Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

SnelleD Core XY 3D printer

Posted by SnelleD 
Re: SnelleD Core XY 3D printer
April 25, 2015 10:28AM
Wel op mijn eerste printer ook problemen gehad met mijn Jhead, maar denk dat ook gebrek aan ervaring er voor een stuk tussenzit.
Dan ook een E3D v5 aangeschaft en ben er zeker tevreden over men heeft meer mogelijkheden met dat toestel en werkt zonder problemen.

Maar wil eens een Ali toestel uitproberen wie weet valt dit beste mee en zo niet zijn er een paar reserve onderdelen aan dit toestel die elders bruikbaar zijn.
En valt hij tegen dan is het zeker de originele E3D V6 die hier binnenkomt dat is zeker.

Nu nog en paar onderdelen bestellen zoal de steppers, wist niet goed welke te nemen deze bij Ali zijn ook niet zo goedkoop dus ga ik voor dezelfde als op de huidige printer.
[www.charlies3dtechnologies.com]

Edited 3 time(s). Last edit at 04/25/2015 10:31AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 04, 2015 04:29AM
Nu verwacht ik deze week mijn siliconen verwarmingsmat. 350W op 24V.
Het opbouw van het bed zou het volgende zijn.
1. Grondplaat aluminium 450X300 3mm dik.
2. Laag kurk met daar een laag glaswol op.
3. De siliconen mat.
4. De siliconen mat gekleefd op een aluminium plaat 450X300 3mm dik.
5. Daarop een glasplaat om op te printen.
Nu voor de grondplaat wil ik wel 3mm dik om dat daar de rest wordt opgemonteerd. Maar voor de siliconen mat vraag ik mij af of die 3mm niet TE dik is, wat overkill?

[www.benl.ebay.be]

Edited 1 time(s). Last edit at 05/04/2015 04:31AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 04, 2015 04:57PM
Wel de mat is vandaag afgeleverd smiling smiley
Heb deze gemeten 1.8Ohm is dus 320W niet de gevraagde 350W maar kom ben er tevreden mee.
Heb ze nu in de garage gelegd want de geur is sterk hopelijk gaat dit er nog uit.
De draden zijn ongeveer 1m lengte en de afmeting is juist 300X300.




Ik ga de mat tussen de twee platen "persen" dit kan het best met glaswol (heb dit bij de prusa ook gedaan) natuurlijk moet de dikte van het aluminium voldoende zijn omdat anders de platen vervormen.
En blijkbaar is de dikte niet zo bepalend wat betreft de opwarmtijd, en kan er best mee leven als de temperatuur iets trager wordt bereikt.

Edited 2 time(s). Last edit at 05/04/2015 05:01PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 13, 2015 02:46PM
Zo ondertussen zijn de laatste onderdelen binnengekomen de alu.platen de E3D V6 made in China smiling smiley

Die laatste ziet er wel mooi uit voor die 18€



En dan nog de steppers vier stuks.


Alles is nu binnen en kunnen we de printer verder afwerken smiling smiley


Edited 2 time(s). Last edit at 05/13/2015 02:57PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 14, 2015 06:02AM
Ik ben benieuwd!

Het is erg leuk dat je dit project zo uitgebreid op het forum zet. Ik kijk er elke keer weer naar uit of er weer een update is smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 16, 2015 02:33PM
Ben blij dat er nog iemand meeleest smiling smiley

Vandaag het heatbed de Z-as en ramps geplaatst.

Hier ziet men de 3M lijm op de siliconenmat.


Maar ook ziet men op verschillende plaatsen geen lijm en daar kan dan een blaas ontstaan zodra de mat opwarmt en de lucht geen weg kan. Daarom heb ik in de aluminium plaat wat krassen gemaakt zodat eventueel de lucht weg kan ook heb ik de lijm uitgeschakeld door er met een siliconenspray over te gaan.






Hier ziet men de siliconenmat 'geperst' tussen glaswol zo maakt deze goed contact met de aluminiumplaat en is de lijm niet nodig.




Edited 4 time(s). Last edit at 05/17/2015 08:41AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 16, 2015 02:46PM
Er lezen meer mensen mee dan je denkt. spinning smiley sticking its tongue out
Ziet er goed uit hoor. thumbs up
Succes.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 22, 2015 05:12AM
Zo vandaag eens de extruder gereinigd voor dat deze in gebruik wordt genomen.




Wattestaafje wat tussen de vingers gerold zodat het in het buisje past.


Dan inplaatsen en wat draaien dit een paar keer herhalen want er komt wel degelijk veel metaal stukjes mee die anders de extruder kunnen verstoppen.


OPGELET HIER het staafje niet tot het einde duwen gewoon stoppen bij de lichtste weerstand want het wat blijft zitten in de koppeling (haakjes in de koppeling) en om dit te verwijderen moet men dit langs de andere kant het stokje erin steken en hard duwen om dit er terug uit te krijgen.


Hier heb ik met een potloodscherper de tube wat conisch gemaakt en dan daar een mm afgeknipt zodat men een mooie ronde krijgt, zo komt de tube tot op het einde van de extruder.


