Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 bouwpoging

Posted by 3D rob 
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 22, 2015 01:46PM
.
okee Gforce dan doe ik alleen het weerstandje van 10K van plus naar signaal er aan en hou het schema zoals hier:
[reprap.org]
Aan.

ik ga ook de motortjes solderen (de verlengdraadjes aan st motor)
is daar nog iets over te zeggen? gooi het gerust in de groep zou ik zeggen.
.
ik heb de kabeltjes maar gekocht, denk dan weet ik strakjes zeker dat het een beetje strak zit,
ik heb dit/deze draad set: [reprapworld.com]

laat ik het voor alle duidelijkheid nogmaals even zeggen, Dat ik jullie dankbaar ben voor jullie hulp!
ik kan zelf behoorlijk knutselen maar weet ABSOLUUT niet alles en daar ben ik mij terdege wel van bewust!
(dank jullie wel mensen!thumbs up) klinkt wat slijmerig trouwenstongue sticking out smiley maar jullie weten wel beter!winking smiley
.
schiet mij te binnen heb ik toch nog een vraagje,
heb ik deze: [www.banggood.com]
maar heb er helemaal nog niets mee gedaan om hem te testen!
ik heb wel Arduino software op mijn PC daar zou ik hem mee kunnen testen,
of doe ik dat beter op een andere manier?

VrGr Rob.

Edited 4 time(s). Last edit at 02/22/2015 05:43PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 25, 2015 12:10PM
.
ik heb nu Repetier 1.0.6 gedownload!
ik hoop dat ik daar goed aan gedaan heb?
ik ga als ik even tijd heb de Arduino en RAMPS 1.4 Control Board en de stap stickjes in elkaar zetten,
dan wil ik de motortjes en de schakelaartjes ook op het bordje zetten en dan maak ik een fototje!
als ik het voor elkaar krijg om de motortjes test te laten draaien ga ik proberen een kort filmpje temaken en laten zien hier!
ALS ik zo ver kom!!! (moet allemaal nog wel lukken ook!eye rolling smiley)

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 26, 2015 06:34AM
Hou er rekening mee dat als je stekkers gaat switchen, de Ramps altijd volledig uitzet. Dus alle stroom er af.

Verder, als je gaat testen, je bordje werkt alleen als je ook de endstops en thermistors monteert.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 26, 2015 07:30AM
End stopszijn niet verplicht met testen, maar wel handig (anders gaan je motoren maar één kant op, of blijven altijd homen).

Thermistor zijn niet nodig, de xyz motoren kunnen altijd aangestuurd worden. Er kan zonder thermistor zelfs gcode worden uitgevoerd in de "dry run" modus. De printer gaat dan je gcode uitvoeren zonder plastic te extruden. Zonder thermistor zal alleen de extruder niet werken.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 26, 2015 11:27AM
Grappig, bij mij werkte zelfs de dry run niet zonder thermistor. Ik had in de firmware zelfs alles uitgezet. Anyway, had er nog een liggen, dus probleem opgelost winking smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 26, 2015 04:08PM
.
beste mensen de motortjes hebben gedraaid, hoi hoi hoi!spinning smiley sticking its tongue out
nu heb ik wel een filmpje gemaakt maar kan hem even niet 1 2 3 van dropbox naar youtube krijgen(kweet niet hoegrinning smiley)
MAAR!!!
ik heb wel een foto van de test opstelling :[www.mijnalbum.nl]
de endstops hadden trouwens geen invloed!(die stonden dus buiten spel.
ik heb dus een test progje van iemand gekregen:[reprap.org]
en deze in Arduino 1.0.6 als sketch ingevoegd.
misschien kan met Repetier-Host ook een testrun gedaan worden?
.
zag trouwens in eens dat ik in de haast en door het (met een net woord) ge....praat een motortje te kort heb gekocht.grinning smiley confused smiley thumbs down

tot zo ver eventjes(word laat, moet zo onderuit!)

VrGr Rob.

