internet wat verder afgespeurd naar Core XY. Hierbij kwam ik een versie tegen waarbij de tandriem niet gekruisd wordt. Dit lijkt mij wel wat. De blauwe en rode tandriem zijn hierbij boven elkaar gemonteerd.
Dus de kans is erg groot dit dit hem gaat worden.



M.vr.gr.

Kees

Edited 2 time(s). Last edit at 07/19/2014 06:05PM by KeesL.
Attachments:
open | download - addon.php.jpg (17.3 KB)
Re: Kubus printer
July 20, 2014 06:39AM
Ik heb zelf ook een printer gemaakt met het core-xy systeem. Ik ben hier erg tevreden over. Zie de thread in het engelstalige deel van het forum: [forums.reprap.org]
Het is best wel een lange thread.

Hier staan wat foto's: [imgur.com]
en wat printvoorbeelden: [imgur.com]

en drie video's:

[youtu.be]

[youtu.be]

[youtu.be]

Misschien heb je er wat aan.
Re: Kubus printer
July 20, 2014 06:44AM
Wat is het probleem met het kruisen van de riemen? Bij een standaard core-xy systeem lopen de riemen ook op verschillende hoogtes.
Re: Kubus printer
July 21, 2014 05:37AM
De foto's en film heb ik bekeken, ziet er prachtig uit. Ik neem aan dat jij LM10UU lagers gebruikt hebt.

Op zich is er weinig mis met het kruisen van de riemen, is inmiddels een ontwerp wat zich al bewezen heeft. Maar ik dacht als de riemen nu elkaar niet hoeven te kruisen dan heb je iets minder wrijving en slijtage. Het zomaar een idee.

Engelstalig forum heb ik ook doorgelezen, bedankt voor de link. Hier staat veel info op.
Re: Kubus printer
July 21, 2014 06:49AM
Mooie printer jand! Mag ik vragen waarom je geen bowden setup hebt? Dat lijkt mij toch de opzet van deze machine, zo min mogelijk bewegende massa. In je printjes zie ik een heel klein beetje backlash. Met een bowden extruder zal je hier waarschijnlijk geen last meer van hebben.
Re: Kubus printer
July 21, 2014 09:25AM
@p4tje: klopt, het is ook de bedoeling om er een bowden setup van te maken. Dat is dan ook de volgende stap. Ik wilde in ieder geval iets hebben dat stevig genoeg is om complete extruder mee te zeulen. En de extruder die er nu op zit is zo lekker vertrouwd.

Waar zie je backlash? Weet je zeker dat je geen ringing bedoeld? (de hobbeldebobbeltjes na een gat in een vertikale wand)
Re: Kubus printer
July 21, 2014 11:02AM
@KeesL: voor XY heb ik LM8UU gebruiklt voor de Z-as heb ik LM12UU gebruikt.

De keuze voor de loop van de riemen is heel bewust. Beide riemen komen in het midden van de carriage uit. Bovendien zitten alle assen voor X en Y in een vlak. De ene riem zit net iets boven dit vlak de andere net iets er onder. De riemen kunnen elkaar dus niet raken, er is dus geen extra slijtage,
De tekening die je liet zien is eigenlijk niet anders dan de originele config, alleen een iets andere loop, waardoor de kruising niet zichtbaar is, maar er nog wel degelijk is.
Re: Kubus printer
July 21, 2014 11:51AM
@jand

Het idee van de riemen komt van het duits reprap forum.

[forums.reprap.org]

Als ik het goed zie kruisen de riemen hierbij niet. In het vertikale vlak gezien zal dus de rode riem boven de blauwe lopen.

Edited 2 time(s). Last edit at 07/21/2014 12:02PM by KeesL.
Re: Kubus printer
July 21, 2014 12:58PM
Met het risico dat men mij een zeurpiet vindt Heb ik de twee configuraties naast elkaar gezet.




Links de orginele implementatie zoals beschreven op [corexy.com]
Rechts zoals genoemd door skimmy in [forums.reprap.org]

Wat ik bedoelde met "in beide gevallen de riemen elkaar kruisen" is dat de rode van links onder aan de carriage naar rechts boven aan de carriage gaat en de blauwe precies andersom.
Dit kan alleen als de riemen elkaar kruisen.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat in BEIDE gevallen de riemen niet in het zelfde vlak lopen en daarom denken dat de rechter configuratie beter is, omdat het daar direct duidelijk is dat ze in een ander vlak lopen.

