Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

SnelleD Core XY 3D printer

Posted by SnelleD 
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 23, 2016 04:32AM
Dag Jand wel men mag steeds de firmware opsturen want mijn printer is eigenlijk een kloon van de uwe smiling smiley

Gebruik maar ėėn switch deze van de Z as en die heb ik werkend gekregen.

Het is wel niet eenvoudig om de home positie in te stellen, maar dat kan komen omdat het nog niet werkt zoals het moet.

Zal ook eens in de firmware kijken of er iets kan veranderd worden aan de instelling van de switchen.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 23, 2016 05:05AM
Als je geen spanning op de motoren zet en met de hand aan de motoren draait kun je zien hoe de motoren moeten draaien.
Draaien ze naar elkaar toe of van elkaar af dan gaat de carriage naar voor of achter.
Draaien de motoren dezelfde kant in dan gaat de carriage naar links of rechts.
Gaat deze diagonaal dan kan het zijn dat 1 van de motoren niet draait.
wissel de motoren even om op het bordje, dan kan je kijken of het aan de motor of aan het bordje ligt.
Ik heb bij mij gehad dat het stekertje niet meer goed op het bordje zat.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 23, 2016 05:16AM
mail verstuurd
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 24, 2016 07:19AM
Zo de firmware geïnstalleerd ( na een poging of 6 gelukt) dat Jand mij heeft opgestuurd, waarvoor dank.

En de test file draait zoals het moet dus blijkbaar toch een probleem met de instellingen.

Als het testprogramma loopt en ik onderbreek dit met een noodstop en klik dan op de home positie knop gaat deze in een andere richting maar niet naar zijn beginpositie.
Komt dit omdat ik maar ėėn endstop heb op de Z as?

Nu duw ik de extruder met de hand in de beginpositie in mijn geval links voor.

Edited 1 time(s). Last edit at 10/24/2016 08:21AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 24, 2016 08:05AM
Mooi dat het nu goed gaat. Ik weet zo niet wat er gebeurt na een noodstop, maar ik weet wel dat als je de printer aanzet is daar waar de kop staat het nul punt geworden. Dus als je er voor zorgt dat een print altijd naar de nul positie gaat aan het eind, dan kan het niet fout gaan. (En bewegen alleen via de knoppen doed en niet met de hand de kop verplaatst) Zet een G0 X0 Y0 in je end code in de slicer.

Als ik weer bij de printer ben zal ik de start en eind codes die ik gebruik wel posten

Je nulpunt kan niet rechts voor zijn, tenzij je X en Y omgedraaid hebt.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 24, 2016 08:22AM
Juist het is linksvoor eye rolling smiley voorgaande post aangepast.



Edited 1 time(s). Last edit at 10/24/2016 08:25AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
October 24, 2016 09:51AM
OK hier de beloofde start/end Gcodes:

Start G-code:

G21              ;metric values
G90              ;absolute positioning
M82              ;set extruder to absolute mode
G1 X0 Y0 F6000
G28 Z0
G1 Z5 F540
G1 F6000

End G-code:

M104 S0          ;extruder heater off
M140 S0          ;heated bed heater off
G1 X0 Y0 F6000
G1 Z165 F540
G1 F6000


De feedrates F6000 en F540 moet je misschien nog aanpassen voor jouw machine.
Z165: mijn machine gaat tot 165mm
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 03, 2016 10:45AM
Zo de testfile van Jan er op een of andere manier ingekregen en de printer werkt deze keurig af.(de start en stopcode heb ik er nog niet ingezet)

Nu heb ik de siliconenmat vervangen door een PCB bed, heb dit gedaan om toch de printer eens in werking te krijgen en wat gewicht uit te sparen op de Z as.



Maar het Heatbed krijgt geen stroom dus ik kijk in de software en zie dat het bed op 0 staat zet dit op 1 en probeer de configuratie te uploaden maar dat lukt van geen kanten krijg steeds dezelfde foutmelding.


Arduino: 1.6.12 (Windows 10), Board:"Arduino/Genuino Mega or Mega 2560, ATmega2560 (Mega 2560)"

C:\Users\Danny\AppData\Local\Temp\Temp1_Repetier-Firmware-2016-10-23.zip\Repetier-Firmware\Repetier\Repetier.ino:151:22: fatal error: Repetier.h: No such file or directory

#include "Repetier.h"

^

compilation terminated.

exit status 1
Fout bij het compileren van board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.


