Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

SnelleD Core XY 3D printer

Posted by SnelleD 
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 05:52PM
Ziet er net uit, welke extruder gebruikt u nu?
En moet dit met 1.75 filament zijn een bowden?
Heb ergens gelezen dat een e3d V6 niet zo goed is voor een bowden.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/25/2015 06:38PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 25, 2015 06:39PM
Ik heb twee E3D V5's omgebouwd naar V6 (heatbreak en nozzle) en één V6 clone.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 26, 2015 02:35AM
Ook nog een interesante video betreffend het voorkomen van filament dat vastloopt bij de E3d V6
[youtu.be]
Of beter een V5 kopen en ombouwen naar V6?

Doet mij twijfelen of ik voor bowden zou gaan en niet beter directe aandrijving.
Ben er nog niet uit welke van de twee systemen nu het interessantst is voor mijn nieuwe printer.

Daarom misschien [youtu.be]
[www.thingiverse.com]

Edited 2 time(s). Last edit at 02/26/2015 03:17AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 26, 2015 07:16AM
Wat doet je twijfelen dan? Ik heb nog nooit problemen gehad met de V5 / V6 met bowden en PLA, mijn bowden tube is vrij lang. Ik heb ook geen last van oozing.

Deze filament drive gebruik ik (ik krijg regelmatig tegoed in de mail, dus kan ze voor 0,5 - 2 euro kopen):
[www.miniinthebox.com]

De tanden vervormen wel een beetje, de MK8 is van staal dus ook een goede optie.
[nl.aliexpress.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 26, 2015 04:55PM
Wel op het e3d forum staan er toch wat problemen met vastlopen van het filament met de V6 daarom een beetje twijfels.

Welk extruderbody gebruikt u?
Zou gaan voor de MK8 mogelijk een gear motor maar dan moet ik eerst aan een MK8 vinden met een 8mm opening, of een verloopstukje.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 26, 2015 06:26PM
Tja als 1% van de kopers problemen heeft en van die mensen met problemen 25% online klaagt heb je bij 10000 verkochte hotends al 25 mensen te pakken. Ik zie de V6 op veel fora aangeraden worden. Ohmarinus heeft de Merlin en is hier erg tevreden over, net als de V6 kan je die binnen Europa halen.

Ik gebruik deze filament drive [www.thingiverse.com] die moet denk ik ook voor de MK8 geschikt zijn. Een 1,2A stepper motor zonder gears met 1.75mm filament.

Gebruik je momenteel 3mm of 1.75mm filament? Zelf ben ik van 3mm naar 1.75mm vanwege de overstap naar bowden en enkele problemen met 3mm filament.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 27, 2015 02:04AM
Ja nog zoiets de diameter van het filament momenteel gebruik ik 3mm bij een direct drive V5 en ben daar tevreden mee.
Welke diameter is het beste voor de bowden en waarom?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 27, 2015 05:29AM
In het begin heb ik vaak last van verstoppingen gehad bij mijn E3d V6 3mm bowden hotend. Alleen bij het printen met PLA. Na veel geexperimeteer bleek dat een verlaging van de print temperatuur de oplossing bracht. Sinds dien geen problemen meer gehad. Het bleek nl. dat door de retractie de PLA verstoppingen veroorzaakte door de te hoge temperatuur.
Zo zie je maar vaak ligt de "fout" bij jezelf.
Met ABS nog nooit problemen gehad bij dit hot end.

Kees
Re: SnelleD Core XY 3D printer
February 27, 2015 07:24AM
3mm filament is iets vormvaster, voor mijn Delta moest de bowden flexibel zijn vandaar 1.75mm filament. Bij 3mm had ik vaak dat de volgende dag het filament spontaan was afgebroken en dat het laatste beetje bijna niet te printen is.