Ik heb meer discussies gelezen op internet dat de rechter beter is omdat de riemen daar niet langs elkaar hoeven te schuuren op de kuising, Ik ging er vanuit dat jij dat ook dacht.

Conclusie: Er is eigenlijk geen verschil.

In mijn printer lopen de blauwe en de rode riem in de X-as boven elkaar. Dit heeft als voordeel dat je altijd in het midden van de carriage trekt, waardoor je de carriage niet scheef kunt trekken.
De X en de Y as liggen bij mijn printer ook in het zelfde vlak, waardoor je geen hefboom effect krijgt. (Alleen door het verschil in hoogte van de riemen, maar dat kan niet anders)
Re: Kubus printer
July 22, 2014 01:11AM
Inderdaad met kruising bedoelde ik het veranderen van level aan de boven zijde van de tekening.
Re: Kubus printer
September 27, 2014 05:06PM
En hoever staan we met de Kubus?

Denk eraan om er ook een te maken en ben geïnteresseerd in extra info over deze printers smiling smiley
Re: Kubus printer
September 28, 2014 06:38AM
Sinds 3 weken is de printer in gebruik. Nog niet helemaal 100% gereed, een aantal dingen wil ik nog veranderen cq aanpassen;

- Stroom voorziening, 12 V voor arduino en fan's, 24 V voor heated bed. Inmiddels is een 12V voeding onderweg vanuit het verre oosten.
- LCD scherm plaatsen, nog even uitzoeken waar precies te plaatsen en eventueel de flatcable hiervoor verlengen.
- Printer iets stabieler maken door zijwanden te monteren, bij erg hoge snelheden schokt hij mij iets teveel. Waarschijnlijk zal ik hiervoor 4mm Lexaan voor gaan gebruiken. Mocht dit niet helpen dan overweeg ik om
2x een Z as te gaan gebruiken. Dus rechts als links van het heated bed. Het heat bed zal hierdoor stabieler worden.
- Electrisch netjes afmonteren, zodat je niet met 230V in contact kan komen.
- Led verlichting onder het hot end monteren.
- Fan voor koeling van de print monteren en behuizing hiervoor ontwerpen.
- Iets bedenken waarmee sneller van filament gewisseld kan worden. Ik gebruik een bowden kabel.
- In de toekomst het Ikea spiegeltje vervangen door een MK3 heated bed.

Het is dus eigenlijk een variatie op een Sparkcube printer geworden. Alleen dus een iets andere CoreXY toegepast, waarbij de riemen elkaar niet kruisen. Ook zijn er geen geprinte onderelen gebruikt. Lagerhouders en dergelijke zijn allemaal van Alu gemaakt evenals de XY carriage.

Dit zijn de veranderingen cq verbeteringen welke ik nog wil aanpassen. Zie ook de bijgevoegde foto's.

Ps. foto's zijn aangepast.


Kees

Edited 3 time(s). Last edit at 09/29/2014 06:35PM by KeesL.
Attachments:
open | download - Bovenzijde.jpg (220.5 KB)
open | download - Heated bed.jpg (196.1 KB)
open | download - Zijkant.jpg (240.7 KB)
Re: Kubus printer
September 29, 2014 09:44AM
Mooie printer! Jammer van de lage resolutie foto's winking smiley.

Gebruik je nu 3mm filament met een direct drive extruder? Heb je daar tijdens het printen geen last van?

Paar ideeen voor het snel wisselen van filament:
[www.thingiverse.com]
[www.thingiverse.com]

En voo 1.75mm filament:
[www.thingiverse.com]
Re: Kubus printer
September 29, 2014 06:46PM
Het is geen direct drive extruder er zit een overbrening is van 5:1. Mij vorige printer welke ik samen met Lisal27gebouwd heb had wel een geheel zelf ontworpen direct drive extruder, werkte zonder problemen. Alleen zijn we hiervan afgestapt ivm de massa die in beweging gezet moet worden.

Zie ook de bijlage.


Kees

Edited 1 time(s). Last edit at 09/29/2014 06:47PM by KeesL.
Attachments:
open | download - Portal Printer.jpg (134.4 KB)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login