Edited 2 time(s). Last edit at 02/26/2015 04:10PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 26, 2015 06:27PM
Je hebt wel een motor driver te veel spinning smiley sticking its tongue out.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 27, 2015 11:18AM
.
moet later als ik ff de tijd heb mijn zoon net zo lang mishandelen tot ie me helpt om dat filmpje zichtbaar te maken hier!winking smiley
te veel: ja buurman dat klopt, dat is jou schuld, jij schreef die moet je kopen! (LOL) nee maar zonder dollen dat had ik inderdaad ook wel gezien maar dacht steek hem er maar in, wat maakt het ook uit.
stickje te veel maakt me niet uit, en als ik strakjes dat motortje haal dan neem ik denkelijk deze dan ook maar gelijk mee:[reprapworld.com]
MAAR!!!
dat doe ik na dat ik alles zo'n beetje in elkaar heb gestoken en als ik gezien heb dat het brouwsel zich als een 3D printer wil gedragen,
ik bedoel eerst maar eens kijken of tie wel wil bewegen zoals het ook moet.
.
de voeding die ik trouwens nu gebruikte voor het testen van de motortjes was de voeding van mijn 2 en 70 SET dat is een ALINCO geschakelde voeding 0-16V - 30A .
maar ik denk dat ik strakjes kijk voor een PC voeding (heb er wel eentje maar was geloof ik ietsjes te klein/licht)
hoeveel ampère heb ik eigenlijk nodig? ik las 5 en 11 Ampère kan dat? en de PC voeding is 12Volt 9 tot 15 Amp. en soms zelfs meer.
ook zag ik twee 12V ingangen maar in een video dat ze die gewoon door gelust hadden?

tot zo ver weer heel eventjes!
Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 06:35AM
.
test:
[youtu.be]
ik hoop dat dit werk?
mensen meld het eens als jullie dit ook kunnen zien?
ik hoop het van harte!

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/28/2015 06:55AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 07:35AM
Ja hoor, het werkt.thumbs up
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 09:51AM
Yep we zien ze draaien smiling smiley
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 01:40PM
.
Hallo gforce en SnelleD bedankt voor de melding!
.
ik ben nu allerlei schroefjes M3 X 10 en M3 X 12/13 aan het uitzoeken,
de ene (M3X10) is om de onderdelen aan het frame te monteren de ander(M3X12/13)om de motortjes aan het plastic te schroeven.
het lagertje voor Y as heb ik gereed, lange schroefjes voor het bed (M3 X 16)
ik moet nog even verder kijken welke of wat ik nodig heb.
.
kan ik nu in Repetier - Host ook zo iets doen? dus de motortjes laten draaien?
.
denk zal er nog een fototje bij zetten, bekijk het maar even:
[www.mijnalbum.nl]

VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/28/2015 01:59PM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 02:47PM
In repetier kan je handmatig de motortjes laten draaien, je kan ze ook per stuk of allemaal laten homen, dus terug naar de eindstops laten gaan.
Re: Prusa i3 bouwpoging
February 28, 2015 04:11PM
thumbs up
dankjewel gforce ik heb er nog niets mee gedaan maar het staat al wel op mijn PC,
ik heb niet helemaal begrepen trouwens waar P4tje nu bij zweert maar komt ook misschien nog wel.
ik zal nog een keer de motortjes aansluiten en kijken met Repetier-host,
als het mij lukt maak ik weer even een filmpje!
smiling smiley
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 01, 2015 05:56AM
Heb je ook een geodriehoek of een goede haakse hoek thuis liggen?

Die is wel verplicht voor het afstellen van je frame. Het is erg belangrijk dat je hele frame 'square' is, dus dat alle hoeken die 90º moeten zijn, ook daadwerkelijk 90º zijn.