Retractie boven de 6mm is gevaarlijk voor de E3D, vanwege de korte transitiezone heb je kans dat je de hotend plugged (uitgezet filament koelt snel af en blijft hangen). Bij 4 - 5 mm retractie nooit last van gehad.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 01, 2015 05:57AM
Sorry hoor, maar als je een CoreXY maakt lijkt het me nogal logisch dat je een Bowden kiest winking smiley Ga dan ook direct voor 1.75mm filament. Hiermee heb je veel meer controle over je extrusion omdat er meer geextrudeerd moet worden voor hetzelfde volume in vergelijking met 3mm filament. Dit resulteert in dat je dus fijner kan afstellen.

Nadeel is wel dat je met 1.75mm PLA meer problemen hebt met Full Metal hotends. Ik zou zelf nooit ABS willen printen, dus ik ben op mijn printers niet voor Full metal hotends gegaan, ik vind dat er nogal een fetishistische sfeer hangt omtrent Full Metal hotends, en dat de meeste mensen niet eens echt weten waarom ze er uiteindelijk voor kiezen. No offense! Er zijn natuurlijk ook mensen die voor Direct Drive kiezen omdat ze ooit flexibel filament willen gaan printen, en een full metal hotend kiezen omdat ze nylon/polycarbonaat willen gaan printen.

Hou er rekening mee dat printen op hoge temperaturen ook andere gifstoffen in de omgevingslucht brengt, en daarnaast, wil je echt ooit eenx flexibele dingen gaan printen?

Sinds ik 1.75mm PLA print via Bowden ben ik er eigenlijk niet meer van terug gekomen. Ben er erg tevreden mee, en zie geen reden meer om ooit nog iets anders te gaan doen. Laatst PETG geprobeerd, is ook prachtig spul, werkt bijna exact hetzelfde als PLA om te printen, maar de eigenschappen van het materiaal zijn wel weer heel anders. Als je wil kan je met een printer die op PLA is ingesteld ook wel vrij makkelijk ABS printen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 03/01/2015 06:05AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 01, 2015 10:08AM
Quote
Ohmarinus
Sorry hoor, maar als je een CoreXY maakt lijkt het me nogal logisch dat je een Bowden kiest winking smiley
Als je alleen gaan doen wat logisch lijkt komen we nooit ergens anders tongue sticking out smiley
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 01, 2015 02:08PM
Zelf ben ik ook een voorstander van 1.75mm filament. Dat is veel flexibeler dan 3.0mm. Het apparaatje dat ik bijvoorbeeld gebruik om lengte uit te meten voor de tryout packs werd in het begin vaak gewoon kapot getrokken door 3.0mm filament dat terug in de kromming wilde.

Ook wat Marinus zegt over het makkelijker/beter fine tunen is waar.

Met "Ik zou zelf nooit ABS willen printen, dus ik ben op mijn printers niet voor Full metal hotends gegaan" is hij me even kwijt tongue sticking out smiley
en ik weet niet goed of ik het ermee eens ben. Wel denk ik dat er mensen een All-metal hotend kopen en de hoge temperaturen niet gebruiken, maar dan nog zien ze er netjes uit en zijn (de Chinese zeker) erg goed geprijsd. Niet de beste overwegingen, maar wel dingen waar mensen naar kijken als ze iets kopen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 01, 2015 04:35PM
Terug krom trekken Is volgens mij meer een gevolg van een foute spoel maat (binnenmaat te klein) en/of te warm op de spoel zetten. Dat laatste kan weer filament fluctuaties veroorzaken....
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 02, 2015 11:31AM
Verwijderd

Edited 1 time(s). Last edit at 03/03/2015 04:28AM by knaapio.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 02, 2015 11:56AM
Hai knaapio

Niet zo netjes om dit in het bouw verslag van een ander te plaatsen. Daar hebben we een deel 'commerciële aanbiedingen' voor.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 02, 2015 03:09PM
Zo terug een onderdeeltje binnengekomen van het verre China voor een klein 2,50€ opening van 10mm naar 5mm.

