Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

SnelleD Core XY 3D printer

Posted by SnelleD 
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 04:49AM
Quote
jonnie
Die 2e link van ebay is helemaal goed!

Zelf verkoop ik deze, maar mijn verzendkosten naar Belgie zijn hoger dan van die ebay Relay. Met 40A kom je er zeker! (een heated bed trekt ongeveer 10A)

Tja de verzendingskosten zijn dikwijls een dooddoener.

Dan kan ik twee voedingen nemen eentje van 24V voor het heatbed dan warmt deze vlugger op, maar hoeveel A en Watt?
En eentje voor de Arduino en hoeveel A en Watt?

vb van een paar voedingen [www.benl.ebay.be]

yep gesloten wanden zien er netjes uit ben dit ook van plan smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 01/13/2015 05:13AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 08:42AM
Mooie relay wel trouwens, beter dan wat ik heb smiling smiley Mocht ik ooit nog aan mijn oude reprap gaan knutselen (wil ombouwen naar een CNC/3D-printer combi) dan weet ik je te vinden.

Quote
SnelleD
Ziet er ook knap uit smiling smiley

En welk materiaal kan men met de laser snijden?

Het is een 2W 445NM diode. Daar kan je papier, karton, balsahout, dun hout en dunne kunststoffen mee snijden.

Voorlopig ga ik er alleen karton mee snijden, maar als ik een goede filter heb zal daar zeker ook hout aan toegevoegd worden. Verder wil ik hout graveren, dat is vrij makkelijk te doen. Als het weer wat beter wordt dan komt de snijder in de schuur, zo heb ik voldoende aan een simpele afzuiging van rook.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/13/2015 08:44AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 08:58AM
Je wilt dit doen?

Quote

Running 24V on the 12V terminals will heatup the heatbed to 100 degree in only 2 minutes

Resistance between 1 and 1.3 ohm for the 12V
Resistance between 4.5 and 5 ohm for the 24V

Als je de heatbed op de 24V terminals aansluit, maakt het niet zo veel uit of je een 12v of 24v voeding gebruikt. Het opgenomen vermogen blijft dan gelijk, want P= (U/R)^2 * R dus 120W.
Sluit je de 24V voeding aan op de 12V aansluiting, dan heb je 24V met een stroom van 10A, dus 240W.

Met die chinese voedingen kan je beter veilig zitten, dus 24V - 15A, of je doet alles op 24V en neemt dan een 24V - 20A voeding.
Doe je alles op 12V, dan neem je een 12V - 20A/25A (25A met dual extruder) voeding.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 13, 2015 07:37PM
als je een 200 x 300 heatbed gaat gebruiken (o.a te krijgen in Denemarken bij Reprap.me) ga dan voor meer dan 12V naar je heatbed anders haal je met zeer veel moeite 100°

Ik heb nu een voeding voor een amateur radio en die geeft 15V, de Arduino voedt ik apart met een 7V adapter (die vind 12V al niet zo fijn, laat staan 15) en nu haal ik de 100, al is het nog traag. Kijk dan wel weer uit met je ventilatoren. 15V overleven ze nog wel (2 van de 3 heb ik een weerstand tussen gezet omdat het toerental toch veel lager moest zijn dat wat ze normaal draaien) maar 24V.....

Mooist zou dus zijn arduino 7V, Ramps 12V en via een solid state relais heatbed op 24V...

Mooi project hoor !!! Hier dus ook een 200 x 300 bed maar op een eigen ontwerp I3.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 14, 2015 02:54AM
In de eerste plaats bedankt aan ieder voor de degelijke uitleg.

Het is de bedoeling om het heatbed 200 X 300 van Reprap.me te gaan gebruiken (vindt anders zo geen model op het internet) en ook er voor te zorgen dat alles wat vlugger opwarmt naar de 110° dan nu het geval is.

Had al zo een vermoeden dat dit bordje wat meer zou moeten hebben dan 12V, zelf print ik meestal met ABS en deze heeft de 110° nodig. Als ik het zo lees is 12V onvoldoende om deze temp te halen en moet de 24V op de 12V aangesloten worden zoals op foto 1 en niet de opstelling van foto twee gebruiken?
[reprap.me]

Voor de voeding kan ik dan terug een ATX voeding gebruiken deze heeft ook 5V en 12V aan boord (gebruik ik nu voor de I3 [www.komplett.be] ) en een aparte 24V 25A via SSR voor heatbed en extruder.

Ook een goed idee om een weerstand tussen de ventilators te plaatsen maken ze wat minder lawaai en aangezien ik dit er ga op plaatsen [gadgets3d.eu] zal het bordje wel voldoende koeling krijgen.

Zo zie hier net dat de profielen zijn verzonden dan kan hier met de bouw gestart worden.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/14/2015 04:12AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 14, 2015 05:08AM
Inderdaad, ik gebruik een 12V voeding voor de stappenmotoren en hot end, stepdown convertor naar een lagere spanning voor de Arduino. En een 24V voeding voor het heated bed. Deze is nu in no time op 110 graden.

