Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 bouwpoging

Posted by 3D rob 
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 14, 2015 02:05AM
vanwege laten we het maar noemen (onzekerheid mijnerzijds) gevraagd INFO over END STOP.

ik had begrepen dat moeten microschakelaars zijn,
nu kun je die kant en klaar (zelfs met draad) kopen maar ik heb per ongeluk gewone schakelaartjes gekocht.
neem ik aan dat ook met gewone schakelaartjes het doel bereikt kan worden?
dan zou dit op zijn simpelst het schema zijn:
[reprap.org]
wat voor mij dan belangrijk is welk kontakt waar moet kommen,
Dus: plus(+) 5V - Signal - GND
[reprap.org]
een wat luxre zou deze dan zijn:
[www.hobbycomponents.com]
alleen bij dit schema staat dan niet wat plus(+) 5V - Signal - GND zou zijn.
HOOWWWwww sorry zie nu GND en VCC staan!
.
maar waar het mij om gaan dat ik strakjes op dit bordje:
[www.banggood.com]
de schakelaartjes goed aansluit.

VrGr Rob.

[www.circuitsonline.net]

Edited 1 time(s). Last edit at 02/14/2015 03:50AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 14, 2015 08:23AM
Wat zijn gewone schakelaartjes? Heb je een link?

De schakelaars kunnen in de firmware geïnverteerd worden als dat nodig is.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 14, 2015 02:40PM
.
Heee buurman,
ik bedoel deze schakelaartjes:[www.brokxelectronics.nl]
.
wat bedoel je met: De schakelaars kunnen in de firmware geïnverteerd worden als dat nodig is.
kun je dit nader verklaren?
zal er even een foto bij zetten:
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
De 4 koppelingetjes 3 schakelaartjes en een schelp ventilatortje (en nog wat andere rommeltjes)
hier onder nog even de oude foto's:
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]

VrGr Rob.

Edited 3 time(s). Last edit at 02/14/2015 02:52PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 14, 2015 02:53PM
Je gebruikt alleen Signal en GND. Deze sluit je aan op common en NO.
Het contact is dus open totdat je ze indrukt dan sluiten ze.
P4tje bedoeld: Als dit andersom zit zou je dit in de software om kunnen draaien.
Het maakt dus eigenlijk niet uit of je NO of NC gebruikt op de schakelaars
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 15, 2015 01:29PM
jaaaa mooi, kijk dat wist ik natuurlijk niet zeker maar had al wel gedacht dat dit zou kunnen.
goeie INFO mensen!
ik hoop binnenkort nog wat andere stappen motortjes te scoren en ook even kijken voor dat houten frame,
wil even kijken of ik dat dan op zijn minst toch wel zelf in elkaar kan propperen. ;-)
TIPs zijn altijd welkom lieve mensen!?
vergeet ik nog iets? ik geloof het van niet, jaaaaa ik moet nog kijken (op het gemakie) waar ik de spuit vandaan haal!

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/15/2015 01:30PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 15, 2015 04:17PM
Rob een houten frame is goed te doen, hier is 12mm betonplex gebruikt.
Attachments:
open | download - image.jpg (158.9 KB)
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 16, 2015 05:28PM
HOOWWwwww mooi zeg Knaapio! thumbs upeye popping smiley
fijn dat je het even meld en laat zien jij hebt ook die maten aangehouden?
de maten die hier bij FRAME staan:
[reprap.org]
als dit werkt dan zal ik kijken of ik het ook na kan maken,
zal wel lukken denk ik maar moet dat eerst even het goeie materiaal te pakken krijgen.
ik heb ook nog zitten twijfelen om het aluminium frame na te maken maar het aluminium wat ik heb was te dik naar mijn zin,
misschien komt de goeie dikte later nog eens aan mij voorbij.
.
ik moet zowiezo geduld hebben want de spulletjes die ik besteld heb zijn(hoop ik!) nog onderweg.
.
heb je nog meer foto's knaapio?
vind ik leuk en misschien kan ik nog wat van je afkijken?

iedereen de vriendelijke groetjes van hier!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 03:21AM
Dat frame heb ik ook gemaakt, alleen dan de maten naar eigen inzicht. Zo heb ik de plank linksachter breder gemaakt, zodat daar de elektronica in past (computervoeding, Gen 1.5 PCB en Raspberry Pi).