Verder is een digitale schuifmaat eigenlijk ook wel veplichte kost winking smiley

Als je het frame direct in 1 keer vierkant in elkaar zet heb je later in je bouwprocess veel minder problemen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 01, 2015 09:42AM
.
Ohmarinus
ben net weer thuis gekomen, ik heb een kastje gekocht om de printer op te zetten en op te bouwen.thumbs up
(in de huiskamer!!! kheb net zo lang gestampvoet tot ie in de kamer mocht hihihiiii winking smileyspinning smiley sticking its tongue out )
ik heb een blokhaak een winkelhaak schuifmaat maar controleer het denk ik met de haakse hoek van een vel karton!!!eye popping smiley
we hebben op de zaak mooie stukken karton die 100% haaks zijn, klinkt misschien wat raar maar is echt strak spul.
met dat zelfde karton maak ik meteen ook een mal van dat aluminium frame en het bedhouder. (voor als ik het nog eens wil kopiëren!)
ik had mij eigenlijk voorgenomen om het helemaal zelf te bouwen op een paar kleine dingetjes zoals de sturing naa,
maar er werd door vrienden gezegd hoooooooo dat word weer niks!!!
(en eerlijk gezegd is het nu een uitdaging geworden, er zal en mot nu een printer hier draaien! kost wat het kost!)
maar goed dat gaat nu ook wel lukken denk ik!
alleen software matig is dat denk mijn grootste probleem!

VrGr Rob.

Edited 5 time(s). Last edit at 03/01/2015 11:33AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 03, 2015 03:56PM
.
heeft iemand dit bordje al in het bezit?
en zo ja is het ook goed te gebruiken voor mij? (of is het voor mij beter te doen met een PC....of Laptop?)

[www.ebay.com]

het is als ik het goed begrijp het wat nieuwere bordje met beeldscherm en te gebruiken met SD kaartje,
op die manier hoef je (als ik het goed begrijp!) ook je PC er niet meer op aan te sluiten?
.
even over mijn bouwpoging,

die eene is uitverkocht:[reprapworld.com]

is deze ook goed?:[reprapworld.com]
.
een minder belangrijk vraagje?
ik vroeg mij af, moet het heated bed tijdens het printen continu aan blijven staan?
ik bedacht mij als je start met printen moet ie heet zijn ja, maar als de eerste lagen er op liggen?
is het dan nog nodig om het bed aan te laten staan? (zomaar een hersenspinseltje)

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 03, 2015 05:55PM
Ik gebruik een Raspberry Pi met een print server op (in de printer ingebouwd). Dan kan je PC uit en de printer kan e.v.t. met telefoon / tablet bestuurd worden.

Persoonlijk zou ik zelf voor 1.75mm gaan (ik ben van 3mm naar 1.75mm gegaan). Ohmarinus is erg tevreden over deze [fabber-parts.de] heb ik begrepen. Die is niet erg duur.

Heated bed is even aftasten, ik verlaag vaak na de eerste laag de temperatuur met 20 graden. Als dat fout gaat, laat ik hem wel contstant.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 04, 2015 10:44AM
.
hoowwww nu is ie misschien al gekocht! (een vriend zou daar misschien even langs rijden als hij ff tijd had!)
.
wat betreft die besturing, ik vond het al weer heel wat dat die motortjes heen en weer wilde draaien!
normaal gaat er bij mij vaak wat mis als het om PC en verbinding naar buiten(USB / printerpoort) gaat,
en dan heb ik nog geluk dat mijn zoon er wat meer van weet!
.
Heated bed: nou het maakt niet echt wat uit maar ik dacht daar zomaar even over na,
als de eerste lagen blijven plakken dan is het toch goed?
of zou het ook nog kunnen zijn dat als ie dan afkoelt de eerste laag zou kunnen los laten?
het was maar een gedachtegangetju.eye rolling smiley
.
tja en wat betreft dat schermpje dat was iets wat ik op YouTube zag,
maar ik ben nu al zo ver doorgedraaid als het per ongeluk voor mijn voeten komt koop ik misschien een tweede hands laptopje of zo....

VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 04, 2015 11:00AM
Als je je heatbed uit zet na de eerste paar lagen, laat inderdaad je print los als het bed te ver afkoeld.
Je moet dit dus tijdens printen aan laten.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 06, 2015 12:30PM
.
okee gforce1 bedankt voor de melding, zal ik dus maar niet proberen.
nu pas begrijp ik wat er fout kan gaan!
het verschil in temperatuur tussen de eerste lagen en de laag die er nieuw(heet) op word gelegd zorgt er voor dat de plastic krom trekt,
het komt door dit filmpje dat mijn kwartje is gevallen:[www.youtube.com]
deze techniek word ook wel bewust gebruikt bij aparaten die temratuur geregeld moeten worden:
[www.google.nl]
(nooit te oud om te leren)
.
ik moet nu weer even wachten tot ik een momentje heb om nog weer wat spulletjes te scoren.
moet even kijken voor die lagertjes (dacht ze wel te hebben maar niet dus)
of een Neefje heeft ze of ik moet ze zelf zien te verkrijgen.
ik heb trouwens wel gezien ondertussen dat je meerdere verschillende *cold ends* hebt,
die van mij is weer iets afwijkend vergeleken met die andere.

maar goed tot zo ver weer heel eventjes!
vriendelijke groetjes uit Rotterdam allemaal!
Rob.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/07/2015 03:44AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 07, 2015 06:35AM
Voor PLA hou ik aan, eerste laag op 60º, daarna koelt het heatbed af naar 50º.

Dan hecht de eerste laag extra goed, en bij 50º blijft het object goed zitten, terwijl het plastic goed uithardt. Als je de temperatuur bij PLA te hoog hebt van je heatbed, dan krijg je zogeheten 'elephant foot', dan zakt je printje een beetje in bij de basis omdat het plastic niet genoeg uithardt om de bovenliggende lagen te ondersteunen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 07, 2015 11:18AM
.
dankjewel weer voor jou INFO Ohmarinus!
ik heb ook wel in de gaten dat het nog moeilijk word!
ik dacht in het begin ik bouw zo'n kreng en dan moet je het bed een beetje evenwijdig afstellen aan de norzzle en gaaaannnnnnn.
maar niks daarvan, er is meer tussen PLA en........ de 3D print?winking smiley
.
Vraagjes:
ik heb nu dus die Repetier-Host op mijn PCtje,
ook heb ik (op Y.T. video's) gezien dat ik strakjes Repetier-Host en mijn Printer met elkaar moet configureren,
maar als ik nu alleen even met de motortjes wil test draaien in Repetier-Host kan dat dan zonder dat ik eerst alles in stelt/configureer?
ik begrijp dat ik in configuratie de U.S.B. poort moet aanwijzen (COM . . )
ik zag ook Ping-Pong comunicatie, wat is dat in vredesnaam?
.

er was iemand die mij mailde dat hij Repetier Host en sli3r op zijn PC gebruikte,
maar ik had bij ons hier op het forum gelezen:
Quote
Ohmarinus
Voor het zoeken van programma's kan je gewoon google gebruiken hoor winking smiley Voor heel veel informatie trouwens.

Repetier Host heeft trouwens niet Cura en Slic3r geïntegreerd, maar Skeinforge en Slic3r.

Cura is een afgeleide van Skeinforge.

Pronterface lijkt misschien simpel, maar het is een erg onhandig programma. Repetier vervangt alles wat je nodig hebt.

moet ik nu Slic3r toch er ook nog bij downloaden?
.
.
Ik weet het is allemaal vooruit lopend op......
Maar nog een vraagje waarvan ik niet zeker weet of dat voor mij strakjes ook belangrijk kan zijn/worden.
retract wat is dat? voor mij strakjes ook belangrijk?
ik denk retract wat ik heb kunnen zien op Y.T. is een soort van terug trekken van filament?
en dat is dan om geen ongeplande draadjes te trekken?
.
dank jullie wel voor.......
VrGr Rob.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/07/2015 11:20AM by 3D rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 07, 2015 01:08PM
Hoi Rob,
Bij Repetier-Host zit Slic3r er al in.
Wat betreft retract klopt het wat je zegt.thumbs up