Hotend en heated bed via een solid state relais geschakeld.

Gr.

Kees
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 14, 2015 05:45AM
Dat klopt ja, je sluit het heated bed aan zoals op foto 1, de 24V voeding op de 12V aansluiting (dubbel vermogen).

Een arduino + ramps werkt ook alleen op 12V, er zit een spannings regulator voor 5V op de Arduino. Een ATX voeding zou ik niet doen, omdat deze pas met belasting op de 5V rail goed werkt.

Dus:

- 12V - 10A (15A als je ooit nog een dual extruder wilt) voeding aansluiten op de RAMPS / Arduino.
- SSR aansluiten op heated bed uitgang RAMPS.
- 24V - 15A voeding + aansluiten op SSR, andere aansluiting SSR naar 12V aansluiting heatbed en andere aansluiting heated bed naar de - van de voeding.
- Extruder gewoon op 12V aansluiting van de RAMPS een ceramic heater heeft méér dan genoeg power op 12V.

Dat zijn dure ventilatortjes! kan je zelf geen ventilator shield voor je RAMPS printen? Dan kan je ook zelf een ventilator met een lager toerental kiezen, of de ventilator met een printje regelen. Een weerstand is geen gebruikelijke methode, je zal dan een vermogens weerstand moeten nemen. Een ventilator is een spoel, de ventilator reageert daardoor niet lineair op een voorschakel weerstand.

Ik print al twee jaar zonder ventilatoren op mijn elektronica, het enige wat ik heb gedaan is zorgen voor een goede heatsink voor de heatbed mosfet. De stepper drivers hebben een klein heatsinkje en worden amper warm.

Hiermee kan je de spanning naar je ventilator regelen:
[www.ebay.com]

Succes met het bouwen!

Edited 1 time(s). Last edit at 01/14/2015 05:58AM by P4tje.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 14, 2015 10:13AM
Zelf heb ik deze voor de ramps.
80mm fans zijn makkelijk te vinden (standaard pc fan) en behoorlijk stil.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 14, 2015 02:43PM
Quote
jonnie
Zelf heb ik deze voor de ramps.
80mm fans zijn makkelijk te vinden (standaard pc fan) en behoorlijk stil.

Netjes, op het moment ben ik nu zelf iets aan het ontwerpen. Een fan die direct op de PSU wordt aangesloten. Ben bijna klaar met het ontwerp van de Ramps holder, zal hem wel posten als 'ie af is smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 15, 2015 04:23PM
arduino heeft inderdaad een regalaar die zelf 5V maakt maar als die van 12V 5V moet maken wordt ie nogal heet... beste is de diode die de voeding vanaf de ramps naar de arduino verzorgt er uit te knippen of solderen en dan de arduino gewoon separaat voeden met 7V, da's optimaal voor het ding.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 15, 2015 05:31PM
Het zijn alleen de microcontroller en een paar ledjes die gebruik maken van de 5V voeding en e.v.t een klein servotje. De ground plane werkt ook als koelblok.

Quote

Input Voltage (recommended) 7-12V
Input Voltage (limits) 6-20V

Het is niet nodig om daarvoor een externe 5V te maken en op de de RAMPS te gaan hacken.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 15, 2015 06:03PM
Quote
P4tje

Hiermee kan je de spanning naar je ventilator regelen:
[www.ebay.com]

Zo eentje besteld voor een twee euro kan men niet sukkelen smiling smiley


Weet iemand waar men de voedingen kan vinden zonder u blauw te betalen en toch CE gekeurd zijn?


Zo hier is (terug) een verrassingspakket toegekomen smiling smiley




Edited 2 time(s). Last edit at 01/16/2015 06:08PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 18, 2015 11:43AM
En gestart met de bouw terwijl in de achtergrond de I3 printer de stukken aan het printen is smiling smiley

De geprinte delen staan nog niet volledig vast want de liniare geleidingen moeten er nog in, maar zo is het makkelijk om de afstand van de assen te meten.
En ben zeker beter dat ik assen neem die met een chroom laagje zijn bedekt dan gewoon stalen?.
Deze steken momenteel in de I3 [www.electroshopdendermonde.be]
Attachments:
open | download - image.jpg (243.5 KB)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 18, 2015 04:28PM
Deze heb ik gebruikt;

[stappenmotor.nl]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 18, 2015 07:22PM
2 van de drie bij mij hebben hardverchroomde assen. Simpelweg een laagje chroom is niet goed, het moet echt hardverchroomd zijn.

De printer met 'assenstaal' had na een maand al flinke groeven in de as zitten. Hoef ik nooit meer.

Laatste keer assen gekocht bij RobotDIGG, goede kwaliteit. De keer daarvoor heb ik ze bij THN.nl gekocht, stuk duurder maar de tolerantie was beter.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 23, 2015 01:48PM
Zo de SSR is binnengekomen , was nu nog met 8% korting smiling smiley
Attachments:
open | download - image.jpg (273.6 KB)
open | download - image.jpg (223.1 KB)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 24, 2015 06:24AM
Ehm, maar een SSR heeft toch altijd 5 pins?