Hoe moet ik hier de aansluiting doen?
De twee onderste aansluiting 4 en 3 gebruiken voor het Ramps bord hier moet ik zeker geen rekening houden met de + en -, of moet ik dit uitmeten want op het bordje staat niets vermeld?
En (en voor het heatbed bovenaan 1 draad aansluiten op de SSR aansluiting 2 en 1draad naar de 24V ) en dan een draad van de 24V naar aansluiting 1 van de SSR?
Of ben ik hier totaal verkeerd bezig?



Edited 6 time(s). Last edit at 05/22/2015 05:53AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 22, 2015 07:32AM
De + en - van je RAMPS zie ik zo ook niet, dat zou ik toch even uitmeten voor de zekerheid. Anders ziet de SSR altijd een potentieverschil van 0V (uit bij verkeerdom) of -12v (aan bij verkeerdom. Geen idee of hij dan ooit aan schakelt winking smiley

Als ik het diagram op deze site bekijk zou je draadjes vanuit je ramps net andersom op die ingangen vn de SSR moeten aansluiten. + vanaf de RAMPS op 3, - vanaf de RAMPS op 4 dus.

Een beetje slordig van Geeetech om dat niet op hun bordjes te zetten ja.

EDIT
Op hun nieuwere doen ze dat zo te zien wel. De rechter pin is de + (meest naar de power in)

Edited 1 time(s). Last edit at 05/22/2015 07:34AM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 23, 2015 11:27AM
Dus dit is dan de juiste combinatie?



Edited 1 time(s). Last edit at 05/23/2015 11:33AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 23, 2015 03:52PM
Ja, dit is de juiste combinatie. smiling smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 24, 2015 02:37PM
Blijkbaar zou onderstaande opstelling nog wat beter zijn omdat het bed op 0V zou staan.
Staat eigenlijk ook zo op die site.


Edited 2 time(s). Last edit at 05/24/2015 02:48PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
May 25, 2015 04:40AM
Persoonlijk ben ik het daar helemaal mee eens. Schakelen over de stroomdraad. Toch zie je bij laagspanning eigenlijk altijd dat er wordt geschakeld over de 0.

Nu valt me pas op dat dat diagram op de site die ik doorstuurde dat ook doet (sorry, 't is weekend..), maar er zijn er echt veel die de + van de voeding naar het bed doen en dan van het bed naar de relais en dan naar de - van de voeding.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
June 01, 2015 03:36AM
Zo de hardware is zo goed als af nu komt het moeilijkste deel voor mij de software.

Gisteren een een poging gedaan om de software te installeren en de printer in beweging te krijgen.
De Marlin software van JanD zijn printer erop geplaatst hier enkel maar de waarde van het Ramp bordje veranderd naar nr 33 en dat verliep zonder problemen, maar kreeg geen beweging in de printer dan wat zitten prutsen aan de draden en plotseling komt het Rams bordje los en sindsdien is er geen leven meer.

Als ik het ramps bordje verwijder branden de twee rode leds op het Arduino bordje maar eens dat ik de ramps inplug gaat alles uit meet ook maar een kleine stroom op de drivers en de PC de poort is niet meer te vinden. Voor dat het bordje was losgekomen was dit geen probleem had de steppers afgeregeld op ongeveer een 0,45V.
Dus ik denk dat het rams bordje het heeft begeven.
Nu terug een Rams bordje bestellen (denk 2 stuks deze keer smiling smiley ) en nog een paar weken wachten.

Aangezien ik geen beweging in de printer kreeg een paar vraagjes.
Hier op deze printer zie ik maar één endstop voor de Z-as moet ik dan de XenY as op het bordje verbinden?

En het heatbed was niet zichtbaar in de software van Repetier, zag ook geen lichtje branden op de SRR.
EDIT: zie nu pas dat ik het heatbed nog niet had aangesloten zoals in post215 mogelijk was dit de reden dat de software het heatbed niet zag.

EDIT: 02/06 denk dat ook het Arduino bordje niet meer werkt als ik de USB kabel inplug branden er twee rode ledjes en op de PC krijg ik geen poort te zien (en daarvoor wel).


Bij de twee foto's (test) hieronder was het heatbed nog niet aangesloten zoals in post 215




Op deze foto zit de Z moer nog niet vast maar bij het testen wel.


Edited 14 time(s). Last edit at 06/02/2015 05:17AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
June 17, 2015 07:08AM
Zo vandaag het nieuwe Arduino en Ramps bordje binnengekregen van onze Chineese vrienden smiling smiley

Het Arduino bordje aan de PC gekoppeld en ja deze keer gaat er een groen lampje branden en een oranje staat te knipperen, eens de software van Marlin erop geplaatst en het oranje lampje blijft branden.
Dus dat ziet er op het eerste zicht goed uit.