Nog niet uit welke motors ik ga gebruiken zit te denken aan drie grote 60mm stuks voor de xyz as.
En welke extruder ?? Dat is en blijft een moeilijke, mogelijke bowden en als deze mij niet bevalt hem ombouwen naar een direct.
Bij een direct wordt het een kleine motor op de extruder en anders een grote voor de bowden.

Maar stilaan de electronica en het heatbed bestellen zodat ik wat verder kan knutselen.



Edited 2 time(s). Last edit at 03/02/2015 03:12PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 04, 2015 08:42AM
Quote
SnelleD
Wel op het e3d forum staan er toch wat problemen met vastlopen van het filament met de V6 daarom een beetje twijfels.

Welk extruderbody gebruikt u?
Zou gaan voor de MK8 mogelijk een gear motor maar dan moet ik eerst aan een MK8 vinden met een 8mm opening, of een verloopstukje.

Gevonden!

[nl.aliexpress.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 04, 2015 12:44PM
Ho maar dat is de MK7 en ik ben op zoek naar de MK8, in ieder geval bedankt voor het zoeken thumbs up een goed alternatief als ik de MK8 niet kan vinden met een 8mm opening.

Ondertussen de twee voedingen besteld uit het verre China smiling smiley
[www.aliexpress.com]

[www.aliexpress.com]

Robotdigg heeft mooie spullen zeker de steppers enkel de dure verzendingskosten houdt mij tegen.


Ziet er ook niet slecht uit [nl.aliexpress.com] of deze [nl.aliexpress.com]

Edited 2 time(s). Last edit at 03/04/2015 01:19PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 04, 2015 01:35PM
De mk8 heeft een hobbed diameter van 7,1. Hier kan dus geen gat ingemaakt worden van 8mm. De mk7 heeft een hobbed diameter van 11,4mm, hier kan dus wel een gat in van 8mm.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 05, 2015 03:44AM
Let wel op dat die kant en klare extruder vrij dikke drive wheels hebben, je stepper heeft meer kracht nodig. Het enige verschil tussen de MK8 en MK7 is de diameter. 5mm ass met MK8 zit het hobbed gedeelte 1mm van de as, 8mm as met MK7 zit het hobbed gedeelte 1,7mm van de as. Het verschil is niet zo groot.

Let met die voedingen op dat de ventilator het doet en blijft doen, bij mij was de ventilator kapot.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 05, 2015 05:51AM
P4tje, het verschil tussen de MK7 en MK8 is immens.

Ik heb de MK8 en kan het weten winking smiley

Juist op die hele kleine maten is zo'n afstand gigantisch. Ga voor de MK8, en een stepper motor met een 5mm asje, dit is geweldig!

Voor cijfers en een test van de MK7 en MK8 kijk hier:
[airtripper.com]


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 05, 2015 07:13AM
Ik heb ze zelf beide ook, voor een normale stepper is het verschil inderdaad groot. Maar het gaat hier om een geared stepper met 8mm as. Ik had het niet over de diameter van de filament drive, maar de afstand van de as tot aan het hobbed gedeelte.

Verder ben ik het met je eens om voor een normale stepper met MK8 te gaan in een bowden setup.

Uit jouw link:
Quote

The MK7 Drive Gear would work better with geared extruders or even NEMA23 stepper motors. But options are limited while the MK7 is only available with 5mm bore, an 8mm bore version to fit Planetary gear stepper motors would be welcome.

Ze zeggen daar dat de MK7 meer grip heeft vanwege de grote diameter (meer oppervlakte contact), maar daardoor ook meer kracht van de motor vraagt. Vandaar dat hij blijft hangen op 3kg, met een geared stepper + MK7 is meer kracht te behalen dan een normale stepper met MK8. De kosten zijn er dan wel naar.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/05/2015 07:25AM by P4tje.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 06, 2015 11:15AM
En zijn er hier steppers die in aanmerking komen smiling smiley
[www.omc-stepperonline.com]

Ben meer voor de 60mm versie, maar of dit echt nodig is en of deze stiller zijn?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 08, 2015 05:09PM
[www.omc-stepperonline.com]
[www.omc-stepperonline.com]
[www.omc-stepperonline.com]

Ga voor de bowden opstelling met een MK8 en zou deze motoren willen gebruiken ook voor de andere assen.
[nl.aliexpress.com]

Welke zou ik moeten nemen minste AMP, tussen soort of de max?