Ziet er wel netjes uit trouwens, mooi blokje, die zal niet heet worden. Gelukkig heb ik op mijn Ramps dikke vette koeling op de FETs in de vorm van elementjes + ventilators. Maar alsnog beter om een SSR te gebruiken en de FET alleen maar te laten schakelen, dat gaat veel langer mee.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 24, 2015 11:48AM
Op mijn R.A.M.P.S. zitten ook koelementjes en een 80x80 fan erop.

Nee die SSR's hebben 4 aansluitpunten. + en - aan de schakelkant (input) en de aanvoer en de draad die geschakeld moeten worden (output)

Die SSR's uit auto's hebben er vaak 5


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 29, 2015 01:08PM
Zo hier zijn er nog een paar onderdelen in de bus gevallen smiling smiley met deze zou ik de meeste geprinte onderdelen kunnen plaatsen.

Elektronica om de snelheid te regelen van de fan.
LM12UU om de Z as op en neer te laten gaan.

Een lager van 10mm diameter om de trapeziumschroef in te plaatsen.
Hier zal ik de stukken wat moeten aanpassen in FreeCad omdat deze zijn gemaakt voor een 8mm schroefdraad.

Zover zitten wij al smiling smiley









Edited 2 time(s). Last edit at 01/31/2015 11:24AM by SnelleD.
Attachments:
open | download - image.jpg (170.5 KB)
open | download - image.jpg (189.7 KB)
open | download - image.jpg (183.1 KB)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 20, 2015 03:12PM
Trapeziumdraad spindel staal TR10x2 L=1mtr
2 Zeskant moer Brons 10x2 SLW 17 lengte 20mm



Zo deze is binnengekomen nu kan ik de resterende onderdelen printen.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 23, 2015 05:09PM
Zo ver het laatste stukje geprint smiling smiley





Edited 1 time(s). Last edit at 02/23/2015 05:10PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 24, 2015 04:09AM
Ziet er geweldig uit! Jammer genoeg heb ik een jaar geleden voor een Delta gekozen, anders had ik dit ontwerp zeker gebouwd!
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 24, 2015 05:37AM
Ziet er inderdaad goed uit. Zie ik het goed dat de motoren bovenin zitten? Zijn die nog gescheiden van de print kamer? Oftewel als je de print kamer gaat verwarmen verwarmt dat dan ook de motoren?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 24, 2015 06:12AM
Ja de motoren zitten bovenaan.
Een goede opmerking dat de motoren zullen opwarmen, dus deze zullen we buiten de verwarmde kamer moeten houden dat moet lukken bedankt voor de tip.

@P4tje, wel goed zo dan kunt ge zelf de onderdelen printen voor de tweede printer smiling smiley
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 24, 2015 07:07AM
Dat is al mijn 2e printer spinning smiley sticking its tongue out.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 24, 2015 08:42AM
Quote
P4tje
Dat is al mijn 2e printer spinning smiley sticking its tongue out.

Dan bouw je er toch nog eentje. thumbs up

Ik heb al 3 prusa's i3 gebouwd en 1 corexy.

Hans.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 02:07AM
Welke steppers te gebruiken?

Deze voor de YX beweging zijn iets groter en krachtiger denk daardoor ook wat stiller [www.robotdigg.com]
Ook ok te gebruiken voor de Z as als deze niet te ver boven de printer uitsteekt.
En met deze koeling erop [www.robotdigg.com]?

Maar voor de direct drive een kleintje om minder gewicht mee te sleuren [www.robotdigg.com] of is de 0,8A niet krachtig genoeg en moet ik voor de 1,2A gaan [www.robotdigg.com]

Edited 5 time(s). Last edit at 02/25/2015 02:21AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 11:18AM
Die 1,2A is prima. Veel kracht heb je niet nodig voor je XYZ beweging, voor de extruder zowiezo deze (alleen voor 1,75mm direct drive, 3mm zal niet (goed) werken). Koeling is niet nodig.

Ga je niet voor een bowden setup? Voor dit ontwerp zou ik daar wel voor kiezen, kijkend naar de print kwaliteit en snelheid. De bowden tube hoeft niet eens heel lang te zijn.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 04:56PM
Wel heb nu ervaring met direct drive. Is bowden dan zo veel beter?

Edited 1 time(s). Last edit at 02/25/2015 04:58PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 05:35PM
Het gewicht van de motor zie je vaak toch terug in de print, voor mijn delta moest ik wel gebruik maken van bowden. Daarom ben ik voor beide printers naar 1.75mm filament gegaan en wordt nu ook de i3 omgebouwd naar bowden (en dual extruder). Persoonlijk wil ik niet meer anders.

Direct drive is dat je filament drive direct op de as van je stepper zit, ik heb een direct drive extruder met bowden hotend.

Een voorproefje:


Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login