Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ramp wordt RampS

Posted by Replace 
Ramp wordt RampS
August 11, 2014 01:44AM
Het is wat stil hier dus laat ik maar een nieuw projectje posten.

Afgelopen week gaf mijn Orca de geest confused smiley. Dat is de ramp uit de titel.
Niks doet het meer (nou ja... alleen de usb link, maar zonder connectie) dus ik ga er van uit dat het moederbord gefrituurd is tijdens de laatste startup.

Ik had net een modificatie geprint (revised belt clip voor X) en gemonteerd. Helaas zal die voorlopig niks bewegen.

Dit project heeft nu 2 afsplitsingen :-)

1) Ik heb een Rostock Mini Delta Pro besteld om tóch weer wat te kunnen printen .. én
2) Ik ga de Orca ombouwen van Gen6 naar Ramps op Arduino-Mega (dat is de Ramps uit de titel.)

m.b.t. draadje 1) Dit is m:

De Rostock is besteld, dus dat wordt wachten. Intussen dus de aandacht naar draadje 2)

Kan dat wel ? Dat ombouwen ? Ik ga er van uit dat het kan. Mijn Orca heeft x, y en z, Verder opto's en heatbed en tenslotte een extruder.
Dat wordt allemaal integraal door de Gen6 bestuurd maar een nieuwe bij Camiel kost euro 239,- ex btw ex verzending.

Dat kan goedkoper lijkt me. Een Ramps kan x, y z aansturen, alsook opto's, heatbed en extruder. Dus mijn a-technische conclusie: het moet kunnen!!

Dus op zoek naar een Ramps setje. Die vond ik in Taiwan. Alles bij elkaar, Arduino, Steppers, Ramps én LCD voor net 65 dollar.
Die is gister besteld en ging vandaag op de post las ik. Het gaat om deze: Ramps all-in!

Genoeg tijd om te sleutelen.

Hier moet ik aan beginnen:
en dit zit onder de fan:

Het lastigste was een m5 dopsleutel te vindenen toen ik die had paste die niet. Uiteindelijk heb ik een engelse dop gevonden tussen m6 en m5 in. Daar ging het wel mee.

Wat dan overblijft is dit:
en hier hebben we de boosdoener.

een rasechte 'Camiel' Gen6. Ik denk 2e batch, want de huidige hebben de componenten allemaal ergens anders. Deze stamt uit 2012.

Ik zal nog eens kijken of er leven in te krijgen is maar ik ben bang van niet. Zo ja, dan is er een Gen6 in de aanbieding (of ik bouw nóg een printer :-)

Wordt vervolgd. Reacties welkom :-)

Thomas

Edited 5 time(s). Last edit at 08/11/2014 02:03AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
August 11, 2014 03:31AM
Het kan ook smiling smiley

Alleen is me niet helemaal duidelijk waar die 3x 5 pins? connectors op je Gen6 bord voor zijn (links op de foto's)
Op een ramps bord heb je 6 1x3 connectors voor de endstops (min en max) en 3x 1x2 connectors voor de thermistors (2x hotend en 1x bed)

Wel raad ik je aan om een case te printen en een fan erop te zetten. Zelf heb ik deze geprint. 80mm fans zijn lekker stil en verplaatsen een hoop lucht smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Ramp wordt RampS
August 11, 2014 06:05AM
Hoi Jonnie,

die 3 linker 5-pins zijn de opto conectoren.
De middelste pin is niet bedraad. De overigen leiden met 4 draden naar de opto's.
Die gaan dan met 2 aan elke kant de opto behuizing in.

Ik neem aan dat dat een voeding is voor de leds en een signaal lijn ? Maar dan zou 3 genoeg wezen...Misschien is er een dubbel voor het gemak, omdat het huis 4 soldeerpuntjes heeft ?

Dus ik moet daar de signalering van uitpuzzelen, of mechanische endstops er voor in de plaats ?
Is dat een keuze in Ramps ? Mechanisch of optisch ?


Goed plan van die case / fan. Maar daarvoor moet ik wel eerst weer een printer hebben :-)

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 08/11/2014 06:07AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
August 11, 2014 03:34PM
Hoi Thomas,

Volgens de wiki kunnen opto endstops voor een RAMPS gemaakt worden met een 3 draads aansluiting. Als jij 4 draden hebt, heb je waarschijnlijk de Non-Inverting Optos van deze wiki. Of dat makkelijk anders aan te sluiten is weet ik niet. Mechanische werken ook prima op een RAMPS.