Op het vorige Ramps bordje stond nergens een + of - op dit bordje wel, en daaruit zie ik dat het vorige bordje correct was aangesloten.
Het is nu te hopen dat de steppers het niet hebben begeven want deze heb ik niet mee besteld, anders wordt het nog wat langer wachten confused smiley

Edited 2 time(s). Last edit at 06/17/2015 07:10AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
September 17, 2015 06:11AM
Heb je hem al werkend gekregen?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
September 21, 2015 06:16PM
Neen eigenlijk nog niet verder aan gewerkt. Heb ergens de SSR opgeblazen en de voeding begon ook te roken.

Nu de nieuwe SSR is binnen de voeding heeft toch nog 24V aan de zwaardere motor voor het bed is nu juist geplaatst.

Is eigenlijk meer een winterproject in de zomer zijn er hier andere prioriteiten smiling smiley
Maar het begint stillaan te kriebelen om wat erder te knutselen.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 08, 2016 05:23AM
Zo terug van weggeweest smiling smiley

Krijg stilaan weer zin om verder te knutselen er waren hier wat andere prioriteiten.

Ondertussen eens geprobeerd om beweging in het bed te krijgen maar zonder resultaat denk dat de motor niet krachtig genoeg is.
Dan maar een nieuw krachtiger exemplaar besteld maar werkte ook niet dan wat meer stroom gegeven en er is beweging toch naar omhoog maar niet naar beneden, denk dat dit zal komen door de instellingen in marlin met de eindstop de rest van de motoren werken.

De juiste SRR is ook binnen had een verkeerde bestel op wisselstroom, nu eentje genomen van 60A hoop dat ik deze nu niet opblaas. Als het dan nog niet werkt zal het een gewoon PCB verwarmingsbed worden.

Ook de extruder aandrijving is binnen deze dan ook maar eens plaatsen, een rol filament van 1.75 bestellen en zo zal hij ver moeten klaar staan om voor mij het lastigste deel te doen...... de software en afregelen.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 16, 2016 10:50AM
Heb je wel de juiste stappeninstelling?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 16, 2016 02:01PM
Quote
SnelleD
De juiste SRR is ook binnen had een verkeerde bestel op wisselstroom, nu eentje genomen van 60A hoop dat ik deze nu niet opblaas. Als het dan nog niet werkt zal het een gewoon PCB verwarmingsbed worden.
Anders zelf een SSR maken heb ik ook gedaan , dit werkt beter dan de meeste dingen die je koopt.
Deze wordt nu zelfs nog niet eens warm .
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 16, 2016 02:26PM
Toevallig bts555?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 20, 2016 02:25PM
Hoop deze week nog wat verder te kunnen werken aan de printer, ga mij ondertussen toch het PCB bed van 200X300 bestellen[m.aliexpress.com]

De stappeninstelling zal wel niet juist zijn moet ik nog naar zoeken, weet iemand deze formule nog?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 20, 2016 03:20PM
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 20, 2016 03:27PM
Bedankt
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 21, 2016 03:46PM
Heb nog een nieuw 200 x 300 pcb bed liggen mk2b. Splinternieuw en niet te gebruiken omdat ik 300 x 300 bouw. 20 euro ex verz. En je mag hem hebben


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: SnelleD Core XY 3D printer
March 22, 2016 03:23AM
Bedankt voor het aanbod maar heb mij onlangs deze besteld [m.aliexpress.com]
En weet zelf nog niet of ik het ga plaatsen moet de siliconen mat nog uittesten en als deze werkt komt mogelijk het PCB bed of mijn prusa I3.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/22/2016 03:23AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 17, 2016 04:30AM
Pffffffffffffff eindelijk weer een beetje zin om aan de printer verder te werken.

Heb de extruder geplaatst een krachtigere motor op de Z as en alles beweegt redelijk vlot.

Heb hier een First test geladen afkomstig van JanD normaal gezien zou bij deze test de extruder in een vierkant rond de printer moeten gaan en dit met steeds hogere snelheid.
Maar hij gaat enkel maar schuin heen en weer.

Ook met de hand bediening kan ik de printer enkel schuin bewegen, iemand een idee wat er mis kan zijn?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 20, 2016 03:54PM
Dan draait 1 motor verkeerd om
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 22, 2016 10:47AM
De motoren omgedraaid maar zonder resultaat.

Wat ik hiermee wel heb kunnen vaststellen is dat een van de stepers stuk was deze vervangen maar nog steeds hetzelfde een van de motoren wil niet werken (de motor is ok).
Wat zou het probleem kunnen zijn??

Drie van de vier motoren werken waarom die ene niet?

Alvast bedankt om mee te denken smiling smiley


En is er iemand die mij de software van zijn printer kan bezorgen mogelijk zit hier het probleem?

Edited 1 time(s). Last edit at 10/22/2016 11:01AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 23, 2016 03:51AM
Is misschien een van de limit switches verkeerdom geconfigureerd?
Kun je testen door ze een voor een met de hand te activeren en dan beide assen testen.

Als je wil kan ik mijn firmware wel opsturen (repetier firmware) Deze is zonder XY limitswitches.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login