Edited 1 time(s). Last edit at 02/17/2015 03:22AM by P4tje.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 06:24AM
Die maten heb ik ook aangehouden, maar wat mij betreft mogen de voorste stukjes smaller. Die zijn 10cm breed en naast het steppermotortje hou je dan 5-6cm plank over....overbodig en de hele printer kan dus 10-12 cm smaller worden ook.

Wat ik wel aanraad is om hem vast te zetten op een bodemplaat. Dat is handig als je hem wilt verplaatse en geeft de printer ook wat meer massa.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 09:08AM
Pas wel op met betonplex dat je je niet in de vingers snijdt, die randen kunnen vrij scherp zijn.

Uiteindelijk kan je elk frame maken met hout, gebruik dan liefst wel MDF of idd zoiets als betonplex. In multiplex heb je vaak nog spanningen in het hout en als je daar aan gaat zagen en boren heb je kans dat het meer krom trekt dan MDF of betonplex.

Je zou ook met Dibond kunnen gaan werken, licht en stevig. Je bent een technische man toch, dan zal Dibond je vast wel gaan lukken!

Edited 1 time(s). Last edit at 02/17/2015 09:08AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 11:30AM
.
Hallo allemaal,
Jonnie das een goed idee! (een bodemplaat) alhoewel P4tje (de buurman) laat zien heeft hij zijn PC voeding daar in geplaatst.
bedankt voor de foto ook P4tje, alleen ik dacht jij heb mij een lijst gegeven wat jij had en op de foto zijn andere....... onderdeeltjes? (heb je er twee?)
als ik vooralsnog een Gen 1.5 PCB en Raspberry Pi moet gaan bestellen moet je het eventjes zeggen hoor ;-)
Maar op die foto..........dat is toch geen PI??? is het soms een zelfbouw bordje?
het word denk geen betonplex Ohmarinus, wel bedankt voor de waarschuwing!
dan zal ik gaan kijken naar MDF 12MM toch.....? of......
.
ik heb daarnet trouwens dat verhittingsplaatje binnen:
[www.aliexpress.com]
er zit ook een tempratuur sencoor op met.... het lijkt speciaal draad (wit teflon misschien?) waarschijnlijk kan dat niet smelten?
hij staat geloof ik voor 12Volt ingesteld:
[www.mijnalbum.nl]
ik moet ook nog ff rond kijken voor een voeding 12V....24V, maar dat word niet het probleem!
.
en wat is in vredesnaam Dibond??? daar zal ik even naar moeten gaan kijken hahahaaa (weet het ff echt niet!)

[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]

Tot zo ver ff want mijn zoon heeft gekookt en moet even eten.....lasagne,
de jongste zoon kookt altijd patat ;-)

mensen....jongens allemaal dank jullie wel voor jullie hulp!
fototjes??? ALTIJD! HEEL graag! vind ik leuk en wie weet weer wat ik er.......
bij voorbaat dank!

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 12:48PM
Je komt steeds een stapje verder, jammer genoeg duurt het bezorgen soms 4 weken...

Die Gen 1.5 is de electronica van mijn I3. 2,5 jaar geleden was de RAMPS nog erg duur en ik had een hoop spullen al liggen. Daarom heb ik zelf de printplaat geëtst en geboord. Op mijn delta heb ik wel voor een paar euro een RAMPS gekocht spinning smiley sticking its tongue out.

Als je delta in actie wilt zien: [forums.reprap.org]
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 01:09PM
.
Buurman ik heb helemaal geen haast,
leuk zeg zit er naar te kijken!
.
nu begrijp ik het allemaal een beetje,
kheb al gezien je bent ook een echte knutseldoos thumbs up
alleen jij bent er eentje die ook af maakt waar ie aan begint!
.
Hooowww en Dibond word het dus niet!!! spinning smiley sticking its tongue out

hoe groot is deze in het echt:
[i.imgur.com]

wat word het eigenlijk? kan het net niet goed genoeg zien.
ziet er wel strak uit!

VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 02/17/2015 01:55PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 04:49PM
Die vaas is 20cm hoog. Ik maak niet alles af tongue sticking out smiley, heb hier nog een paar 7 segment buizen liggen voor een klok...

Deze maar dan in het groen:


Onderdeel van een aangepaste versie van:
[www.thingiverse.com]

Hij is nog beter gelukt dan de zilveren, perfecte overhangs, geen losse stukjes filament, geen gaten. Tot nu toe erg positief over de Real filament lijn.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 17, 2015 06:36PM
Waarom geen Dibond? Is prachtig materiaal, de Mendel90 is ermee gemaakt.

Btw, nette print Patrick!

Edited 1 time(s). Last edit at 02/17/2015 06:36PM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 19, 2015 10:49AM
HEEEEeeeeeeejjjjj halloaaaaa allen!
ik heb de Arduino binnen:
[www.banggood.com]
.
[www.banggood.com]
er zaten trouwens geen koelprofieltjes bij(maar ik zelf wel van iets anders!)
.
inderdaad netjes P4, ik kon de schaal niet goed zien toen je hem aan het printen was (zou bijna zeggen had er een lucifer doosje naast gelegd)
begrijp alleen het nut er nog niet zo goed van want het word toch al aangetrokken?(zal het wel niet goed zien/begrijpen!)
.
ik weet niet eens waar ik Dibond vandaan moet halen Oharinus!
hout is in de eerste plaats makkelijk om aan te kommen en daarna (waar ik aan zit te denken) makkelijk om aan te passen.
ik denk dat ik het frame later anders zal maken, zoals eerder geopperd een bodemplaat o.a.
.
morgen/Vrijdag ff naar R.R.W. om motortjes te halen, misschien ook draadjes kzie wel.
(ik had van mijzelf eigenlijk al motortjes maar denk zal de originele maar gaan kopen)
als jullie nog TIPs hebben wat ik ook moet halen/kopen of weet ik veel, gooi het dan even op?
[reprapworld.com]
voor de spuit ga ik later wel, vind ik nog niet boeiend.

wat is trouwens het beste? 12 of 24Volt?

VrGr Rob.

Edited 6 time(s). Last edit at 02/19/2015 11:13AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 19, 2015 04:45PM
Ik denk als ik nogmaals ga bouwen, ik een 24V voeding neem om meer power op het heatbed te hebben. Je hebt wel 12v nodig voor je fans en e.v.t. motoren, maar er zijn zat goede goedkope 24V DC - 12V DC converters. Het is alles op 24V of alles op 12V en alleen het bed op 24V, ik zou voor het laatste kiezen omdat de kans dan minder klein is om wat kapot te maken.

Als je toch naar RRW gaat, kijk de vrouw (baas) even lief aan en neem deze mee [reprapworld.com] niet moeilijk doen met clones... Die bowden kan je prima voor direct drive gebruiken en als je ooit nog naar bowden wilt gaan is dat geen probleem (heb ik nu ook gedaan). En vergeet de rol plastic niet, iets uit de premium filament lijn.

Edit: Over die koel profieltjes, neem even contact op met Banggood en vraag of ze alsnog opgestuurd kunnen en anders om korting. Pas met zelfgemaakte koelprofieltjes op dat je geen kortsluiting maakt.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/19/2015 04:50PM by P4tje.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 19, 2015 05:59PM
.
Hallo Patrick,

er staat wel iets bij waar ik niet van weet of dit wel zo is? namelijk:
Note: This kit comes with a thermo couple. You need electronics that support it
duur dingetje wel, is dat de kwaliteit die het hem zo duur maakt?
.
vroeg mij ook af welk programma ik strakjes moest zien te veroveren om die printer/ de boel aan te sturen?
.
ga onderuit, bedje roept! ;-)
VrGr Rob.
.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 20, 2015 03:43AM
Ik gebruik Repetier firmware, die heeft een makkelijk configurator. Ik zie het van het thermocouple, misschien kan je daar vragen om [reprapworld.com] i.p.v. de thermocouple (is immers goedkoper). Anders heb ik er nog wel één gratis voor je liggen winking smiley.