Zo ze gevonden op eBay [www.ebay.com] met verzending vanuit Duitsland, dat betekend geen tax. smiling smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 03/09/2015 07:17PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 16, 2015 03:15PM
Zo toch een beetje tijd gevonden om wat verder te knutselen de printer voorzien van een bodemplaat en achteraan een PVC plaat van 1cm dikte.
Hierop wordt alle electronica op gemonteerd.
De voedingen zijn besteld, de MK8 en de arduino ramps ook uit het verre China smiling smiley



Na de positieve resultaat van Wham zijn bevindingen zou ik wel deze willen aanschaffen [www.watterott.com].

Voor de steppers ga ik toch voor de"gewone" versie deze heb ik op mijn I3.[www.charlies3dtechnologies.com]
De taxen op die spullen uit China zijn ook niet mals en deze uit Duitsland zijn dan ook niet meer goedkoop.

Update: 17/03
De 24 voeding is binnengekomen op 04/03 besteld dus dat is wel snel geleverd. Dat voor 28,76€ smiling smiley



Edited 2 time(s). Last edit at 03/17/2015 10:06AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 19, 2015 09:40AM
Gisteren terug een voeding binnengekomen deze van 12V. Hier was wel geen rode schakelaar te zien zoals op de 24V voeding maar gewoon een opening. Na wat geen en weer gemaild met de verkoper kreeg onmiddellijk reactie) bleek dat de voeding reeds op 230V was ingesteld en als men binnenin de voeding kijkt ziet men toch een schakelaar zitten heb deze in ieder geval in de rechtse stand geplaatst. ( weet niet meer hoe hij stond had deze reeds een paar keer bewogen). Wat ik uit de mail kan uitmaken is dat die schakelaar niets uitmaakt.






Onderstaande foto heb ik nu van de leverancier gekregen.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/19/2015 12:45PM by SnelleD.
Attachments:
open | download - IMG_20150318_213513.jpg (440 KB)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
April 23, 2015 07:06AM
Het was hier even stil maar de "grote" werken in de tuin zitten erop (deze kon ik niet printen grinning smiley) en kan ik mij terug concentreren op de 3D printer.

Ondertussen al wat besteld.
[www.aliexpress.com] en is binnen smiling smiley
[www.aliexpress.com] en is binnen smiling smiley
[www.aliexpress.com] en is binnen smiling smiley
[www.aliexpress.com] is besteld smiling smiley
[www.aliexpress.com] is besteld in een 350W versie, deze komt binnen met DHL dus verwacht dit volgende week.

De siliconen mat kan juist in de printer en door het grote oppervlakte 300X300 kan de extruder dit optimaal benutten, ben nieuwsgierig hoe snel ze opwarmt.
En dan nog een manier vinden om deze te bevestigen (suggesties zijn welkom) heb de mat laten voorzien met 3M lijm.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/23/2015 07:09AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
April 23, 2015 01:22PM
Dat zijn mooie prijzen grinning smiley
Re: SnelleD Core XY 3D printer
April 24, 2015 05:44PM
Zo en mij nu zo eentje aangeschaft [nl.aliexpress.com]
Bevalt hij niet dan proberen wij iets anders smiling smiley
Re: SnelleD Core XY 3D printer
April 25, 2015 09:27AM
Er is 1 ding waar ik nooit meer op bespaar en dat is de printkop.
Mijn eerste Jhead had zoveel problemen die gewoon in 1 keer opgelost waren door een originele E3D v5
Sinds de aanpassing geen enkel probleem mee gehad op dat vlak.

Nog liever een E3D liter dan een full option van alibaba.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login