Hans
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 07, 2015 06:49PM
Repetier heeft overigens ook Cura geïntegreerd
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 08, 2015 06:35AM
Quote
P4tje
Repetier heeft overigens ook Cura geïntegreerd

Hoe kom je daar bij? Skeinforge, zoals ik al zei. Cura is gebaseerd op skeinforge winking smiley Of heeft de windows versie dit wel? Op de mac iig niet.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/08/2015 06:35AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 08, 2015 07:02AM
Quote
P4tje
Repetier heeft overigens ook Cura geïntegreerd

Zit er bij mij ook in.(windows 7)
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 08, 2015 07:30PM
Quote
gforce1
Quote
P4tje
Repetier heeft overigens ook Cura geïntegreerd

Zit er bij mij ook in.(windows 7)

Wat gek. De Mac versie heeft alleen skeinforge. Helemaal gek omdat ik dacht dat Cura op skeinforge gebaseerd was? Misschien is Cura nu standalone geworden van skeinforge dan. Het zou best kunnen dat de developers de engine herschreven hebben.

Heb wat rondgezocht op het web, en het lijkt er op dat Cura de slicing engine van Skeinforge gebruikt of gebruikte, maar wel zwaar gemodificeerd waardoor Cura sneller sliced.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 09, 2015 03:21PM
.
zo,
hallo beste mensen daar ben ik weer.
ik heb mijn vrouw een paar pest klappen gegeven en gezegd dat ze moest betalen! (hobby kost geld! cool smiley )
nee ben even met haar naar DenHaag gereden, natuurlijk gelijk langs RepRapWold (van te vooren de onderdeeltjes doorgegeven)
heeft ie in een uithoekje toch nog in losse onderdeeltjes de E3D gevonden en in een zakje gegooid voor me.
heb nu ook 2...3 setjes met lagertjes en mijn extruder motor en nog wat los spul er bij, ik geloof dat ik nu vrijwel alles moet hebben!
nu dus even wat loze tijd en kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen.
.
FF een ander verhaaltje,confused smiley
heeft mijn bazin mij het bevel gegeven om eventjes de kamer te stofzuigen (EN SNELLL!!!)
ben ik daar ijverig mee bezig en dacht zal ook ff het stof uit mijn PCtje raggen,(....dat had ik beter niet kunnen doen!sad smiley)
heb ik per ongeluk de voeding uit mijn SSD schijf getrokken met dat stofzuigding.
startte ik deze PC op en gaf ie de melding of ik wel goed bij mijn hoofd ben/was?
hij zegt doe ik ff niet meer! start jij zelf maar op!
ik had het gelukkig snel in de gaten, maar hij heeft nu wel een beetje rare kuren, helaas!
kheb nu alles een beetje zitten aandrukken en zo maar khoop dat het strakjes klaar is,
anders kan ik dadelijk eerst mijn PCtje gaan repareren.......zucht!eye rolling smiley

Maar goed tot zo ver weer eventjes,
iedereen de vriendelijke groetjes uit Rotterdam!thumbs up
VrGr Rob.
Re: Prusa i3 bouwpoging
March 14, 2015 05:04AM
.
omdat ik al even niet hebt geschreven hier.
de rede daarvan is dat ik ziek ben geweest,
ik heb op de een of andere vreemde manier mijn nek en schouder.......overbelast.
daardoor zijn de nek en schouder spieren flink pijn gaan doen(hoe ik het voor elkaar krijg???)
het deed zo'n zeer dat ik behoorlijk zware medicijnen moest slikken,
ook knutselen ging daardoor niet meer. (dus zo van te doendes)
het is nu wat mider dus hoop weer wat te kunnen gaan doen.
los van dit alles ik had al eerder gezegd ga er geen race van maken, alles op zijn gemakie.
thumbs up
VrGr Rob.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login