De E3D V6 is een zeer goede hotend, nog nooit problemen mee gehad. In China een hotend bestellen is en blijft een gok.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 20, 2015 10:16AM
.
Hallo Patrick,
ik heb de (beste) motortjes gekocht(ook draadjescool smiley liever lui dan moe?winking smiley) maar nog niet de HotEnd,
ik heb dat eerlijk gezegd expres gedaan omdat dit later ook nog kan en wie weet komt er in die tussentijd weer een ander nieuw model........je weet maar nooit
als het moet, ik zit zo bij RRW en haal ik.........
wat ik wel gedaan heb.......smiling bouncing smiley (ik kon het niet laten!) ik heb het frame en het printer platform waar het heatbed op gaat gekocht spinning smiley sticking its tongue out (ik zeg toch sorry!!!)
kost wat MAARRRrrrrrr dan heb je ook wat!
MAAR!!!
als het nu goed is kan ik elektrisch het een en ander in elkaar propperen en......... misschien motortjes laten draaien?
als het allemaal goed gaat natuuuuuuuuuuurlijk!
.
Repetier firmware?
zal er even naar rond kijken!
.
en dit? is dit niks?
[portabee3dprinter.com]
weet het allemaal niet precies natuurlijk maar dit hadden ze bij RRW ook?
.

VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 02/20/2015 10:18AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 20, 2015 11:00AM
Dat is Pronterface, die stuurt je G-code naar de printer. Repetier host doet hetzelfde, maar is een stuk uitgebreider en heeft slic3r en cura geïntegreerd.

Firmware is het programma dat op je Arduino staat. Bij mij is dat Repetier, maar je kan ook kiezen voor Marlin of een andere fork.

Daarbij heb je ook Octoprint / Repetier server / etc... dat is software die je op een linux systeempje kan draaien (RPi), dat is een webinterface waarop je de printer kan bedienen. Ook al zet je de computer uit, dan gaat het printen door.

Windows heeft wel eens de neiging opnieuw op te starten sad smiley.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 20, 2015 01:33PM
.
weet ik niet waar je het progje vandaan haalt maar dat hoor ik hoop ik nog wel?
ik heb wel een standaart progje op mijn PCtje staan voor die Arduino weet niet eens hoe het heet!
de man werkt er hier ook mee:
[www.youtube.com]
heet het: ARDUINO 1.6.0 geloof ik.
ik heb naar een filmpje zitten kijken en die Pronterface lijkt mij wel simpel genoeg voor deze simpele ziel.smiling smiley
.
ik hoop een dezer dagen even de kans te hebben om de bedrading te bekijken en eventueel te solderen of te conecten met de bordjes,
eigenlijk allemaal in de hoor dat ik de motortjes zou kunnen laten proef draaien of hoe je het maar wilt noemen.
graag TIPS??? of INFO....

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 20, 2015 01:35PM
Quote
P4tje
Windows heeft wel eens de neiging opnieuw op te starten sad smiley.
Dan moet je jouw Windows installatie dat maar heel snel afleren. Die van mij doet dat nooit grinning smiley
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 09:56AM
Voor het zoeken van programma's kan je gewoon google gebruiken hoor winking smiley Voor heel veel informatie trouwens.

Repetier Host heeft trouwens niet Cura en Slic3r geïntegreerd, maar Skeinforge en Slic3r.

Cura is een afgeleide van Skeinforge.