Bij mij heeft het een paar maanden zonder die case met een fan op z'n zij ernaast ook prima gedraaid hoor. Maar het is wel een fijn ding om te maken als alles het weer doet. Gooi die fan van je Gen6 dus nog niet meteen weg als die het nog doet.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Ramp wordt RampS
August 18, 2014 11:46AM
Gister deze 3-draads opto's besteld, om maar het zekere voor het onzekere te nemen :-)

Die 4-draads kan ik altijd nog opblazen.....


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
September 28, 2014 08:35AM
Vandaag toch maar begonnen met het vervangen van de Opto's.

De 4draads opto's van de Orca, bedraad voor de Gen6, krijg ik niet met 3 draden aan de praat.

Ik heb deze nieuwe gekocht: Opto's on Ebay
Deze hebben 3 draden en een led die de status weergeeft. Handig.

In test zie je hem hier:


Ik moest wel de end min-stops inverten maar nu doen ze het (tenminste voor de x-as :-)

Rest nu het inbouwen / vervangen van de oude. Ze passen niet allemaal op de printed parts van de Orca (X wel, Y misschien maar Z zeker niet!), dus dat wordt pielen..... want ik kan nog geen nieuwe parts maken.

Edited 1 time(s). Last edit at 09/28/2014 08:42AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
October 08, 2014 04:43PM
Alle nieuwe opto's zitten er in en ze werken goed.
Helaas heb ik mijn repetier deck ergens verkl&&t, want hij compileerde niet meer.
Ik ben maar opnieuw begonnen met de configurator op repetier.com. Die had ik eerder moetenvinden :-)

met orignele Gen6 waarden liep helaas de z-motor steeds vast.

Vanavond een paar uur zitten calibreren en ik denk dat ik de steps per/mm en de speeds goed heb voor alle assen en extruder.
Mijn eerste printje ziet er zowaar goed uit, maar dat geldt alleen voor laag 1.
Elke volgende laag is flink verschoven in de x-richting. Geen idee waardoor.

Wat ik ook nog niet begrijp is dat de extruder niet warmer wil worden dan 229 graden. Ook niet als ik 240 of 245 vraag.
Ik heb nergens een maximum staan dat daar op lijkt, dus dat is nog een puzzeltje. De extruder input cooler staat nog niet eens aan.

Maar de dichtheid van de smelt ziet er goed uit voor laag-1, dus er is hoop.
En nu hij op Ramps met microstepping staat : hij is bere stil geworden :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 10/08/2014 04:44PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
October 18, 2014 03:42PM
Met wat hulp van RHMorrisson heb ik het Repetier deck ge downtuned.
Blijkbaar heeft de Orca onder Repetier op RAMPS meer moeite met hoge snelheden dan onder Gen6.

Met de acceleratie en speed terug naar 200 en 300 slaat hij nu geen stapjes meer over.
Door de micro stepping loopt hij beduidend stiller en door de acceleraties zoeft hij mooi naar het volgende punt.
Wel is hij wat langzamer nu dan voorheen.

Helaas krijg ik de temperatuur nog steeds niet boven de 228 graden. Dan schakelt hij af tot 226 en gaat weer aan.
Ondanks 240 in de Host en 260 in het deck als maximum.

Mischien mis k nog een ander parametertje ?
Maar er rollend wel nette printjes uit. Dus ik beweer back-in-business na maaaanden :-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Ramp wordt RampS
January 07, 2015 05:23PM
Ik heb intussen de temperatuur weer onder controle. Het blijkt dat ik hem 15 graden hoger moet instellen dan ik wil hebben. dan komt het goed.
Dus nu heb ik een prima werkende Orca, maar op Ramps. Dus het is een warboel van draden geworden, waar ik nu aan ga werken.

Ik heb nu een Ramps mount op de printer liggen om het bordje vast te zetten. Op de originele Gen6 gaten spinning smiley sticking its tongue out
dat is een ontwerp van Chri (ook op dit forum) en wel deze:


Als dat past, dan hangen de bordjes er weer mooi bij.

Maar ik heb ook een Smart LCDen verder heb ik 2 voltmetertjes gekocht om de beide voedingen te volgen, die van 12V voor de motors en extruder en een van 20V voor het heatbed.

Hiervoor heb ik een ontwerp geleend en aangepast, zodat ik straks de LCD samen met de voltmeters op de bovenplaat van de Orca kan schuiven.
Mijn ontwerp is deze:



Dus het scherm komt onder een hoek.

Als het er op zit volgen de kiekjes

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 01/07/2015 05:24PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login