Frustrerend de hardware is printklaar maar ik loop steeds vast op de software sad smiley
Het is het juiste bord een Mega 2560 de poort is zichtbaar.
Nu de vorige configuratie van Marlin configureert hij wel doet ook de upload maar ben niet zeker of dit wel daadwerkelijk is veranderd aangezien ik met deze de testfile van Jan niet kon doen werken en als ik de test doe werkt deze nu wel, ra ra.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/03/2016 10:56AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 03, 2016 12:03PM
Het lijkt er op dat je de zip file niet uitgepakt hebt. Dus eerst uitpakken en dan openen in arduino. En niet bladeren met arduino tot in de zip file.

PS als je de firmware die je van mij gekregen hebt geladen hebt moet het heatbed werken, die is er voor geconfigureerd. Zit hij wel aan de goede uitgang?

Edited 1 time(s). Last edit at 11/03/2016 12:08PM by jand.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 08, 2016 01:08PM
Ach, het heatbed dat kan alleen maar werken als het op de voeding is aangesloten yawning smiley grinning smiley dus eerst aangesloten (zucht).

Heb uw richtlijnen gevolgd Jan en nu kan ik de file uploaden, maar deze werkt niet de printer heeft verbinding maar als ik ergens op klik komt er gewoon 1 commando verwacht en zo verder maar geen beweging in de printer.

Dan maar de uw oude file van GitHub genomen deze wat aangepast wat de endstops betreft, en ja hoor alles werkt.

Dus nu zit ik in het calibratie proces hoop in het weekend mijn eerste printje kan printen.

Aan de hardware heb ik nog wat werk de Z as zakt niet mooi blijft af en toe wat haperen en valt dan plotseling een paar mm naar beneden.
De XY assen moeten nog beter vastgezet worden want nu durven deze in de houders te verschuiven.

Eens dat allemaal is gefikst kan ik beginnen om de bedrading mooi weg te werken.

Is er iets waar men moet op letten bij de calibratie ?

Edited 3 time(s). Last edit at 11/09/2016 02:54PM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 12, 2016 10:18AM
Quote
jand
OK hier de beloofde start/end Gcodes:

Start G-code:

G21              ;metric values
G90              ;absolute positioning
M82              ;set extruder to absolute mode
G1 X0 Y0 F6000
G28 Z0
G1 Z5 F540
G1 F6000

End G-code:

M104 S0          ;extruder heater off
M140 S0          ;heated bed heater off
G1 X0 Y0 F6000
G1 Z165 F540
G1 F6000


De feedrates F6000 en F540 moet je misschien nog aanpassen voor jouw machine.
Z165: mijn machine gaat tot 165mm

Wat bedoelt men met de feedrates F6000 en F540 moet je misschien nog aanpassen voor jouw machine ?
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 12, 2016 10:46AM
Dat zijn de snelheden in mm/min. X en Y kunnen een stuk sneller, vandaar F6000. Als de Z as blijft steken als de print klaar is in plaats van helemaal te zakken naar 165 mm kun je de F540 verlagen.

165 mm is het maximum bij mijn printer. dan zit het bed helemaal onderaan.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 13, 2016 05:06PM
Die 165 is bij mij ook de max. dus dat kan ik laten staan.
Ondertussen een klein printje gemaakt, wel nog wat te veel materiaal dus hier is nog wat afregelen aan.

Aangezien ik de siliconen mat niet gebruik zit ik met een 24V voeding die, zou ik mijn PCB bed daar kunnen op aansluiten?

[nl.aliexpress.com]
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 14, 2016 04:27PM
Hangt af van de weerstand van de PCB. Staat niet in de specs.
Kun je de weerstand meten met een multimeter? (Wel even loskoppelen van de rest)

Dan kun je het vermogen uitrekenen met P=U^2/R (P: vermogen U: spanning R: weerstand)

Het vermogen is dan 576 / gemeten weerstand.
Dan kun je wel inschatten of het gaat lukken.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
November 15, 2016 04:06AM
Ah de wet van Ohm dat is lang geleden smiling smiley



Rekensommetje 24V/1.2 ohm = 20A en laat mijn voeding nu maar 17A zijn, pech.

Edited 2 time(s). Last edit at 11/15/2016 04:08AM by SnelleD.
Re: SnelleD Core XY 3D printer
January 03, 2019 01:26PM
Zo terug van weggeweest.
Heb jammer genoeg de printer niet verder uitgebouwd dit ligt niet aan het ontwerp maar aan mijzelf.
Verschiet dat ik de 5000 views voorbij ben smiling smiley

De printer is ondertussen afgebroken en de onderdelen liggen weggeborgen, wie weet komt er nog een ander project.

Maar ondertussen wel een nieuwe printer aangeschaft de Creality 10-S Pro.
Zal op het forum een nieuwe topic starten.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login