Pronterface lijkt misschien simpel, maar het is een erg onhandig programma. Repetier vervangt alles wat je nodig hebt.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 10:04AM
.
ben aan het kijken om de end stops te.....solderen (twijfel om het met schuif contacten te doen!) dat zijn van die brede auto stekkertjes.
[3d-market.tk]
mijn vraag is nu, welke moet AAN...... en welke moet UIT zijn?
je hebt op dat Ramp bordje per schakelaar 3 aansluitingen, signaal(~), min(-) en plus(+)
de schakelaar/mini switch heeft ook drie(3) contacten signaal(~), min(-) en plus(+)
maar nu moet je wel weten met welk contacten de schakelaar constant contact of wel verbinding maakt.
wat ik er van kan maken is Signal met de min(-) en die plus(+) is misschien nog niet eens noodzakelijk.
op deze link heb ik (denk ik!) het antwoord gevonden:
[www.google.nl]
hier is wat ik op de link boven gevonden hab:
[reprapproject.nl]

Hebben jullie INFO? graag!
.
[www.thingiverse.com]
ik zag trouwens dat ze hier ook aan het klooien waren:
[forums.reprap.org]
.
Hier is het het duidelijkste aangegeven:
[reprap.org]
Signaal en GND/ground(-) maken continu contact!
[www.google.nl]

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/22/2015 10:06AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 10:57AM
Hoi Rob,

Als je van die kleine zwarte micro schakelaartjes hebt, gebruik je alleen de "com" en de "no" . Schakelaartje is open en als je hem indrukt dicht.
Op je ramps gebruik je de " signal" en de "min" . Welk contact waar komt maakt niet uit. Je gebruikt dus maar twee draadjes per schakelaar.
Ik zou de draadjes solderen, dit is veel bedrijfzekerder.

Gr, Hans.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 11:25AM
.
Hallo Hans,
ne heb niet van die hele kleintjes!winking smiley
ik heb grote maar die gaan/schakelen lichter (denk ik!)
hier op de foto als je er op klikt net te zien:
[www.mijnalbum.nl]
je hebt twee(2) contacten dicht bij elkaar
en verder op eentje is gebogen dat is signaal(GEEL) en het contact wat van die andere twee(2) het verste zit maakt contact met signaal in rust.
dat contact gaat naar GND of wel ground/min (-) = (ZWART)
de plus(ROOD) is dus waar het contact loos is, MAAR!!! er zit op het schema wel een weerstand van 10K ohm/10 Kilo ohm (bruin zwart oranje goud)
[reprap.org]
deze weerstand heeft een naam..........kom er potvers evenjes niet op!
het voorkomt dat de signaal draad niet heel eventjes(tijdens het schakelen) zweeft? (en dat heeft weer te maken met stoorpulsen kraak storing enz (als ik het nog goed heb!!!)

HOOWWWWwwww ik vergeet wat! is het slim om die weerstand er zo tussen te zetten ja of nee?
zoals ik dus eerder schreef kan ik mij voorstellen dat dit zo wel kan/goed is.

(om eerlijk te zijn twijfel ik weer eens!) word af en toe gek van mijzelf!
VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 02/22/2015 12:07PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 12:35PM
Quote
3D rob
.
MAAR!!! er zit op het schema wel een weerstand van 10K ohm/10 Kilo ohm (bruin zwart oranje goud)
[reprap.org]
deze weerstand heeft een naam..........kom er potvers evenjes niet op!
het voorkomt dat de signaal draad niet heel eventjes(tijdens het schakelen) zweeft? (en dat heeft weer te maken met stoorpulsen kraak storing enz (als ik het nog goed heb!!!)


GrGr Rob.

Dat heet een pullup weerstand.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 01:04PM
.
yessssss dat bedoelde ik.
ik probeer een beetje bij te kommen met dit spul maar tis moeilijk genoeg!
wat doe ik mensen? doe ik dit schema aanhouden? moet ik er nog ff een LEDje bij solderen?(heeft het nut?)
[reprap.org]
confused smiley
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 01:34PM
Zou ik niet doen, is niet echt nodig.zo heb je ook de weerstand niet nodig.
De werking is hetzelfde zoals ik beschreven heb hier eerder bij de microswithes.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/22/2015 01:36PM by gforce1.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login